Gå til innhold

20 år gammel bil. Lønner det seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 20 år gammel skoda bil med 200k km på telleren.

Tilstanden:

- ny toppakning og kjøling (1år)
- ny kløtsj (4år)
- ny styring, fjær og servo (2år)
- nye bremspakninger og skiver (2år)
- ny hjullager fremme (6mnd)
- greie sommerdekk, nye vinterdekk
- ny frontglass (1mnd)

- AC ikke fungerende, koster 20k å reparere. Har gitt opp nå sist.

- Trenger oljeskifte, rundt 7k

- Stoffsetene har misfarging og er stygge, bør kanskje renses profesjonelt? 5k? 

- Nesten rustfri, har to plasser med rust i lakken. Ellers noen steinsprutskader på lakken her og der.

- Mulig eksos kan bli en greie om noen år. Tror ikke det er så dyrt.

- Lyktene fremme må skiftes, da plasten ikke er gjennomsiktig lenger. Rundt 5k det også.

- Noen få rare opplevelser med turtall i første og andre gir, godt mulig at noko ventil må renses som er relatert til lufttilførsel. Aner ikke kostnaden.

- Føles noe lite motorisert med rundt 60hk. I hvert fall i forhold til elbilene.

------

Jeg ønsker så billig bilhold som mulig. Jeg tror at bilen fint kan kjøre i 5år til (2 eu kontroll). 

Men om jeg fikser alt så blir jo det gode 30k. At jeg ikke har AC lenger er litt teit. Skjønner det ikke er nødvendig men kjenner at jeg savner det.

Er det verdt det? Eller burde jeg vurdere å stoppe her og kjøre bilen kanskje til neste år og få en nyere bruktbil?

Finnes det gode elbiler til rundt 200k som rekker 400km på vinteren og kan lades i løpet av en time? Har ikke peiling.

Anonymkode: 78d71...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du glad i bilen - fiks den selv, mye på lista di kan ordnes selv.

For 30k er det flust av eldre biler på finn i god stand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan en gjøre selv her. Hvis en er litt kyndig. Mange filmer på YouTube som viser.

Lykter kan faktisk holde med å polere opp. Vi betalte 700kr hos en som drev med polering  som slipte og polerte lykter og da ble de som nye.

Olje er nå å skru opp bunplugen tømme i en beholder,  skru igjen og fyll på Olje,  står ofte hvor mye Olje bilen ska ha i heftet som ofte ligger i bil

Anonymkode: 8f3b4...d11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millinea skrev (15 minutter siden):

Er du glad i bilen - fiks den selv, mye på lista di kan ordnes selv.

For 30k er det flust av eldre biler på finn i god stand.

Som også må vedlikeholdes.

Anonymkode: d3a26...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Som også må vedlikeholdes.

Anonymkode: d3a26...3ac

På lik linje som en helt ny.

Anonymkode: 26a95...ee2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiks det som er strengt nødvendig og kjør den til den dør, er min holdning. Oljeskift til 7000 høres altfor dyrt ut, er det på merkeverksted? Jeg betalte litt over totusen hos Mekonomen sist høst. 
 

Anonymkode: 43d72...64f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har en 20 år gammel skoda bil med 200k km på telleren.

Tilstanden:

- ny toppakning og kjøling (1år)
- ny kløtsj (4år)
- ny styring, fjær og servo (2år)
- nye bremspakninger og skiver (2år)
- ny hjullager fremme (6mnd)
- greie sommerdekk, nye vinterdekk
- ny frontglass (1mnd)

- AC ikke fungerende, koster 20k å reparere. Har gitt opp nå sist.

- Trenger oljeskifte, rundt 7k

- Stoffsetene har misfarging og er stygge, bør kanskje renses profesjonelt? 5k? 

- Nesten rustfri, har to plasser med rust i lakken. Ellers noen steinsprutskader på lakken her og der.

- Mulig eksos kan bli en greie om noen år. Tror ikke det er så dyrt.

- Lyktene fremme må skiftes, da plasten ikke er gjennomsiktig lenger. Rundt 5k det også.

- Noen få rare opplevelser med turtall i første og andre gir, godt mulig at noko ventil må renses som er relatert til lufttilførsel. Aner ikke kostnaden.

- Føles noe lite motorisert med rundt 60hk. I hvert fall i forhold til elbilene.

------

Jeg ønsker så billig bilhold som mulig. Jeg tror at bilen fint kan kjøre i 5år til (2 eu kontroll). 

Men om jeg fikser alt så blir jo det gode 30k. At jeg ikke har AC lenger er litt teit. Skjønner det ikke er nødvendig men kjenner at jeg savner det.

Er det verdt det? Eller burde jeg vurdere å stoppe her og kjøre bilen kanskje til neste år og få en nyere bruktbil?

Finnes det gode elbiler til rundt 200k som rekker 400km på vinteren og kan lades i løpet av en time? Har ikke peiling.

Anonymkode: 78d71...e2f

Ved kjøp av så gammel bil hadde jeg vurdert Toyota i stedet. Feks en Yaris, de finnes i hopetall og er svært rimelige. 

Anonymkode: 64f32...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at folk kjører rundt i 20 år gamle biler fordi de skal ha de billigst mulig, mange reparasjoner, mye tid brukt på heft og plunder, og ikke minst disse bilene ligger langt bak alt som heter moderne biler når det gjelder trafikksikkerhet angående hvordan de klarer seg i en kollisjon. Kommer den dagen så kan man angre når det går helt galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye kan en gjøre selv her. Hvis en er litt kyndig. Mange filmer på YouTube som viser.

Lykter kan faktisk holde med å polere opp. Vi betalte 700kr hos en som drev med polering  som slipte og polerte lykter og da ble de som nye.

Olje er nå å skru opp bunplugen tømme i en beholder,  skru igjen og fyll på Olje,  står ofte hvor mye Olje bilen ska ha i heftet som ofte ligger i bil

Anonymkode: 8f3b4...d11

Jeg kjøpte et kit for dette på…. Tror det var Clas Ohlson. Ble ikke som nye, men veldig mye bedre, kitet kan brukes flere ganger og kostet kr 250,-

Anonymkode: 84267...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjøpte et kit for dette på…. Tror det var Clas Ohlson. Ble ikke som nye, men veldig mye bedre, kitet kan brukes flere ganger og kostet kr 250,-

Anonymkode: 84267...9de

Vi prøvde det først hos oss satt det for langt inn til at det var bra nok. Så da betalte vi en som hadde maskin til å gjøre det riktig

Anonymkode: 8f3b4...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fiks det som er strengt nødvendig og kjør den til den dør, er min holdning. Oljeskift til 7000 høres altfor dyrt ut, er det på merkeverksted? Jeg betalte litt over totusen hos Mekonomen sist høst. 
 

Anonymkode: 43d72...64f

Jeg hadde akkurat en stor service på min mercedes på merkeverksted. 

Oljeskift koster selvsagt ikke 7000. 

Betalte 9000 for service og oljeskift var det billigste som ble gjort. 

Anonymkode: 69bbc...bb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 18 år gammel honda. Kan du og vil jobbe litt så er det utrolig billig bil.

Oljeskift koster vel max 1100,- om du ikke orker å gjøre det selv.

Anonymkode: 92b92...9a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde akkurat en stor service på min mercedes på merkeverksted. 

Oljeskift koster selvsagt ikke 7000. 

Betalte 9000 for service og oljeskift var det billigste som ble gjort. 

Anonymkode: 69bbc...bb2

Obs på at slike "servicer" er stort sett å hake av alt de har "sjekket". olje/filter/luftfilter er det som du må gjøre.

Anonymkode: 92b92...9a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomKrus skrev (10 timer siden):

Fatter ikke at folk kjører rundt i 20 år gamle biler fordi de skal ha de billigst mulig, mange reparasjoner, mye tid brukt på heft og plunder, og ikke minst disse bilene ligger langt bak alt som heter moderne biler når det gjelder trafikksikkerhet angående hvordan de klarer seg i en kollisjon. Kommer den dagen så kan man angre når det går helt galt.

Fåtallet av nyere biler kan måle seg med min gamle Prius, verken når det gjelder rekkevidde, driftssikkerhet eller økonomi.

Anonymkode: d3a26...3ac

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

På lik linje som en helt ny.

Anonymkode: 26a95...ee2

Åpenbart, men den må jo kjøpes først. Uansett hvordan man regner på det er det billigere å vedlikeholde den bilen man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Imsdalen said:

Åpenbart, men den må jo kjøpes først. Uansett hvordan man regner på det er det billigere å vedlikeholde den bilen man har.

Vi har 2 biler: En "ny" tesla elbil, avskriving ca 6500,- pr med + dyr forsikring + sikkert dyrt vedlikehold etter garantitiden. Og dekk holder max 3 år. Dyre deler kun på merkeverksted.

Honda crv, dritgammel, og kostet 34.000,- brukt. Koster ca 1400,- pr mnd i verksted/dekk/forsikring i snitt. Alt av deler finnes over alt og er billige.

Anonymkode: 92b92...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 9.55):

Har en 20 år gammel skoda bil med 200k km på telleren.

Tilstanden:

- ny toppakning og kjøling (1år)
- ny kløtsj (4år)
- ny styring, fjær og servo (2år)
- nye bremspakninger og skiver (2år)
- ny hjullager fremme (6mnd)
- greie sommerdekk, nye vinterdekk
- ny frontglass (1mnd)

- AC ikke fungerende, koster 20k å reparere. Har gitt opp nå sist.

- Trenger oljeskifte, rundt 7k

- Stoffsetene har misfarging og er stygge, bør kanskje renses profesjonelt? 5k? 

- Nesten rustfri, har to plasser med rust i lakken. Ellers noen steinsprutskader på lakken her og der.

- Mulig eksos kan bli en greie om noen år. Tror ikke det er så dyrt.

- Lyktene fremme må skiftes, da plasten ikke er gjennomsiktig lenger. Rundt 5k det også.

- Noen få rare opplevelser med turtall i første og andre gir, godt mulig at noko ventil må renses som er relatert til lufttilførsel. Aner ikke kostnaden.

- Føles noe lite motorisert med rundt 60hk. I hvert fall i forhold til elbilene.

------

Jeg ønsker så billig bilhold som mulig. Jeg tror at bilen fint kan kjøre i 5år til (2 eu kontroll). 

Men om jeg fikser alt så blir jo det gode 30k. At jeg ikke har AC lenger er litt teit. Skjønner det ikke er nødvendig men kjenner at jeg savner det.

Er det verdt det? Eller burde jeg vurdere å stoppe her og kjøre bilen kanskje til neste år og få en nyere bruktbil?

Finnes det gode elbiler til rundt 200k som rekker 400km på vinteren og kan lades i løpet av en time? Har ikke peiling.

Anonymkode: 78d71...e2f

Forstår ikke lista de. mange av de tingen dun nevner er ikke ting man planlegger å bytte. Enten virker de eller ikke.

Og prisen du oppgir er i overkant

AC, Servo mm. Kan man hente deler på hugger

Oljeskift tenger alle og kan gjøres selv hver 20.000. Bestill olje med rabatter så koster ikke det alle verden.

Frontlykter kan poleres for noen 100 lapper.

En tepperenser kan man leie for 200 kr, evt, kjøpe privat billig.

Eksosanlegg kan sveises, evt tettes og det varer jo 1-2 år.

Gå inn på autodoc (last ned appen). Sjekk prisene for all deler og du vil se at de prisene du refererer til er alt for høy. Splitter ny AC kompressor ligger på 3-4000, med arbeid og fylling havner du under 10.000.

En diagnose på innsprøytninganlegget koster 500 kr. Da finner du fort ut hvilken sensor/giver som svikter og bestiller den for 100kr (igjen autodoc) Bytter selv og god stemning.

Hjullager koster 300kr og kan byttes selv. Spesialverktøyet koster 800 på biltema.

Oppsummerte. Med litt arbeid kan du ha så og si gratis bil de neste 4 årene.

 

 

 

Anonymkode: e4d7a...42a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskift koster ikke 7000. Du får olje og filter for under 1000 kroner. Tar deg effektive 10 minutter å gjøre selv så fremt filteret sitter løst. 5 minutter mer om du må tvinge det av.

Mye du kan gjøre selv med 10 tommeltotter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polér lyktene og ta oljeskift selv for noen hundrelapper. Billig og grei bil, dette, men husk at den er langt fra trygg. Om du legger litt i en brukt og pålitelig elbil, vil driftskostnadene dine være så lite at du henter igjen Škodaen på et par-tre år og kjører rimeligere etter det.

Anonymkode: a6778...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker å skru og fikse på ting kunne du vurdert det, hvis ikke ville jeg gått for mye nyere bil. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...