Gå til innhold

Så kjent barn i 14 års alderen røyke. Si fra til foreldrene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har du ingenting med. Ungdommer må få lov til å være ungdommer, med alt det innebærer av prøving og feiling. Det er sånn man blir voksen. Hvis du ser barna med en heroinsprøyte i armen kan du jo vurdere å si ifra, men røyking? Ærlig talt, skjerp deg.

Anonymkode: 5ec44...dd5

For noe tull! Den du ser med heroinsprøyte i armen, er det for sent for.

Anonymkode: 499e7...482

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Også ungdom har krav på et privatliv. 

Anonymkode: 19dab...f6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (1 time siden):

Synes ikke kjeft og husarrest er uforholdsmessig harde konsekvenser for røyking.

Husarrest er gammeldags og funker dårlig. Da jeg vokste opp på 70- og 80-tallet var det alltid de som fikk husarrest som ble mest i opposisjon til sine foreldre og gjorde enda mer ugagn og snek seg ut på alt mulig. Selv hadde jeg fornuftige foreldre som ikke kjørte slike strafferegimer, men ga meg heller tillit. Den tilliten hadde jeg aldri samvittighet til å bryte.

Anonymkode: cfb28...930

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatt en lignende situasjon der barnet mitt kom hjem til meg og var helt sjokkert for en gammel klassekamerat som nå går på en annen skole hadde røykt når de traff på hverandre. Kjenner til  foreldrene fra før av og de er helt merkelige å forholde seg til og barnet deres har slitt i alle år fra barnehage tiden så jeg endte opp med å ikke ta det videre. 

Hadde det vært en venninne sitt barn så hadde jeg sagt i fra men random foreldre som har personlighet som en stokk orker jeg bare ikke, de har jo ikke gjort så mye med det barnet deres sliter med fra før heller.

De hadde sikkert skyldt på våre barn eller omstendighetene det har det gjort med alt annet, de får det ikke inn at barnet deres sliter.

Anonymkode: e24c1...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Var i sentrum, å så noen ungdommer 13-14 år som sto å røykte. Kjente igjen disse ungdommene, ene er naboens barn, og ene er en klients barn. 

Kjenner jo jeg burde gitt foreldrene en forvarsel om hva de driver med så langt hjemme ifra. 

Selv om det er ubehagelig meldinger å få, så ville jeg hatt det selv om mitt barn røykte. Men så er det det, i frykt for å blande meg at foreldrene skal bli "snurte".  

Burde jeg si fra ? Eller bare la foreldrene finne det ut selv. 

Er veldig usikker på iallefall ene forelderen om de vet det å lar h*n få finne utav det selv. Så det er jo i frykt for å miste f.eks klient at h*n skal synes jeg blander meg, å det kan bli kleint ved neste møte. 

Hva tenker dere? 

 

Anonymkode: 4ea67...a92

Jeg hadde tatt en tlf til foreldrene. Hadde ønsket at andre gjorde det om de såg mitt barn også. 

Anonymkode: be4bd...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ville sagt det til naboen. 
og sneket det inn i samtale med klienten på en litt snedig måte så han/hun ikke føler du sladrer om det

Anonymkode: 11a6b...96f

Det er aldri en god strategi å ta utgangspunkt i at andre er dummere enn deg. Man sier ting eller ikke. Til klienter sier man ikke sånt. Til naboer sier man i fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvist skrev (4 timer siden):

Synes ikke kjeft og husarrest er uforholdsmessig harde konsekvenser for røyking.

Kjeft og husarrest føre sjeldent eller aldri til noe konstruktivt og godt, heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra til naboen, men ordlegg deg for all del ydmyk som noe a la "er usikker på om du vet det fra før av, men ville bare informere om ..... Tenker jeg selv hadde foretrukket og fått beskjed hvis det var min ungdom"

Anonymkode: 331fa...19e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Foreldre tror alt for godt om egne barn. Barna vil blånekte og du sitter med svarteper som den fæle nabokjerringa som prøver å sverte gullungen med å juge om dem.

Anonymkode: 973e0...1e0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke forbudt å eksperimentere litt med sigaretter, så ville latt de holde på uten å si ifra. Og når de gjør det så åpenlyst vet nok foreldrene om det allerede.

Når jeg trodde mine foreldre fant ut at jeg røykte etter et par år, hadde de allerede visst det lenge. Barn er utrolig naive på hva de tror foreldre vet om hva de holder på med. Uansett hva du gjør, klarer du ikke skjule røykelukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor godt kjenner du naboen og eventuelt barnet? Kan tenke meg at dette både kan fremstå som omsorg, og som "nesevis nabokone", avhengig av relasjonen du har til dem... 

Anonymkode: 41698...dd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ts her!

Akkuratt det jeg kjenner på ! 

Enten tar dem det fint å takker for beskjed. Ellers blir dem snurt at "nabokjerringa" blander seg ja. Men er absolutt ment som omsorg. Røyk er jo farlig. 

Jeg har barn selv bare et par år etter dem som er godt inni puberteten. Hadde noen sett mitt barn, en sen fredagskveld i sentrum med røyk ville jeg hatt beskjed ja. 

Men mange hårsåre foreldre, som kan bli "fornærmet"

Til info er dette foreldre, som jeg ikke kjenner veldig godt. Men som jeg har et godt nntrykk av, de virker fornuftige og down to earth . Men takk for alle svar. Tror jeg kommer til å la ver å si noe. Som alle sier. Røyklukt kjennes godt å da vil de nok merke det selv. 

Anonymkode: 4ea67...a92

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg sa ifra til en svært god venninne at jeg så sønnen hennes (13) røyke hasj. Hun tok det ikke pent! Hennes reaksjon raserte hele vennskapet. Noen uker etterpå skulle de reise med fly, og sønnen hadde glemt en klump hasj i lomma si. Det gikk som det måtte gå. Nå er moren forbannet på lovverket, som ødelegger for ungdommer... 

Den episoden lærte meg at man egentlig ikke kjenner noen, og at ingen gode gjerninger går ustraffet. Men selv hadde jeg satt pris på å vite

Anonymkode: ea80c...3c0

Jeg har nesten samme opplevelse som deg. Sa fra til min beste venninne om at hennes sønn røkte hasj. Hun trodde meg ikke, ble lyn forbanna og vennskapet vårt ble til et bekjentskap. 

Det viste seg jo senere at jeg hadde rett, og at det ikke var bare hasj han drev med. Men hun beskytter han ennå, og unnskylder han. 

Anonymkode: d8e8c...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Var i sentrum, å så noen ungdommer 13-14 år som sto å røykte. Kjente igjen disse ungdommene, ene er naboens barn, og ene er en klients barn. 

Kjenner jo jeg burde gitt foreldrene en forvarsel om hva de driver med så langt hjemme ifra. 

Selv om det er ubehagelig meldinger å få, så ville jeg hatt det selv om mitt barn røykte. Men så er det det, i frykt for å blande meg at foreldrene skal bli "snurte".  

Burde jeg si fra ? Eller bare la foreldrene finne det ut selv. 

Er veldig usikker på iallefall ene forelderen om de vet det å lar h*n få finne utav det selv. Så det er jo i frykt for å miste f.eks klient at h*n skal synes jeg blander meg, å det kan bli kleint ved neste møte. 

Hva tenker dere? 

 

Anonymkode: 4ea67...a92

Nei. For alt du vet så vet foreldrene det. Tenker du skal feie for egen dør osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Synes ikke sigarettrøyking er så alvorlig at du er nødt til å si fra. Det er ikke sånn at veien videre nå er heroinsprøyte i armen, liksom.

Anonymkode: f04fa...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det med at de lukter røyk kan de bortforklare med at noen andre i gjengen røyker... Selv stinket jeg røyk hver gang jeg hadde vært på besøk hos naboen som hadde foreldre som kjederøykte (inne).

Anonymkode: ee224...69f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har nesten samme opplevelse som deg. Sa fra til min beste venninne om at hennes sønn røkte hasj. Hun trodde meg ikke, ble lyn forbanna og vennskapet vårt ble til et bekjentskap. 

Det viste seg jo senere at jeg hadde rett, og at det ikke var bare hasj han drev med. Men hun beskytter han ennå, og unnskylder han. 

Anonymkode: d8e8c...d0a

Min venninne argumenterte med at hasj uansett snart ble lovlig, så å reagere på det var bare for å sette henne og mannen i et dårlig lys. Jeg forsøkte å fortelle at det uansett neppe ble lovlig for 13-åringer, og at hjernen i den alderen er svært sårbar. Nå er gutten 19 og driver med langt tyngre saker. Mor er fremdeles mest opptatt av å beholde statusen sin, så lenge ingen nevner det, så er det greit for henne.

Jeg mistet all respekt for henne etter det. Veldig synd for gutten.

Jeg ville gjerne hatt beskjed om barna mine røyker, for jeg mangler luktesans og kjenner ikke røyklukt.

Anonymkode: ea80c...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som sier at TS ikke skal si noe, ville dere ikke hatt beskjed om det gjaldt deres 14-åring? Det hadde jeg villet, og da må man jo nesten tenke at andre muligens vil det også....

Anonymkode: 98b1b...c8c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ts.her

Kan legge til at min klient og jeg har hatt barn i samme bh og skole før deres begynte på ungdomskolen. Så hatt kjennskap til hverandre før h*n bestilte tjenester der jeg jobber. 

Anonymkode: 4ea67...a92

Det hjelper ikke. Så lenge det er en klient, skal du ha et profesjonelt forhold til vedkommende. Dvs at du ikke blander inn sånne private ting i samtalene med vedkommende.

Du kan alltids si i fra til naboen, men sannsynligheten er der for at naboen heller velger å tro på ungdommen som påstår at hn ikke røyker. Også blir de sure på deg som de mener sprer løgner om deres barn. Det er utrolig mange foreldre som nekter å tro at deres barn gjør noe galt (fordi de liksom kjenner ungdommen så godt, at de bare vet at deres barn ikke ville funnet på noe galt🙄). Eller at de allerede vet det, og syns du blander deg inn i ting du ikke har noe med. Mange tåler heller ikke at andre sier noe negativt om deres barn. 

Anonymkode: e1bb5...a0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...