AnonymBruker Skrevet 20. juni #21 Del Skrevet 20. juni Thyra skrev (2 minutter siden): Det lukter ikke mugg av madrassen. Men jeg er sikker på at det er mugg. Apropos mugg, kjøpte en brukt gummibukse som viste seg å ha flekker av mugg på innsiden, er den farlig å bruke? Hva med utemøbler/stolputer eller barnevogner med mugg? Har sett en del av det rundt om.. Jeg ville ikke brukt buksa, og ikke barnevogn med mugg, utemøbler og sånt er nå en ting, det er i allefall ute, ikke få mugg tett på deg eller inne Anonymkode: aae11...896 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 20. juni Forfatter #22 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg ville ikke brukt buksa, og ikke barnevogn med mugg, utemøbler og sånt er nå en ting, det er i allefall ute, ikke få mugg tett på deg eller inne Anonymkode: aae11...896 Kanskje jeg bare skal kaste gummibuksa også da. Har ikke begynt å bruke den enda uansett. Men regntøy er vel ting det lett blir mugg i, om df blir liggende fuktige over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #23 Del Skrevet 20. juni Thyra skrev (1 minutt siden): Kanskje jeg bare skal kaste gummibuksa også da. Har ikke begynt å bruke den enda uansett. Men regntøy er vel ting det lett blir mugg i, om df blir liggende fuktige over tid. Jeg har ikke opplevd at det blir mugg med mindre det er problemer med fukt, bor du i kjellerleilighet eller noe? Men de flekkene i gummibuksa kan jo være etter mygg, men at det har blitt rensa bort, hvis den var dyr kan du jo levere den til ekstra rens? Anonymkode: aae11...896 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 20. juni Forfatter #24 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har ikke opplevd at det blir mugg med mindre det er problemer med fukt, bor du i kjellerleilighet eller noe? Men de flekkene i gummibuksa kan jo være etter mygg, men at det har blitt rensa bort, hvis den var dyr kan du jo levere den til ekstra rens? Anonymkode: aae11...896 Jeg kjøpte den på loppemarked, så var ikke dyr.😊 Jeg oppdaget muggen da jeg trengte buksa for å vaske den. Men regntøy for barn er jo ofte mye bått, og rekker kanskje ikke å tørke ordentlig mellom hver gang. Soverommet er i kjelleren. Men etter å ha googlet litt så ser jeg at det ikke anbefales å legge madrassen rett på gulvet over tid pga at det kan bli mugg. Fuktighet fra kroppen blir værende i madrassen pga at det blir ikke noen ventilasjon under. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 20. juni Forfatter #25 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg så den videoen jeg også, og hun har gjort slik at det er ca 3 cm mellom hver ribbe. Bredt nok til å holde madrassen luftet og til å ligge godt på tynn madrass. Hun løsnet båndene og kjøpte 2 stk ribbebunner og brukte stiftepistol for å feste båndene igjen. Det var dor å unngå at madrassen sank ned mellom ribbene og ned på gulvet og dermed ble muggen. Jeg leker med tanken på å sove slik jeg også på grunn av ryggen. Anonymkode: 609f2...625 På hvilken måte er det bedre for ryggen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #26 Del Skrevet 20. juni Thyra skrev (15 minutter siden): Jeg kjøpte den på loppemarked, så var ikke dyr.😊 Jeg oppdaget muggen da jeg trengte buksa for å vaske den. Men regntøy for barn er jo ofte mye bått, og rekker kanskje ikke å tørke ordentlig mellom hver gang. Soverommet er i kjelleren. Men etter å ha googlet litt så ser jeg at det ikke anbefales å legge madrassen rett på gulvet over tid pga at det kan bli mugg. Fuktighet fra kroppen blir værende i madrassen pga at det blir ikke noen ventilasjon under. Soverom i kjeller så hadde jeg i allefall fått madrass opp fra gulvet, det er dessverre naturlig ofte mer fukt i kjellerom Anonymkode: aae11...896 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 21. juni Forfatter #27 Del Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Soverom i kjeller så hadde jeg i allefall fått madrass opp fra gulvet, det er dessverre naturlig ofte mer fukt i kjellerom Anonymkode: aae11...896 Så kommer det jo en del fukt fra oss også. Selv om jeg ikke svetter spesielt mye, så blir det jo en del over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #28 Del Skrevet 23. juni Har sovet med madrass rett på gulvet i snart 5 år og aldri sett noe mugg eller sopp. Sover på 2 madrasser da + tynn overmadrass. Anonymkode: 1c051...ce3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 24. juni #29 Del Skrevet 24. juni Thyra skrev (På 20.6.2024 den 6.44): Har i lengre tid sovet på en madrass som har ligget rett på gulvet. Oppdaget nylig at det har kommet en del mugg på undersiden av madrassen. Regner med at dette har en sammenheng. Muggen har kommet pga manglende sirkulering av luft under madrassen. Hvor farlig er dette? Går det an å fjerne muggen, eller er det hest å kjøpe ny madrass? Det er helt normalt, når det er tett under. Hadde det samme vi også med madrasser som lå rett på sponplate, i slike senger med skuff under. Der var det ei tett sponplate som madrassen lå rett på. Stor fuktflekk etter hvert, og det kort tid etter de ble tatt i bruk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 24. juni Forfatter #30 Del Skrevet 24. juni tdm900 skrev (4 timer siden): Det er helt normalt, når det er tett under. Hadde det samme vi også med madrasser som lå rett på sponplate, i slike senger med skuff under. Der var det ei tett sponplate som madrassen lå rett på. Stor fuktflekk etter hvert, og det kort tid etter de ble tatt i bruk. Da skal jeg ikke kjøpe slik seng ihvertfall. Har sett på slike og tenkt at det kan være praktisk for å få ekstra oppbevaring. Da lønner seg seg sikkert heller ikke å stoppe alt for mye under senga.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #31 Del Skrevet 24. juni Thyra skrev (På 20.6.2024 den 6.44): Har i lengre tid sovet på en madrass som har ligget rett på gulvet. Oppdaget nylig at det har kommet en del mugg på undersiden av madrassen. Regner med at dette har en sammenheng. Muggen har kommet pga manglende sirkulering av luft under madrassen. Hvor farlig er dette? Går det an å fjerne muggen, eller er det hest å kjøpe ny madrass? Det er en vel kjent sak at madrass rett på gulvet ikke er heldig. Det slår seg når man ikke har lufting under madrassen og madrassen er i bruk. Kroppstemperatur, svette M.m. Går i madrassen og i gulvet. Det minste du burde gjort er å løfte madrassen på høykant om dagen, eller lagt en sengebunn av treribber under. Hvilket gulv har du? Er der synlig mugg eller fuktskader på gulvet? Veggen madrassen har lagt inntil? Hadde kastet både madrass og dyne/pute og kokevasket laken/dynetrekk/eller kastet. Alternativet kan være både astma, allergi, eksem, luftveisinfeksjoner M.m. Mugg er ikke til å spøke med, hvilken type mugg du har er av mindre betydning når den har oppstått grunnet fukt og dårlig lufting så er det neppe en uskyldig muggart eller flere du har dyrket frem. Kan lett bli en kostbar lærepenge både økonomisk og helsemessig. Anonymkode: 20ac4...18b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #32 Del Skrevet 24. juni Thyra skrev (4 timer siden): Da skal jeg ikke kjøpe slik seng ihvertfall. Har sett på slike og tenkt at det kan være praktisk for å få ekstra oppbevaring. Da lønner seg seg sikkert heller ikke å stoppe alt for mye under senga.. Skuffene under senga er ikke problemet, så lenge skuffene ikke er smekk fulle, det er manglende lufting via en tett sponplate tilsvarende madrassen rett på gulvet. Anonymkode: 20ac4...18b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #33 Del Skrevet 24. juni tdm900 skrev (9 timer siden): Det er helt normalt, når det er tett under. Hadde det samme vi også med madrasser som lå rett på sponplate, i slike senger med skuff under. Der var det ei tett sponplate som madrassen lå rett på. Stor fuktflekk etter hvert, og det kort tid etter de ble tatt i bruk. Hvor kjøpte du sengen ? Anonymkode: 24756...78e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 24. juni Forfatter #34 Del Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er en vel kjent sak at madrass rett på gulvet ikke er heldig. Det slår seg når man ikke har lufting under madrassen og madrassen er i bruk. Kroppstemperatur, svette M.m. Går i madrassen og i gulvet. Det minste du burde gjort er å løfte madrassen på høykant om dagen, eller lagt en sengebunn av treribber under. Hvilket gulv har du? Er der synlig mugg eller fuktskader på gulvet? Veggen madrassen har lagt inntil? Hadde kastet både madrass og dyne/pute og kokevasket laken/dynetrekk/eller kastet. Alternativet kan være både astma, allergi, eksem, luftveisinfeksjoner M.m. Mugg er ikke til å spøke med, hvilken type mugg du har er av mindre betydning når den har oppstått grunnet fukt og dårlig lufting så er det neppe en uskyldig muggart eller flere du har dyrket frem. Kan lett bli en kostbar lærepenge både økonomisk og helsemessig. Anonymkode: 20ac4...18b Ingen synlig mugg eller fuktskader på gulv eller vegg, nei. Ikke noe synlig på oversiden av madrassen eller madrassbeskytter heller. Ingen muggen lukt. Men har kastet madrass, madrassbeskytter og innhold i puter. Kokvasket dyner og sengetøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 24. juni Forfatter #35 Del Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skuffene under senga er ikke problemet, så lenge skuffene ikke er smekk fulle, det er manglende lufting via en tett sponplate tilsvarende madrassen rett på gulvet. Anonymkode: 20ac4...18b Men det er vel gjerne tette sponplater på slike senger? Må vel være "tak" på skuffene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 24. juni Forfatter #36 Del Skrevet 24. juni Dette skulle som sagt bare vært en midlertidig seng som ble brukt litt lenger enn planlagt. Har jo brukt "flatseng" til overnattingsgjester tidligere, men da har det jo bare vært korte perioder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugline Skrevet 24. juni #37 Del Skrevet 24. juni (endret) Thyra skrev (2 timer siden): Men det er vel gjerne tette sponplater på slike senger? Må vel være "tak" på skuffene? Vi har seng med skuffer under (ikea) både på voksen og barnerom. Og de har helt vanlig sengebunn, ikke sponplate. Det er noen cm mellom toppen av skuffen og sengebunn, så du klarer ikke fylle skuffene så mye at det blir tett, hvis du samtidig skal kunne åpne skuffene. Det er bare den ene brukeren her som har kjøpt en veldig dårlig designet seng. Edit: En annen ting er at om man har seng mot yttervegg bør man dra senga et par cm ut fra veggen, ellers får man fort samme problem med kondens der, i hvertfall i eldre hus... Endret 24. juni av Ugline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 24. juni #38 Del Skrevet 24. juni Thyra skrev (9 timer siden): Da skal jeg ikke kjøpe slik seng ihvertfall. Har sett på slike og tenkt at det kan være praktisk for å få ekstra oppbevaring. Da lønner seg seg sikkert heller ikke å stoppe alt for mye under senga.. De er nok ikke i handelen lengre heller. Detter er lenge siden. Er nok vanlig sengebunn som gjelder i dag, uten at jeg har studert tilsvarende varianter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå