Gå til innhold

Madrass rett på gulvet, mugg


Thyra

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid sovet på en madrass som har ligget rett på gulvet. Oppdaget nylig at det har kommet en del mugg på undersiden av madrassen. Regner med at dette har en sammenheng. Muggen har kommet pga manglende sirkulering av luft under madrassen. Hvor farlig er dette? Går det an å fjerne muggen, eller er det hest å kjøpe ny madrass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thyra skrev (Akkurat nå):

Har i lengre tid sovet på en madrass som har ligget rett på gulvet. Oppdaget nylig at det har kommet en del mugg på undersiden av madrassen. Regner med at dette har en sammenheng. Muggen har kommet pga manglende sirkulering av luft under madrassen. Hvor farlig er dette? Går det an å fjerne muggen, eller er det hest å kjøpe ny madrass?

Hvordan er der mulig? Har du på gulvvarme ? Masse fuktighet i rommet?

Anonymkode: 24756...78e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (2 minutter siden):

Går det an å fjerne muggen, eller er det hest å kjøpe ny madrass?

Det kommer an på materialet madrassen er laget av og hvilke metoder man har mulighet til å benytte for å fjerne den. Sannsynligvis er det best å kjøpe ny madrass. 

Anonymkode: 7d9cf...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mugg er ikke bare det øyet kan se. Mugg er veldig god til å spre seg. Det finnes mangle ulike slag mugg, og mange er ufarlige. Men en del er også livsfarlige. Jeg hadde ikke turt å ta sjansen på at det er farlig mugg. Hadde kvittet meg med den

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan er der mulig? Har du på gulvvarme ? Masse fuktighet i rommet?

Anonymkode: 24756...78e

Ingen gulvvarme og har ikke merket noe til noe annet fuktighet i rommet. Men man svetter jo på natten, og har lest at det ikke er anbefalt å ha madrassen rett på gulvet pga luft skal sirkulere under. Har vanntett madrassbeskytter på, men den er nylig innkjøpt, har sikkert svettet mye i madrassen før den tid...

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer an på materialet madrassen er laget av og hvilke metoder man har mulighet til å benytte for å fjerne den. Sannsynligvis er det best å kjøpe ny madrass. 

Anonymkode: 7d9cf...25e

Trekket kan tas av og vaskes. Har ikke sjekket om det er mugg i selve madrassen. Men det er en overmadrass som kosta ca 1000 kroner, fem år gammel ca, så er kanskje ikke så mye å spare på. Kanskje kjøpe en ny når feriepengene kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sadetgar skrev (3 minutter siden):

Mugg er ikke bare det øyet kan se. Mugg er veldig god til å spre seg. Det finnes mangle ulike slag mugg, og mange er ufarlige. Men en del er også livsfarlige. Jeg hadde ikke turt å ta sjansen på at det er farlig mugg. Hadde kvittet meg med den

Ok, så selv om det kun er synlig mugg på hele trekket kan det ha spredt seg til hele madrassen?

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (4 minutter siden):

Har i lengre tid sovet på en madrass som har ligget rett på gulvet. Oppdaget nylig at det har kommet en del mugg på undersiden av madrassen. Regner med at dette har en sammenheng. Muggen har kommet pga manglende sirkulering av luft under madrassen. Hvor farlig er dette? Går det an å fjerne muggen, eller er det hest å kjøpe ny madrass?

Om man ligger på flatseng så må madrassen reises opp hver morgen og stå oppreist til man legger seg neste kveld. Trodde dette var noe alle lærte som barn! På samme måte som at man må lufte soverommet hver dag, sørge for å ta opp rullegardiner og varme opp rommet hver dag. I tillegg til å lufte dyna og puta i den forstand at man ikke rer opp senga men megger det løst bakover for luft. Det er grunnen til at vi ikke leier ut hybelen vår til annet enn Airbnd, mange eier ikke boevne…

Du må kaste både madrassen, dyna og puta. Muggen sprer seg. Sengetøy må du vaske på kokvask. Samtidig må du gå over rommet fra gulv til tak og sjekke for mugg. Er du heldig kan du vaske med klor. Er du uheldig må hele rommet renoveres.

Anonymkode: 07760...42a

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (4 minutter siden):

Ok, så selv om det kun er synlig mugg på hele trekket kan det ha spredt seg til hele madrassen?

Absolutt! Jeg personlig hadde ikke tatt sjansen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Om man ligger på flatseng så må madrassen reises opp hver morgen og stå oppreist til man legger seg neste kveld. Trodde dette var noe alle lærte som barn! På samme måte som at man må lufte soverommet hver dag, sørge for å ta opp rullegardiner og varme opp rommet hver dag. I tillegg til å lufte dyna og puta i den forstand at man ikke rer opp senga men megger det løst bakover for luft. Det er grunnen til at vi ikke leier ut hybelen vår til annet enn Airbnd, mange eier ikke boevne…

Du må kaste både madrassen, dyna og puta. Muggen sprer seg. Sengetøy må du vaske på kokvask. Samtidig må du gå over rommet fra gulv til tak og sjekke for mugg. Er du heldig kan du vaske med klor. Er du uheldig må hele rommet renoveres.

Anonymkode: 07760...42a

Skal kjøpe ny madrass og begynne å reise opp madrassen på dagtid fra nå av. 

Men om jeg kan vaske sengetøyet på kokvask, kan jeg vel også vaske dyner og puter på kokvask?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Om man ligger på flatseng så må madrassen reises opp hver morgen og stå oppreist til man legger seg neste kveld. Trodde dette var noe alle lærte som barn! 

Anonymkode: 07760...42a

Trodde du virkelig det? Er det virkelig så vanlig å ligge på madrass rett på gulvet så alle lærte dette som barn?

Anonymkode: a77d2...d13

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (6 timer siden):

Ok, så selv om det kun er synlig mugg på hele trekket kan det ha spredt seg til hele madrassen?

Du må tenke på mugg som det den faktisk er, en sopp. 
Hyfene, eller røtter om du vil, de forgreiner seg under overflaten, slik som røtter til en plante gjør. 

Det er derfor det ikke er tilstrekkelig bruke en klut for å vaske muggsopp som vokser langs vegger eller vinduskarmer. Hadde det vært så enkelt at man bare kunne fjerne/vaske det som er synlig så ville mugg ikke vært ett stort inneklima-problem...
 

Anonymkode: c69e3...6ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en youtube video med Undine Almani som har en løsning med spesialtilpasset ribbebunn under sin madrass for å få ventilasjon under madrassen. Hva med å prøve det?

Jeg ville kjøpt ny madrass. 

Anonymkode: 307e7...5fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ...5fb hadde omtrent samme tanke som meg. Jeg skulle til å foreslå noe lignende som denne  sengebunnen https://jysk.no/soverom/sengebunner/lamellbunn-140x200-basic-a40 men den hun satt på var finere.

Personlig ville jeg vært betenkt på å bruke en vanntett madrassbeskytter hver natt også, det gir madrassen liten mulighet til å puste. Varmen fra deg vil gå gjennom, og da kan du få samme problemet under madrassbeskytteren etter en stund som du fikk mellom gulv og madrass - tror jeg.

Anonymkode: 29c96...8af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madrassen skal ha lufting UNDER...aldri ligge på et gulv! Ikke uten grunn at en rammemadrass har bein.

Du må enten kjøpe en sengeramme å ha den i, eller en rammemadrass.

Anonymkode: 79890...53a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast den madrassen. Mugg vil du ikke puste inn hver natt. Kjøp rammemadtass, det er knapt nok dyrere enn kun madrass 

Anonymkode: f12ad...81e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Thyra skrev (8 timer siden):

Skal kjøpe ny madrass og begynne å reise opp madrassen på dagtid fra nå av. 

Men om jeg kan vaske sengetøyet på kokvask, kan jeg vel også vaske dyner og puter på kokvask?

Hvorfor kjøper du deg ikke en madrass med bein?

Anonymkode: 429cb...d51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg så en youtube video med Undine Almani som har en løsning med spesialtilpasset ribbebunn under sin madrass for å få ventilasjon under madrassen. Hva med å prøve det?

Jeg ville kjøpt ny madrass. 

Anonymkode: 307e7...5fb

 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ser ...5fb hadde omtrent samme tanke som meg. Jeg skulle til å foreslå noe lignende som denne  sengebunnen https://jysk.no/soverom/sengebunner/lamellbunn-140x200-basic-a40 men den hun satt på var finere.

Personlig ville jeg vært betenkt på å bruke en vanntett madrassbeskytter hver natt også, det gir madrassen liten mulighet til å puste. Varmen fra deg vil gå gjennom, og da kan du få samme problemet under madrassbeskytteren etter en stund som du fikk mellom gulv og madrass - tror jeg.

Anonymkode: 29c96...8af

Kjøpe en sengebunn og legge under, rett og slett.

Ja, det er kanskje ikke så heldig med vanntett madrassbeskytter. Det anbefales jo ikke å re opp sengen en gang gor best mulig sovemiljø.. men er redd for at katter eller unger skal ha tisseuhell..

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor kjøper du deg ikke en madrass med bein?

Anonymkode: 429cb...d51

Fordi en madrass uten bein tar mindre plass, er lettere å pakke bort.

Dette skulle kun være en ekstraseng/midlertidig seng som ble litt mer permanent enn jeg hadde tenkt. 

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter ikke mugg av madrassen. Men jeg er sikker på at det er mugg.

Apropos mugg, kjøpte en brukt gummibukse som viste seg å ha flekker av mugg på innsiden, er den farlig å bruke? Hva med utemøbler/stolputer eller barnevogner med mugg? Har sett en del av det rundt om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, kast madrassen, det kan og er mest sannsynlig muggsporer inni den som kommer til blomstre opp når du ligger på den og svetter om natten eller det kommer fukt og varme rundt den. Jeg har ligget på madrass på gulvet kun der hvor det var varmt på gulvet, varmekabler, det tørket ut madrassen ordentlig hver dag og kunne bo sånn veldig lenge, det var noe annet med ryggen da.. men anbefaler deg å kaste madrassen, vask rommet godt, kjøp noe med føtter eller sengeramme. Selv rene Europaller gjør nytten bare det er litt luft under. 

Anonymkode: aae11...896

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...