Gå til innhold

Flere års ventetid på Modum Bad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det verdt det?

Først et år ventetid for et utredningsopphold, så et år til ventetid for et nytt utredningsopphold og etterpå to års ventetid for behandling. 

Er virkelig behandlingstilbudet til folk med traumer så ekstremt dårlig at man må vente så lenge? 

Anonymkode: 6dc5a...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ventetiden til de ulike avdelingene står på nettsiden deres. 
 

Årene går uansett, man kan like gjerne stå i køen. 

Anonymkode: 892a5...d41

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo traumebehandling mange steder, og mange gode private tilbud, ihvertfall i Oslo. Men Modum er vel det eneste stedet med opphold og man får viet seg helt til behandlingen. Metodene er ikke enestående eller magiske, men samme tilnærming som mange psykologer har. Kan være verdt å sjekke litt rundt. Men hvis du allerede har forsøkt en del tilnærminger og ikke fått det bedre kan det være verdt å vente.

Anonymkode: 6a660...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er vanskelig å finne behandlere med spesialisering på traumer i det offentlige. Jeg tror de finnes, men jeg har ikke møtt noen. De har erfaringer med å jobbe med traumer, men ikke spesialisering innen det. Jeg har komplekse traumer og det har de, i følge seg selv, ikke tilstrekkelig kompetanse til. Om du ikke får tilstrekkelig hjelp der du er ville jeg forsøkt Modum, selv med lang ventetid.

Anonymkode: c17c4...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det verdt det?

Først et år ventetid for et utredningsopphold, så et år til ventetid for et nytt utredningsopphold og etterpå to års ventetid for behandling. 

Er virkelig behandlingstilbudet til folk med traumer så ekstremt dårlig at man må vente så lenge? 

Anonymkode: 6dc5a...127

Antar det er traumeavd du snakker om. Det første avklaringsopoholdet er det kort ventetid på-der må de overholde en frist(3 mnd?). Jeg kom inn bare få uker etter at søknaden var mottatt. Så må du vente på utredningsopphold som er den ventetiden som står på nettsidene. Etter det tror jeg de tar fortløpende inn til hovedopphold. Tror ikke det er ny ventetid på 1,5 år da. 

Anonymkode: 219b6...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ventetiden til de ulike avdelingene står på nettsiden deres. 
 

Årene går uansett, man kan like gjerne stå i køen. 

Anonymkode: 892a5...d41

Jeg spør ikke om ventetider, jeg forteller jo hva de er. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min erfaring er at det er vanskelig å finne behandlere med spesialisering på traumer i det offentlige. Jeg tror de finnes, men jeg har ikke møtt noen. De har erfaringer med å jobbe med traumer, men ikke spesialisering innen det. Jeg har komplekse traumer og det har de, i følge seg selv, ikke tilstrekkelig kompetanse til. Om du ikke får tilstrekkelig hjelp der du er ville jeg forsøkt Modum, selv med lang ventetid.

Anonymkode: c17c4...9b0

Enig i det!

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Antar det er traumeavd du snakker om. Det første avklaringsopoholdet er det kort ventetid på-der må de overholde en frist(3 mnd?). Jeg kom inn bare få uker etter at søknaden var mottatt. Så må du vente på utredningsopphold som er den ventetiden som står på nettsidene. Etter det tror jeg de tar fortløpende inn til hovedopphold. Tror ikke det er ny ventetid på 1,5 år da. 

Anonymkode: 219b6...94e

Ja, traumeavdelingen. Modum sa at ventetiden på nettsiden var tiden etter utredningsopphold, altså tiden mellom det andre og tredje oppholdet. Jeg venter på det siste nå. 

Har du vært på alle?

Anonymkode: 6dc5a...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg spør ikke om ventetider, jeg forteller jo hva de er. 

Enig i det!

Ja, traumeavdelingen. Modum sa at ventetiden på nettsiden var tiden etter utredningsopphold, altså tiden mellom det andre og tredje oppholdet. Jeg venter på det siste nå. 

Har du vært på alle?

Anonymkode: 6dc5a...127

Nei, bare vært på første så kan hende jeg har misforstått. Jeg fikk beskjed om at ventetiden er fra da har mottatt søknaden og forstod det sånn jeg skrev lenger opp. Hvor lenge ventet du mellom opphold 1 og 2 da?

Anonymkode: 219b6...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvor lenge ventet du mellom opphold 1 og 2 da?

14 måneder. Og på første opphold ventet jeg 7 måneder. 

Anonymkode: 6dc5a...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei, bare vært på første så kan hende jeg har misforstått. Jeg fikk beskjed om at ventetiden er fra da har mottatt søknaden og forstod det sånn jeg skrev lenger opp

Jeg fikk forøvrig beskjed om at det første oppholdet ikke telte med på ventetid, det var «opphold null», et slags før-oppholds-opphold. 

Anonymkode: 6dc5a...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei, bare vært på første så kan hende jeg har misforstått. Jeg fikk beskjed om at ventetiden er fra da har mottatt søknaden og forstod det sånn jeg skrev lenger opp

Jeg fikk forøvrig beskjed om at det første oppholdet ikke telte med på ventetid, det var «opphold null», et slags før-oppholds-opphold. 

Anonymkode: 6dc5a...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk forøvrig beskjed om at det første oppholdet ikke telte med på ventetid, det var «opphold null», et slags før-oppholds-opphold. 

Anonymkode: 6dc5a...127

Og nå må du vente nye 1,5-2 år på det siste oppholdet? 😳 det er jo vilt. Trodde det gikk raskt når man hadde kommet inn på opphold 2, jeg… 

Anonymkode: 219b6...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og nå må du vente nye 1,5-2 år på det siste oppholdet? 😳 det er jo vilt. Trodde det gikk raskt når man hadde kommet inn på opphold 2, jeg… 

Anonymkode: 219b6...94e

Ja, det kommer jo litt an på hvordan de regner ut ventetiden. Er det ingen som har vært på Modum her inne?

Anonymkode: 6dc5a...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg var på vurderingsoppholdet, ventet jeg rundt 1 år på å få plass. 

Kjempetøft, men verdt det om du er motivert til å jobbe hardt med deg selv. Flere som datt av på veien da jeg gikk. 

Anonymkode: 05b73...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Etter jeg var på vurderingsoppholdet, ventet jeg rundt 1 år på å få plass. 

Kjempetøft, men verdt det om du er motivert til å jobbe hardt med deg selv. Flere som datt av på veien da jeg gikk. 

Anonymkode: 05b73...8a0

Når du sier «vurderingsopphold», mener du da det første eller det andre?

Anonymkode: 6dc5a...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når du sier «vurderingsopphold», mener du da det første eller det andre?

Anonymkode: 6dc5a...127

Jeg hadde bare 1 vurderingsopphold. Varte ca en uke. Året etter var jeg på behandlingsopphold i 3 måneder (med en pause i midten). Året etter var det en uke med oppfølging.

Anonymkode: 05b73...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde bare 1 vurderingsopphold. Varte ca en uke. Året etter var jeg på behandlingsopphold i 3 måneder (med en pause i midten). Året etter var det en uke med oppfølging.

Anonymkode: 05b73...8a0

Når var dette? 

De har nå vurderingsopphold 0 (null), varer ca en uke, det avsluttes med at man får vite hvilken avdeling man skal henvises videre til/om opphold egner seg.
 

Så kommer vurderingsopphold 1, til rett avdeling. Ny vurdering av diagnose og om opphold egner seg. Varighet ca to uker.

Og så kommer selve behandlingsoppholdet, varighet ca tre måneder. 

Etterpå får man tilbud om et oppfølgingsopphold. 

Anonymkode: 6dc5a...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når var dette? 

De har nå vurderingsopphold 0 (null), varer ca en uke, det avsluttes med at man får vite hvilken avdeling man skal henvises videre til/om opphold egner seg.
 

Så kommer vurderingsopphold 1, til rett avdeling. Ny vurdering av diagnose og om opphold egner seg. Varighet ca to uker.

Og så kommer selve behandlingsoppholdet, varighet ca tre måneder. 

Etterpå får man tilbud om et oppfølgingsopphold. 

Anonymkode: 6dc5a...127

Det er noen år siden. Hadde ikke opphold 0 da jeg gikk. 

Høres mye bedre ut dette nye opplegget. Høres grundigere ut. 

Anonymkode: 05b73...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er noen år siden. Hadde ikke opphold 0 da jeg gikk. 

Høres mye bedre ut dette nye opplegget. Høres grundigere ut. 

Anonymkode: 05b73...8a0

Jeg tror de startet med det pga mange dårlige og ufullstendige henvisninger. Folk som egentlig burde blitt behandlet andre steder, feil diagnoser og ikke motivert. 

Det var vel et håp om at ventetiden kunne gå ned, sikkert, men det virker litt som at det har blitt motsatt. Tre år er lenge å leve med ubehandlede traumer, og tipper mange er godt nedi uføresøknaden på det tidspunktet. Synes det er trist. Man kan jo bli ganske fungerende igjen, med riktig hjelp. 

Anonymkode: 6dc5a...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror de startet med det pga mange dårlige og ufullstendige henvisninger. Folk som egentlig burde blitt behandlet andre steder, feil diagnoser og ikke motivert. 

Det var vel et håp om at ventetiden kunne gå ned, sikkert, men det virker litt som at det har blitt motsatt. Tre år er lenge å leve med ubehandlede traumer, og tipper mange er godt nedi uføresøknaden på det tidspunktet. Synes det er trist. Man kan jo bli ganske fungerende igjen, med riktig hjelp. 

Anonymkode: 6dc5a...127

Det er veldig trist. Det burde vært mange flere Modum bad.

Jeg hadde nok hatt et helt annet liv om jeg fikk rett hjelp med en gang. Det ble en 15 år lang prosess for meg. 

Anonymkode: 05b73...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig trist. Det burde vært mange flere Modum bad.

Jeg hadde nok hatt et helt annet liv om jeg fikk rett hjelp med en gang. Det ble en 15 år lang prosess for meg. 

Anonymkode: 05b73...8a0

Isteden har Modum Bad mistet veldig mye offentlig støtte. Det var til og med snakk om nedleggelse en periode. 

Jeg synes det burde vært mye mer fokus på traumebehandling, men det er vanskelig for det offentlige kamuflerer mangelen på kompetanse godt. Vi får jo psykolog, bare en uten spesialisering på traumer. Og så går vi i behandling i årevis, blir uføre og til slutt gitt opp av samfunnet når  vi kunne fungert med riktig og tidlig nok hjelp. :( 

Anonymkode: 6dc5a...127

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...