Gå til innhold

Norge kan få toetasjes tog - som Tyskland har hatt i 30+ år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av og til irriterer det meg bunnløst hvor tilbakestående Norge er. NRK er begeistret for fremtiden...som har funnest i siviliserte land i en mannsalder:

https://www.nrk.no/ostfold/okt-kapasitet-pa-ostlandet-med-toetasjes-tog-1.16905607

Men, selvsagt, det er Norge. Den opplagte løsningen vi togpendlere har snakket om siden y2k and beyond..."kan ta tid å få på plass".

kabangu-upset.gif

Hvorfor kan ikke gode beslutninger tas og implementeres litt raskt her i landet?

Anonymkode: d551c...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, "bare" å bygge nye tunneller så er alt klart i år 2300.

Anonymkode: 5ea11...820

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med toget i Tyskland er at den aldri dukker opp. Det er en sjelden teknologi som er vanskelig å oppdage. Noen påstår det er kun en myte.

"Shank yuu for trafeling Deutsche Bahn"

Jeg prøvde selv å kjøre tog i Tyskland. Etter 6 timer med venting ble den kansellert og dermed var den ikke lenger "for sent" dvs. ingen erstatningskrav og ny billett måtte betales fra egen lommebok. Ikke at det dukket opp et tog for den billetten heller. Men da skjønte jeg at erstatning må søkes om kjapp, mens den fortsatt var forsinket.

MEN

I Norge møter togene stort sett opp til avtalt tid og de faktisk kjører meg der jeg vil kjøre. Er det fullt, jo kanskje, men det fungerer.

 

Anonymkode: 5e653...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Problemet med toget i Tyskland er at den aldri dukker opp. Det er en sjelden teknologi som er vanskelig å oppdage. Noen påstår det er kun en myte.

"Shank yuu for trafeling Deutsche Bahn"

Jeg prøvde selv å kjøre tog i Tyskland. Etter 6 timer med venting ble den kansellert og dermed var den ikke lenger "for sent" dvs. ingen erstatningskrav og ny billett måtte betales fra egen lommebok. Ikke at det dukket opp et tog for den billetten heller. Men da skjønte jeg at erstatning må søkes om kjapp, mens den fortsatt var forsinket.

MEN

I Norge møter togene stort sett opp til avtalt tid og de faktisk kjører meg der jeg vil kjøre. Er det fullt, jo kanskje, men det fungerer.

 

Anonymkode: 5e653...8f6

Tror du blander landene. I Norge kommer ikke toget ved minste regnskur.

I Tyskland værste forsinkelsen jeg har opplevd var på noen minutter. 
Bodd cirka like lenge i begge land.

Anonymkode: 42d31...7f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Av og til irriterer det meg bunnløst hvor tilbakestående Norge er. NRK er begeistret for fremtiden...som har funnest i siviliserte land i en mannsalder:

https://www.nrk.no/ostfold/okt-kapasitet-pa-ostlandet-med-toetasjes-tog-1.16905607

Men, selvsagt, det er Norge. Den opplagte løsningen vi togpendlere har snakket om siden y2k and beyond..."kan ta tid å få på plass".

kabangu-upset.gif

Hvorfor kan ikke gode beslutninger tas og implementeres litt raskt her i landet?

Anonymkode: d551c...7ee

Fordi det ikke har vært bruk for toetasjes tog i Norge. Før nå, kanskje. 

Anonymkode: a8813...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To etasjerstog vil forsinke togene ytterligere da av og påstigning tar ekstra tid. Å ha to etasjerstog i Norge vil bety at vi må bygge om hele jernbanen. Derfor dette kommer opp og opp igjen er fordi det sitter nye hoder der som omtrent ikke vet hva jernbane er og hvordan det står til med jernbanen i Norge. Kommer aldri til å skje at det kommer flere etasjer på tog. Det er litt som jernbanedirektoratet tar en avgjørelse på hvor mange tog det skal gå uten å involvere banenor og høre om det er kapasitet. Hvorfor det er mye forsinkelser på jernbanen er fordi netter bryter sammen i rush. Sjeldent problemer utenom rushen. Det er for mye kokker og for lite kunnskap om jernbane som nå styrer jernbanen. 
 

Hilsen Jernbaneansatte 3 generasjon

Anonymkode: 1a474...19e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi det ikke har vært bruk for toetasjes tog i Norge. Før nå, kanskje. 

Anonymkode: a8813...65c

Når de har snakket om dette siden 2000, så er det bruk for økt kapasitet. Jeg er villig til å akseptere at det kan være andre alternativer som logistikkmessig er bedre, men de burde i såfall vært utredet og implementert i løpet av de siste 24 årene. 

En av gevinstene med å etablere Norske Tog og fortsatt ha dem som en statsbedrift, er mulighetene for en mer fleksibel forvaltning av togmateriellet. Norske Tog må kansje vente på Statsbudsjettet for å kunne KJØPE togvogner, men alt som må gjøres før den reelle anskaffelsen , kunne vært ferdig allerede, inklusiv å la innleide, eller testvogner gå i trafikk. Det er jo ikke slik at den norske toginfrastrukturen er avansert: ikke har vi digitalisert toglogistikken, ikke har vi krav om nettdekning; det er jern på hjul som skal passe på standariserte skinner og tilkobling.

Å henvise til 7 års behandling , NTP og avskriviningsplaner åpner spørsmålet om vi trenger Norske Tog. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

To etasjerstog vil forsinke togene ytterligere da av og påstigning tar ekstra tid. Å ha to etasjerstog i Norge vil bety at vi må bygge om hele jernbanen. Derfor dette kommer opp og opp igjen er fordi det sitter nye hoder der som omtrent ikke vet hva jernbane er og hvordan det står til med jernbanen i Norge. Kommer aldri til å skje at det kommer flere etasjer på tog. Det er litt som jernbanedirektoratet tar en avgjørelse på hvor mange tog det skal gå uten å involvere banenor og høre om det er kapasitet. Hvorfor det er mye forsinkelser på jernbanen er fordi netter bryter sammen i rush. Sjeldent problemer utenom rushen. Det er for mye kokker og for lite kunnskap om jernbane som nå styrer jernbanen. 
 

Hilsen Jernbaneansatte 3 generasjon

Anonymkode: 1a474...19e

De skal bare bruke toetasjes tog der det er mulighet og behov. Tunnelene rundt Oslo er høye nok, og her er behovet størst.

Anonymkode: 459db...87e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog i Norge er en stor vits! Hele oppbyggingen med selskaper som har ansvar fordelt stykkevis og delt ødelegger. Det er ‘alltid’ noe styr med et eller annet system som påvirker togene (som ikke kommer). 

Har også tatt mye tog i Tyskland, og eneste plassen jeg ikke liker er togstasjonen i Hamburg. Den er elendig. Trang og lite informasjon og umulig å finne ansatte. Har måtte gjette oss fram sammen med andre passasjer hvor toget vi skal ta er. 

Men utenom det har jeg gode erfaringer i Tyskland og deutche bahn. Har fått refundert billetter raskt. 

Anonymkode: 45640...4c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det bor over 80 millioner mennesker i Tyskland, sier det seg selv at de har behov for bedre kapasitet enn det vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeldekkerbuss for tog snart nå da😂

Anonymkode: 0ee5e...6da

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De skal bare bruke toetasjes tog der det er mulighet og behov. Tunnelene rundt Oslo er høye nok, og her er behovet størst.

Anonymkode: 459db...87e

Nei, det er de ikke. Er oslo jeg jobber, jeg vet hvordan oslo trafikken drives. Det er mange tunneler som ikke kan ta i mot to etasjer tog. 
Vi får nye tog "snart", de vil klare å ta flere mennesker da det er færre seter. 

Anonymkode: 1a474...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 time siden):

Når de har snakket om dette siden 2000, så er det bruk for økt kapasitet. Jeg er villig til å akseptere at det kan være andre alternativer som logistikkmessig er bedre, men de burde i såfall vært utredet og implementert i løpet av de siste 24 årene. 

En av gevinstene med å etablere Norske Tog og fortsatt ha dem som en statsbedrift, er mulighetene for en mer fleksibel forvaltning av togmateriellet. Norske Tog må kansje vente på Statsbudsjettet for å kunne KJØPE togvogner, men alt som må gjøres før den reelle anskaffelsen , kunne vært ferdig allerede, inklusiv å la innleide, eller testvogner gå i trafikk. Det er jo ikke slik at den norske toginfrastrukturen er avansert: ikke har vi digitalisert toglogistikken, ikke har vi krav om nettdekning; det er jern på hjul som skal passe på standariserte skinner og tilkobling.

Å henvise til 7 års behandling , NTP og avskriviningsplaner åpner spørsmålet om vi trenger Norske Tog. 

 

Dummeste de gjorde var å oppdrette Norske tog, før som brukte vi togene etter der kapasiteten trengtes. I dag har selskapene de togene de har. Det slites enormt på togene, de rekker ikke vedlikehold for det er ikke nok togsett. Og det koster enormt for tog selskapene. Så du får mindre for pengene, og kaoset er total. Vi er for lite land til å ha det slik. 

Anonymkode: 1a474...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vi får nye tog "snart", de vil klare å ta flere mennesker da det er færre seter. 

Ahhh kvegvogner! Jepp; det er funksjonelt på pendlertog som bruker over 30 minutter ...

 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dummeste de gjorde var å oppdrette Norske tog, før som brukte vi togene etter der kapasiteten trengtes. I dag har selskapene de togene de har. Det slites enormt på togene, de rekker ikke vedlikehold for det er ikke nok togsett. Og det koster enormt for tog selskapene. Så du får mindre for pengene, og kaoset er total. Vi er for lite land til å ha det slik. 

Anonymkode: 1a474...19e

Nei, det er ikke direkte dumt i seg selv.

Det er feil organisert, fordi man legger opp til en forvaltning av togmateriell som baserer seg på større grad av nytt materiell. Hvis du etablerer en monopoloperatør for utleie av togmateriell, kan man ikke flytte vedlikeholdet at materiellet til operatør.

Det er som om jeg skulle leie ut en bil å forvente at leier tar service og vedlikehold.

Det er en GRUNN til at man kun leaser ut NYE biler på gitt kjørelengde.

Problemet er at man har omorganisert Norske Tog fra NSB til eget selskap uten å gi dem det økonomiske , forvaltningsmessige eller samfunnsøkonomiske oppdraget som gjør dem funksjonell i strukturen.

Tanken med Norske Tog er god, gjennomføringen er lallende tilbakestående. Men det er resten av Norsk statlig jernbane politikk også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen av tog tunellene som er store nok til å ta to etasjers tog.

Uansett så ser jeg ikke vitsen med to etasjers tog. 

Endret av Odhrán Ó Máille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis kjører jeg bil til jobb ikke så langt unna og HVER eneste gang jeg har bilen på service er det problem med off. kommunkasjon, spesielt tog.

Anonymkode: 5ea11...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, Vy er en vits. Jeg har tatt tog i 40 år. De siste 15 årene kjører jeg til en liten stasjon i nærheten. Punktligheten går ned for hvert år. "Buss for tog" og, ved ras, båt for buss for tog, organiseres som om det er første gang, hver gang. Men prisen for månedskort er uslåelig og vi vil være en del av det grønne skiftet. 

Anonymkode: d551c...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/20/2024 at 10:21 AM, AnonymBruker said:

Tror du blander landene. I Norge kommer ikke toget ved minste regnskur.

I Tyskland værste forsinkelsen jeg har opplevd var på noen minutter. 
Bodd cirka like lenge i begge land.

Anonymkode: 42d31...7f1

Deutcsche Bahn pleide å være bra, men har fått et veldig dårlig rykte etter hvert.

https://www.trustpilot.com/review/www.db.de

Men Vy har også sitt å slite med, definitivt. Buss for tog fast hver sommer og likevel begrunnes alle signalefeilene alltid med at det er så lenge siden siste oppgradering. Har også opplevd mer enn en gang at Vy ikke dekker drosje til Gardermoen når det er togstans, mens Flytogets passasjerer liner opp til drosjer som står klare. Nå er det jo riktignok en stor prisforskjell mellom selskapene, men snart skal Vy ta over Flytoget...

Anonymkode: d0653...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...