Gå til innhold

Hvordan leser dere for barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 1 åring og ønsker veldig å lese for henne på sengekanten slik min mor gjorde for meg. Men hvis hun er i sprinkelsengen sin får jeg jo ikke vist bilder og pekt så godt. Hvis jeg har henne på fanget prøver hun bare å rive ut sidene 😂hvordan gjør dere det hos dere? 🙈

Anonymkode: 67205...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har de på fanget på dagtid. På kvelden er det ønskelig at de roer ned og skal sove, dropper derfor fanget-varianten som girer opp med å dra i alle sidene, og lar de ligge med øynene lukket mens jeg forteller historie. Så kan de bruke fantasien sin til å lage bildene, og plutselig er de glidd over i drømmeland..

Anonymkode: d69bb...a9f

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk bare ikke, hadde en gutt på hver side og de ville bare bla hver sin vei for å se bilder. Ble mere lesing når de ble større og det gikk an å enten lese eller snakke om bildene.

Anonymkode: 05497...7c9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har ikke hatt sprinkelseng da, men har lest både liggende på senga og i stolen. I de periodene de har likt å ta på bøkene har vi hatt bøker som tåler det. Det går jo også an å fortelle eventyr :) 

Da ungene var små leste vi egentlig mest i typ pappbøker på dagtid. Går fort at de slutter å rive i sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt opp bok på sengen til min snart-2-åring pr nå. Han blir gira og skal bare tulle. Vi kikker en del i bøker på dagtid, men da på hans premisser. Han sitter på fanget og blar frem yndlingssidene sine også snakker vi om det vi ser på bildene.

Tenker selve lesingen og historiefortellingen får komme når han blir litt større :)

Synger derimot nattasang hver kveld og det liker han veldig godt, sitter og vugger litt frem og tilbake i sengen før han legger seg til rette til sangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har henne på fanget på sofaen før vi går og legger oss. :)

Anonymkode: 1bfb9...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yngste på snart 1 år har jeg på fanget. Og når de er så små at de river i sidene så leser jeg mest bøker med tykke harde sider. Peker mye og lager litt lyder osv for å holde på oppmerksomheten, men lar barna bla litt frem og tilbake av og til også. Så skrur jeg av lyset, synger og legger henne i sprinkelsenga etterpå.

Å bli lest for på senga er av de fineste minnene fra da jeg var liten og elsker å lese for barna mine også. 

Anonymkode: 8f68e...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lest mye på dagtid. Både på fanget, men også sånn at jeg sitter foran de og viser boka mens jeg leser. Da kan de jo se meg også når jeg lever meg inn i det.

På sengekanten har vi ikke lest noe før nå. Eldste er 2,5 og ligger fortsatt i sprinkelseng, men jeg sitter rett ved siden av og leser. Hun ligger som regel og følger med på meg mens jeg forteller, eller har øynene igjen.

Ved ettårsalderen så er kanskje sang lettere, eller om du har en fortelling som du kan fortelle uten å lese opp fra en bok😊

Anonymkode: f0c49...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leser i sofakroken før de legger seg. Da sitter de på fanget og i armkroken. Så er det inn på soverom og i seng, pappa synger god natt sang. 

Vi leser mange ganger i løpet av en dag, og da kan det være mer aktivitet/lyder/bevegelse enn kveldslesingen.

Anonymkode: d0d86...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser bare boken. De må ikke se på bildene hver gang man leser. 

Anonymkode: cf575...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine var så små, leste jeg stort sett på dagtid mens de satt på fanget. Å lese på senga begynte vi ikke med før rundt 3-4-årsalder så vidt jeg husker.

Anonymkode: 09da6...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som leser til barna 👏👏👏👏

Jeg samsover med min sønn på 11mnd. Han sitter inntil meg mens jeg sitter i lotus. Foreløpig leser vi samme bok om kvelden, Baby Gogo-god natt lille venn. Han peker og vil bla litt innimellom. Så legger vi oss ned etterpå.

Leser masse på dagen også, han blir kjempe glad når jeg tar frem en bok. Håååååper det varer😆😆😆 Fått så mange fine bøker til når han er eldre. 

Anonymkode: e2679...1d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ettåringene brukte vi pekebøker med sider av papp. Det var ikke lesing i den forstand, ala «det var en gang», det hva mer «hvor er kua?» *barnet pekte* «jaaa, bra! Hva sier kua da?».

Vi begynte ikke å lese på selgekanten før barna var så store at vi faktisk kunne lese for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid lest for de i stolen/sofaen før sengetid.  NÅr jeg har lagt dem har det kun vært "natta" og slukk lyset.   Og da har det aldri vært noen protester.  Orker ikke ørten historier på sengen og tusen nattasanger for barna som trekker ut tiden.  Men kosen FØR vi går til sengs har fungert supert.

Anonymkode: c0a6a...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei, jeg har en 1 åring og ønsker veldig å lese for henne på sengekanten slik min mor gjorde for meg. Men hvis hun er i sprinkelsengen sin får jeg jo ikke vist bilder og pekt så godt. Hvis jeg har henne på fanget prøver hun bare å rive ut sidene 😂hvordan gjør dere det hos dere? 🙈

Anonymkode: 67205...58a

Har ikke sprinkelseng. Samsoving 🥰

Anonymkode: fe95d...684

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med eldste leste vi ikke på senga mellom 6 og 18 mnd. Han ble for oppspillt av det. Vi leste på dagtid eller før vi begynte leggetid. Bøkene vi leste da var typisk babybøker med harde sider og lite tekst.

Når vi begynte å lese på senga igjen leste vi gjerne gubben og katten eller mamma mø. Han var da stor nok til å bli opptatt av bildene. Vi var veldig bestemte på at mamma/pappa skulle bla, men vi bladde til neste side når vi så at han var ferdig. Til å begynne med leste vi bare fragmenter eller stikkord fra teksten, men etterhvert kunne vi lese stadig mer. Ved å variere tempoet etter søvnighet kunne vi også lure ham i søvn.

 

Lillesøster har alltid elsket å bla i bøker og å bli lest for, så der har vi ikke hatt samme utfordringene.

 

Vi har alltid hatt en stor seng i tillegg til sprinkelseng, så vi sitter i storsenga når vi leser. Ellers kan det være fint å ha en lenestol der dere kan lese sammen, eller lese på et annet rolig rom.

Anonymkode: 2a55b...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi leste aldri på senga når de var så små, det kom litt senere. 

Anonymkode: 17750...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med toåringen (snart tre) leser vi i min seng før han skal legge seg. Han sovner etterpå i min seng og jeg bærer ham over i hans egen seng. 
 

Med niåringen har vi lest på sengen i alle år, og gjør det fortsatt selv om han nå leser godt selv. Koselig å oppleve boken sammen.  Og nå er han så stor at jeg også synes bøkene er spennende❤️

Å lese for barn er supert på veldig mange måter. 

Anonymkode: d2c4b...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok vi av siden på sprinkelsenga litt over 1års alderen og satte på sengehest. Jeg hang over senga mens jeg satt. Nå har vi bytta til juniorseng. Nå ligger jeg oppi senga. Det leses ikke kjempe lange bøker. Fast er to hver kveld. Vi er på mellom stadiet mellom pappbøker og vanlig bøker. Så tar de med få setninger per side. Sånn 3-4 setninger.

Anonymkode: 3fb72...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei, jeg har en 1 åring og ønsker veldig å lese for henne på sengekanten slik min mor gjorde for meg. Men hvis hun er i sprinkelsengen sin får jeg jo ikke vist bilder og pekt så godt. Hvis jeg har henne på fanget prøver hun bare å rive ut sidene 😂hvordan gjør dere det hos dere? 🙈

Anonymkode: 67205...58a

Kjøp bøker som ikke kan rives. Som er beregnet til så små barn. 

Anonymkode: 177a0...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...