Gå til innhold

Hvilke bøker planlegger du å lese i ferien?


Kræsj Pink

Anbefalte innlegg

Min ferie liste består av:

Guncle av Steven Rowley,

What moves the dead av T. Kingfisher,

Zhara av S. Jea-Jones,

Time shelter av Georgi Gospodinov

The Narrow road between desires av Patrick Rothfuss.

Også har jeg et par andre under vurdering..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ventar på ei bok om Russlands historie som eg skal gå laus på snart

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånt meg Solens sønn på biblioteket. Men foreløpig ikke imponert..

Anonymkode: 7e23f...8d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min liste er dessverre ikke fullt så sofistikert; nå må jeg bare finne plass til de godt over 60 kiloene med komplette årganger av Donald Duck & co som jeg nylig har kjøpt - med dette har jeg nesten alt fra begynnelsen til et stykke ut i 1977; særlig er reklamesidene med diverse barneleker av god, gammel årgang av stor interesse.

Man får nesten tårer i øynene når man ser hvordan man kunne finne enkle gleder i barndommen tidligere, med reklame som denne i en tid der ungene ikke gikk inn for en iPhone til 10.000:

penol.thumb.jpeg.87eb0ac1318464936a3bf8afc2847d91.jpeg

Eller denne:

solo.jpeg.80fdbc9d1afb1a646194b616dd070673.jpeg

Anonymkode: 4b55d...5d9

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en betingelse av Neda Alaei

Spøkelesstasjonen av Anne Elvedal

Hilda Humlevik og mysteriet på Søder gods av Irmelin Persdatter Gustavsen

Den gylne stjerne av Lena Lindahl

En (eller flere) av Alice Oseman; Loveless, This Winter, Nick and Charlie

Enten Five survive eller The reapparence of Rachael Price av Holly Jackson

 

 

Anonymkode: 0ffd7...411

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Min liste er dessverre ikke fullt så sofistikert; nå må jeg bare finne plass til de godt over 60 kiloene med komplette årganger av Donald Duck & co som jeg nylig har kjøpt - med dette har jeg nesten alt fra begynnelsen til et stykke ut i 1977; særlig er reklamesidene med diverse barneleker av god, gammel årgang av stor interesse.

Man får nesten tårer i øynene når man ser hvordan man kunne finne enkle gleder i barndommen tidligere, med reklame som denne i en tid der ungene ikke gikk inn for en iPhone til 10.000:

penol.thumb.jpeg.87eb0ac1318464936a3bf8afc2847d91.jpeg

Eller denne:

solo.jpeg.80fdbc9d1afb1a646194b616dd070673.jpeg

Anonymkode: 4b55d...5d9

De gamle Donal årgangene er jo klassikere. Kanskje litt barnslig, men utrolig koselig å lese

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kræsj Pink skrev (1 time siden):

De gamle Donal årgangene er jo klassikere. Kanskje litt barnslig, men utrolig koselig å lese

Enig. Men etter at man begynte å fjerne politisk ukorrekte historier med Lille Hiawatha, Bamse Brakar, Mikkel Rev eller Langøre slik at de siste Donald-årgangene i bøkene ikke lenger er komplette, har serien mistet sin mening, så man burde stoppe etter bind 3 i 1981-årgangen:

https://no.wikipedia.org/wiki/De_komplette_årgangene_(Disney)

Ellers er det litt ironisk at tre bind i bokserien (som kan fås til ca. kr.25 pr. stk. i bruktmarkedet), koster omtrent like mye som ett nytt blad fra 2024 i butikken; det som var sjarmen ved barndommens Donald før i tiden, som konkurransene der man kunne vinne premier eller fortsettelseshistoriene er nå borte, og selv om tegneseriene holder et høyere nivå enn de italienske i Donald Pocket (har funnet en rekke nyere blader i lesekiosker, og jeg er ikke imponert over kvaliteten), virker det som om det bare er et spørsmål om tid før Donald-bladet gravlegges for godt; alt har sin tid.

Dagens barn som vokser opp med underholdning på en skjerm, får et helt annet forhold til tegneserier enn vi som kunne bruke fantasien og leve oss inn i fortellingene da vi var små; tegneserien er et døende medium, der leserne ikke lenger er barn, men ofte voksne som ser på dette med nostalgiske øyne.

Anonymkode: 4b55d...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...