Gå til innhold

Når det foreslås at man skal spise matvarer man bare ikke klarer å spise..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Daisy-love skrev (53 minutter siden):

Jeg har vært igjennom low fodmap, og spiser etter hva jeg lærte etter å ha fulgt den, og deretter reintrodusert, nå rundt 10 år etter jeg begynte. Brukte vel halvannet år før jeg hadde prøvd ut og introduserte det siste, men streng fase var jo mye kortere enn det. 
Jeg spiste kun det jeg likte, og har flere allergier og diverse så tilpasset til det også. Er vel ikke kjempekresen, men spiser heller ikke kjøtt. For meg så har low fodmap og det jeg lærte med den gitt meg en mye bedre mage, og livskvalitet. Det er ikke for alle, og krever disiplin og utholdenhet, men det hjelper mange til å få det bedre. Det kan altså gjøres med mat en liker 😊

Det høres kjempebra ut! Jeg tror jeg har endel å øve meg opp på mentalt også, for jeg kan plutselig ha en matvare jeg vet jeg ikke tåler i handlekurven. Tusen takk for at du delte! 🙂 

Anonymkode: f4c0d...5dc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres kjempebra ut! Jeg tror jeg har endel å øve meg opp på mentalt også, for jeg kan plutselig ha en matvare jeg vet jeg ikke tåler i handlekurven. Tusen takk for at du delte! 🙂 

Anonymkode: f4c0d...5dc

Bare hyggelig det lille jeg kunne bidra med 😊 Håper du finner ut av det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har utforsket en del forskjellige dietter pga ibs og utmattelse, og dermed også tittet innom carnivore, keto og en hel andre forslag til mat. 

Men hva gjør man når maten som foreslås er mat man overhode ikke liker hverken konsistens, smak eller lukt av? Feks carnivore, der foreslås det at man spiser biff, sau, lam, geit, rein, laks, bacon, organer, fett, smør, rå egg, rå meleprodukter og mye mer. Eller feks keto, der det foreslås asparges. Bare for å nevne noe. Og pasteurisert melk feks er beskrevet som et onde man må unngå. Og all mat med etikett på.

Altså jeg forstår hva mange av de folkene i carnivore og keto samfunnet vil med dette, at man skal spise mat kroppen vil ha og at de mener dette er urdietten for mennesker.

Men hva når min kropp vemmes av lukt og smak av feks lammekjøtt og fenalår? Vil det ikke motarbeide min prosess med å helbrede min kropp om jeg spiser ting jeg egentlig ikke liker og har lyst på? Jeg er i overgangsalder også, så ønsker å gjøre ting enklere for min kropp uten å gå til lege og bruke kunstige medikamenter.

Og jeg vet at biffkjøtt og smør er den store greien der, men selv det blir over tid uappetittelig. Jeg syns også det er litt rart at feks selv Paul Saladino (kun et eksempel i farta) har gått fra å kun spise kjøtt til å innlemme noe honning, bær, grønnsaker osv. Når jeg titter på youtube virker det som om alle forsøker å være den som har den beste løsningen og snakker ned andre som ikke har samme erfaringer. Bla er det ingen som snakker om det problemet jeg opplever, at jeg ikke klarer å spise kun kjøtt og jeg føler det blir for ensporet. Jeg vil tross alt trives med kostholdet mitt og det skal ikke være en slankediett, men en sunn vane for resten av mitt liv.

Når jeg skriver mat jeg liker å spise, så tenker jeg på rødt kjøtt, kylling, egg, stangselleri, sweet and sour saus, gulrot, løk, yoghurt med bær (og fett) cottage cheese med syltetøy/bær, paprika, agurk, potet, kål, sild, torsk, makrell, bla som kjøttsuppe og wok, eller omeletter. Elsker gelesnop også, men forsøker å unngå å ha det i hus. Jeg er heldigvis ikke så glad i chips, alkohol, sjokolade og kaker.

Jeg er ikke så glad i grillmat og mat som avgir mye matos og lukt. Heller ikke så glad i knekkebrød, linser, bønner, kikerter og alt det der. Jeg hadde en 100% veganer periode for noen år siden og det ødela kroppen min enda mer. Kostholdet i barndommen var vel egentlig vegetarisk da det gikk mest i fiskeboller, kjøttkaker, raspeball med pølser, noe fisk og karbonade. Mye hjemmebakt brød til jeg oppdaget kneip og kneip ble som snop for meg da jeg aldri ble mett på det. Jeg elsker en peppes pizza i ny og ne, men vet at alt av kornprodukter gir meg mageknip og oppblåst mage. Derfor unngår jeg alt som er havre, hvete, rug. Ja alt av frø og nøtter også.

Er det noen her som har oppnådd bedre helse og redusert bukfett ved å spise kun ting dere faktisk liker å spise, eller som har erfaring og tanker rundt det å føle seg presset til å spise ting alle sier er sunt? Er jeg den eneste som velger å kutte ut matvarer bare fordi jeg ikke klarer lukta og smaken?

Mvh K49

Anonymkode: f4c0d...5dc

Det er ingen som sier at du må spise alle typer kjøtt for å leve på en carnivor-diett og at en må spise asparges på keto-diett aner jeg ikke hvor du har fra. De tingene du spiser er både sunne og magre og perfekt slankemat, men det første du bør gjøre hvis du sliter med magen er jo å kutte ut løk og kål, da det er allment kjent at det er hardt ved magen! Jeg blir veldig overrasket over at du ikke har kuttet ut det, samtidig som du snuser på ulike type ekstremdietter for å minske mageplagene dine! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man kan starte på en ekstremdiett kan man ikke være kresen i det hele tatt. Siden det er flere ting du ikke liker konsistens og smak på anbefaler jeg å heller kjøre prøving og feilkng for å finne ut hva på foodmap lista du har en dårlig reaksjon på og ikke for så å lage sin egen diett. Dette er en omfattende prosess, men min erfaring er at iingen med ibs har akkurat samme reaksjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 0.34):

Kjøttkaker og karbonader er jo farsekjøtt, altså utblandet kjøtt. Det er mange vegetarer som spiser farsemat, for det er ikke helt det samme som å spise rene kjøtt og fiskeprodukter.

Hvis du ikke skjønner hva jeg vil frem til så foreslår jeg at du leser teksten på nytt. Det står der. Bla i Grethe Roede dietter, så foreslås det å spise magre og lette produkter. Bla også sukrin og andre kunstige stoffer. Det er også noe jeg ikke liker. Jeg liker heller ikke smør. Men hvorfor skal man måtte venne seg til mat man ikke liker smak, lukt og konsistens på?

Anonymkode: f4c0d...5dc

Er du seriøs nå.? Det er vel ingen mennesker på nesten 50 som mener at produkter lagd av dyr er vegetarisk?

Anonymkode: 0f9e1...a43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 2.35):

Jeg vil tro at jeg vet hva som er inni kjøttkaker og karbonader min mor lagde når jeg selv deltok i matlagingen. Det er ikke bare kjøtt må du tro. Det ble brukt brød, egg, løk og krydder. Begge mine foreldre var vegetarianere men ikke strikse, så det tillot seg å spise farsemat. Som så mange andre vegetarianere på den tiden.

Ok, jeg skjønner at du ikke har peiling på Grethe Roede kursene.

Anonymkode: f4c0d...5dc

Altså nå begynner jeg å lure på om denne tråden her er en trolletråd🧌

Anonymkode: 0f9e1...a43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 2.53):

Nei, vegetarianere spiser ikke kjøtt bare fordi det er blandet med noe annet. En vegetarianer spiser så absolutt ikke farse, for jo, du må drepe det samme dyret for å få farse. Det er bare mindre reint.

Dette er jo helt klart et troll.

Det finnes ikke mennesker i Norge i 2024 som serverer farse til veggiser.

Det var forsvinnende lite farse å se under vegetarfestivalen for noen uker siden. Kanskje de ikke har fått det med seg🤣

Anonymkode: 1ff77...b5a

Jeg jobber med vegetarfestival så jeg skal ta det opp på neste møte🤣

Anonymkode: 0f9e1...a43

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker så ekstremt kunnskapsløs at du burde bare fokusere på å få i deg mat, punktum.

Anonymkode: 7ea6b...87c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kostholdet i barndommen var vel egentlig vegetarisk da det gikk mest i fiskeboller, kjøttkaker, raspeball med pølser, noe fisk og karbonade." 

Dette er jo så langt fra vegetarisk som man kan få det. 

Har du ibs, bør du spise low fodmap. Du høres veldig kresen ut. Har du autisme, adhd eller noe annet som gjør at du sliter med konsistens og spisevegring? Føler du ofte at du spiser det samme i lange perioder? Har vanskeligheter med konsistensen på visse typer mat? 

Selv spiser jeg vegansk og har gjort det i nesten 20 år. Hvete og generelt brødmat tåler jeg ikke godt; blir fort oppblåst av det, så jeg har jo lagt vekk en god del matvarer i kostholdet mitt, men spiser likevel mer variert enn de fleste. Jeg har dog både asperges og autisme, så jeg sliter med konsistens på mat, og jeg spiser gjerne samme type måltider over lengre tid. 

Anonymkode: 463f8...8a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...