Gå til innhold

Har inntrykk av at veldig mange sliter med og bli gravide,som til slutt må ha hjelp. IVF

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror overhodet ikke vaksinen har noe med dette å gjøre.

Derimot tror jeg veldig mange har fått "øynene opp" for IVF fordi så mange kjente personer snakker om, eller gjennomgår IVF om dagen. Stinablogg, Ida Wulff, Marta Alise og Lisa Anckarman. Upopulær mening, men spesielt Ida Wulff fremstiller IVF som noe man bare kan søke hvis man ikke har tid til å vente lengre eller ikke har blitt gravid den måneden man helst ønsket, og jeg frykter at dette fører til at mange bare søker for å søke som igjen vil øke ventetiden for de som virkelig trenger det.. 

Anonymkode: 36219...f8e

Det er fullstendig tull. Ingen går gjennom dette før de må. 

Det å ikke lykkes naturlig føltes som et stort nederlag. At barnet ikke skulle bli laget av oss, men i et laboratorium, det satt langt inne å gå til det steget. Videre så var den fysiske belastningen merkbar, og mentale, det å måtte sette sprøyter i egen mage er ikke en erfaring jeg skulle ønske jeg har hatt. 

Anonymkode: 1a096...c08

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er fullstendig tull. Ingen går gjennom dette før de må. 

Det å ikke lykkes naturlig føltes som et stort nederlag. At barnet ikke skulle bli laget av oss, men i et laboratorium, det satt langt inne å gå til det steget. Videre så var den fysiske belastningen merkbar, og mentale, det å måtte sette sprøyter i egen mage er ikke en erfaring jeg skulle ønske jeg har hatt. 

Du glemte å lese det neste jeg skrev og gikk dermed glipp av poenget..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du glemte å lese det neste jeg skrev og gikk dermed glipp av poenget..

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Upopulær mening, men spesielt Ida Wulff fremstiller IVF som noe man bare kan søke hvis man ikke har tid til å vente lengre eller ikke har blitt gravid den måneden man helst ønsket, og jeg frykter at dette fører til at mange bare søker for å søke som igjen vil øke ventetiden for de som virkelig trenger det.. 

Det var siste del av det du skrev jeg svarte på. At ingen vil gjennom dette med mindre man virkelig må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det har mye å gjøre med at folk venter mye lengre med å få barn nå enn før. 

Anonymkode: 2c40f...6d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ida Wulff har nettopp hatt en graviditet utenfor livmor, mistet derfor både foster og en eggstokk, at hun sjekker IVF har nok mer med det å gjøre enn barnehageplass. 

Anonymkode: e9c7c...c9d

Hun ble gravid med første på første forsøk - og andre på første forsøk. Det endte desverre i XU men hun kvalifiserer faktisk ikke til IVF før de har prøvd i 12 måneder. I følge henne selv orker hun ikke å vente så lenge og vil derfor ha IVF. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne87Rogaland skrev (På 20.6.2024 den 9.47):

Kan jeg spørre hvilke symptomer du hadde på prematur ovarieinsuffisiens?

Hetetokter, irritabilitet, problemer med hukommelsen, kraftig økning av migreneanfall, sterk forverring av ADHD, forverring av fibromyalgi, nedsatt sexlyst, utmattelse osv. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 18.04):

Hun ble gravid med første på første forsøk - og andre på første forsøk. Det endte desverre i XU men hun kvalifiserer faktisk ikke til IVF før de har prøvd i 12 måneder. I følge henne selv orker hun ikke å vente så lenge og vil derfor ha IVF. 

Etter min exu og fjernet eggleder så fikk jeg beskjed om at jeg måtte prøve i maks 6 måneder. Det var mitt første forsøk som egentlig ikke var et forsøk engang.

Anonymkode: 04e32...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en exu og operasjon skal man også vente i noen mnd før man prøver igjen. Så at hun da vil prøve nå i sommer for å så hoppe over i ivf - viser lite kunnskap om hvordan systemer fungerer og hva som faktisk er best og anbefalt for kroppen. 

Og man må ikke prøve i 12 mnd etter exu, men de fleste får hjelp etter 6 mnd aktiv prøving - etter anbefalt ventetid pga heling etter operasjon etc. 

Men henne om det. Det har ingenting med trådens tema å gjøre på noe måte. Om og hvor raskt hun vil gå ivf vei pga utålmodighet er noe helsevesenet får ta vurderinger på - eller hun får betale for privat. 

Anonymkode: 7c84e...b74

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse er litt annerledes.

Jeg synes ikke det har eksplodert. Jeg bare synes flere får spalteplass om det, derfor hører vi "mer" om det.

Men generelt er det ikke ett problem for "alle". 

Anonymkode: 329cd...9d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 12.33):

Helt enig. Ivf er ikke en enkel utvei - ei heller noe garanti for at man faktisk får barn.

Nå er ikke Wulff den skarpeste kniven i skuffen - og hennes fremstilling har jeg ikke sett da jeg ikke følger henne eller lignende kontoer. Men hun må jo værsågod prøve ivf - så tror jeg fort fløyta får en annen lyd. Hun vil og måtte gå privat for å få ivf  - da barnehageplass ikke er gyldig grunnlag for å få godkjent ivf offentlig.

Dessverre kan man ikke komme uten de få som har slike holdninger og meninger - men jeg tror fremdeles overhode ikke at særlig flere har fått opp øynene for ivf pga "kjendiser" som må gjennomgå ivf. Men jeg syns det er positivt at flere kjente deler åpenhjertlig om sin ivf prosess - for det er fremdeles tabubelagt å slite med fertelitet. Det bør snakkes mer om. 

Det samme for Pilotfrue, altså Julianne Nygaard. De valgte å gå privat med IVF noen få måneder etter at de ikke ble naturlig gravide. Tre mislykkede IVF-forsøk, og fikk så to tette barn på naturlig vis 🙃

Så det er ingen tvil om at mange gjennomgår IVF-behandling selv om de strengt talt ikke trenger, de har bare litt for mye penger...

Anonymkode: b1449...6d1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes garantert statistikk på hva som er årsaken til at man trenger IVF. Men høy alder er nok en årsak for mange.

Vi gikk igjennom IVF da jeg var 24, så alder var ikke årsaken vår. Og IVF er virkelig ikke en lettvint måte å bli gravid på. Vi måtte igjennom tre forsøk og det var hardt på mange måter. 

Infertilitet har blitt mindre tabu nå, men det er fortsatt tabu. Jeg har snakket med mange om dette da vi har vært i samme båt, og skam over at man ikke blir gravid på den naturlige måten er det mange som kjenner på. 

Anonymkode: 6656a...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (På 20.6.2024 den 11.49):

Her ligger det meste av svaret.

Kvinner og menn egner seg best til avl og oppfostring fra 20 til 30.
Bare synd at det materialistiske samfunnet vårt har strukket strikken så langt at dette har blitt vanskelig

Influencere som gjerne selger sjela si for å få spalteplass har også et ansvar.
En mengde reklameprodukter og mye useriøs synsing som ikke er kvalitetssikret, skaper unødvendig overtenking og bekymringer hos de unge og uerfarne som har påtatt seg en stor og viktig oppgave.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Etter en exu og operasjon skal man også vente i noen mnd før man prøver igjen. Så at hun da vil prøve nå i sommer for å så hoppe over i ivf - viser lite kunnskap om hvordan systemer fungerer og hva som faktisk er best og anbefalt for kroppen. 

Og man må ikke prøve i 12 mnd etter exu, men de fleste får hjelp etter 6 mnd aktiv prøving - etter anbefalt ventetid pga heling etter operasjon etc. 

Men henne om det. Det har ingenting med trådens tema å gjøre på noe måte. Om og hvor raskt hun vil gå ivf vei pga utålmodighet er noe helsevesenet får ta vurderinger på - eller hun får betale for privat. 

"Hvis du føler deg klar så er det ingenting i vei med å starte prøvingen ved neste syklus" sa både hun som opererte meg og gynekologen min.

Mulig det er annerledes hvis man klarer å redde egglederen, fordi den da er litt skadet, men i mitt og Idas tilfelle er jo den skadede delen borte og "ute av drift".

Jeg ble gravid på første syklus etter operasjonen, og det var ikke noe problem fysisk. Jeg skjønte jo fort hva de mente med "klar", for psyken var ikke klar, selv om kroppen var frisk.

Anonymkode: 04e32...af2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 17.55):

Det var siste del av det du skrev jeg svarte på. At ingen vil gjennom dette med mindre man virkelig må. 

Nå er det beviselig en god del influensere (altså profesjonelle påvirkere) som har valgt å gjennomgå IVF, etter noen få måneder med prøving. Mange i Norge har litt for mye penger, og altfor liten tålmodighet.

Det var en del ufrivillig barnløse for 50 år siden også, men da fantes ikke IVF. 

De største grunnene er nok likevel at altfor mange venter altfor lenge med prøvingen, og at hele 70 % av Norges befolkning er overvektige, noe som er velkjent for å nedsette fruktbarheten (på samme måte som når man blir for mager og mister mensen).

Prøvere som nærmer seg 40 er i tillegg ofte pengesterke og velger raskt å gå privat for IVF for ikke å kaste bort enda mer tid. 

Anonymkode: b1449...6d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir litt trist av å lese denne tråden og se graden av fordømmelse og lite empati enkelte har. Personlig synes jeg det har vært fint at kvinner som Ida Wulff og Lisa Borg har vært åpne om fertilitetsproblemer og ivf-reisen. Det fjerner noen tabuer og kan gjøre det enklere for andre å dele om sin reise til nærmeste omgivelser. For mange, inkludert meg selv, er dette en livskrise og alt som kan normalisere den, gjøre at man føler seg mindre alene, mindre redd for behandlingen (for det finnes nok av skrekkhistorier på nett også) er bare bra. Ingen tar lett på ivf! Det er vondt og altoppslukende, og ingen romantiserer det. Kan gjerne dvele ved alt man skulle gjort annerledes, forsøkt å bli naturlig gravid tidligere i livet da fruktbarheten kanskje var høyere osv. Men utdannelse tar tid, lande i en stabil bosituasjon og finne rett partner tar tid. Man vet aldri noe om andres livsreise. Møt dine medsøstre og -brødre med litt medfølelse og mykhet. 

Anonymkode: 3cc7b...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har ingeting med coronavaksinen å gjøre. IVF øker hovedsakelig fordi 

1) flere får hjelp

2) snittalderen for førstegangsfødende øker

Anonymkode: 317e8...5c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke at det er så viktig, men hun hadde prøvd 5-6 måneder på nr. 2 før hun gjennomgikk exu. Det gjør det jo også vanskeligere å bli gravid med kun èn eggstokk, så i hennes situasjon er det forståelig.

Anonymkode: c2c6e...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 13.07):

Liten %andel er det ikke 1 av 6 kvinner sliter med fertilitet. 

I 2021 ble 3279 barn født i Norge via assistert befruktning. 

Det skyldes heller ikke at det er blitt mer tilgjengelig - de som jar trengt hjelp har alltid fått hjelp.

Og selv om du ikke kjenner så mange - betyr ikke det at det er få. Jeg kjenner i nær omkrets og familie 12 kvinner som har måttet benytte seg av assistert befruktning iløpet av de siste 10 årene. 

I 2021 ble det også født 56678 barm, som bil si at rundt 5 % ble født ved hjelp av assistert befruktning. Det er da egentlig en ganske liten prosentandel. Og 80% blir gravide naturlig innen ett år. Selv om ⅙ sliter med fertiliteten, betyr det altså ikke at ⅙ får ivf/assistert befruktning.

Anonymkode: becb0...5bb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

I 2021 ble det også født 56678 barm, som bil si at rundt 5 % ble født ved hjelp av assistert befruktning. Det er da egentlig en ganske liten prosentandel. Og 80% blir gravide naturlig innen ett år. Selv om ⅙ sliter med fertiliteten, betyr det altså ikke at ⅙ får ivf/assistert befruktning.

Anonymkode: becb0...5bb

Fødte barn via ivf sier ingenting om hvor mange som gjennomgikk behandling. 1 av 6 par sliter med fertilitet. Det er ikke lite. 

At "bare" 5% av barna som ble født er assistert befruktning- at det anses som en liten del - vel det er det høyeste tallet som er registrert. Men det at det fødes flere barn via assistert behandling betyr ikke at flere benytter seg av ivf, det skyldes også at behandlingen i seg selv har blitt bedre de siste årene etc. 

At tallet 5% høres lite ut - ja - men det er fremdeles ganske mange når det er det høyeste tallet registrert så langt i Norge. 

15% av norske par er ufrivillig barnløse. Av disse forblir ca 10% ufrivillig barnløs - av ulike årsaker. 

Jeg er uenig med TS om at behovet for IVF har eksplodert og at det er blitt en vanlig greie, men det kan ikke legges under en stein at fertiliteten er blitt dårligere de siste 10 - 40 årene. Årsaken til det tror jeg er svært sammensatt og noe vi ikke kommer til å få særlig svar på.

Personlig tror jeg det skyldes årevis med inntak av hormonforstyrrende midler fra mat, miljø, dyrefôr etc, mengde miljøgifter, høyere alder for førstegangsfødende, samfunnsrelaterte årsaker, fokus på høyere utdanning, helse og livsstil og vekt er bare noen av dem - for begge kjønn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 23.04):

Syns det har explodert…

jeg personlig tenker at det kan ha noe med corona vaksina og gjøre… tanker?

Anonymkode: d4f5c...fd4

Du stakk fingern i lufta og tada!!!? 😂

Anonymkode: 0ee8f...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...