Gå til innhold

Har inntrykk av at veldig mange sliter med og bli gravide,som til slutt må ha hjelp. IVF

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har bare blitt mer tilgjengelig.

Av alle jenter/damer jeg kjenner, som sikkert er flere hundre, så er det 

ei som sleit med å bli gravid i 10 år å brukte IVF med førstemann. Fikk så to tette barn på egen hånd.

to som sleit med å bli gravid og er nå for gamle til å få barn, ga opp tanken

ei som brukte IVF grunnen fjernet eggledere/naturlig graviditet utenfor livmoren, har to barn med IVF

ei som sleit med å bli gravid og fikk tvillinger med IVF etter 10 års ekteskap.

Dette er en veeldig liten prosentandel av alle med barn som brukte IVF.

Anonymkode: 3a424...7a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel bare du som har blitt litt eldre, og dermed har flere venner og kjente som berøres av problemstillingen. 

Anonymkode: aded1...921

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mye som spiller inn, men først og fremst alder. Mange venter til de er godt over 30. Deretter koronavaksine, overvekt og miljøgifter

Anonymkode: 3c63e...03e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Legg til at mange venter til midten av 30-årene før de begynner prøvingen så begynner vi å nærme oss løsningen på mysteriet 👍🏼

Anonymkode: 692a9...729

Her ligger det meste av svaret.

Kvinner og menn egner seg best til avl og oppfostring fra 20 til 30.
Bare synd at det materialistiske samfunnet vårt har strukket strikken så langt at dette har blitt vanskelig

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er en veeldig liten prosentandel av alle med barn som brukte IVF.

Anonymkode: 3a424...7a0

Liten %andel er det ikke 1 av 6 kvinner sliter med fertilitet. 

I 2021 ble 3279 barn født i Norge via assistert befruktning. 

Det skyldes heller ikke at det er blitt mer tilgjengelig - de som jar trengt hjelp har alltid fått hjelp.

Og selv om du ikke kjenner så mange - betyr ikke det at det er få. Jeg kjenner i nær omkrets og familie 12 kvinner som har måttet benytte seg av assistert befruktning iløpet av de siste 10 årene. 

Anonymkode: 7c84e...b74

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det "eksploderte" for 10 år siden. Og er nesten ingen nå. 

Men det var jo fordi det var da jeg og mange av venninnene startet å prøve, mens vi nå er i 40-årene.

Og så har det blitt mer åpenhet. Selv for 10 år siden husker jeg det var litt tabu å snakke om. 

Anonymkode: 1a096...c08

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Luksusbia
Surpomp skrev (17 timer siden):

Her ligger det meste av svaret.

Kvinner og menn egner seg best til avl og oppfostring fra 20 til 30.
Bare synd at det materialistiske samfunnet vårt har strukket strikken så langt at dette har blitt vanskelig

Avl er vel litt rart å bruke om folk? Så lenge man blir gravid naturlig er det jo ikke feil å få barn mellom 30 og 40 også. Ikke lett å være mor som 20-åring i dag, da man ofte er uetablert og student

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 23.04):

Syns det har explodert…

jeg personlig tenker at det kan ha noe med corona vaksina og gjøre… tanker?

Anonymkode: d4f5c...fd4

Legg til alle mørketallene mtp at det fortsatt er et ganske tabu tema.

Klart man må få lov å ha med tanker om vaksina. Antall barnefødsler sank jo drastisk etter at vaksineringen rullet ut. Mange av dem som fikk blødningsforstyrrelser etter vaksina har det fortsatt. Sier seg selv at dette kan påvirke fertiliteten.

Anonymkode: 9dbb3...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Legg til alle mørketallene mtp at det fortsatt er et ganske tabu tema.

Klart man må få lov å ha med tanker om vaksina. Antall barnefødsler sank jo drastisk etter at vaksineringen rullet ut. Mange av dem som fikk blødningsforstyrrelser etter vaksina har det fortsatt. Sier seg selv at dette kan påvirke fertiliteten.

https://sykepleien.no/2022/05/stor-nedgang-i-antall-fodsler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan være mye som spiller inn, men først og fremst alder. Mange venter til de er godt over 30. Deretter koronavaksine, overvekt og miljøgifter

Anonymkode: 3c63e...03e

Koronavaksine? Hvordan mener du den påvirker fertiliteten?:(

Anonymkode: 1006c...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror overhodet ikke vaksinen har noe med dette å gjøre.

Derimot tror jeg veldig mange har fått "øynene opp" for IVF fordi så mange kjente personer snakker om, eller gjennomgår IVF om dagen. Stinablogg, Ida Wulff, Marta Alise og Lisa Anckarman. Upopulær mening, men spesielt Ida Wulff fremstiller IVF som noe man bare kan søke hvis man ikke har tid til å vente lengre eller ikke har blitt gravid den måneden man helst ønsket, og jeg frykter at dette fører til at mange bare søker for å søke som igjen vil øke ventetiden for de som virkelig trenger det.. 

Anonymkode: 36219...f8e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg tror overhodet ikke vaksinen har noe med dette å gjøre.

Derimot tror jeg veldig mange har fått "øynene opp" for IVF fordi så mange kjente personer snakker om, eller gjennomgår IVF om dagen. Stinablogg, Ida Wulff, Marta Alise og Lisa Anckarman. Upopulær mening, men spesielt Ida Wulff fremstiller IVF som noe man bare kan søke hvis man ikke har tid til å vente lengre eller ikke har blitt gravid den måneden man helst ønsket, og jeg frykter at dette fører til at mange bare søker for å søke som igjen vil øke ventetiden for de som virkelig trenger det.. 

Er uenig i den delen med at folk har fått opp øyene for ivf pga kjente som gjennomgår ivf. 

Ingen velger ivf frivillig hvis de ikke må og trenger hjelp for å bli gravid. Ivf er ikke en enkel utvei på noe måte. Verken fysisk eller psykisk. Så det er ikke noen som velger ivf hvis de ikke må - uavhengig av hvor mange kjente som er åpen om son prosess. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er uenig i den delen med at folk har fått opp øyene for ivf pga kjente som gjennomgår ivf. 

Ingen velger ivf frivillig hvis de ikke må og trenger hjelp for å bli gravid. Ivf er ikke en enkel utvei på noe måte. Verken fysisk eller psykisk. Så det er ikke noen som velger ivf hvis de ikke må - uavhengig av hvor mange kjente som er åpen om son prosess. 

Jeg som prøver vet veldig godt at det ikke er noen enkel utvei. Jeg tror derimot at de som ikke er kjent med IVF ikke vet hvor krevende og tøft det er, men heller bare ser på det som en snarvei. Ida Wulff skrev på Instagram at de skulle prøve å bli gravide gjennom sommeren (altså 2 mnd), og hvis ikke det klaffet da så kom de til å velge IVF for å få barnehageplass osv. For folk som ikke vet hva IVF innebærer virker det nok som en enkel måte å få barn på hvis man ikke har tid til å vente.. Noe som er synd, da det er en uriktig fremstilling av hvor tøft det faktisk er. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg som prøver vet veldig godt at det ikke er noen enkel utvei. Jeg tror derimot at de som ikke er kjent med IVF ikke vet hvor krevende og tøft det er, men heller bare ser på det som en snarvei. Ida Wulff skrev på Instagram at de skulle prøve å bli gravide gjennom sommeren (altså 2 mnd), og hvis ikke det klaffet da så kom de til å velge IVF for å få barnehageplass osv. For folk som ikke vet hva IVF innebærer virker det nok som en enkel måte å få barn på hvis man ikke har tid til å vente.. Noe som er synd, da det er en uriktig fremstilling av hvor tøft det faktisk er. 

Helt enig. Ivf er ikke en enkel utvei - ei heller noe garanti for at man faktisk får barn.

Nå er ikke Wulff den skarpeste kniven i skuffen - og hennes fremstilling har jeg ikke sett da jeg ikke følger henne eller lignende kontoer. Men hun må jo værsågod prøve ivf - så tror jeg fort fløyta får en annen lyd. Hun vil og måtte gå privat for å få ivf  - da barnehageplass ikke er gyldig grunnlag for å få godkjent ivf offentlig.

Dessverre kan man ikke komme uten de få som har slike holdninger og meninger - men jeg tror fremdeles overhode ikke at særlig flere har fått opp øynene for ivf pga "kjendiser" som må gjennomgå ivf. Men jeg syns det er positivt at flere kjente deler åpenhjertlig om sin ivf prosess - for det er fremdeles tabubelagt å slite med fertelitet. Det bør snakkes mer om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting med coronavaksier å gjøre. Mye av årsaken til at folk må ha hjelp, er at de begynner for seint. Menn har fått dårligere sædkvalitet, men det begynte lenge før coronavaksina. At så mange er overvektige, spiller nok også inn.

Anonymkode: 3287b...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det har noe med vaksine å gjøre.

Vi venter lenger med å få barn, og det kan selvsagt ha noe å si. Jeg tror også at vi har blitt flinkere til å snakke om det, og dermed høres vi mer om det nå enn for 10 år siden. Det skal ikke være tabu å si at man ikke blir gravid på egenhånd, og at man trenger hjelp, men det har kanskje ikke alltid vært sånn?

Tiden går også fremover, og da man tidligere bare måtte "godta" at man ikke kunne få barn så får man nå mer hjelp, selv om det fortsatt ikke er noen garanti. Eggdonasjon er nå mulig, og det gir jo muligheten til flere enn før.

Anonymkode: 04e32...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig. Ivf er ikke en enkel utvei - ei heller noe garanti for at man faktisk får barn.

Nå er ikke Wulff den skarpeste kniven i skuffen - og hennes fremstilling har jeg ikke sett da jeg ikke følger henne eller lignende kontoer. Men hun må jo værsågod prøve ivf - så tror jeg fort fløyta får en annen lyd. Hun vil og måtte gå privat for å få ivf  - da barnehageplass ikke er gyldig grunnlag for å få godkjent ivf offentlig.

Dessverre kan man ikke komme uten de få som har slike holdninger og meninger - men jeg tror fremdeles overhode ikke at særlig flere har fått opp øynene for ivf pga "kjendiser" som må gjennomgå ivf. Men jeg syns det er positivt at flere kjente deler åpenhjertlig om sin ivf prosess - for det er fremdeles tabubelagt å slite med fertelitet. Det bør snakkes mer om. 

Ida Wulff har nettopp hatt en graviditet utenfor livmor, mistet derfor både foster og en eggstokk, at hun sjekker IVF har nok mer med det å gjøre enn barnehageplass. 

Anonymkode: e9c7c...c9d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ida Wulff har nettopp hatt en graviditet utenfor livmor, mistet derfor både foster og en eggstokk, at hun sjekker IVF har nok mer med det å gjøre enn barnehageplass. 

Det er godt mulig, vet jeg ingenting om annet enn hva som ble skrevet kommentaren jeg svarte på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er godt mulig, vet jeg ingenting om annet enn hva som ble skrevet kommentaren jeg svarte på. 

Kanskje greit å ikke uttale seg når man ikke vet bakgrunnen til at folk undersøker muligheten for IVF da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kanskje greit å ikke uttale seg når man ikke vet bakgrunnen til at folk undersøker muligheten for IVF da.

Jeg kan uttale meg om akkurat hva jeg ønsker - og jeg uttalte meg på bakgrunn av en annen kommentar - så da burde ikke den opprinnelige uttalt seg om noe. 

Personlig mener jeg fremdeles hun ikke fremstår som den skarpeste kniven i skuffen - uavhengig av ivf årsak eller ei. 

Jeg uttalte meg ikke om hennes årsaker til ivf - jeg svarte en annen som uttalte seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...