Gå til innhold

Vektoppgang etter slutt på Wegovy


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gikk ned 10 kg med Wegovy (fra 93 til 83). Skulle ned -10 til, men oga bivirkninger måtte jeg slutte. Var uansett fornøyd, hadde gode matvaner og trening, klærne passer bra, jeg følte meg sterk og klar for å gjøre vanene varige, uavhengig av slankemedisin. Så går det 3-4 uker, jeg får stadig mer søtsug, mer sult, og har nå gått opp 1.5 kg. Hvordan klare å stoppe dette?Har dere andre klart dere uten slankemedisin men klart å holde vekten? Føler meg så mislykket og er redd for ar de 10 kg går på igjen.

Anonymkode: e34a4...3cb

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må vel fortsette å stå på det? Hvis det var problemet før medisinene, er jo ikke noe endret etter medisinene? 

Anonymkode: a8b48...afc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med samtaler med ernæringsfysiolog? Lage en matplan? Gi deg selb belønninger underveis. Ha oppskåret frukt og grønt i kjøleskap. Unngå å bli akutt sulten, ha stabilt blodsukker. Spis ting du liker. Husk den gode følelsen av å kjenne seg sterk. Skriv med daglig hva du tenker spise og hvorfor. Krom tabletter for søtsug?

Anonymkode: 9c2d2...4af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte slutte pga magesår etter å ha gått ned 20 kg. Hadde fortsatt litt igjen.

I starten var det ikke noe problem, for jeg slet med matlyst og kastet opp. Da jeg følte meg bedre så kom matlysten tilbake, og jeg fikk lyst på veldig mye jeg ikke hadde hatt lyst på siden jeg startet på sprøyta. Tillot meg å spise det jeg ville ha, men beholdt spisevinduet mitt som er 11.30 til 19.00.

De første ukene med normal matlyst sto vekten stille, men følte meg demotivert til å passe på å være i kaloriunderskudd. Tok meg selv i nakken droppet frislippet av snacks hver dag, og nå går det sakte men sikkert nedover igjen.

Det er begrenset hva jeg klarer å proppe i meg på de måltidene jeg har i det tidsrommet, og jeg vet at jeg ikke kan småspise snacks og være mett til middag, for da blir det for dårlig med næring til å holde blodsukkeret jevnt til neste måltid. Synes det hjelper, og føler jeg fikk bevist for meg selv at jeg kan beholde vekten sånn, og likevel tillate meg selv noe ekstra.

Det hender jeg får lyst på noe godt på kvelden når jeg setter meg ned, men har forelsket meg i hekling, og da har jeg ikke tid til å sitte og spise😅

Anonymkode: 2d209...ac3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke snaket med legen din om dette? Det er noe du bør ta opp med helsepersonellet som har ansvaret. Vektoppgang er en vanlig bivirkning av denne medisinene når du slutter på den, så det er egentlig ment til å tas resten av livet. Kansje du kan prøve en annen type? Det fines vel et par som gjør omtrent det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Har du ikke snaket med legen din om dette? Det er noe du bør ta opp med helsepersonellet som har ansvaret. Vektoppgang er en vanlig bivirkning av denne medisinene når du slutter på den, så det er egentlig ment til å tas resten av livet. Kansje du kan prøve en annen type? Det fines vel et par som gjør omtrent det samme.

Vektoppgang er ikke en bivirkning av å slutte på medisinen. Vektoppgang er en bivirkning av å gå tilbake til gamle vaner og spise for mye.

Hvis man ikke klarer å snu vanene med overspising så vil man selvfølgelig gå opp igjen uten sprøyten, og da vil kanskje en livsland medisinering være nødvendig. For andre fungerer det å snu om vanene i løpet av tiden man går på medisinen, og da klarer man seg uten også.

 

Anonymkode: 2d209...ac3

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vektoppgang er ikke en bivirkning av å slutte på medisinen. Vektoppgang er en bivirkning av å gå tilbake til gamle vaner og spise for mye.

Hvis man ikke klarer å snu vanene med overspising så vil man selvfølgelig gå opp igjen uten sprøyten, og da vil kanskje en livsland medisinering være nødvendig. For andre fungerer det å snu om vanene i løpet av tiden man går på medisinen, og da klarer man seg uten også.

 

Anonymkode: 2d209...ac3

Forskning viser at det ikke er vanlig å holde vekten etter endt behandling, så dette anses som en livslang behandling jo. Som gir mening, om pasienten greier å "snu vannene" tilstrekelig så er det jo ikke behov for medisiner i utganspunktet. 

"Når man forteller pasienter at behandling med slankemedisiner er livslang, er det mange som sier: "Nei, nei, ikke for meg, jeg trenger bare å gå ned i vekt, så holder jeg vekten selv." Men det stemmer ikke. Vi vet fra studier at de fleste legger på seg igjen, selv om de fortsetter å slanke seg og trene."

— Rasmus Køster-Rasmussen, praktiserende lege og adjunkt ved Forskningsenheten for Almenn Praksis på Københavns Universitet. 

https://iform.nu/ned-i-vekt/wegovy-info#chapter-6

 

Endret av Pippi Lotta
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Ikke spise godteri selv om du har søtsug. Drikk en kopp te. 

-Ikke spis mer mat enn det du "skal", selv om du er mer og mer sulten. Sultfølelse er ikke farlig og den går over hvis du ikke gir etter for den.

Anonymkode: 3d86f...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (7 minutter siden):

Forskning viser at det ikke er vanlig å holde vekten etter endt behandling, så dette anses dette som en livslang behandling jo. Som gir mening, om pasienten greier å "snu vannene" tilstrekelig så er det jo ikke behov for medisiner i utganspunktet. 

"Når man forteller pasienter at behandling med slankemedisiner er livslang, er det mange som sier: "Nei, nei, ikke for meg, jeg trenger bare å gå ned i vekt, så holder jeg vekten selv." Men det stemmer ikke. Vi vet fra studier at de fleste legger på seg igjen, selv om de fortsetter å slanke seg og trene."

— Rasmus Køster-Rasmussen, praktiserende lege og adjunkt ved Forskningsenheten for Almenn Praksis på Københavns Universitet. 

https://iform.nu/ned-i-vekt/wegovy-info#chapter-6

 

Men det er ikke en bivirkning av medisinen, det er virkningen av å spise for mye.

Anonymkode: 96781...908

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

-Ikke spise godteri selv om du har søtsug. Drikk en kopp te. 

-Ikke spis mer mat enn det du "skal", selv om du er mer og mer sulten. Sultfølelse er ikke farlig og den går over hvis du ikke gir etter for den.

Anonymkode: 3d86f...9f7

Har ts sagt noe om å være redd for å være sulten?

Dette går igjen som råd og jeg fatter ikke hvor det kommer fra. Feite folk er ikke dumme eller redde for å være sultne altså, det er ikke fordi de tror de stryker med av å kjenne magen rumle de har blitt feite. Ærlig talt. Slutt å snakke til folk med vektproblematikk som om de var små barn.

Anonymkode: 38aa4...3af

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ts sagt noe om å være redd for å være sulten?

Dette går igjen som råd og jeg fatter ikke hvor det kommer fra. Feite folk er ikke dumme eller redde for å være sultne altså, det er ikke fordi de tror de stryker med av å kjenne magen rumle de har blitt feite. Ærlig talt. Slutt å snakke til folk med vektproblematikk som om de var små barn.

Anonymkode: 38aa4...3af

Hvorfor overspiser de da? Det er jo like idiotisk som å fylle så mye bensin på bilen at det renner over, så noe feil i hodet er det jo.

Anonymkode: 0e6fa...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (11 minutter siden):

Forskning viser at det ikke er vanlig å holde vekten etter endt behandling, så dette anses som en livslang behandling jo. Som gir mening, om pasienten greier å "snu vannene" tilstrekelig så er det jo ikke behov for medisiner i utganspunktet. 

"Når man forteller pasienter at behandling med slankemedisiner er livslang, er det mange som sier: "Nei, nei, ikke for meg, jeg trenger bare å gå ned i vekt, så holder jeg vekten selv." Men det stemmer ikke. Vi vet fra studier at de fleste legger på seg igjen, selv om de fortsetter å slanke seg og trene."

— Rasmus Køster-Rasmussen, praktiserende lege og adjunkt ved Forskningsenheten for Almenn Praksis på Københavns Universitet. 

https://iform.nu/ned-i-vekt/wegovy-info#chapter-6

 

Vektoppgang er fortsatt ikke en bivirkning av medisinen.

Jeg er heller ikke enig i at medisinen ikke var nødvendig i utgangspunktet bare fordi jeg klarer å holde vekten i ettertid, og også gå litt ned. For min del skulle 30 kilo av, og du kan jo med det regne hvor lang tid det tar med moderat kaloriunderskudd, eller hvor stort underskuddet må være for å gjøre det kjapt. Det er overveldende mye når man allerede overspiser.

Det krever langt mindre av meg å spise akkurat nok enn å spise mindre enn kroppen trenger over tid. 

Anonymkode: 2d209...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor overspiser de da? Det er jo like idiotisk som å fylle så mye bensin på bilen at det renner over, så noe feil i hodet er det jo.

Anonymkode: 0e6fa...9ad

Det er MANGE og sammensatte årsaker til overspising, så mange at overvekt er et globalt problem. 
Det er varianter av psykiske lidelser, mestringsstrategier, fysiske lidelser, dårlig eller manglende regulering av insulin, metthetshormoner med mer. 

For å ta den veldig platte metaforen din videre, man overfyller tanken men det renner ikke over. Drivstoffet fordeler seg usynlig og umerkelig ut over hele kjøretøyet over tid. Det er ingen varsellamper eller indikatorer som sier ifra om tanken tar 50 eller 500 L så man må gjette. 

Anonymkode: 38aa4...3af

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har ts sagt noe om å være redd for å være sulten?

Dette går igjen som råd og jeg fatter ikke hvor det kommer fra. Feite folk er ikke dumme eller redde for å være sultne altså, det er ikke fordi de tror de stryker med av å kjenne magen rumle de har blitt feite. Ærlig talt. Slutt å snakke til folk med vektproblematikk som om de var små barn.

Anonymkode: 38aa4...3af

Hvorfor spiser man isåfall mer enn man trenger, hvis du mener overvektige ikke gir etter for sultfølelse? TS beskriver selv i HI at hun spiser mer fordi hun er mer sulten. Løsningen er så enkel (og så vanskelig) å ikke gi etter for det. 

Anonymkode: 3d86f...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor spiser man isåfall mer enn man trenger, hvis du mener overvektige ikke gir etter for sultfølelse? TS beskriver selv i HI at hun spiser mer fordi hun er mer sulten. Løsningen er så enkel (og så vanskelig) å ikke gi etter for det. 

Anonymkode: 3d86f...9f7

Gir etter for sultfølelse. Som om det ikke er helt naturlig, ønska og riktig å spise når man er sulten. Men nei, er man tjukk så gir man etter, man feiler og er naturligvis moralsk underlegen for slanke mennesker spiser ikke når de er sultne, de spiser når det er korrekt å spise. Ikke når kroppens signaler og instinkter varsler at det er på tide med påfyll. 

Jeg har på ingen måte sagt at tjukke folk ikke spiser for mye. Det er helt 100% åpenbart og klart for ALLE at energi inn vs energi ut gjelder for absolutt alle, feite folk inkludert. Det er bare ikke slik at de spiser for mye av frykt for å oppleve sultfølelse. Det var det som var poenget mitt.

Tjukke folk spiser for mye av ulike årsaker som jeg skrev mer om lenger opp. Tjukke folk skal også spise når de blir sultne, det er nemlig helt riktig å lytte til kroppen. Så må jobben legges i å finne utav om kroppen sender for mange signaler, feil signaler eller kanskje sender signalene på feil tidspunkt. Da jobber man med rotårsaken istedenfor å anta at feilen er at den tjukke personen er redd for å kjenne seg sulten. 

Anonymkode: 38aa4...3af

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor spiser man isåfall mer enn man trenger, hvis du mener overvektige ikke gir etter for sultfølelse? TS beskriver selv i HI at hun spiser mer fordi hun er mer sulten. Løsningen er så enkel (og så vanskelig) å ikke gi etter for det. 

Anonymkode: 3d86f...9f7

Jeg er ikke TS, men da jeg overspiste så var det ikke fordi jeg var sulten. 

Overspisingen var alt mulig snacks rett og slett fordi det smakte godt, og hodet var overbevist om at jeg måtte ha det. Det var hodet som var sultent, men jeg overbeviste meg om at det var magen som var sulten. Tror jeg. Helt ærlig, så vet jeg ikke.

Anonymkode: 2d209...ac3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvorfor overspiser de da? Det er jo like idiotisk som å fylle så mye bensin på bilen at det renner over, så noe feil i hodet er det jo.

Anonymkode: 0e6fa...9ad

Kjenner jeg blir forbannet over at du kaller folk med spiseproblematikk for dumme. Dette har ingenting med intelligens å gjøre. Ironisk at du kaller dem dumme når du selv sitter her og oppfører deg som en idiot. 

Anonymkode: 846bf...ae0

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Gir etter for sultfølelse. Som om det ikke er helt naturlig, ønska og riktig å spise når man er sulten. Men nei, er man tjukk så gir man etter, man feiler og er naturligvis moralsk underlegen for slanke mennesker spiser ikke når de er sultne, de spiser når det er korrekt å spise. Ikke når kroppens signaler og instinkter varsler at det er på tide med påfyll. 

Jeg har på ingen måte sagt at tjukke folk ikke spiser for mye. Det er helt 100% åpenbart og klart for ALLE at energi inn vs energi ut gjelder for absolutt alle, feite folk inkludert. Det er bare ikke slik at de spiser for mye av frykt for å oppleve sultfølelse. Det var det som var poenget mitt.

Tjukke folk spiser for mye av ulike årsaker som jeg skrev mer om lenger opp. Tjukke folk skal også spise når de blir sultne, det er nemlig helt riktig å lytte til kroppen. Så må jobben legges i å finne utav om kroppen sender for mange signaler, feil signaler eller kanskje sender signalene på feil tidspunkt. Da jobber man med rotårsaken istedenfor å anta at feilen er at den tjukke personen er redd for å kjenne seg sulten. 

Anonymkode: 38aa4...3af

Hvis du tror at jeg sitter her og fordømmer overvektige og ikke opplever selv å ha måtte stått i å ikke gi etter for sultfølelse, så tar du ganske grundig feil. Det kan for eksempel være at jeg skriver det fordi jeg har erfaring med det selv. Så du får bli så fornærmet som du bare ønsker.

 

Anonymkode: 3d86f...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvordan klare å stoppe dette?

Spis mindre.

Anonymkode: 9f9b6...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du tror at jeg sitter her og fordømmer overvektige og ikke opplever selv å ha måtte stått i å ikke gi etter for sultfølelse, så tar du ganske grundig feil. Det kan for eksempel være at jeg skriver det fordi jeg har erfaring med det selv. Så du får bli så fornærmet som du bare ønsker.

 

Anonymkode: 3d86f...9f7

Hvorfor skulle jeg bli fornærma? Er det følelser du selv kjenner på og derfor tilegner meg? Det er ingenting i det jeg har skrevet som indikerer om jeg selv er over, under eller normalvektig.

Jeg blir ikke forærma over at folk har elendig kunnskap om dette temaet, jeg blir oppgitt. Vi lever i informasjonens gullalder.  Informasjon er tillnærma gratis og tilgjengelig for massene i ørten ulike format. I 2024 burde faktisk hvermannsen ha litt mer folkevett enn å ytre at tjukke folk ikke skal spise når de er sultne. 

Det er ikke slik at om du tar to personer som begge spiste kvelds kl 20, la seg kl 23 og sto opp kl 07 der person A er overvektig og person B er normalvektig så er det bare person B som skal spise frokost når de begge blir sultne kl 08.

Begge skal agere på sulten, ingen av de er automatisk redde for å være sultne om de spiser, men alikevel får person A beskjed om at det hen gjør er feil. Hen gir etter for sulten. Du forstår idiotien i slike utsagn?

Person A opplever kanskje ikke metthetsfølelse, har raskere tømming av magesekken enn person B (dette kan ha sammenheng med spise, tygge og drikkevaner blant annet) har en eller annen hormonell ubalanse, har feil type bakterier i tykktarmen, har psykiske utfordringer som klusser med signalene eller en myriade av andre ting og kombinasjoner som alt sammen medfører overvekt. Da er ikke løsningen at person A skal undertrykke signaler fra kroppen om behov for påfyll. Det løser ingenting, det er ikke engang brannslukking.  Person A må finne rotårsaken til hvorfor hen spiser mer enn hen forbruker og det starter ikke med unnvikelse. 

Anonymkode: 38aa4...3af

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...