Gå til innhold

Alltid høy crp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen andre her som alltid har høy crp selv om de ikke er syke?

Min har de siste årene ligget på 22-28 uten noen tegn til sykdom. Tatt masse prøver. Noen andre som har høy crp uten noe grunn?

Anonymkode: 754b1...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Men hvorfor vet du at du har høy crp hvis du ikke er syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22-28 er litt forhøyet men ikke høy.

Anonymkode: f751a...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men var syk, selv om legene aldri fant ut av hva det var, var syk i over ett år. Er ikke før i år at den har normalisert seg, sunket sakte de siste årene og jeg har følt meg bedre og bedre :) 

Anonymkode: dd179...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det likt men har revmatisk sykdom.

Anonymkode: 38847...a6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (9 minutter siden):

Nei. Men hvorfor vet du at du har høy crp hvis du ikke er syk?

Vi oppdaget det etter en runde med forkjølelse hvor den aldri gikk ordentlig ned og etter det har legen bedt om testen jevnlig.

-ts

Anonymkode: 754b1...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja men var syk, selv om legene aldri fant ut av hva det var, var syk i over ett år. Er ikke før i år at den har normalisert seg, sunket sakte de siste årene og jeg har følt meg bedre og bedre :) 

Anonymkode: dd179...be8

Kan jeg spørre hvordan syk du var? :) 

-ts

Anonymkode: 754b1...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

22-28 er litt forhøyet men ikke høy.

Anonymkode: f751a...1bc

Neida, burde kanskje skrevet «forhøyet», beklager det. Fortsatt ganske høyt uten noe form for sykdom.

-ts

Anonymkode: 754b1...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har fibromyalgi

Anonymkode: 09092...d39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi oppdaget det etter en runde med forkjølelse hvor den aldri gikk ordentlig ned og etter det har legen bedt om testen jevnlig.

-ts

Anonymkode: 754b1...927

Skjønner. Men rart at legen vil sjekke den jevnlig når den ligger så lavt? Føler du deg frisk? Bør kanskje supplere med andre prøver hvis legen er bekymret for noe.

Anonymkode: 6975e...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt problem, jeg slår aldri ut på CRP uansett hvor syk jeg føler meg, har feber osv.

Min CRP er ofte <1

Hadde nettopp litt forhøyet verdier av røde og hvite blodceller, CRP var fortsatt <1 

Aktiv ulcerøs kolitt med inflammasjonsmarkører i tarmen på over 400 kalprotektin, CRP 1<.

Kan aldri husket å noensinne hatt noe forhøyet CRP

Anonymkode: a02a1...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er alltid lettere forhøyet, uten at jeg noen gang vet hvorfor. Jeg har endometriose, kanskje det gir lettere forhøyet crp. 

Anonymkode: 0447e...c72

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Kan jeg spørre hvordan syk du var? :) 

-ts

Anonymkode: 754b1...927

Ja! :) begynte å bli mye syk plutselig, forkjøelser osv. som slo ut hardt og varte lenge. Så ble jeg bare helt utslitt til slutt.

På det værste sov jeg 16+ timer om dagen, sykemeldt i ett år (gradert, kunne heldigvis ha hjemmekontor). Kunne bli utslitt av å gå fra soverommet til kjøkkenet ( bodde i leilighet så det var ikke langt). Kunne sovne hardt på sofaen midt i en film, midt på dagen etter 12timers nattesøvn. Og hadde puls på 140++ bare av å sitte stille. Dro til legen, med taxi, satt på venterommet i 20min og da jeg kom inn på kontoret så var pulsen over 160. Så ikke rart jeg var sliten. Kunne få sånne «puls»-varsler av apple watchen som sier at jeg har høy puls selv om jeg satt stille. Ble andpusten av små ting som å dusje. Var ganske fælt. Tok årevis før jeg ble helt bra. Høy crp og hvite blodlegmer (hvis det ikke er det samme?). Det forble høyt i årevis men sank gradvis. Dette er vel ca 4år siden nå og først i år er de nede i normal verdi. Føler meg mye bedre, utrolig deilig å kunne gå i butikken, møte venner i byen osv. setter mer pris på slikt nå😅

Anonymkode: dd179...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen andre her som alltid har høy crp selv om de ikke er syke?

Min har de siste årene ligget på 22-28 uten noen tegn til sykdom. Tatt masse prøver. Noen andre som har høy crp uten noe grunn?

Anonymkode: 754b1...927

Du har jo ikke høy CRP. Det du har er forhøyet

Anonymkode: 57d80...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neida, burde kanskje skrevet «forhøyet», beklager det. Fortsatt ganske høyt uten noe form for sykdom.

-ts

Anonymkode: 754b1...927

Nei den er ikke ganske høy uansett hva.

Anonymkode: 57d80...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner. Men rart at legen vil sjekke den jevnlig når den ligger så lavt? Føler du deg frisk? Bør kanskje supplere med andre prøver hvis legen er bekymret for noe.

Anonymkode: 6975e...156

Han sa at den helst skal ligger under 5 og at det ikke skal være noe grunn for at den konstant er forhøyet. Legen har tatt flere prøver uten noe utslag, derfor jeg spør her :) 
-ts

Anonymkode: 754b1...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei den er ikke ganske høy uansett hva.

Anonymkode: 57d80...1c3

Jeg skjønner jo selv at den ikke er ordentlig høy, har hatt det tidligere opp mot 200 med lungebetennelse, så den går opp om det er noe alvorlig.
Den skal fortsatt ligge under 5, og det er konstant lettere forhøyet og legen synes også det var rart uten noe sykdom eller utslag på prøver.

-ts

Anonymkode: 754b1...927

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja! :) begynte å bli mye syk plutselig, forkjøelser osv. som slo ut hardt og varte lenge. Så ble jeg bare helt utslitt til slutt.

På det værste sov jeg 16+ timer om dagen, sykemeldt i ett år (gradert, kunne heldigvis ha hjemmekontor). Kunne bli utslitt av å gå fra soverommet til kjøkkenet ( bodde i leilighet så det var ikke langt). Kunne sovne hardt på sofaen midt i en film, midt på dagen etter 12timers nattesøvn. Og hadde puls på 140++ bare av å sitte stille. Dro til legen, med taxi, satt på venterommet i 20min og da jeg kom inn på kontoret så var pulsen over 160. Så ikke rart jeg var sliten. Kunne få sånne «puls»-varsler av apple watchen som sier at jeg har høy puls selv om jeg satt stille. Ble andpusten av små ting som å dusje. Var ganske fælt. Tok årevis før jeg ble helt bra. Høy crp og hvite blodlegmer (hvis det ikke er det samme?). Det forble høyt i årevis men sank gradvis. Dette er vel ca 4år siden nå og først i år er de nede i normal verdi. Føler meg mye bedre, utrolig deilig å kunne gå i butikken, møte venner i byen osv. setter mer pris på slikt nå😅

Anonymkode: dd179...be8

Så bra du er bedre! Fant de noen gang ut av hva det var?

-ts

Anonymkode: 754b1...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at legen din tar kontroller og følger opp dette. Den er forhøyet, uansett hva Karen her vil mene. Under 10 er ikke patologisk, så når den er over 10, så er den forhøyet. Ferdig snakka. 
 

Har legen din tatt leverprøver og revmaprøver? 
 

Min crp er også ofte lett forhøyet som din. Vet ikke hvorfor, men prøver å finne ut av det samme. 

Anonymkode: e504b...b6e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt ganske høy crp tidligere, nå er det lenge siden jeg testa fordi det rett og slett ikke er noen endringer eller bekymringer noen steder.

Jeg mistenker jeg bare er slik som har forhøya crp naturlig. Jeg hadde udiagnosert cøliaki men selv etter diagnose og et par år på glutenfri diett med blodprøver på at ting var i orden var crp på +-45 som baselinje hos meg. Jeg tror aldri den har vært under 20 på noen test. Det har blant annet skapt litt utfordringer når heg har måtte operere.

Anonymkode: 6fa37...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...