Gå til innhold

Kan dere hjelpe meg å beregne om jeg har råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette var et veldig godt råd. Jeg hadde slått fra meg at jeg kunne få lån, men jeg har noe egenkapital og er godt innenfor grensen for å få husbanklån ser jeg. Det finnes noen små rekkehus her som ofte er i salg som jo vil innebære mindre i boutgifter enn de fleste leie-leilighetene. 

Så da kan denne leiligheten gå for en periode, mens jeg søker lån og venter på et lite rekkehus. Å ha det trangt i et år, mot at barna slipper en liten og mørk kjellerleilighet er gjennomført. Jeg har jo en buffer skulle det bli krise.

Super å kunne få tenke sammen og få råd her inne. 

Anonymkode: b09a0...8ab

Jeg har startlån sjøl og jeg fikk hjelp hos sosionom til å søke. Jeg hadde attest lagt ved fra sosionom og fastlege om hvorfor jeg var en god kandidat. 

Jeg vet at du kan få tilskudd også. Jeg har hørt om de som har fått opp til 200 000,-. Du kan søke til etablering, her tror jeg summen er noen titusener. 

Så det må du absolutt prøve. Folk med barn har gode sjanser, og med revidert statsbudsjett er husbanken styrket også. 

Du må bare spørre om det du lurer på. Kanskje jeg har flere tips til deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Etter husleie på 17.000, sitter han igjen med det jeg lever for på 1 mnd... så, kan ikke helt se problemet..

Anonymkode: 67a90...e6a

Du forstår kanskje at folk har forskjellig forbruksvaner? Selv om du greier det godt så ønsker TS tips på hvordan han kan få pengene til å strekke til for han? Han har også barn å forsørge. Han ikke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (3 timer siden):

Du forstår kanskje at folk har forskjellig forbruksvaner? Selv om du greier det godt så ønsker TS tips på hvordan han kan få pengene til å strekke til for han? Han har også barn å forsørge. Han ikke deg.

Han kan levere aviser, starte opp cateringfirma på siden, varetransport, mulighetene er mange. 

Anonymkode: 67a90...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er sant. Steaming går det jo litt med til. Kollektiv er 700 i måneden. Mor dekker det meste til barna, ingen utgifter til barnepass. Fritidsaktiviteter har vi satt av en stor buffer til, så de store utgiftene der er dekket for en stund. Lommepenger osv til barna bil det jo uansett. Så la meg anslå 1000 kr til aktiviter, lommepenger osv. 

Husholdningen vår har brukt 10-12 000 på mat og dagligvarer. Det vil jo ikke bli helt halve av dette, så 8000 i mat og dagligvarer kanskje. Men det er nok mer jeg har glemt. Man kalkulerer jo ofte inn for lite. 

Så da er vi oppe i:

17 000+1500+1000+1000+700+8000+1000 = 30 000 og 5000 igjen. 

 

 

Forsørgerbidraget opphørte vel for lenge siden. Skatteklasse er det heller ikke lenger. Barnetrygden har økt heller. Det enkleste er jo at hun får barnebidrag og dobbelt barnebidrag og dekker da "alt" til barna. En som har hovedoversikten og hovedansvar. Da blir det jo mindre man må klarere med hverandre hele tiden. 

Anonymkode: b09a0...8ab

Mor dekker det meste til barna, når du har de 40% av tiden og ikke betaler bidrag?? Hun skal altså fylle opp barnas klesskap både hos seg og hos deg etterhver som de vokser, og kjøpe inn det de trenger til skole for å ha begge steder? Hun betaler for gaver barna skal gi når de skal i selskap, og hun dekker bursdagsferiringene til begge barna? Den eneste utgiften du skal ha på barna er mat? Jøss, du har fått til en gullkantet avtale for din del...  Hvor mye sparer hver av dere til barna? Er det hun som skal dekke briller, regulering og slike ting hvis det blir behov?

8000,- på mat til en voksen, pluss to barn 40%, da er du ganske god på å lage mat selv, med billige råvarer? Og veldig lite takeaway og mat ute?

Anonymkode: 8192b...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mor dekker det meste til barna, når du har de 40% av tiden og ikke betaler bidrag?? Hun skal altså fylle opp barnas klesskap både hos seg og hos deg etterhver som de vokser, og kjøpe inn det de trenger til skole for å ha begge steder? Hun betaler for gaver barna skal gi når de skal i selskap, og hun dekker bursdagsferiringene til begge barna? Den eneste utgiften du skal ha på barna er mat? Jøss, du har fått til en gullkantet avtale for din del...  Hvor mye sparer hver av dere til barna? Er det hun som skal dekke briller, regulering og slike ting hvis det blir behov?

8000,- på mat til en voksen, pluss to barn 40%, da er du ganske god på å lage mat selv, med billige råvarer? Og veldig lite takeaway og mat ute?

Anonymkode: 8192b...366

Mor får barnetrygd og dobbel barnetrygd og tjener ganske mye mer enn meg. I følge Nav er jeg ikke bidrags-pliktig med min inntekt, selv med lavere samvær enn 40% hadde jeg fortsatt ikke vært bidragspliktig.

Vi har en god buffer om settes av til regulering, briller, konfirmasjon, klasseturer og den type bidrag når det trengs ekstra. Jeg kommer selvsagt til å forsøke å betale og bidra men hun mener det er viktigere at jeg kan forsørge barna når de er hos meg så lenge hun har råd. Det er jo på vegne av barna at hun ønsker at de også ikke skal måtte se at pappa er blakk. Menn har gjort det samme i alle år - sikret at mor kan ta vare på barna økonomisk. Noen ganger er det bare snudd på hodet. 

Anonymkode: b09a0...8ab

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...