Gå til innhold

Kan dere hjelpe meg å beregne om jeg har råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg strever med å få økonomisk oversikt. Jeg er nylig skilt og skal finne leilighet. Det er dyrt her og jeg tjener ikke så godt. Jeg har to barn som bor hos meg 40 % av tiden og jeg trenger mer plass til dem. Jeg betaler ikke bidrag mot at moren får alt av barnetrygden. Hun tjener mer enn meg. 

Jeg tjener 35 000 i måneden. Leiligheten koster 17 000 uten strøm, med internett og tv. Jeg har 1000 kr i andre lån. Vi deler på bilen, uten lån. Men bensin blir det jo når jeg har barna og bilen. Forsikringer koster ca 1500 og strøm beregner jeg ca 1000 på siden det er et godt isolert bygg. Mobiltelefon blir noen hundre. Mat til barna når de er her. På sikt burde jeg ha råd til en bil (løsningen om å dele bil blir nok aktuell i fremtiden også, så delte utgifter). Å kunne spare til en enkel ferie hadde vært fint, samt å ha råd til å spare til jul, bursdager osv. Men etter faste utgifter sitter jeg da igjen med ca 14 000 i måneden, men dette skal jo rekke til mat som er dyrt nå, og alt annet. Det er jo sikkert mange små utgifter her jeg ikke husker på i farten. 

Hva tenker dere? Jeg håpte å finne noe litt billigere, men alt er for smått. Går dette bra? Jeg vet at andre klarer seg med mindre - men blir det for trangt er det ikke verdt det, da må jeg heller finne noe litt billigere..

Anonymkode: b09a0...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trening? Streaming? Kollektiv? Fritidsaktiviteter til barna? Leker? Klær? Barnehage?

Hvor mye har du brukt på mat de siste månedene?

Anonymkode: 8192b...366

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere hadde hatt delt bosted, så hadde du hatt krav på et halvt forsørgerfradrag = litt mindre skatt. Men det har du gitt fra deg nå? 

Anonymkode: 21dc4...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Trening? Streaming? Kollektiv? Fritidsaktiviteter til barna? Leker? Klær? Barnehage?

Hvor mye har du brukt på mat de siste månedene?

Anonymkode: 8192b...366

Det er sant. Steaming går det jo litt med til. Kollektiv er 700 i måneden. Mor dekker det meste til barna, ingen utgifter til barnepass. Fritidsaktiviteter har vi satt av en stor buffer til, så de store utgiftene der er dekket for en stund. Lommepenger osv til barna bil det jo uansett. Så la meg anslå 1000 kr til aktiviter, lommepenger osv. 

Husholdningen vår har brukt 10-12 000 på mat og dagligvarer. Det vil jo ikke bli helt halve av dette, så 8000 i mat og dagligvarer kanskje. Men det er nok mer jeg har glemt. Man kalkulerer jo ofte inn for lite. 

Så da er vi oppe i:

17 000+1500+1000+1000+700+8000+1000 = 30 000 og 5000 igjen. 

 

 

Forsørgerbidraget opphørte vel for lenge siden. Skatteklasse er det heller ikke lenger. Barnetrygden har økt heller. Det enkleste er jo at hun får barnebidrag og dobbelt barnebidrag og dekker da "alt" til barna. En som har hovedoversikten og hovedansvar. Da blir det jo mindre man må klarere med hverandre hele tiden. 

Anonymkode: b09a0...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr alt annet?

Å sitte igjen med 14 000 kr er ganske bra. Du sitter igjen med mer enn meg. Jeg har 30 077 i brutto. Har utgifter på rundt 15k i mnd, og jeg sparer rundt 8 000 kr på ung ufør (11 500 i husleie, og rundt 2000 kr i faste utgifter (strøm, forsikring, mobil, kollektivt, strømmetjenester). Bruker ikke mer enn ca 2600 kr på mat, men nå er jeg enslig da. Ser også at det er flere på forumet her, som ikke bruker mer enn 4000-5000 kr på dagligvarer til to voksne.

Jeg ville ha satt opp et budsjett, for å se hvor du kan kutte.

Anonymkode: 789d9...699

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva betyr alt annet?

Å sitte igjen med 14 000 kr er ganske bra. Du sitter igjen med mer enn meg. Jeg har 30 077 i brutto. Har utgifter på rundt 15k i mnd, og jeg sparer rundt 8 000 kr på ung ufør (11 500 i husleie, og rundt 2000 kr i faste utgifter (strøm, forsikring, mobil, kollektivt, strømmetjenester). Bruker ikke mer enn ca 2600 kr på mat, men nå er jeg enslig da. Ser også at det er flere på forumet her, som ikke bruker mer enn 4000-5000 kr på dagligvarer til to voksne.

Jeg ville ha satt opp et budsjett, for å se hvor du kan kutte.

Anonymkode: 789d9...699

Men mine faste utgifter er jo 7000 mer enn dine om jeg går for denne leiligheten. Jeg må jo beregne litt ekstra både til bensin, vedlikehold av bil, evnt billån på sikt (må kunne kjøre barna til trening som er et godt stykke unna). 

Jeg kalkulerer kanskje for mye til mat og dagligvarer. Men barna vokser, de spiser like mye som en voksen. Så 2600*2 (1 voksen og to barn 40% av tiden). For meg vil jo andre utgifter, som bursdag, jul osv koste ekstra med barn. 

Jeg takker for tips og hjelp til å tenke. Tar gjerne i mot flere. 

Anonymkode: b09a0...8ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solanum

Lag et budsjett og plott inn summene:

Husleie:

Strøm:

Mat:

TV/Internett:

Innboforsikring:

Telefon:

Transport:

Strømmetjenester:

Helse og velvære (alt fra tannlege, briller, medisiner til frisør):

Sparing buffer:

Sparing pensjon:

Kortsiktig gjeld:

Forbruk (klær, småelektronikk, kjøkkenutstyr):

Underholdning (kino, svømmehall):

Gaver:

Forsikring bil:

Bensin:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har igjen 10.000 etter at alt er betalt (inkludert mat), har en 5-åring og får ikke til å spare. Jeg hadde gått i minus med det du skisserer. 

Har du satt deg ned og sjekket hva du faktisk bruker penger på? Og hvor mye?

Anonymkode: 59bf8...cad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solanum skrev (2 minutter siden):

Lag et budsjett og plott inn summene:

Husleie: 1700

Strøm:  1000

Mat: 8000

TV/Internett: (evnt med økt hastighet - 500)

Innboforsikring: usikker - 300 annen forsikring 700

Telefon: 500

Transport: 700

Strømmetjenester: 300

Helse og velvære (alt fra tannlege, briller, medisiner til frisør): 1000

Sparing buffer og ferie: 1000 (får jo feriepenger)

Sparing pensjon: 0 akkurat nå

Kortsiktig gjeld: 1000

Forbruk (klær, småelektronikk, kjøkkenutstyr): 500

Underholdning (kino, svømmehall): 1000 (med ungene)

Gaver: ca 500 i måneden (medregnet julegaver til andre) (halv skatt i de dekker andre ting til jula det vil jo hjelpe på)

Forsikring bil: usikker ikke mye 300

Bensin: 1000 minimum + bom 500

Takk, her ser jeg jo de tingene jeg glemmer. Det er jo denne oversikten jeg forsøker å få. Det er så mye man glemmer å tenke på når alt normalt sett går på autotrekk og man alltid går i pluss likevel..

 

Hvis det ikke er flere utgifter jeg har glemt så går det jo sånn ca akkurat. Men det er alltid noe som lurer som en har glemt 

Solanum skrev (2 minutter siden):

 

 

Anonymkode: b09a0...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk, her ser jeg jo de tingene jeg glemmer. Det er jo denne oversikten jeg forsøker å få. Det er så mye man glemmer å tenke på når alt normalt sett går på autotrekk og man alltid går i pluss likevel..

 

Hvis det ikke er flere utgifter jeg har glemt så går det jo sånn ca akkurat. Men det er alltid noe som lurer som en har glemt 

 

Anonymkode: b09a0...8ab

Hvis det går akkurat så vil det ikke gå. Dessverre. For det er alltid noe som en ikke har tenkt på. 

Jeg tror ikke du kan ha så dyr leilighet og bil. Jeg tror nok du må leve som andre med unger som lever alene. Du sover på sofaen og de deler rom. Bil kan du neppe ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solanum skrev (5 minutter siden):

Hvis det går akkurat så vil det ikke gå. Dessverre. For det er alltid noe som en ikke har tenkt på. 

Jeg tror ikke du kan ha så dyr leilighet og bil. Jeg tror nok du må leve som andre med unger som lever alene. Du sover på sofaen og de deler rom. Bil kan du neppe ha. 

Det er sant, jeg tenker også at det er mye jeg har glemt. Kom på at jeg har en god buffer allerede, og en del på pensjonssparing så jeg har jo en sikkerhet men vil jo ikke spise av den hele tiden..

Dele rom kan de ikke pga kjønn og aldersforskjell, sove på sofa må jeg uansett. Jeg heller mot å prøve det i et år for jeg har jo buffer til å dekke opp for et år om det ikke går. Alternativt er jo å finne en deltidsjobb på toppen. 

Anonymkode: b09a0...8ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er sant, jeg tenker også at det er mye jeg har glemt. Kom på at jeg har en god buffer allerede, og en del på pensjonssparing så jeg har jo en sikkerhet men vil jo ikke spise av den hele tiden..

Dele rom kan de ikke pga kjønn og aldersforskjell, sove på sofa må jeg uansett. Jeg heller mot å prøve det i et år for jeg har jo buffer til å dekke opp for et år om det ikke går. Alternativt er jo å finne en deltidsjobb på toppen. 

Anonymkode: b09a0...8ab

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med boligkontoret i din kommune og så får du hjelp til å søke startlån med tilskudd, og kanskje også en sum til etablering. 

Men frem til da må du bare få oversikt over alt. Ha bare blokk og blyant liggende fremme, så noterer du når du kommer på. 

Jeg har ikke unger. Kanskje du bør spørre i underforumet barn og familie i stedet? Jeg tror du får bedre råd der enn her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men mine faste utgifter er jo 7000 mer enn dine om jeg går for denne leiligheten. Jeg må jo beregne litt ekstra både til bensin, vedlikehold av bil, evnt billån på sikt (må kunne kjøre barna til trening som er et godt stykke unna). 

Jeg kalkulerer kanskje for mye til mat og dagligvarer. Men barna vokser, de spiser like mye som en voksen. Så 2600*2 (1 voksen og to barn 40% av tiden). For meg vil jo andre utgifter, som bursdag, jul osv koste ekstra med barn. 

Jeg takker for tips og hjelp til å tenke. Tar gjerne i mot flere. 

Anonymkode: b09a0...8ab

Kanskje du kan gå over kontoen din for de siste 6 - 12 måneder og se hva du har brukt penger på. Er utrolig mange småbeløp man ikke tenker over hvis man ikke er bevisst når og hvordan man handler. Jeg har f.eks gått inn for å handle kun 2 ganger i uka, og holder meg stort sett til det. Stikker alltid innom - 40 % disken på coop xtra for å sjekke om de har noe der jeg uansett har behov for. Så fryser jeg ned porsjoner. Spesielt greit de dagene du ikke har barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Solanum skrev (9 timer siden):

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med boligkontoret i din kommune og så får du hjelp til å søke startlån med tilskudd, og kanskje også en sum til etablering. 

Men frem til da må du bare få oversikt over alt. Ha bare blokk og blyant liggende fremme, så noterer du når du kommer på. 

Jeg har ikke unger. Kanskje du bør spørre i underforumet barn og familie i stedet? Jeg tror du får bedre råd der enn her. 

Dette var et veldig godt råd. Jeg hadde slått fra meg at jeg kunne få lån, men jeg har noe egenkapital og er godt innenfor grensen for å få husbanklån ser jeg. Det finnes noen små rekkehus her som ofte er i salg som jo vil innebære mindre i boutgifter enn de fleste leie-leilighetene. 

Så da kan denne leiligheten gå for en periode, mens jeg søker lån og venter på et lite rekkehus. Å ha det trangt i et år, mot at barna slipper en liten og mørk kjellerleilighet er gjennomført. Jeg har jo en buffer skulle det bli krise.

Super å kunne få tenke sammen og få råd her inne. 

Anonymkode: b09a0...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme inntekt som deg og tror ikke jeg hadde klart husleie på 17.000 alene. Vi er to personer som betaler ca 21.000 tilsammen i husleie. Det er helt utrolig mange andre utgifter vi har, som gjør at det ofte går akkurat opp i opp slik det er nå når alt er så dyrt. 

Anonymkode: 0f66c...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (2 timer siden):

Kanskje du kan gå over kontoen din for de siste 6 - 12 måneder og se hva du har brukt penger på. Er utrolig mange småbeløp man ikke tenker over hvis man ikke er bevisst når og hvordan man handler. Jeg har f.eks gått inn for å handle kun 2 ganger i uka, og holder meg stort sett til det. Stikker alltid innom - 40 % disken på coop xtra for å sjekke om de har noe der jeg uansett har behov for. Så fryser jeg ned porsjoner. Spesielt greit de dagene du ikke har barna. 

Mannen har en inntekt på 35.000,-! 35.000!...

Anonymkode: 67a90...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mannen har en inntekt på 35.000,-! 35.000!...

Anonymkode: 67a90...e6a

Ja? Hadde du et poeng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (9 minutter siden):

Ja? Hadde du et poeng?

Etter husleie på 17.000, sitter han igjen med det jeg lever for på 1 mnd... så, kan ikke helt se problemet..

Anonymkode: 67a90...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det virkelig ikke noe billigere leilighet i området? Brutalt å bruke halve lønna på bolig...

Anonymkode: ab751...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du 14000 igjen etter alle regninger er betalt bør du klare deg. Jeg har 15000 ca og har 3 barn. Huslån er på samme beløp som du må betale i leige.

Anonymkode: 4b12d...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...