AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #21 Skrevet 19. juni 2024 Har 1 år og 10 mnd mellom våre. Minste er bare noen måneder. Men overgangen fra 0-1 barn var større enn fra 1-2. Begge foreldre er opptatte med hvert sitt barn, og det er ingen hviling/alenetid. Men bare det å se hvor utrolig stolt eldstemann var da lillesøstra ble med og henta ham i barnehagen 😭❤️ Gleder meg utrolig mye til fortsettelsen når lillesøstra blir mer mobil og gir mer respons. Storebror vil hun skal bli med å leke For ditt vedkommende blir det såpass stor aldersforskjell at det blir lite stress til sammenligning med to tette. Du vil jo ha et barn som blir ganske selvstendig på mye og i tillegg en baby. Men i dine sko ville jeg uansett fått et søsken. Det er virkelig en gave å ha søsken. Noen å dele hele barndommen med på godt og vondt. Noen du kan mimre med når du er voksen osv. Anonymkode: e8d46...3c7 2
Fleck Skrevet 19. juni 2024 Forfatter #22 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synte du kommer med dårlig argumentasjoner på hvorfor du ønsker et barn til. Å få barn fordi nåværende må få søsken, eller enebarnet skal slippe å være alene med alt ansvar.. Du kan få ti barn til, men alikevel kan det hende at det barnet dere har nå blir stående med alt alene når dere blir gamle. Eller Kanksje ingen er der for dere. Hvis du ønsker deg et barn til, så få barn fordi dere faktisk ønsker dere flere barn. Anonymkode: 279d8...ba3 Det skjønner da jeg og🙃🙃
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #23 Skrevet 20. juni 2024 Fleck skrev (11 timer siden): Merker at jeg sikkert har skrevet det dumt. Jeg føler meg kronisk sliten, men gjør ikke de fleste småbarnsforeldre det? Som nevnt vier jeg all min ledige tid til han eller ting som angår han. Lager de flotteste matpakker og kokkelerer med alt mulig rart for at han skal få det beste, har har det beste av utstyr og leker, gjør alt i helger og ferier på hans bekostning og glede og jeg elsker det. Men ja, jeg føler meg trøtt og sliten. Men jeg har stort sett et strøkent hus, og jobber 100% uten familie i nærheten til avlastning og jeg hwnter og leverer mini bhg hver dag. Jeg har kronisk b12 mangel, har aldri sovet godt selv, og er nå på utprøving av adhd medisiner, som jeg håper kan hjelpe meg med litt mer energi i hverdagen. Jeg tenker at det er egoistisk med ett barn mye pga det noen av dere skriver, at de må være «alene» med alt når de blir voksne og vi blir gamle. Jeg ville ALDRI vært foruten mine søsken, og jeg har alltid hatt, og har fortsatt enorm glede av de. Jeg ønsker også på sikt å bli fosterfamilie (men dette ønsker ikke mannen), så vil si at viljen er her. Lege har jeg vært hos x antall ganger gjennom hele livet pga lite energi og dårlig søvn, så kommer ikke til å dukke opp noe nytt der Vet du hva? Dere med søsken har noen merkelige antakelser om enebarn. Det er verken stusslig eller fælt. Forskning viser også at «enebarn-tendenser» ikke eksisterer og er noe folk har funnet på. De er like sosialt kompetente og ikke mer bortskjemte. Jeg tenker at det er ekstremt egoistisk å få flere barn enn man har energi til å ta seg av. Anonymkode: dbb53...08f 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #24 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet du hva? Dere med søsken har noen merkelige antakelser om enebarn. Det er verken stusslig eller fælt. Forskning viser også at «enebarn-tendenser» ikke eksisterer og er noe folk har funnet på. De er like sosialt kompetente og ikke mer bortskjemte. Jeg tenker at det er ekstremt egoistisk å få flere barn enn man har energi til å ta seg av. Anonymkode: dbb53...08f Egoistisk? På hvilken måte? Mange som får flere barn på tross av at de er fornøyd med 1 gjør det jo nettopp for andre sin skyld. Partner som vil ha en til eller tanken på at det er godt for førstefødte å få et søsken. Hvor er egoismen i det? Personlig hadde jeg greid med aldeles utmerket med førstefødte. Men min mann har veldig lyst på en til, da har jeg gått med på det for mannen min sin skyld. På sikt vet jeg jo at jeg blir glad i barn nr2 også, men langt i fra noe must for min del. Anonymkode: 73ca4...72f 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #25 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Egoistisk? På hvilken måte? Mange som får flere barn på tross av at de er fornøyd med 1 gjør det jo nettopp for andre sin skyld. Partner som vil ha en til eller tanken på at det er godt for førstefødte å få et søsken. Hvor er egoismen i det? Personlig hadde jeg greid med aldeles utmerket med førstefødte. Men min mann har veldig lyst på en til, da har jeg gått med på det for mannen min sin skyld. På sikt vet jeg jo at jeg blir glad i barn nr2 også, men langt i fra noe must for min del. Anonymkode: 73ca4...72f Egoismen ligger i det å få flere barn en man har kapasitet til. Søsken er ikke bare fantastisk, det er mange som ikke har noe forhold til hverandre. Anonymkode: 279d8...ba3 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #26 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Egoismen ligger i det å få flere barn en man har kapasitet til. Søsken er ikke bare fantastisk, det er mange som ikke har noe forhold til hverandre. Anonymkode: 279d8...ba3 Egoisme blir uansett feil ordvalg når personen ikke får barn nr2 fordi vedkommende selv så absolutt vil. Lite gjennomtenkt, mulig. Dumt, ja, kanskje. Naivt, absolutt. Anonymkode: 73ca4...72f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #27 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Egoisme blir uansett feil ordvalg når personen ikke får barn nr2 fordi vedkommende selv så absolutt vil. Lite gjennomtenkt, mulig. Dumt, ja, kanskje. Naivt, absolutt. Anonymkode: 73ca4...72f Velger man sette et levende vesen til verden som er helt avhengig av sine foreldre, så er det egoisme barnet har aldri spurt om å bli født. Velger man å få barn uten å ha kapasitet for det, så er det svart dårlig dømmekraft. Anonymkode: 279d8...ba3 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #28 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Velger man sette et levende vesen til verden som er helt avhengig av sine foreldre, så er det egoisme barnet har aldri spurt om å bli født. Velger man å få barn uten å ha kapasitet for det, så er det svart dårlig dømmekraft. Anonymkode: 279d8...ba3 Dårlug dømmekraft er noe annet. Du snakket om egoisme. Er så lei av at det alltid skal ropes om egoisme i disse søskentrådene. Det har ofte svært lite med egoisme å gjøre. Om man gjør det for førstefødte sin del, for partner sin del, besteforeldre, hunden eller naboen så handler det i all hovedsak om andre ting enn egoisme. Det å sette et individ til verden bør uansett være gjennomtenkt, men årsaken til at man velger som man gjør er så ymse. De færreste får barn for barnet sin del. Anonymkode: 73ca4...72f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #29 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dårlug dømmekraft er noe annet. Du snakket om egoisme. Er så lei av at det alltid skal ropes om egoisme i disse søskentrådene. Det har ofte svært lite med egoisme å gjøre. Om man gjør det for førstefødte sin del, for partner sin del, besteforeldre, hunden eller naboen så handler det i all hovedsak om andre ting enn egoisme. Det å sette et individ til verden bør uansett være gjennomtenkt, men årsaken til at man velger som man gjør er så ymse. De færreste får barn for barnet sin del. Anonymkode: 73ca4...72f Det å få barn i seg selv om det er 1 eller 10 er egoisme. Anonymkode: 279d8...ba3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #30 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Egoistisk? På hvilken måte? Mange som får flere barn på tross av at de er fornøyd med 1 gjør det jo nettopp for andre sin skyld. Partner som vil ha en til eller tanken på at det er godt for førstefødte å få et søsken. Hvor er egoismen i det? Personlig hadde jeg greid med aldeles utmerket med førstefødte. Men min mann har veldig lyst på en til, da har jeg gått med på det for mannen min sin skyld. På sikt vet jeg jo at jeg blir glad i barn nr2 også, men langt i fra noe must for min del. Anonymkode: 73ca4...72f Det er jo egoistisk å få barn man ikke klarer å ta seg av. Det er det jeg skriver. «Glad i» har jeg ikke kommentert på, jeg har kommentert på energi og kapasitet. Barn skal tas vare på, ikke bare fødes. Anonymkode: dbb53...08f 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #31 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er jo egoistisk å få barn man ikke klarer å ta seg av. Det er det jeg skriver. «Glad i» har jeg ikke kommentert på, jeg har kommentert på energi og kapasitet. Barn skal tas vare på, ikke bare fødes. Anonymkode: dbb53...08f Men EGO handler om at man gjør noe for seg selv fordi man absolutt vil det selv. Tar du siste pizzastykket uten å spørre om noen andre vil ha er du ego, men du er ikke ego fordi du velger å få et barn til på tross av at du er sliten. Hvilken småbarnsmor er ikke sliten? Hvilken mor til 2- eller 3-åring kan med hånden på hjertet si at hun har ekstreme mengder med kapasitet til overs? Er alle med fler enn ett barn ego da? Ts sier hun er sliten, men igjen, det er ALLE. Hun er ikke mer ego enn andre. Kan godt være ts og familien får det mer harmonisk om 5 år om hun velger barn nr 2 nå, selv om hun kan få det tøft i småbarnsperioden. Slutt å rop om egoisme. Det er ikke det det dreier seg om. Anonymkode: 73ca4...72f 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #32 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du hva? Dere med søsken har noen merkelige antakelser om enebarn. Det er verken stusslig eller fælt. Forskning viser også at «enebarn-tendenser» ikke eksisterer og er noe folk har funnet på. De er like sosialt kompetente og ikke mer bortskjemte. Jeg tenker at det er ekstremt egoistisk å få flere barn enn man har energi til å ta seg av. Anonymkode: dbb53...08f Helg enig. Som enebarn selv har jeg alltid trives med det, og det er en av flere grunner til at jeg velger ett barn selv også. Jeg ønsker ikke tvinge på barnet mitt et søsken. Anonymkode: 204b6...acb 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #33 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men EGO handler om at man gjør noe for seg selv fordi man absolutt vil det selv. Tar du siste pizzastykket uten å spørre om noen andre vil ha er du ego, men du er ikke ego fordi du velger å få et barn til på tross av at du er sliten. Hvilken småbarnsmor er ikke sliten? Hvilken mor til 2- eller 3-åring kan med hånden på hjertet si at hun har ekstreme mengder med kapasitet til overs? Er alle med fler enn ett barn ego da? Ts sier hun er sliten, men igjen, det er ALLE. Hun er ikke mer ego enn andre. Kan godt være ts og familien får det mer harmonisk om 5 år om hun velger barn nr 2 nå, selv om hun kan få det tøft i småbarnsperioden. Slutt å rop om egoisme. Det er ikke det det dreier seg om. Anonymkode: 73ca4...72f Men å få barn er jo noe man velger selv eller som familie. Det er jo ikke barnet selv som velger det, barnet har jo ikke noe valg. Anonymkode: 279d8...ba3
Arkana Skrevet 20. juni 2024 #34 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helg enig. Som enebarn selv har jeg alltid trives med det, og det er en av flere grunner til at jeg velger ett barn selv også. Jeg ønsker ikke tvinge på barnet mitt et søsken. Anonymkode: 204b6...acb Men samtidig tvinger du da barnet ditt inn i en tilværelse som enebarn. Det er jo ikke noe bedre eller verre enn å "tvinge på barnet" søsken, som du så merkelig kaller det, og det som var fint for deg trenger ikke være fint for barnet ditt. I likhet med det å velge å få flere barn er også ditt valg et bevisst valg som kan ha både positive og negative konsekvenser for barnet. 1 1
Granskudd Skrevet 20. juni 2024 #35 Skrevet 20. juni 2024 Det du beskriver om at ting nå er mer stabilt med nr 1 er årsaken til at vi valgte å få to tette 🙂 Jeg hadde aldri orket å rygge for langt tilbake etter nr 1. Starte å bytte bleier igjen når den ene var ferdig, nei takk! Her avløste den ene bleieungen den andre. Tenk å endelig være ferdig med våkennetter og nattamming også begynne på an igjen! 🥵 - all ære til de som gjør det, men jeg hadde ikke fiksa det. Da var det bedre å ta alt med en gang. Alle ting blir satt tilbake ved å få et nytt spedbarn, bare noe så enkelt som å gå i svømmehallen blir en annen utfordring med ett stort barn og ett lite barn. Det store barnet må vente på at den lille skal amme og sove ... eksemplene er mange. Jeg ville fortet meg om jeg hadde bestemt meg for en til, jo lenger du venter jo større blir den eldste og jo lengre må du rygge tilbake 🙂 1
Fleck Skrevet 20. juni 2024 Forfatter #36 Skrevet 20. juni 2024 Granskudd skrev (3 minutter siden): Det du beskriver om at ting nå er mer stabilt med nr 1 er årsaken til at vi valgte å få to tette 🙂 Jeg hadde aldri orket å rygge for langt tilbake etter nr 1. Starte å bytte bleier igjen når den ene var ferdig, nei takk! Her avløste den ene bleieungen den andre. Tenk å endelig være ferdig med våkennetter og nattamming også begynne på an igjen! 🥵 - all ære til de som gjør det, men jeg hadde ikke fiksa det. Da var det bedre å ta alt med en gang. Alle ting blir satt tilbake ved å få et nytt spedbarn, bare noe så enkelt som å gå i svømmehallen blir en annen utfordring med ett stort barn og ett lite barn. Det store barnet må vente på at den lille skal amme og sove ... eksemplene er mange. Jeg ville fortet meg om jeg hadde bestemt meg for en til, jo lenger du venter jo større blir den eldste og jo lengre må du rygge tilbake 🙂 Har sluttet på ppillene og venter på mensen. Det blir et barn til, ellers vet jeg at jeg ville angret resten av livet. Har flere ganger begynt å gråte av å sett barn på tv, eller venninner med barn/gravide fordi jeg ønsker det sånn selv. Nå er endelig mannen gått med på det etter at jeg har «mast» i over 2 år🥰 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #37 Skrevet 20. juni 2024 Fleck skrev (13 timer siden): vier jeg all min ledige tid til han eller ting som angår han. Lager de flotteste matpakker og kokkelerer med alt mulig rart for at han skal få det beste, har har det beste av utstyr og leker, gjør alt i helger og ferier på hans bekostning og glede og jeg elsker det. Men ja, jeg føler meg trøtt og sliten. Men jeg har stort sett et strøkent hus, og jobber 100% uten familie i nærheten til avlastning og jeg hwnter og leverer mini bhg hver dag. Jeg har kronisk b12 mangel, har aldri sovet godt selv, og er nå på utprøving av adhd medisiner, som jeg håper kan hjelpe meg med litt mer energi i hverdagen. Det er ikke rart du er sliten. Du har altfor høye krav og ofrer hele deg pga barnet du allerede har. Har du et liv selv? Eller lever du kun for barnet? Om du får et barn til, hvordan tror du gutten du har nå vil reagere når han er så til de grader vant med all oppmerksomhet og mere til når dette plutselig skal deles? Det høres også ut som du er enslig forsørger…. Anonymkode: 62a96...101 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #38 Skrevet 20. juni 2024 Å «få med mannen» er sjeldent en god start. Begge skal HA LYST og overskudd Anonymkode: 41443...905 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #39 Skrevet 20. juni 2024 Fleck skrev (15 minutter siden): Har sluttet på ppillene og venter på mensen. Det blir et barn til, ellers vet jeg at jeg ville angret resten av livet. Har flere ganger begynt å gråte av å sett barn på tv, eller venninner med barn/gravide fordi jeg ønsker det sånn selv. Nå er endelig mannen gått med på det etter at jeg har «mast» i over 2 år🥰 Er du klar for å bli alenemor da? Å overtale mannen er nok et feilgrep Anonymkode: 41443...905 1
Granskudd Skrevet 20. juni 2024 #40 Skrevet 20. juni 2024 Fleck skrev (14 minutter siden): Har sluttet på ppillene og venter på mensen. Det blir et barn til, ellers vet jeg at jeg ville angret resten av livet. Har flere ganger begynt å gråte av å sett barn på tv, eller venninner med barn/gravide fordi jeg ønsker det sånn selv. Nå er endelig mannen gått med på det etter at jeg har «mast» i over 2 år🥰 Opplevelsen av å være sliten, og årsaken til at man er sliten kan være så veldig mye, for min del opplevde jeg ikke overgangen fra 1 - 2 som mer *slitsomt* i ordets rette forstand. Fordi nr 1 var liten enda måtte vi jo gjøre alle "små-barns" greiene og logistikken uansett. Det var bare at det kom en til med på laget. Stå opp tidlig, ordne matpakke, ordne kjøring/henting i barnehagen, fikse middag, ordne med klær og alle disse andre praktiske tingene måtte gjøres uavhening av om det var en eller to. Så slik sett ble jeg ikke mer sliten av å få to. Det ble bare litt mer masete fordi som jeg sa i sted at de rutinene vi hadde etablert måtte hele tiden justeres med tanke på at den minste trengte andre ting enn den elsdte, men det var for min del ikke noe som gjorde meg mer sliten
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå