Gå til innhold

Du som har gått ned i vekt og lykkes, hva var metoden du brukte? Jeg sliter stort, har ikke lykkes siste 5 år og er 35 kg overvektig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Visste du at viss du har insulinresistens så hjelper det ikke nødvendigvis å ligge i kaloriunderskudd for vektnedgang? Så lenge kaloriene man spiser består av sukker og karbohydrater i det tilfellet, så er det svært vanskelig for en person med insulinresistens å gå ned i vekt, selv ved kaloriunderskudd. Så hos noen er det faktisk viktigere HVA de spiser. Sier ikke at TS har insulinresistens, men siden du sa at hun kun går ned i vekt ved å ligge i kaloriunderksudd😊 Mange sier at en kalori er en kalori, men det gjelder ikke for denne gruppen. Uansett så ville jeg kuttet sukker og karbohydrater + faste, og selvfølgelig ikke spise 4000 kalorier innenfor spisevinduet uansett og tro at man går ned i vekt likevel. 

Anonymkode: 09978...363

Dette er 100% svada. Det er absolutt umulig å ikke gå ned i vekt når man er i kaloriunderskudd. Det finnes ingen sykdommer som går imot fysikkens lover.

Anonymkode: c789d...c88

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg startet med vekttrening. Det skjedde egentlig ved en tilfeldighet. Men siden vi var et gjeng så var det morsomt. Det jeg merket var at det ikke bare styrket kroppen, men også psyken. 

Jeg fikk etter en stund fokus på sunn mat. Altså fokus på hva jeg skulle spise, og ikke fokus på alt jeg IKKE skulle spise. Det er vel ingenting som gjør meg mer sulten enn å tenke på det. 

Det ble gøy å spise sunt. Det fokus på helse...og så begynte kiloene å forsvinne. Jeg vet ikke hva jeg veide men jeg var en sprengt XL, og nå er jeg faktisk nede i medium. Det gikk opp for meg da jeg kjøpte nye klær og large var for stort. Alle klærne ...

Det fungerte for meg. Jo lettere jeg blir, jo mer aktiv er jeg og, og fokuset på spising blir mer motiverende. Mengden har gått ned. Jeg spiser mindre måltider. 

Anonymkode: 2ee6d...b98

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Visste du at viss du har insulinresistens så hjelper det ikke nødvendigvis å ligge i kaloriunderskudd for vektnedgang? Så lenge kaloriene man spiser består av sukker og karbohydrater i det tilfellet, så er det svært vanskelig for en person med insulinresistens å gå ned i vekt, selv ved kaloriunderskudd. Så hos noen er det faktisk viktigere HVA de spiser. Sier ikke at TS har insulinresistens, men siden du sa at hun kun går ned i vekt ved å ligge i kaloriunderksudd😊 Mange sier at en kalori er en kalori, men det gjelder ikke for denne gruppen. Uansett så ville jeg kuttet sukker og karbohydrater + faste, og selvfølgelig ikke spise 4000 kalorier innenfor spisevinduet uansett og tro at man går ned i vekt likevel. 

Hva mener du når du skriver karbohydrater? Kan du gi eksempler?

Anonymkode: 00820...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det som hjalp meg var å venne meg til å spise lite. Dropper frokost, spiser to knekkebrød til lunsj, og en lett middag. Holder meg opptatt så jeg ikke sitter og spiser godteri. Trener et par ganger i uken. Dette er kanskje ikke for alle, for lite mat for noen, men funker for meg. Jeg går ikke ned i det hele tatt ved å spise tre faste, helt normale måltider og å av og til skeie ut med godteri, da går jeg opp i vekt. Med dette regimet går jeg ned 500-750g pr uke, og det kan holdes over tid. Jeg har prøvd alt.

Anonymkode: d7bdc...a80

Ca 800 kcal på en dag du? 

Anonymkode: 4c1bd...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- Så godt som null ultraprosessert mat (men nekter ikke å spise maten heg får servert hos andre hvis noe av den er UP) 

- Minimalt med korn, sukker og søtning - igjen, kun i sosiale settinger hos andre der det vil være uhøflig å takke nei, og ikke kake f.eks. annet enn i bryllup, barnedåp, barnas bursdag

- Ikke flytende kalorier

- Ikke frøoljer eller margarin

- Begrenser meieriprodukter, men de som jeg spiser er fullfett.

Anonymkode: bfda1...de5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ca 800 kcal på en dag du? 

Anonymkode: 4c1bd...181

Det kan du jo ikke si uten å vite hva pålegget på knekkebrødene er og hva personen legger i «lett middag».

Anonymkode: bfda1...de5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk ned 60 kg på den "gode gamle måten" - spise mindre, bevege meg mer. Måtte legge om hele livet mitt, startet med styrketrening og kaloritelling. Fant ut hva som var lett og kutte, hva som var vanskeligere og hva jeg absolutt ikke ville kutte. For meg ble det å være veldig strickt hjemme, men kose meg ute med andre. Dette er nå over 10 år siden og jeg har ikke gått tilbake til sånn jeg levde før. I dag er trening en stor del av livet mitt, både styrke, løping og crossfit. Jeg spiser sunt og skeier ikke ut på kveldene, om jeg går opp litt som feks i ferier eller jula er jeg litt strengere på kosten i en periode til jeg er tilbake der jeg trives. I dag kan jeg også spise usunt hjemme, men det er ikke hverdagskost - selvom det ikke er begrenset til en fast dag i uka (det funker ikke for meg). Jeg elsker mat, så det er viktig for meg at maten er god og at jeg helst kan spise mye. Så jeg lager sunn mat jeg liker, med mye grønnsaker og volum - de aller fleste dager. Også har jeg dager der jeg koser meg med både alkohol, usunn mat og sukker. Balanse er viktig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis problemet er at man har ett noe forstyrret forhold til mat, er mange av disse svarene oppskriften på spiseforstyrrelse.. 

Så bra du har søkt hjelp, du trenger å endre tankesettet om mat for å få til dette, uten å bli enda mer forstyrret. Tipper du, som mange, mange andre spiser for å dempe vanskelige følelser, eller bare fordi man fortjener det. Da er det ikke det bevisste forholdet til mat som gjelder. ALLE overvektige, vet innerst inne hva det kommer av. For noen er det enklere å snu skuta når vekta går oppover, for andre er det helt umulig! 

Selv har jeg fått hjelp med en overspisingslidelse, les mer om dette på nettros.no - i tillegg anbefaler jeg å søke på Trine Tetlie Eik-Nes som forsker på dette. 

Jeg har gått ned 50 kilo med å telle kalorier, og spise rent. Veie all mat, og bli forstyrret i sosiale lag fordi det ikke funket med dietten. Mange matvarer var neimat, var ikke verdt det osv. 

Etter behandling spiser jeg alt, veier ingenting, sjekker aldri kaloriinnhold, men tåler bedre å være sulten. Spiser 3 måltider ca, spiser meg mett - men unngår småspising og kveldsspising. Har gått ned 15 kilo på ett år på denne måten, supersakte, men det går riktig vei - og jeg sliter lite med sug. 

Ja, for de 50 kiloene jeg kjempet så hardt for å  gå ned, holdt seg selvsagt ikke av 😅

Anonymkode: 3948b...e76

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er 100% svada. Det er absolutt umulig å ikke gå ned i vekt når man er i kaloriunderskudd. Det finnes ingen sykdommer som går imot fysikkens lover.

Øhm, jeg tror kanskje at du må lese deg litt opp på insulinresistens før du uttaler deg.

Anonymkode: c702d...89a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet vektnedgang i februar. Da veide jeg 102 kg (176 cm høy) 

jeg fokuserte utelukkende på kalori inntak, det som er viktig er å finne en varig livsstilsendring, ikke en mirakelkur.

jeg la om kosthold til å spise knekkebrød med magert pålegg til frokost og lunsj, så har jeg kjøpt matkasse fra HelloFresh (kalorismart varianten hvor alle middager er under 650 kalorier pr posjon) 

jeg har også kuttet ut absolutt alt godteri og sukkerholdig drikke. (dette for å unngå søtsug) på lørdager drikker jeg gjerne vin å spiser popcorn.

Nå veier jeg 74 kg og er meget fornøyd med vekten (godt innenfor normalvektig BMI. 

Det er ikke enkelt å gå ned i vekt, det er en kamp hele vegen, men husk at det blir enklere, du må bare klare å stå i det hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte av varige resultater, for det vet man jo ikke før det har gått noen år, men jeg har gått ned ca 10 kg siden mars.

Jeg startet med å gå en tur hver dag, i starten var målet mitt minimum 6000 skritt, etter hvert som jeg kjente at jeg ble i bedre form (og været ble finere) har jeg økt den til at jeg nå prøver å holde et snitt på 13.000 om dagen. 

Så tok jeg en titt på kostholdet mitt og ble enig med meg selv om hvilke usunne ting jeg syntes det gikk greit å redusere på, hvilke jeg kunne/burde kutte helt ut, og hvilke jeg kunne beholde som belønning uten at det helt ødela kaloribudsjettet (for meg: null potetgull, bortimot null kaker, null smør på brødskiva, men ok med en iskaffe og noen få biter smågodt hver dag). 

Deretter lastet jeg ned en kaloritellingsapp (Yazio) og så logger jeg kalorier, men det er veldig sjelden jeg veier noe - tar det litt "på feelingen". Mye kommer jo ferdig veid, og appen har allerede tall for mye, feks. kan du legge inn "ett polarbrød" eller "ett middels egg" om du ikke orker å veie. Ting jeg spiser ofte, har jeg veid og husker tallene - feks. at en smågodtbit av favorittypen veier 4 gram og at to osteskiver med min ostehøvel kommer på 14 gram.

Og så har jeg ikke et veldig fast kalorimål om dagen, det er det å holde styr på hva jeg spiser og at det ikke blir binge-spising som er poenget. For DET var jeg fæl til før. "Nå har jeg allerede ødelagt dagen med å spise sjokolade, så da spiser jeg en pose potetgull og en flaske Sprite siden alt er ødelagt allikevel" - det er en VELDIG dårlig tankegang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært overvektig "hele "livet, forsøkt alle dietter.  har lavt stoffskifte og insulinresistens og spiste for lite og trente faktisk for mye.  Vekten sto helt stille, kroppen ble stressa.  GIkk ned i vekt når jeg doblet antall måltider fra 2-4 om dagen og trente maks 4 dager i uken . (etter oppfølging av ernærings og treningsekspert på mat og trening)  Men kroppen higet alltid etter noe og det var på sikt vanskelig å si nei til alt av sosiale happenings der bl.a. litt alkohol ble servert.  Går nå på wegovy og kiloene går sakte men sikkert av. Higer ikke lenger etter noe som helst, selv om jeg er på minste dose av medisinen. Trener ca halvparten av det jeg gjorde før også, kan være sosial for jeg like ikke lenger like godt alkohol, spesielt søte drikker.   De som sier "bare spis mindre og løp mer" tar feil! De har ofte ikke kjent dette på kroppen selv og bør holde litt kjeft.   

Anonymkode: b8f85...4b5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1: spis kun mat basert på rene råvarer, aldri ultraprossesert/halvfabrikat

2. Kutt inntaket av pasta, ris og potet. (Bruk fullkornspasta de sjeldne gangene du spiser pasta)

3. Kutt ut karbohydrater som sukker, hvitt mel osv. Spis frøknekkebrød framfor brød/kornbaserte knekkebrød 

4. Ikke vær redd for fett fra meieriprodukter! (Fettredusert = ultraprossesert.) Det du skal være redd for istedenfor fett er karbohydrater. Anbefaler deg å følge Marit Kolby på Instagram, og kjøpe bøkene hennes. Den første handler om hva vi skal spise når, og den andre er ei kokebok med oppskrifter på retter som både er enkle å lage og smaker nydelig. Ikke bare har vi fått et helg nytt matrepertoar med den kokeboka - vi sparer også masse penger!

5. Fasteimiterende diett! Selv spiser jeg 2 måltider pr dag: det første kl 11.30 og det andre ved 17-tiden. Spiser aldri noe mellom disse to måltidene, men spiser meg god og mett når jeg først spiser, og da blir også behovet for å snakke mellom måltidene borte. 

5. Ikke se på tiltakene du gjør for vektnedgang som en kur, men som en livsstilsendring. Går du tilbake til matvanene du hadde  år du har gått ned ønsket antall kilo vil de kiloene garantert krype på igjen, gjerne i enda større mengde enn før.

Jeg har ikke hatt store vektproblemer selv, kun 2-3 kilo som har kommet med alderen, og som jeg har følt meg ukomfortabel med. Å legge om livsstilen i tråd med det jeg beskriver over her har gjort at de ekstrakiloene har forsvunnet.

Anonymkode: 01b2a...d50

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

5. Fasteimiterende diett! Selv spiser jeg 2 måltider pr dag: det første kl 11.30 og det andre ved 17-tiden. Spiser aldri noe mellom disse to måltidene, men spiser meg god og mett når jeg først spiser, og da blir også behovet for å snakke mellom måltidene borte. 

Her skulle det stå snacke! Behovet for å snakke mister jeg forhåpentligvis aldri 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Insulinresistens jo. Man kan regne at det sukkeret man spiser tredobler seg i kroppen for de som har dette metabolske syndromet. Derfor bør de etterstrebe å holde seg unna sukker og karbohydrater (som begge blir til glukose i kroppen). Om kaloriene de spiser inneholder sukker og karbohydrater, selv innenfor kaloriunderskuddet, så er det svært vanskelig for disse å gå ned i vekt😊 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva mener du når du skriver karbohydrater? Kan du gi eksempler?

Anonymkode: 00820...a1e

Om du googler «hvilke matvarer inneholder karbohydrater» så får du til svar:

Det er mange matvarer som inneholder karbohydrater. Kilder er brødvarer, kornprodukter, poteter, belgvekster, grønnsaker, frukt og bær. Søte drikker, godterier og kaker er og karbohydraterike, men vi bør ikke få oss mye av slik mat og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har gått ned fra 85 til 54 kg, holdt vekten i 5 år. Spiser ca. 1300 kcal 5 dager i uka (ca 1000 kcal da jeg gikk ned) og ca 2300-2500 kcal 2 ganger i uka. Tror det er med på å holde forbrenningen oppe. Trener (jogging, styrke, lange markaturer) 1-3 timer 5 ganger i uka. På "spisedagene" spiser jeg akkurat hva jeg vil, og som regel en del søtsaker. 

Anonymkode: 95d2b...967

Fornuftig 🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Insulinresistens jo. Man kan regne at det sukkeret man spiser tredobler seg i kroppen for de som har dette metabolske syndromet. Derfor bør de etterstrebe å holde seg unna sukker og karbohydrater (som begge blir til glukose i kroppen). Om kaloriene de spiser inneholder sukker og karbohydrater, selv innenfor kaloriunderskuddet, så er det svært vanskelig for disse å gå ned i vekt😊 

Poenget mitt er at kaloriunderskudd er viktig og nødvendig, men at for de som også har insulinresistens så er det like viktig å holde seg unna sukker og karbohydrater. Samt faste for at kroppen skal gå tom for eksterne næringskilder for å få brent litt på magefettet som mange av disse har skadelig mye av. Fysisk aktivitet er også svært viktig for denne gruppen da det bidrar til å opne opp cellene og gjøre disse mottakelige for glukose som insulinet prøver å dytte inn😊

Så at KUN kaloriunderskudd alene sikrer vektnedgang for alle stemmer nødvendigvis ikke. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåmonster skrev (1 minutt siden):

Bare tull.

Ok👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...