AnonymBruker Skrevet 23. juni #81 Del Skrevet 23. juni Jeg har aldri hatt et alvorlig overvektsproblem, men tidligere vært 10-12 kilo for mye. Overspising og vanskelig forhold til mat (døyve angst med mat/godteri osv). Nå husker jeg ikke sist jeg overspiste, og jeg besetter ikke lenger over mat. Det som fungerer best for meg er å spise godt med animalske protein, og lite stivelsesrik mat. Litt frukt, en del bær (mye i smoothies), litt nøtter som snacks, mye grønnsaker. Ikke keto, men kanskje mer forstadiet til keto. Jeg unner meg litt brød en sjelden gang, men da kjøper jeg fra bakern og ikke butikken. Det jeg har erfart er at stivelsesrik mat, selv fullkorn, gjør at jeg craver mer sånn type mat, samt sukker. Proteiner gjør ikke det. Prosessert, og da særlig ultraprosessert mat, trigger også cravings, så det er også èn grunn til å unngå det og heller lage mat fra bunnen. Jeg anbefaler å gjøre gradvise endringer, for det er lettere for både kropp og psyke å håndtere. Er du vant til å spise mye pasta, ris, brød osv, så trapp forsiktig ned. Anonymkode: 93bf5...675 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #82 Del Skrevet 23. juni Du sier selv du vet hva som hjelper så det er ikke der problemet ditt er. Jeg vet også hvordan jeg skal gå ned i vekt men har alltid mislykkes allikevel. Jojo slanker hele livet. Hvordan jeg tilslutt gikk ned 80 kg i vekt? Jeg tok tak i ÅRSAKEN til at jeg spiste, den psykologiske årsaken. Med den under kontroll så var det ikke vanskelig å holde seg til antall kalorier og gå ned i vekt. Fått nytt liv, tenker ikke på mat hele tiden. Anonymkode: 9ab03...962 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #83 Del Skrevet 26. juni Jeg har gått ned fra 85 til 58 kg, er 174 cm høy. Brukte 6 mnd på gå ned, altså en kg i uka. Frokost: Kjøleskapsgrøt av havregryn, mandelmelk, liten håndfull nøtter, en liten spiseskje linfrø og ca 50 g bær. eller to rugsprø med kaviar og egg. Evt en omelett av to egg og litt skinke og ost. Mellom: En sukkerfri iskaffe. Lunsj: Kyllingsalat med ca100 g kyllingfilet, masse grønnsaker og litt hjemmelaget vinaigrette. Evt to rugsprø med avocado og tomat eller en tynn wrap med litt tacorester og masse salat. Alltid en frukt som avslutning, evt snacksgrønnsaker som sukkererter. Middag: Hva som helst, men spiser en liten porsjon pasta, ris, potet etc max 2 ganger i uka. I dag blir det tre små fiskekaker med stor brokkolisalat med dressing til. Vannmelon til dessert. Hvis jeg blir invitert bort, spiser jeg det jeg får servert. Spiser litt snacks i helgene, men suget har forsvunnet etter at jeg gikk ned i vekt. Før jeg skal på ferie og før jul er jeg ekstra nøye med å spise lite og magert og trene mye slik at jeg går ned et par kilo på forhånd og kan kose meg på tur. havner da helt i nedre del av normal BMI og ser på feriebildene fra de første dagene på tur i fjor at jeg ser veldig tynn og beinete ut, men jeg gikk opp fire kilo på to uker, og da ble det ikke så mye arbeid med å gå ned igjen i etterkant. Har holdt vekta på 58 kg i to år nå, og det krever at jeg spiser ca det samme som da jeg slanket meg- jeg går opp i vekt veldig fort igjen. Anonymkode: 8c0e9...62d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 28. juni #84 Del Skrevet 28. juni Nå er det over 10 år siden jeg gikk ned 30 kg, og har levd et liv som slank siden. Det som fungerte for meg var: 1. Telle kalorier. Over tid ble jeg god til å estimere kalorier uten å telle, og nå har jeg ikke behov for å telle kalorier for å ha kontroll på kaloriinntaket. 2. Jeg kuttet uten (nesten) all ultraprosessert mat og lager all mat med kun råvarer. Da har jeg bedre kontroll på hva jeg faktisk får i meg. Mye skjult sukker, usunt fett og annen drit i disse såkalte matvarene. 3. Jeg satte ikke for store fysiske mål når jeg var tung. Jeg satte realistiske fysiske mål f.eks å gå en tur på 30 min hver kveld. Etter hvert som kroppen ble lettere og kostholdet gjorde kroppen friskere økte lysten til å bruke kroppen mer. Dette førte til at jeg etterhvert brukte kroppen mer og mer, noe som gjorde at vektnedgangen ikke stagnerte underveis. Det er idag lettere for meg å gjennomføre 2 treningsøkter på en dag, ved siden av en ellers aktivt hverdag, enn det var å gå en tur når jeg var tung. Bygg sten for sten når det gjelder kostholdet og fysisk aktivitet. Jeg mener man bør spise det samme under slankingen som man skal spise som slank. Så det gjelder å finne nye vaner som er bærekraftige i egen hverdag. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #85 Del Skrevet 28. juni Spiser mindre og sunnere mat. Hver gang jeg går ned 10 kr har jeg et lenger opphold i slankingen hvor målet kun er opprettholdt vekt. Når jeg er klar for å legge ned mer innsats starter jeg igjen. Når jeg når vektmålet har jeg et tak på tre kilo over det som ikke kan overskrides. Det er fordi vekten svinger tre kilo avhengig av syklus. Har klart å holde dette i over to år. Anonymkode: 16166...574 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #86 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spiser mindre og sunnere mat. Hver gang jeg går ned 10 kr har jeg et lenger opphold i slankingen hvor målet kun er opprettholdt vekt. Når jeg er klar for å legge ned mer innsats starter jeg igjen. Når jeg når vektmålet har jeg et tak på tre kilo over det som ikke kan overskrides. Det er fordi vekten svinger tre kilo avhengig av syklus. Har klart å holde dette i over to år. Anonymkode: 16166...574 10 kg, ikke 10 kr Anonymkode: 16166...574 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå