AnonymBruker Skrevet 20. juni #61 Del Skrevet 20. juni Er en ting imellom team lav sukker og lav karbo, sist nevnte er bare tull. Anonymkode: 78767...1a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajakvinne12 Skrevet 20. juni #62 Del Skrevet 20. juni Blåmonster skrev (18 timer siden): Brukte den metoden hvor man ikke lyver til seg selv, man finner ca kcal behov så spiser man 300-500 kcal under det man brenner. Dette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #63 Del Skrevet 20. juni For min del blir jeg helt rabiat av alt jeg ikke kan spise. Så forsøker å spise måltid for måltid og at disse skal være sunne. Klarer du å gå tur? Hvis ja, så kunne du kanskje begynt med gå-intervaller? Altså samme som for løping men heller gå raskt i x antall minutter, så gå sakte og gjenta 5 ganger. Jeg tror iallfall at det å få opp hjertepumpa gjør at man kommer i bedre form, og når man kjenner at formen blir bedre så blir det lettere å spise sunt i normale mengder. Blir en positiv sirkel. Anonymkode: e04af...84f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaggaBente Skrevet 20. juni #64 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror iallfall at det å få opp hjertepumpa gjør at man kommer i bedre form, og når man kjenner at formen blir bedre så blir det lettere å spise sunt i normale mengder. Blir en positiv sirkel. Anonymkode: e04af...84f So true, jeg får like god utbytte av å gå i bakker i rask gange som de som jogger, å trene hjertepumpa er kanskje det viktigste vi kan gjøre🙏 Intervaller som 4x4, 2/1x8 osv er supre for å få opp kondisen og noe av de viktigste øvelsene en kan gjøre for å bli kvitt det indre fettet i mageregionen! Det er supermotiverende å kjenne formen bli bedre og det gjør noe med spisevanene også! 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #65 Del Skrevet 20. juni MaggaBente skrev (14 minutter siden): So true, jeg får like god utbytte av å gå i bakker i rask gange som de som jogger, å trene hjertepumpa er kanskje det viktigste vi kan gjøre🙏 Intervaller som 4x4, 2/1x8 osv er supre for å få opp kondisen og noe av de viktigste øvelsene en kan gjøre for å bli kvitt det indre fettet i mageregionen! Det er supermotiverende å kjenne formen bli bedre og det gjør noe med spisevanene også! Det at man blir kvitt det indre fettet i mageregionen ved fysisk aktivitet har ingenting med «hjertepumpa» å gjøre. Det handler om at fysisk aktivitet gjør at cellene lettere åpner seg for insulinet slik at glukosen du har i blodet går inn i cellene, fremfor at glukosen blir lagret som fett på kroppen. Anonymkode: 09978...363 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #66 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det at man blir kvitt det indre fettet i mageregionen ved fysisk aktivitet har ingenting med «hjertepumpa» å gjøre. Det handler om at fysisk aktivitet gjør at cellene lettere åpner seg for insulinet slik at glukosen du har i blodet går inn i cellene, fremfor at glukosen blir lagret som fett på kroppen. Anonymkode: 09978...363 Klart det har noe å si, HIIT (eller andre høyintensive intervallformer) gjør at hjertet jobber bedre. Eller mener du at fysisk aktivitet er adskilt fra puls/hjertet? https://www.forskning.no/mat-ntnu-overvekt/slik-kan-du-bli-kvitt-magefett-pa-syv-uker-ifolge-forskning/2139046 NTNU sine treningstips anbefales, de har også en app 'Mia health' som er super! Anonymkode: ff216...a8f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #67 Del Skrevet 20. juni Blåmonster skrev (1 time siden): Bare tull. Det må du bare mene, men din personlige mening trumfer ikke forskning. Anonymkode: acdaf...608 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåmonster Skrevet 20. juni #68 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det må du bare mene, men din personlige mening trumfer ikke forskning. Anonymkode: acdaf...608 Del gjerne noen artikler fra forskere så skal se på det i helgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #69 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du som har gått ned i vekt og lykkes, hva var metoden du brukte? Jeg sliter stort, har ikke lykkes siste 5 år og er 35 kg overvektig. Svar gjerne også om du fortsatt er i prosessen og ikke har nådd vektmålet ditt enda. Hei! Jeg er en kvinne på nå 30 år som egentlig aldri har lykkes med å klare gå ned i vekt. Frem til jeg var 21 år var min normalvekt 50 kg og jeg er 160 cm. Jeg hadde ett normalt forhold til mat og vekt var ikke noe problem. Men så begynte det med at jeg begynte å slite psykisk og både perioder med depresjon, lite aktivitet og det at jeg begynte å spise for mye og alt jeg hadde lyst på førte til at jeg til slutt gikk opp 40 kg, dvs veide jeg 90 kg på mitt aller tyngste. Jeg har faktisk aldri klart å få til en varig vektnedgang suksessfult før, selv om jeg nå har hatt ett problem med overvekt i snart 10 år nå. I starten brydde jeg meg lite så jeg forsøkte ikke en gang å gjøre noe med det, men de siste 5 årene minst har jeg forsøkt å få til dette med å få til en varig livsstilendring, spise normale porsjoner, kaloriunderskudd osv osv. Jeg VET veldig godt hva jeg må gjøre for å gå ned i vekt for det har jeg satt meg ganske grundig inn i disse siste årene, det er gjennomføringen av det som blir veldig vanskelig for meg dessverre. Det at jeg har lite viljestyrke, er glad i mat og overspiser er nok de 3 største problemene mine som kommer i veien for at jeg kan klare å gå ned i vekt og holde meg der. Jeg klarer stort sett bare holde meg til ett normalt kosthold maks 3 dager før jeg sprekker igjen. Med normalt kosthold tenker jeg da bare på helt normal, sunn mat uten sukker som f.eks brød/knekkebrød med ost og grønnsaker, yoghurt og musli også proteinkilde som kylling, karbonadedeig, biffstrimler, fisk til middag (også med grønnsaker og salater osv). Jeg er veldig svak for å ende opp med å kjøpe alt usunt med spesielt sukker og karbohydrater osv dessverre. Jeg har veid 63 kg på mitt letteste etter vektoppgang men det var noe som kom mer av seg selv og som jeg ikke gjorde bevisst. Grunnen til vektnedgangen var at jeg gikk fra å ikke gjøre noe og spise mye til å begynne å studere og bli mer aktiv og også spise ubevisst mindre fordi jeg fikk så hektiske dager. Men nå har vekten sakte men sikkert gått oppover igjen så jeg veier nå 85 kg faktisk. Jeg venter på å få timer med behandler i psykiatrien mtp mitt forhold til mat, så det har jeg håp på kan hjelpe og få hjelp fra profesjonelle. Men jeg ønsker også gjerne å høre andres erfaringer her inne om hvordan dere lykkes med å gå ned i vekt og også holde vekten stabilt der en ønsker å ha den/normalvekt? Anonymkode: 181c5...380 Ikke lest hele tråden, men ville svare fordi jeg er like høy som deg. Min høyeste målte vekt var 93kg. Jeg begynte å gå opp når livet mitt endret seg. Samtidig begynte jeg på noen medisiner, men jeg trodde jeg gikk opp av andre grunner. Holdt stabil høy vekt over mange år. Nesten ett tiår her også. Så sluttet jeg på de to medisinene og ble samtidig syk (ikke sammenheng), og vekten raste. Jeg endte til slutt på som undervektig. Jeg gikk litt opp etterhvert, og har svingt noe, men aldri overvektig igjen. Jeg kan altså ikke bidra så mye til hvordan jeg gikk ned i vekt. Jeg spiste sunt, og gjorde tiltak, men det var i kombinasjon med annet. Det jeg derimot kan si noe om hvordan jeg har holdt vekten nede. Det kan gjerne gi deg noen tanker som kan hjelpe deg der du er nå også. Jeg ble altså syk, og sykemeldt og fastlegen ba meg begynne å gå (mer) tur. Jeg begynte med å gå minst en halvtime hver dag, som jeg hadde fått beskjed om. Gikk i nabolaget. La nivået lavt. Etterhvert økte jeg, og jeg ble bitt av basillen. Jeg fant tilbake til gleden i å være mye ute. Ikke sikkert tur er noe for deg, men om du kan finne en aktivitet som du elsker så handler ikke det bare om hva du forbrenner, men det gjør noe med topplokket, og det er faktisk tid der du ikke sitter på baken og lett kan finne noe å spise. Dette er noe som er typisk for mange. Å gå en tur etter middag eller før du skal legge deg om det er sårbare tidspunkter for deg, og du trenger å bryte vaner for når du spiser ekstra kan være lurt. Det har hjulpet meg masse. Jeg har også regler for meg selv om at når jeg er forsynt så fjerner jeg tallerkenen. Jeg skal ikke sitte å småplukke i maten. Jeg tar også på det jeg skal ha på kjøkkenet, og setter ikke noe foran meg. Godteri må jeg finne det jeg vil ha, ta det med meg, og da reise meg for å hente mer. Ofte gidder en ikke det, eller utsetter det, og det hjelper. Jeg vil likevel sterkt anbefale deg å ikke ha ting i hus som blir et problem. Om du sliter hjemme, prøv å være strengere i butikken. Det er ofte lettere for mange. Jeg har selv ingen problemer med å ha lager av både det ene og det andre, mens både min mor og bestevenninne spiser det de finner når de er godtesyke. En av dem er sykelig overvektig, den andre normalvektig. Skal sies at den ene har betraktelig mindre hjemme enn den andre, fordi hun er bevisst på at det vil gå i et jafs når hun kommer sliten hjem fra jobb. Så å være bevisst er viktig. Jeg spiser meg mett, men ikke stappet, og jeg spiser masse poteter osv. Jeg spiser derimot ikke chips, frityr, ikke fete sauser, ikke smør/margarin, osv. Jeg er ikke redd fett, men spiser heller avocado enn avocadoolje. Jeg velger sorbet, og kan kose meg med én bit bedre sjokolade, og stopper der. Har jeg mest lyst på Snickers så er det Snickers jeg går for, men en liten bit. Jeg vil ikke da bli like tilfreds med å spise noe annet. Jeg har dog kontrollen. Hadde jeg slitt hadde jeg droppet det. Jeg spiser og masse bær, og nå om sommeren, vannmelon i mengder. Jeg spiser variert og en diett jeg kan leve med, og det tror jeg er viktig. Jeg tror du må skrelle litt ned på en del mat som ikke har så mye næring, og bytte den i tilstrekkelige mengder av mat som gir deg noe. Spiser du nok? Er lett å være «flink» også blir en kjempesulten og ender i godteposen. Hvorvidt du bør droppe karbohydrater er det sikker noen som har sterkere meninger enn meg om, men jeg spiser mengder av det, men da i renere former. Jeg tenker på om maten gir meg det jeg trenger for å være den jeg ønsker å være, og få til det jeg ønsker å få til. Jeg ønsker meg et klart hode, ha god tålmodighet, krefter til både det ene og det andre, energi til både hverdagen, de rundt meg, men også meg selv, og trening. Å være bevisst på disse tingene gjør at jeg velger mat på annen måte. Godt du har søkt om hjelp og håper du får det, og jeg heier på deg, om kan bety noe 💪🏻 Anonymkode: 3f037...7c2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #70 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Klart det har noe å si, HIIT (eller andre høyintensive intervallformer) gjør at hjertet jobber bedre. Eller mener du at fysisk aktivitet er adskilt fra puls/hjertet? https://www.forskning.no/mat-ntnu-overvekt/slik-kan-du-bli-kvitt-magefett-pa-syv-uker-ifolge-forskning/2139046 NTNU sine treningstips anbefales, de har også en app 'Mia health' som er super! Anonymkode: ff216...a8f Selvfølgelig er ikke fysisk aktivitet «adskilt» fra puls og hjertet😂 Var ikke det jeg skrev. Du trener også hjertemuskelen ved fysisk aktivitet. Det jeg skrev er at det at man blir kvitt det indre fettet i mageregionen har ingenting med selve hjertepumpa å gjøre, men med cellene og påvirkningskraften den fysiske aktiviteten har på disse å gjøre Anonymkode: 09978...363 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #71 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig er ikke fysisk aktivitet «adskilt» fra puls og hjertet😂 Var ikke det jeg skrev. Du trener også hjertemuskelen ved fysisk aktivitet. Det jeg skrev er at det at man blir kvitt det indre fettet i mageregionen har ingenting med selve hjertepumpa å gjøre, men med cellene og påvirkningskraften den fysiske aktiviteten har på disse å gjøre Anonymkode: 09978...363 Og det er jo nettopp derfor man brenner dette magefettet. Du brenner ikke magefett av at hjertemuskelen blir sterkere. Skjønner? Anonymkode: 09978...363 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #72 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig er ikke fysisk aktivitet «adskilt» fra puls og hjertet😂 Var ikke det jeg skrev. Du trener også hjertemuskelen ved fysisk aktivitet. Det jeg skrev er at det at man blir kvitt det indre fettet i mageregionen har ingenting med selve hjertepumpa å gjøre, men med cellene og påvirkningskraften den fysiske aktiviteten har på disse å gjøre Anonymkode: 09978...363 Bra vi er enig🙏 Anonymkode: ff216...a8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #73 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kaloriunderskudd, kun sunn mat med mye grønnsaker, litt trening, nok søvn - alt dette over lengre tid. Du vet sikkert allerede hva sunn mat er, så sørg for å kun ha dette i hus. Anonymkode: 0c616...d2c Jeg som skrev dette. Helt enig også i det å bruke periodisk faste. Man må rett og slett tåle å gå sulten litt, og når man MÅ spise så spis f.eks et knekkebrø, et eple og ta et glass te, kaffe eller vann. Går du helt «tom», så spis noe proteinrikt og mettende. Husk at dette må gjøres over tid, Rom ble ikke bygget på en dag. Lykke til! Anonymkode: 0c616...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #74 Del Skrevet 20. juni Syns det er mange inspirerende og fornuftige svar her. Jeg har også prøvd mye og slanket meg tjukk flere ganger. Jeg er nå på god vei ned fra BMI på 30,1 til bare lett overvektig. Har noen tommelfingerregler jeg følger til daglig, med rom for livet. Skriver ned det jeg spiser, kontrollveier noe mat og øver på øyemål. Finteller ikke kalorier, men ligger på 1400-1600 kalorier om dagen i snitt. Jeg har doblet antall skritt pr dag fra 5000 til 10000. Det utgjør cirka 250 fler forbrente kalorier om dagen, og i teorien 12 kilo fett i året. Jeg er fysen på ettermiddag og kveld, så har innført «hverdagsdessert» etter middag. Det består av frukt/bær kuttet pent opp og lagt i en pen skål, kanskje med noen hakkede nøtter, kakaonibs, en skje vaniljekesam eller en sprut honning/lønnesirup. Det gir meg følelse av overflod og stiller søtsuget, samtidig får jeg i meg mer av det som er godt for kroppen. Spiser også et lite måltid et par timer før jeg legger meg, det funker ikke for meg å sove småsulten. Man må finne sin egen vei. For meg hjelper det å tenke på dilemmaet: Vil jeg passe på hva jeg spiser resten av livet, men føle meg frisk og fornøyd?/Vil jeg spise alt jeg lyster, men være tjukk og misfornøyd med meg selv resten av livet? Finnes ingen quick fix, men man har et valg. Lykke til alle oss som sliter ❤️ Anonymkode: 7f325...614 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #75 Del Skrevet 20. juni Du må jobbe med hodet først eller samtidig. Anonymkode: 7fc88...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #76 Del Skrevet 20. juni (endret) Har gått ned ca 18 kg det siste året..og gjør ikke veldig mye av det som står på listen din. Har ikke peiling på hvor mye proteiner jeg får i meg hver dag, går ikke 10.000 skritt hver dag, trener ikke styrke, sover ikke 7-8 timer hver natt.. Det jeg gjør er å faste, telle kalorier (de fleste tror de trenger mer kalorier enn hva de egentlig gjør), spiser ikke snop - men kan ta meg et par hender chips i mnd, og noen kjeks. Sist gang jeg spiste sjokolade var i vinterferien..og jeg savner det ikke. Det er noe som skjer med kroppen når man venner den av med sukker, man slutter enkelt og greit å ha lyst på sukker. Jeg har brukt over 1 år på vektnedgangen, og det tror jeg også er viktig. Jeg kan leve med denne livsstilen, den funker for meg. Jeg går ikke på diett, jeg har lært hva kroppen min trenger, og endret livsstilen rett og slett. Nå er jeg ca 57 kg, og skal ned til 56. I fjor på denne tiden var jeg ca 76 kg. Det er helt fantastisk å kjenne hvor mye mer utholdende kroppen har blitt, bruke de klærne jeg vil, gå turer uten å føle meg andpusten, gå i trapper uten at pulsen blir skyhøy..det er min motivasjon. Folk må finne ut hva som funker for dem, være disiplinerte, og ha mål med vektnedgangen. Anonymkode: f3737...8c4 Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 22. juni av Perelandra 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni #77 Del Skrevet 21. juni Blåmonster skrev (17 timer siden): Del gjerne noen artikler fra forskere så skal se på det i helgen. https://blodsjekk.no/hva-er-insulinresistens/ Anonymkode: 47b62...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni #78 Del Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (47 minutter siden): https://blodsjekk.no/hva-er-insulinresistens/ Anonymkode: 47b62...7d2 Du viser til en kommersiell bedrift som blant annet selger alle slags tester. https://blodsjekk.no/shop/ Anonymkode: 7f325...614 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 22. juni #79 Del Skrevet 22. juni Tråden er ryddet for gjengivelse av innhold fra ekstern side. Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #80 Del Skrevet 23. juni Har gått ned straks 30 kilo siden mars i fjor. Gjorde to ting først: begynte å bruke Lifesum for å sjekke kalorier, og fikk meg noen aha-opplevelser (ikke på sjokolade osv så klart, men på "vanlig" mat. Og: passe på å få i meg nok proteiner for å unngå å være sulten. Teller ikke kalorier lenger nå, men gjorde det lenge nok til at jeg stort sett har ca oversikt over hva jeg får i meg uten å telle. Vil gjerne ned 10 kilo til, og det går jo ikke nødvendigvis fort, men jeg vet hvordan jeg skal gjøre det. Også må man ta aktive valg. Kunne den isen, den sjokoladen, på en vanlig dag. Jeg spiser snop i helgene, men nå tok mann og barn seg nettopp is feks, og jeg takket nei. Sånne valg tar jeg mye oftere nå enn før. Anonymkode: c6fce...8b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå