Gå til innhold

Du som har gått ned i vekt og lykkes, hva var metoden du brukte? Jeg sliter stort, har ikke lykkes siste 5 år og er 35 kg overvektig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I tillegg får man fordelene med at kroppen kommer i en «autofag» fase, og autofagi er forsket på å være kreftforebyggende, blant flere andre positive effekter. Vinn-vinn situasjon. Både slankere og friskere.  

Anonymkode: 09978...363

Det tar 72 timer med fast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I tillegg får man fordelene med at kroppen kommer i en «autofag» fase, og autofagi er forsket på å være kreftforebyggende, blant flere andre positive effekter. Vinn-vinn situasjon. Både slankere og friskere.  

Har drevet med fasting før for all del kjør på, disse effekter kommer inn etter 48-72 timer uten næring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte endre tankegangen min fra å tenke diett til å tenke ut hva jeg kan leve med i lengden.

Jeg kuttet ut snop søndag-torsdag og skeier litt mer ut i helgene. Jeg spiser mindre porsjoner middag enn før, og jeg spiser som regel noe lite rundt kl 14 så jeg ikke er helt hol når jeg kommer hjem og sluker for mye middag før jeg kjenner om jeg er mett.

kostholdet mitt består av knekkebrød eller grovbrød med feks magerost, makrell i tomat, ost, skinke etc, alltid med noe grønt til, og jeg har kuttet ut de ekstra kaloriene fra feks majones. Middager med kylling, rent kjøtt, fisk med tilbehør som ris, couscous, pasta, potet etc med grønnsaker til. 

Anonymkode: f0357...468

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du som har gått ned i vekt og lykkes, hva var metoden du brukte? -

Anonymkode: 181c5...380

Jeg lagde mat uten smør og olje. Spiste mye laks og grønnsaker, og kuttet ut sukker, meieri og halvfabrikata. Jeg gikk ned ca 20 kilo. Nå er jeg 40 og kan gå ned i vekt om jeg gjør det samme. Men går kjapt opp igjen..Nå har jeg meldt meg på gym og skal begynne å trene. 

Jeg jogger en del nå da, korte turer hver dag, og jeg merker det fikser en god del. JEg går ikke ned, men synes ting er strammere, mindre celulitter og sånt. 

Anonymkode: 2df6a...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid klart å gå ned kjapt etter jul og sommer når jeg har kost meg masse, men etter at jeg fikk barn har jeg slitt. Har prøvd heftige slankekurer, men de blir så kjipe at jeg har sprukket.

Siste halvår har jeg endelig funnet noe som funker og som jeg kan leve med:

-Drikker kun kaffe og masse vann alle ukedager
-Alkohol, snop o.l. kun i helger
-Spiser veldig lett mat i alle ukedager: Frokost: litt gryn, og hopper over frokosten innimellom. Lunsj: enten to brødskiver eller to knekkebrød, en del grønnsaker og en yoghurt. Middag: salat, brødskive med speilegg, grønnsakssuppe, linsegryte osv.
-Ved et slikt kosthold kan jeg faktisk kose meg i helgene, men overdriver ikke. Drikker vin, spiser litt pottis på fredagen og litt smågodt på lørdagen. Samt god mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (3 minutter siden):

Har drevet med fasting før for all del kjør på, disse effekter kommer inn etter 48-72 timer uten næring

Om du tar vekk det med autofagi da, og ser på det andre jeg skrev om fasting. Det er ikke konseptet kaloriunderskudd i seg selv jeg diskuterer, men det må nyanserers litt når du påstår at det kun er kaloriunderskudd som fører til vektnedgang, og at hvordan ikke spiller noen rolle hvordan/hvilken metode. For alle insulinfølsomme og insulinresistente, så er er hva de spiser og hvordan/når de spiser like viktig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra du har søkt hjelp til å jobbe med forholdet ditt med mat. Det er så viktig!

Jeg lyktes med å dele slankeprosessen i del mål og periodisere utifrå syklusen min. Fra starten av syklus gikk jeg cirka to uker på kraftig kaloriunderskudd (cirka 7000 kcal underskudd per uke) og spiste neste samme mat fra dag til dag så jeg slapp på regne ut kalorier hele tiden (lunsj: overnight oats med skyr og frosne bær, middag:mager kjøtt/fisk, grønnsaker og litt ris/pasta/potet, mellommåltid: skyr, eple, knekkebrød). Når det nærmet seg mensen så gikk jeg over til å spise cirka den mengden mat som krevdes for å beholde vekta (bruk BMR kalkulator) i 1-2 uker. Og gjentok dette frem til jeg var i målet. De periodene med pause brukte jeg til å lære hvor mye mat jeg kan spise for å beholde vekta, for jeg kan ikke gå tilbake til gamle vaner for da skyter vekta rett opp igjen.

Etter diett perioden var jeg forberedt på at kroppen ville opp igjen i vekt, så da måtte jeg passe på å ikke slakke i tøylene for ellers var det lett å skli tilbake til gamle vaner. Må fortsatt passe på å ikke spise bare fordi jeg har lyst.

Brukte boblevann, lettbrus, tyggis og kaffe for å stagge sulten hvis det ble ille.

Trente litt styrke, men hadde hovedfokus på kosthold. Prøvde å få mer søvn.

Har fortsatt ikke nådd hovedmålet mitt, men venter på å være motivert nok til å begynne igjen.

Anonymkode: f4774...2c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faster.  Spiser mellom kl 16 og 21. Funker greit. 

Anonymkode: c0b35...c2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min "oppskrift" er egentlig ganske enkel. Jeg spiser 3 måltider pr. dag: 

-Frokost: 2 brødskiver med pålegg og 1 glass melk (jeg foretrekker skummetmelk). 

Lunsj: 2 brødskiver med pålegg, evt. middagsrester fra dagen før. 1 glass med sukkerfri saft eller vann. 

Middag: 1 porsjon middag. Passer på at jeg får i meg proteiner og godt med grønnsaker. 

Jeg spiser ingenting mellomrom disse måltidene, men drikker litt sukkerfri brus. 

Jeg er glad i søtsaker, men begrenser det til kun lørdag. 1 pose potetgull og sjokolade. Jeg må ha noe å "se fram til" (potetgull og sjokolade), ellers mister jeg fort motivasjonen 😄 Planen på sikt er å kutte ut de to tingene, men jeg er ikke der helt enda 😊

I tillegg går jeg tur hver dag på 1 times tid. Jeg mistrives på treningssenter, så jeg setter ikke mine bein der 😄 Gåturer er min form for trening/aktivitet 😊

Jeg har gått ned ca. 15 kg på litt over 1 år, med denne metoden. Og uten bruk av slankemedisin eller andre hjelpemidler. Noen vil kanskje påstå at 15 kg ikke er så mye, men jeg har ingen hastverk med å bli tynn og slank. Jeg tar det i mitt eget tempo 😊

Endret av Mardina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er mest interessert i her er hvorfor det ikke "festet seg" forrige gang du faktisk klarte å gå ned i vekt? Hva er det som gjorde at du ikke la inn alle aksjene på å aldri gå opp i vekt igjen? Dette har jeg gått inn i meg selv på fordi jeg har klart å gå ned i vekt flere ganger, men opp igjen etterpå. Som deg var alltid forklaringen; det ble bare sånn, vekten bare krøp oppover igjen når jeg sluttet å tenke slanking. 

Men det er ikke noe som "bare skjer". Man tar bevisste valg hver gang klærne begynner å stramme, eller man veier seg og ser at vekten har økt litt. Man tar et bevisst valg om å ikke gjøre noe med det. 

Så her vil du få masse råd om kosthold ect, men dette er en mental grei som du må knekke koden til. Fint at du skal få hjelp av en behandler. Jeg har vært normalvektig nå i 5 år, og mener at jeg endelig har begynt å forstå det. Jeg kan ikke la det skli ut igjen ever. Jeg må alltid passe på at 2 kg opp ikke blir 20. 

Konkret så betyr det å holde meg til begrensede mengder mat/begrenset antall måltider. Og fast aktivitet/trening. Noen ganger sklir det ut, men da må jeg bruke den der viljestyrken til å si "stopp, nok nå". En dag med overspising og jeg må tilbake til rutinene neste dag. Har det blitt en hel uke (feks på ferier) hvor jeg spiser det jeg vil, så må jeg bruke enda mer viljestyrke i ukene etterpå. MEN: Jo lengre tid det går mellom utskeielsene, jo mindre viljestyrke må jeg bruke, og jo mer rutinepreget føles kostholdet. Så det blir nesten en matematisk beregning: "har jeg så mye glede av å spise uhemmet at jeg orker det slitet som kommer etterpå"? Nei. 

Anonymkode: 9b2b4...61f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som hjalp meg var å venne meg til å spise lite. Dropper frokost, spiser to knekkebrød til lunsj, og en lett middag. Holder meg opptatt så jeg ikke sitter og spiser godteri. Trener et par ganger i uken. Dette er kanskje ikke for alle, for lite mat for noen, men funker for meg. Jeg går ikke ned i det hele tatt ved å spise tre faste, helt normale måltider og å av og til skeie ut med godteri, da går jeg opp i vekt. Med dette regimet går jeg ned 500-750g pr uke, og det kan holdes over tid. Jeg har prøvd alt.

Anonymkode: d7bdc...a80

Signerer denne, det er det eneste som funker for meg og. Dropper frokost, en skive e.l til lunsj og en liten til medium porsjon middag. Kan da skeie ut med godteri i helgene og innimellom ellers også. Har holdt vekten i over 10 år sånn som dette. Men det tar tid å venne seg til mindre mat. Etterhvert går det av seg selv og jeg har lært meg en porsjonsmengde som passer for meg, og som jeg stort sett aldri viker fra. 

Anonymkode: 2d26e...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Om du tar vekk det med autofagi da, og ser på det andre jeg skrev om fasting. Det er ikke konseptet kaloriunderskudd i seg selv jeg diskuterer, men det må nyanserers litt når du påstår at det kun er kaloriunderskudd som fører til vektnedgang, og at hvordan ikke spiller noen rolle hvordan/hvilken metode. For alle insulinfølsomme og insulinresistente, så er er hva de spiser og hvordan/når de spiser like viktig. 

Du sier ingen ting som er feil, men allikevel så må man bryte ting ned ting til de enkleste prinsippene. Vanskelig å si om ts er i den gruppen, men om alt fette legger seg rundt magen å man er så og si flat over ræva, så ser man iallfall ut som folk i denne gruppen. Men for all del, om hun har lyst til test fasting så kjør på, 8 timers spisevindu er da en bra start noen jobber seg med til 4-6.  mange velger da å hopper over frokost å bryte fasten ved lunsj tider, så er det bare å telle 8 timer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (1 time siden):

Blir så rotete å gi ts flere oppgaver, hvorfor gjøre noe lett til noe vanskelig? Folk flest har ikke metabolske sykdommer.

Vet du, folk flest er faktisk ikke så innmari metabolsk friske. En svært overvektig person er jo ikke metabolsk frisk, ellers hadde vedkommende med letthet holdt seg slank.

Anonymkode: a3baa...c76

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vet du, folk flest er faktisk ikke så innmari metabolsk friske. En svært overvektig person er jo ikke metabolsk frisk, ellers hadde vedkommende med letthet holdt seg slank.

Denne er jeg uenig i.. for noen har grunn og ande fordi se spiser for mye så enkelt er det. Vi har alle suget. 

(gøy å lese denne 2 dager etterpå for å så ikke skjønne en dritt av hva jeg har skrevet 😂😂😂)

Endret av Blåmonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har gjort:

Kjøpt trimsykkel som jeg bruker 3-4 ganger i uka. Alt ettersom. Sykler da to mil i gangen. Har noen vekter på 1 kg som jeg bruker mens jeg sykler for å bevege armene litt også.

Spiser mest knekkebrød til alle andre måltid utenom middag. Spiser rugsprø med jarlsberg og paprika med cherrytomater ved siden av. Om jeg ikke er så veldig sulten spiser jeg bare ett. Om jeg er veldig sulten koker jeg meg et egg i tillegg til to knekkebrød. Funnet ut at det er bedre å lage til mindre mat til å begynne med og heller lage mer om jeg kjenner det ikke var nok.

Spiser generelt mindre porsjoner. Jeg gidder ikke å veie maten, men det er sikkert lurt om man orker.

Spiser nesten ikke godteri, men det gjorde jeg ikke fra før heller, så det var enkelt for meg. Koser meg heller med sukkerfri brus/energidrikker.

Drikker veldig sjelden alkohol.

Men jeg er ikke hysterisk og kan spise f.eks en is eller en skolebolle. Eller brødmat om jeg er lei av knekkebrød en dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 20 kg, har holdt vekten i et snaut halvår nå, så skal ikke påstå at jeg har «lykkes» enda. Jeg hadde i ganske mange år gitt blaffen, spiste det jeg hadde lyst på og tenkte at det ikke spilte særlig rolle, for jeg var tjukk fra før. Har prøvd å slanke meg flere ganger og har brukt vektklubb og nøye kaloritelling. Har aldri fått det til i lengden, ble så demotivert hvis jeg spiste for mye en dag (pleide å legge inn sikkert 50.000 kalorier i regnskapet hvis jeg spiste for mye), og ble lei av telling og små måltider som egentlig bare gjorde at jeg følte meg mer sulten. Og det at jeg registrerte alt av trening i tillegg til kalorier gjorde at jeg fikk for mye følelse av belønning og straff. Så denne gangen har jeg gjort det på en annen måte. Uten kjøkkenvekt og kalkulator, uten kaloriregnskap. Jeg begynte med en form for periodisk faste. I min hverdag er det nødvendig å spise frokost, så faste har stort sett blitt maks 13-14 timer, men en og annen gang 16-20 timer. Jeg har lært meg å tolerere bedre å være sulten enn før. Effekten på vekten skyldes nok bare at jeg ikke har spist noe om kvelden, ikke noen magisk effekt av fasting. Lunsj blir det ikke alltid tid til på jobb, eller jeg spiser noe lite. Jeg har spist normal porsjon middag, noen ganger bevisste valg om lavt kaloriinnhold, men langt fra alltid. Før ble det ofte noe snacks eller kveldsmat, men det sluttet jeg så godt som helt med. Jeg har ikke kuttet ut noen matvarer helt, men unngår helst juice (brus er jeg ikke glad i, så ikke noe problem å ligge unna). Jeg har også skrevet ned alt jeg har spist. I begynnelsen veide jeg meg en gang i uken, etterhvert oftere. Jeg har havnet på en vekt som jeg så langt klarer å holde. Ideelt sett skulle jeg nok gått ned 5 kg til, men jeg tror det vil bety å forsake for mye til å klare å holde den vekten. Nå som jobben er å holde vekten stabil er jeg ikke så nøye med kveldsfaste som jeg var i begynnelsen, men jeg skriver fortsatt ned alt jeg spiser. Det er ikke krise om jeg spiser for mye en dag, jeg må bare passe på at det ikke blir mange dager, og følge med på vekten. Prøver å begrense snop til helgen, men det er ikke krise hvis jeg spiser noe i uka. Jeg tror det er det at det ikke er noe som er helt forbudt som gjør at dette så langt fungerer greit for meg.

Anonymkode: c1539...50e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har gått ned 20 kg, har holdt vekten i et snaut halvår nå, så skal ikke påstå at jeg har «lykkes» enda. Jeg hadde i ganske mange år gitt blaffen, spiste det jeg hadde lyst på og tenkte at det ikke spilte særlig rolle, for jeg var tjukk fra før. Har prøvd å slanke meg flere ganger og har brukt vektklubb og nøye kaloritelling. Har aldri fått det til i lengden, ble så demotivert hvis jeg spiste for mye en dag (pleide å legge inn sikkert 50.000 kalorier i regnskapet hvis jeg spiste for mye), og ble lei av telling og små måltider som egentlig bare gjorde at jeg følte meg mer sulten. Og det at jeg registrerte alt av trening i tillegg til kalorier gjorde at jeg fikk for mye følelse av belønning og straff. Så denne gangen har jeg gjort det på en annen måte. Uten kjøkkenvekt og kalkulator, uten kaloriregnskap. Jeg begynte med en form for periodisk faste. I min hverdag er det nødvendig å spise frokost, så faste har stort sett blitt maks 13-14 timer, men en og annen gang 16-20 timer. Jeg har lært meg å tolerere bedre å være sulten enn før. Effekten på vekten skyldes nok bare at jeg ikke har spist noe om kvelden, ikke noen magisk effekt av fasting. Lunsj blir det ikke alltid tid til på jobb, eller jeg spiser noe lite. Jeg har spist normal porsjon middag, noen ganger bevisste valg om lavt kaloriinnhold, men langt fra alltid. Før ble det ofte noe snacks eller kveldsmat, men det sluttet jeg så godt som helt med. Jeg har ikke kuttet ut noen matvarer helt, men unngår helst juice (brus er jeg ikke glad i, så ikke noe problem å ligge unna). Jeg har også skrevet ned alt jeg har spist. I begynnelsen veide jeg meg en gang i uken, etterhvert oftere. Jeg har havnet på en vekt som jeg så langt klarer å holde. Ideelt sett skulle jeg nok gått ned 5 kg til, men jeg tror det vil bety å forsake for mye til å klare å holde den vekten. Nå som jobben er å holde vekten stabil er jeg ikke så nøye med kveldsfaste som jeg var i begynnelsen, men jeg skriver fortsatt ned alt jeg spiser. Det er ikke krise om jeg spiser for mye en dag, jeg må bare passe på at det ikke blir mange dager, og følge med på vekten. Prøver å begrense snop til helgen, men det er ikke krise hvis jeg spiser noe i uka. Jeg tror det er det at det ikke er noe som er helt forbudt som gjør at dette så langt fungerer greit for meg.

Hm :) Du bare noterer det i en bok eller notatapp eller noe sånt? Ingen mengder eller kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hm :) Du bare noterer det i en bok eller notatapp eller noe sånt? Ingen mengder eller kalorier?

Ja, har det i notatapp. Skriver antall (for eksempel 5 ruter sjokolade eller et rundstykke med ost), men ikke mer nøyaktig enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriunderskudd, kun sunn mat med mye grønnsaker, litt trening, nok søvn - alt dette over lengre tid. 
Du vet sikkert allerede hva sunn mat er, så sørg for å kun ha dette i hus. 

Anonymkode: 0c616...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste. Gikk ned gravidkiloene med denne måten. Spiser ingenting etter middag dropper frokost. Så spiser først kanskje kl.11/12 og inntat siste middagsbit senest kl.18. Går ned i vekt, mer energi, mindre søtsug, mindre smerter.

Og IKKE drikk aspartambrus!!! 

Anonymkode: 27839...2ef

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...