Gå til innhold

Hva gjør dere foreldre med lekser!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som går i 4 klasse. Og lekser er helt umulig å få gjort! Matte er det som er verste. Jeg klarer ikke å hjelpe han! jeg kan ikke gangetabellen og enkle regnestykker. Så jeg klarer rett og slett ikke å hjelpe han noe. I tillegg synes jeg det er helt pyton og gjøre etter jobb. Nå er det heldigvis sommerferie snart. Men i 5 klasse blir det vel bare verre. Kan jeg nekte skolen og gi sønnen mi lekser?

jeg virkelig hatet lekser når jeg gikk på skolen og nå blir jeg ``tvunget`` til å gjøre de igjen. Ikke nokk med at det er alt annet vi foreldre må bli med på av, juleavslutninger, sommeravslutninger, bake kaker, vennegrupper og gudene vet hva. 

Hvordan får dere andre foreldre dette til?

 

Anonymkode: ddc14...f2b

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må lære deg matte. Mye hjelp på youtube, matte øker du kan kjøpe. Du må pugge, så du kan hjelpe barnet ditt. 

Anonymkode: 9e3fd...490

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn slipper lekser pga adhd

Anonymkode: 81907...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjør med lekser er stort sett å kikke på dem en gang i uka. Har fjerdeklassing selv, som gjør leksene med en gang hen kommer inn døra og de er gjort når jeg kommer hjem. 

Hvis leksene er så vanskelige at barnet trenger konstant hjelp med dem, så snakk med skolen om å justere nivået. Lekser er repitisjon og mengdetrening, ikke nytt fagstoff. Det skal i iallefall være det. Og da skal det være ting de kan få til selv. 

Anonymkode: dce63...867

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også at en i 4 bør kunne mestre leksene selv , og at du såklart ser over eller hjelper der det trengs. Så jeg hadde tatt det opp med lærer så fort som mulig ved oppstarten i 5 klasse for å finne en løsning som fungerer for ditt barn. 
 

eller så er det vel noen andre i familien/omgangskretsen din som er stødigere enn deg i matte? Som f eks kan hjelpe barnet ditt en gang i uka f eks?

Anonymkode: 978f7...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del av det å ha barn. Jeg ønsker å følge opp barna mine både faglig og sosialt. Jeg er i tillegg alene med to stk, en på 13 år og en på 9 år. 

Anonymkode: 077de...5d7

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg virkelig hatet lekser når jeg gikk på skolen og nå blir jeg ``tvunget`` til å gjøre de igjen. Ikke nokk med at det er alt annet vi foreldre må bli med på av, juleavslutninger, sommeravslutninger, bake kaker, vennegrupper og gudene vet hva. 

Anonymkode: ddc14...f2b

Skjerp deg, bare skjerp deg. Du har ansvaret for et barn. Ditt barn. For at det skal få den beste oppveksten og de beste mulighetene i sitt liv. Det var ditt valg å få barn, og det er din jobb å følge det opp. Du klager på at du må hjelpe den å mestre enkle mattestykker??

Grunnleggende ferdigheter er noe alle mennesker trenger, og det skader ikke at du lærer dem nå. Når du sliter med dem selv i voksen alder, burde du jo virkelig ønske at sønnen din skal klare det? 

At du klager på å bake en kake for å gjøre noe hyggelig for barnet ditt, altså…. Ta deg sammen. 

Ps, sønnen din trenger tilpassede lekser og en mor som gidder følge seg opp. Ferdig snakka.

Endret av Nadine
  • Liker 9
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier også skjerp deg !!! Gå kurs, be om hjelp, ansett leksehjelp, vgselever eller noen som kan hjelpe. Gi opp og be om bull lekser er patetisk. 

Anonymkode: 7f2fe...b40

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du som forelder sliter med pensum for 4 klasse, er det på tide å brette opp ermene og lære seg det.

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min redning har vært chatgpt. Helt genialt, den forklarer hvert steg i regnestykket.

Anonymkode: 67860...ace

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke lekse hjelp? 

Anonymkode: 10904...4d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du viser dette hatet dott overfor lekser til barnet ditt. Han plukkr det opp, og får da samme holdning

Anonymkode: 7b2bb...aba

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nadine skrev (7 minutter siden):

Skjerp deg, bare skjerp deg. Du har ansvaret for et barn. Ditt barn. For at det skal få den beste oppveksten og de beste mulighetene i sitt liv. Det var ditt valg å få barn, og det er din jobb å følge det opp. Du klager på at du må hjelpe den å mestre enkle mattestykker??

Grunnleggende ferdigheter er noe alle mennesker trenger, og det skader ikke at du lærer dem nå. Når du sliter med dem selv i voksen alder, burde du jo virkelig ønske at sønnen din skal klare det? 

At du klager på å bake en kake for å gjøre noe hyggelig for barnet ditt, altså…. Ta deg sammen. 

Ps, sønnen din trenger tilpassede lekser og en mor som gidder følge seg opp. Ferdig snakka.

Beklager at jeg ikke er perfekt da! Jeg spurte om råd ikke uhyggelige kommentarer. Jeg er alene med sønnen min så jeg kan ikke få hjelp av noen andre, som noen over foreslo. Og ja jeg synes ikke det er hyggelig å bake den kaka. Sønnen min driter vel i den jævla kaka bare han kan lee med vennene sine på disse sammenkomstene. Så hvorfor må det alltid bli laget så mye ut av ting? Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt!? Jeg får ikke veldig lyst til å følge opp med slike kommentarer. Føler mest nå å bare drite i hele greia. 

Anonymkode: ddc14...f2b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min redning har vært chatgpt. Helt genialt, den forklarer hvert steg i regnestykket.

Anonymkode: 67860...ace

Takk! det var et supert tips!

Anonymkode: ddc14...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke kunne stoffet, det er nemlig ikke dine lekser. Din jobb er å motivere, oppmuntre og slå ned på unnasluntring. Om barnet ikke mestrer leksene med denne støtten, er det noe feil med leksene han får. Lekser skal være repetisjon av allerede kjent stoff, ev lesing av stoff man skal lære om og få hjelp til å forstå på skolen i etterkant.

Naboen min er tilnærmet analfabet og dårlig i norsk. Hun gjør en kjempejobb med å hjelpe barna med leksene, ved å tilrettelegge for at leksene faktisk blir gjort. Ikke en dritt skjer i huset før barna er ferdig med pliktene sine. Ikke TV, ikke henge med venner. Dermed basta. 

Anonymkode: a2cb9...714

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beklager at jeg ikke er perfekt da! Jeg spurte om råd ikke uhyggelige kommentarer. Jeg er alene med sønnen min så jeg kan ikke få hjelp av noen andre, som noen over foreslo. Og ja jeg synes ikke det er hyggelig å bake den kaka. Sønnen min driter vel i den jævla kaka bare han kan lee med vennene sine på disse sammenkomstene. Så hvorfor må det alltid bli laget så mye ut av ting? Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt!? Jeg får ikke veldig lyst til å følge opp med slike kommentarer. Føler mest nå å bare drite i hele greia. 

Anonymkode: ddc14...f2b

Lei inn vgs-elev eller student, de vil nok ha litt lommepenger, så kan de hjelpe med lekser

Anonymkode: 7b2bb...aba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han er vel gammel nok til å gjøre lekser selv? Og du ønsker vel at han skal bli bedre i matte enn du er?

Lekser er repetisjon av det de har lært i timene. Han må følge godt med, så lærer han der. Om han er faglig svak, så vet vel skolen det, slik at de kan ta tak i problemet.

Mye sannsynlig at din negative holdning til leksene hans har påvirket ham. Viktig å gjøre den lille daglige tiden med lekser til en hyggelig stund fra første klasse. Men det toget har jo gått for deg.

Ta kontakt med skolen til høsten, og forklar problemet. Din frustrasjon vil påvirke ham negativt. Det kan få uheldige følger for fremtiden hans 

Anonymkode: f249d...574

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Beklager at jeg ikke er perfekt da! Jeg spurte om råd ikke uhyggelige kommentarer. Jeg er alene med sønnen min så jeg kan ikke få hjelp av noen andre, som noen over foreslo. Og ja jeg synes ikke det er hyggelig å bake den kaka. Sønnen min driter vel i den jævla kaka bare han kan lee med vennene sine på disse sammenkomstene. Så hvorfor må det alltid bli laget så mye ut av ting? Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt!? Jeg får ikke veldig lyst til å følge opp med slike kommentarer. Føler mest nå å bare drite i hele greia. 

Anonymkode: ddc14...f2b

Det er ingen som er perfekte. 

Men matte er så viktig å kunne. Og hvis du ikke klarer å hjelpe barnet ditt fordi du ikke skjønner noe selv. Må du virkelig ta grep for å lære deg. 

Om du er alene med barnet spiller ingen rolle, det er ditt ansvar. 

Du får leie inn noen som kan hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt barn skla opp i 7.kl, men har hatt mye lekser siden 3.kl. Gikk på sfo ut 4.kl, da var lekser en kamp.  På mellomtrinnet økte leksemengen for vårt barn, men de ble gjort rett etter skolen hver dag.  Vi så over før innlevering så vi så de var gjort.  Rettet ikke. Trengtes det hjelp til noe , kan elevene enten ringe lærer å spørre om hjelp,  eller så får vårt barn vente til vi er hjemme fra jobb så kan vi prøve å veilede. Ingen av oss forldre har vært skoleflink, så YouTube har reddet oss mange  ganger.  På vår skole er det leksehjelp 1x pr uke, der har vårt barn deltatt og gått gjort mye unna. 

Anonymkode: e844e...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...