Gå til innhold

Samlivsbrudd, men huset tar for lang tid å få solgt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Meg og min ex gjorde det slutt for vel 4 måneder siden, men vi bor fortsatt i huset. Vi har forsøkt å selge huset nå i lang tid. Straks det sommer og dårlig marked. Vi får ikke flyttet fra hverandre før huset er solgt av økonomiske årsaker. Nå begynner det å tære på å bo sammen. Og fremtid på hold.


Jeg har ikke mulighet for å kjøpe han ut, men skal han øke boliglånet for å kjøpe meg ut så kommer totalt lånet på mer enn 80%. Og selvsagt veldig høyt månedsbeløp. Huset skal selges uansett, det tar bare tid. Har tenkt på om vi skal leie ut, men jeg er trenger også min andel av salget helst nå og ikke om 6-8 måneder.

Hvordan i alle dager kan vi løse dette?Noen tanker? 
Kan bankene tilby noen løsning i slikt tilfelle? En form for mellomfinansiering?

Alle råd tas i mot med takk. 
 

Anonymkode: d4e97...4ab

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avdragsfrihet så en kan flytte ut? 

Anonymkode: 5bcda...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kan dere leie det ut for da? Nok til å dekke utgiftene? 
 

Om han har lyst å kjøpe deg ut, må han sjekke med banken. Har han råd til det, bør han også kunne dekke utgiftene nå, og du flytter ut og slipper unna din del av dem på den måten. 

Anonymkode: 35da8...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye kan dere leie det ut for da? Nok til å dekke utgiftene? 
 

Om han har lyst å kjøpe deg ut, må han sjekke med banken. Har han råd til det, bør han også kunne dekke utgiftene nå, og du flytter ut og slipper unna din del av dem på den måten. 

Anonymkode: 35da8...60f

Som jeg skriver så er han villig til å kjøpe meg ut og selge huset alene, men som jeg skriver så betyr det at han må låne pengene som han kjøper meg ut for. Da kommer lånet på en del over 80%. Og naturlig nok et par tusen høyere beløp i måneden. Dette vil nok normalt ikke en bank godta, men jeg lurer på om de kan ha en løsning i et slikt tilfelle. Kjøpe meg ut og ha bedre tid til å selge huset. 
 

Kan en bruke «mellomfinansiering» i et slikt tilfelle? Eller andre løsninger?

Jeg har et forslag selv der han kan spørre moren eller søsken om hjelp til dette. Han er 110% til å stole på. Det vet de. Men spørs om hva de vil og om han vil spørre…

Anonymkode: d4e97...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som jeg skriver så er han villig til å kjøpe meg ut og selge huset alene, men som jeg skriver så betyr det at han må låne pengene som han kjøper meg ut for. Da kommer lånet på en del over 80%. Og naturlig nok et par tusen høyere beløp i måneden. Dette vil nok normalt ikke en bank godta, men jeg lurer på om de kan ha en løsning i et slikt tilfelle. Kjøpe meg ut og ha bedre tid til å selge huset. 
 

Kan en bruke «mellomfinansiering» i et slikt tilfelle? Eller andre løsninger?

Jeg har et forslag selv der han kan spørre moren eller søsken om hjelp til dette. Han er 110% til å stole på. Det vet de. Men spørs om hva de vil og om han vil spørre…

Anonymkode: d4e97...4ab

Da tar jo han hele risikoen hvis dere selger langt under prisantydning…

Anonymkode: c7e5a...50a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har dere lånt for mye enn dere klarer å betale + huset er for dyrt. Det er dårlig marked nå med høye renter og inflasjon. Senk prisen på huset, det kan hjelpe. Eller flytt hjem til foreldre?

Anonymkode: 804cc...af6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da har dere lånt for mye enn dere klarer å betale + huset er for dyrt. Det er dårlig marked nå med høye renter og inflasjon. Senk prisen på huset, det kan hjelpe. Eller flytt hjem til foreldre?

Anonymkode: 804cc...af6

Vi lånte på huset for et par år siden for å oppgradere og gjøre nødvendig reparasjon. Dermed så ble lånet litt høyt. Men her er det snakk om å betale ut min andel og min andel er høyere fordi jeg gikk inn med høyere egenandel da vi kjøpte huset. Pris på huset er senket og er 300000 under takst.

Anonymkode: d4e97...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Som jeg skriver så er han villig til å kjøpe meg ut og selge huset alene, men som jeg skriver så betyr det at han må låne pengene som han kjøper meg ut for. Da kommer lånet på en del over 80%. Og naturlig nok et par tusen høyere beløp i måneden. Dette vil nok normalt ikke en bank godta, men jeg lurer på om de kan ha en løsning i et slikt tilfelle. Kjøpe meg ut og ha bedre tid til å selge huset. 
 

Kan en bruke «mellomfinansiering» i et slikt tilfelle? Eller andre løsninger?

Jeg har et forslag selv der han kan spørre moren eller søsken om hjelp til dette. Han er 110% til å stole på. Det vet de. Men spørs om hva de vil og om han vil spørre…

Anonymkode: d4e97...4ab

Hvis dere bare er samboere, vil vel en overføring av eierandel fra deg til ham utløse dokumentavgift? Da blir det dyrt…

Anonymkode: c7e5a...50a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da tar jo han hele risikoen hvis dere selger langt under prisantydning…

Anonymkode: c7e5a...50a

Det kommer jo helt an på hvor mye han betaler meg ut med.

Anonymkode: d4e97...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi lånte på huset for et par år siden for å oppgradere og gjøre nødvendig reparasjon. Dermed så ble lånet litt høyt. Men her er det snakk om å betale ut min andel og min andel er høyere fordi jeg gikk inn med høyere egenandel da vi kjøpte huset. Pris på huset er senket og er 300000 under takst.

Anonymkode: d4e97...4ab

Hvis det ikke selger, er prisantydningen (ikke takst) fremdeles for høy. Har dere fine bilder? Er det enkle småting dere kan fikse, maling og lignende?

Anonymkode: c7e5a...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis dere bare er samboere, vil vel en overføring av eierandel fra deg til ham utløse dokumentavgift? Da blir det dyrt…

Anonymkode: c7e5a...50a

Dokumentavgift? Hvor mye er det?

Anonymkode: d4e97...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis det ikke selger, er prisantydningen (ikke takst) fremdeles for høy. Har dere fine bilder? Er det enkle småting dere kan fikse, maling og lignende?

Anonymkode: c7e5a...50a

Gi deg nå. Det er markedet generelt som er dårlig nå. Ikke noe galt med huset eller bildene. Huset er flott med fantastisk utsikt. Bilder er flotte, det har vært høy interesse, men en del trekker seg før de kommer på visning. Mange hus har stått lenge annonsert. Ikke bare vårt. Det er bare feilt tidspunkt.

Anonymkode: d4e97...4ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 mnd er jo ikke lang tid tatt situasjonen i betraktning. 
 

Vi måtte bo sammen i 9 mnd før vi fikk solgt og flyttet ut begge to. 
 

Sommeren er jo høytid for folk med barn som vil kjøpe nytt før et nytt skoleår/ bhg- år starter. Dere får solgt, ha is i magen. 

Anonymkode: 3d5fd...dd9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis dere bare er samboere, vil vel en overføring av eierandel fra deg til ham utløse dokumentavgift? Da blir det dyrt…

Anonymkode: c7e5a...50a

Som oftest vil man som samboere få fritak for dokumentavgift når man har bodd på samme folkeregistrerte adresse i mer enn to år eller har felles barn.

Anonymkode: 5dc85...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gi deg nå. Det er markedet generelt som er dårlig nå. Ikke noe galt med huset eller bildene. Huset er flott med fantastisk utsikt. Bilder er flotte, det har vært høy interesse, men en del trekker seg før de kommer på visning. Mange hus har stått lenge annonsert. Ikke bare vårt. Det er bare feilt tidspunkt.

Anonymkode: d4e97...4ab

Markedet generelt er definitivt ikke dårlig nå. Nå vet jeg ikke hvor lenge boligen har ligget ute, men april/mai er definitivt den perioden hvor det omsettes flest boliger.

Anonymkode: 5dc85...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt han ta opp lån og kjøpt meg ut i denne situasjonen. Da tar han all risiko. Snakk heller med banken om avdragsfrihet eller andre løsninger. Kanskje dere med avdragsfrihet får råd til å leie en hybel dere kan dele, så dere bor annenhver uke i huset og annenhver uke i hybelen? Til dere får solgt huset.

Anonymkode: 798f6...02c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Markedet generelt er definitivt ikke dårlig nå. Nå vet jeg ikke hvor lenge boligen har ligget ute, men april/mai er definitivt den perioden hvor det omsettes flest boliger.

Anonymkode: 5dc85...150

Hvor i landet holder du til? 
Jeg vet at det er dårlig tid nå. Jeg sier ikke at mai normalt er dårlig tid, men akkurat nå har det vært dårligere enn normalt. Fordi vi holder på å selge selv, og har også fulgt med hvordan det generelt er rundt osd her. Så hvorfor diskutere dette? 

Anonymkode: d4e97...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

4 mnd er jo ikke lang tid tatt situasjonen i betraktning. 
 

Vi måtte bo sammen i 9 mnd før vi fikk solgt og flyttet ut begge to. 
 

Sommeren er jo høytid for folk med barn som vil kjøpe nytt før et nytt skoleår/ bhg- år starter. Dere får solgt, ha is i magen. 

Anonymkode: 3d5fd...dd9

Når fellesferie starter er ikke markedet på vår side iflg megler. Skal noen kjøpe og flytte inn i ny bolig før skole og bhg starter så bør de kjøpe veldig snart så de rekker å komme i hus i tide.

4 mnd er allerede gått. Fort går det 2-3 måneder til.

Situasjonen hjemme er ikke god nå, så dette er ikke lett.

Anonymkode: d4e97...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det ikke dårlig marked, her går husene godt over takst. 

Men legg ut  huset på rett etter sommer. 

Er du helt sikker på at bilder er fine? Har dere hørt med megler om det er noen enkel grep dere kan gjøre, for at kjøper kanskje skal like det bedre? 

Anonymkode: 095c7...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville ikke latt han ta opp lån og kjøpt meg ut i denne situasjonen. Da tar han all risiko. Snakk heller med banken om avdragsfrihet eller andre løsninger. Kanskje dere med avdragsfrihet får råd til å leie en hybel dere kan dele, så dere bor annenhver uke i huset og annenhver uke i hybelen? Til dere får solgt huset.

Anonymkode: 798f6...02c

Han ønsker egentlig å bo her videre, så han har ikke noe imot å vente med salg. Det er mange fordeler å vente med å selge når det ikke er blitt solgt til nå grunnet beliggenheten. Huset burde vært lagt ut for salg minst én måned tidligere enn vi rakk. 
 

Anonymkode: d4e97...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...