Gå til innhold

Slutte med smokk mot sin vilje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er risikoen for at ungen starter å suge på tommelen i så?

Anonymkode: d138e...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tannleger, fhi etc anbefaler at man vender barn av med Smokk fra rundt 1-1.5 år gammel. Ingen grunn til å la en 3 åring fortsette med Smokk. De har brukt den alt for lenge allerede. 

Man unnlater bare å vende de av med dem mest for vår egen del fordi foreldre ikke ønsker/orker stå i kampen. 

Anonymkode: eb55a...956

Det er feil, tannlegen anbefaler å slutte før 4år. Var hos tannlegen med jenta vår denne måneden, så og det var informasjonen vi fikk. 

Anonymkode: 2f589...71a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå skal jeg gå litt imot strømmen og si at jeg ville ventet. Vi hadde helt lik situasjon som dere, og fratok han smokken da han var 3,5 år. Det var brutalt, helt hinsides hvor ille det ble. Vi holdt ut dag etter dag, uke etter uke og måned etter måned. Tror det tok 4 måneder før situasjonen normaliserte seg. Angrer på at vi valgte å gjøre det, det hadde virkelig ikke vært skadelig om han hadde fått ha den.

Anonymkode: a4acf...746

Da skal jeg heller si det motsatte, dere ventet alt for lenge med å slutte.

Og jo, det kan potensielt være veldig skadelig for tannstillingen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er feil, tannlegen anbefaler å slutte før 4år. Var hos tannlegen med jenta vår denne måneden, så og det var informasjonen vi fikk. 

Anonymkode: 2f589...71a

At én tannlege har anbefalt deg og ditt barn det er én sak. Hva de anbefaler generelt er noe helt annet. Jo tidligere barn slutter med smokk jo bedre er det. 

Så nei - det er ikke feil. Norsk tannlegeforening sier senest innen barnet er 3 år - jo tidligere enn dette jo bedre. Jo lengre etter 3 år barn bruker smokk - jo større risiko er det for at barnet får feilstilling på tenner etc. 

Anonymkode: eb55a...956

  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du bestemme det. Du er forelderen, er du ikke? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sluttet ved 4 år. Skulle slutte tidligere, men det kom en lillesøster, og med alle forandringer som fulgte, ville jeg ikke ta fra han den eneste «kosen» han hadde i samme slengen. 

Vi dro på overnatting hos besteforeldre og hadde glemt den. Gikk fint. Mens vi var der, ble vi enige om at han skulle få kjøpe den kule gravemaskinen han hadde sett på butikken, hvis han klarte to uker uten. Det var helt i orden, og vi snakket masse om gaven han skulle få hvis han var flink etter disse to ukene.

Aldri vært et problem siden (svært overraskende!), men nå får jeg til gjengjeld ikke lillesøsteren til å ta smokk 🫠🙈

Anonymkode: e3260...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har sikkert ventet for lenge... over 3 år og burde virkelig slutte pga. tennene og alt mulig, men det er så mye grining og gnål om den smokken. Har prøvd å kutte ned så det er kun om natta, men det er et stadig sug etter smokk når livet butter litt imot.

Så vi påfører ikke ulegelige sår på sjelen om vi sier at alle smokkene er borte?😬

Anonymkode: d138e...02f

Nei, kast dem. En treåring er gammel nok til å slutte med smokk, bleier og tåteflaske. Han er skolegutt om ett par år. Foreldre må tåle barnas sinne og gråt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vår er snart 4. Smokk er kun på kvelden og morgenen, og den nappes ut av munnen når barnet har sovnet. Vi sliter også med at barnet er så veldig glad i den, men vil ikke ødelegge tannstillingen heller. Så da begrenser vi så mye som mulig.

Anonymkode: 27977...cbf

Noen er fucked pga gener uansett. Her har både begge foreldrene til barnet og alle onklene og tantene hatt regulering. 

Anonymkode: 27287...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I tuppen. Del den i 2 eller klipp av tuppen.. 

Anonymkode: eb55a...956

Gjorde det, da sa hun at den var ødelagt og gikk med på å kaste den. Så tenker at det vil dukke opp hull i flere smokker. Hun foreslo at vi kunne kjøpe ny på butikken da😆 men det blir ikke kjøpt flere. 

Ts

Anonymkode: d138e...02f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte istedet å aldri introdusere smokk til våre barn, så da slapp vi alle smokkeproblemer.

Anonymkode: 00266...bb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi valgte istedet å aldri introdusere smokk til våre barn, så da slapp vi alle smokkeproblemer.

Anonymkode: 00266...bb1

Ja men det løste jo det ts spurte om🙄

Anonymkode: b9125...b2d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min sluttet nettopp .   Vi gjorde set slik. Vi satt en dato for slutt . Da skulle vi dra på en stor lekebutikk å «kjøpe seg» hva han ville med smokkene sine. Han kunne bestemme helt selv.  Smokkene ville da bli sendt av lekebutikken til de små barn som ikke har smokk sa vi til han 

Laget en kalender 1 mnd før der vi krysset ut hver dag. Fortalte etter hver dag «nå er det xx dager igjen med smokk» 

Han var godt forberedet på dagen og gikk stolt I lekebutikken med smokkene i pose i hånda. Han fikk velge hva man ville og betalte med smokkene i kassa. Så gikk jeg og han ut mens mannen gikk etter å betalte på ekte så snart ungen var ute.

vi gjor det både trygt og spennede. For han å tro at smokkene fikk et liv videre var viktig for han, derfor den hvite løgnen. Han har spurt litt etter smokkene ved leggetid, men da minner vi han på at vi kjøpte jo den råfine bilbanen med smokkene. Og at de nå er hos små barn som trengte smokk (han er veldig omsorgsfull og veldig glad i små barn) 

Anonymkode: e330a...851

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gjorde det, da sa hun at den var ødelagt og gikk med på å kaste den. Så tenker at det vil dukke opp hull i flere smokker. Hun foreslo at vi kunne kjøpe ny på butikken da😆 men det blir ikke kjøpt flere. 

Ts

Anonymkode: d138e...02f

Haha så bra! Ja ble forslått å kjøpe nye her og, men snakket det bare vekk en periode, "glemte" det, var "tomt" på butikken etc.. Så ble det plutselig ikke snakket mer om. 

Fjern en og en, si de var slitt.. For mye brukt.. Hun er blitt for stor etc.. Bare å dikte opp noe 😉

Anonymkode: eb55a...956

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi valgte istedet å aldri introdusere smokk til våre barn, så da slapp vi alle smokkeproblemer.

Anonymkode: 00266...bb1

Nei dæven så god løsning på ts sitt problem da 

Anonymkode: 2dcad...225

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Noen er fucked pga gener uansett. Her har både begge foreldrene til barnet og alle onklene og tantene hatt regulering. 

Anonymkode: 27287...836

Ja, og emaljen er heller ikke like sterk i alle familier. Noen er mer utsatt for karies og overbitt enn andre. Uavhengige av smokk som barn og tannpuss 2 minutter morgen og kveld. Jeg fikk mindre hull etter jeg kjøpte tannkrem med fluor på apoteket og begrenser mat til 2-3 ganger daglig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten. Mamma hadde lenge sagt at jeg måtte slutte med smokk, men pappa ga alltid etter og kjøpte nye til meg. Tror de hadde blitt enige seg i mellom, for plutselig hadde jeg bare en igjen og jeg gjemte den, for visste mamma ville kaste den om hun fant den. En dag gjemte jeg den under gulvteppet på soverommet mitt. Mamma fant den da hun støvsuget og da fikk jeg ikke noe mer smokk. Tror det var ok egentlig, da jeg hadde visst om det gikk mot slutten for smokkbruken lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gjorde det, da sa hun at den var ødelagt og gikk med på å kaste den. Så tenker at det vil dukke opp hull i flere smokker. Hun foreslo at vi kunne kjøpe ny på butikken da😆 men det blir ikke kjøpt flere. 

Ts

Anonymkode: d138e...02f

Da våre tvillinger var rundt året hadde de allerede sluttet å bruke smokk når de skulle sove, så smpkkene lå her og der på gulv og bord. De suttet litt på de i løpet av dagen, så jef fant ut det var på tide at de sluttet med smokker og klippet et lite hakk i tuppene.

Når de oppdaget at smokkene var ødelagt spurte jeg om vi skulle kaste de i søpla, og begge fikk æren av å kaste alle sammen. Når de så spurte etter en ny smokk sa jeg som sant var at vi ikke hadde flere. Det godtok begge uten et mukk og smokkene ble helt glemt på dagen.

Å la en unge bruke smokk i så mange år er noe man helst bør unngå. Vi fikk også råd fra både jordmor, familie og lege at ungene burde slutte med smokk og bleier så fort det lot seg gjøre. Vi lot det gå naturlig uten stress. Barna fikk mye kos og kjærlighet og hadde kosebamser i sengene istedenfor smokker.

Anonymkode: 5adec...53a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kunne ikke vente på at barnet var enig, da hadde det nok tatt tid. Vi ga smokkene til Kaptein Sabeltann og barnet fikk velge seg en premie fra en butikk i Dyreparken. Vi voksne gruet oss masse til kvelden, men barnet sovnet uten problem. Spurte ikke etter smokk etter det. 

Anonymkode: e7436...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine (tvillinger) sluttet likt da den ene fikk "sikleutslett" rundt munnen, det blir jo ikke bra igjen om man sutter på smukk, så da måtte den bort. Og det ble urettferdig å la én av dem fortsette. Så jeg gjemte alle smukkene på loftet (i tilfelle fullstendig krise). Tvillingen uten utslett tok det helt greit. Tvillingen med utslett gråt seg i søvn to netter, så var det glemt. 

Anonymkode: e14bb...98a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi har sikkert ventet for lenge... over 3 år og burde virkelig slutte pga. tennene og alt mulig, men det er så mye grining og gnål om den smokken. Har prøvd å kutte ned så det er kun om natta, men det er et stadig sug etter smokk når livet butter litt imot.

Så vi påfører ikke ulegelige sår på sjelen om vi sier at alle smokkene er borte?😬

Anonymkode: d138e...02f

Jeg undres på hvor mye informasjon man får nå for tiden om barns utvikling og vekst. Frustrasjon er en av hovedpilarene for vekst og evnen til å modnes. Så lenge barnet får tid og oppmerksomhet selv om frustrasjon tidvis fører til meltdown, er dette ikke skadelig men normalt i utviklingen. Kan det være at «suget etter smokken» er noe som er mest til foreldres fordel fordi ungen roer seg fortere?

Anonymkode: 10fec...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...