Gå til innhold

Slutte med smokk mot sin vilje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi trappet ned først. Fikk bruke smokk kun i senga (smokken bodde i senga, så den måtte ligge i senga om dagen) og i bilstolen. Vi knyttet fast en smokk i ei kort snor i bilstolen, slik at han måtte ta den ut når han gikk ut av bilen og ikke fikk den med seg.

Så han ble avvent med smokk på dagtid, og da gikk det greit å gi smokkene til Kaptein Sabeltann etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om barnet må være enig? Har du noen gang hørt om at et barn kommer til foreldrene sine og gir uttrykk for at det vil slutte med smokk? Eller at det bare godtar det helt uten noe om og men.

Hvis du er redd for å trosse barnet ditt i denne saken, hvordan tror du det blir når han/hun blir eldre? I tenårene, f.eks.?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min var over 4 når han sluttet. Han skulle operere, så da ville vi vente til etter operasjonen. Var ikke veldig avhengig, men brukte de for å sovne. Men han beit hull i alle smokkene sine til slutt, han likte å tygge på de, da var de selfølgelig ikke gode lenger, å vi kjøpte selfølgelig ikke nye når han var så stor. Så gutten vår sluttet egentlig helt av seg selv. 

Anonymkode: 31088...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det beste er å i det minste prøve å ha dem med på det. Men tror mange ender opp med en slags form for tvang, da barn ofte endrer mening når de skal legge seg og smokken ikke er der 😅

Jeg ville i det minste snakket om det; om det er Kaptain Sabeltann eller en annen måte å gjøre det på. Diskutere, forklare, og ha barnet med på det i teorien, og så ta konsekvensene som skjer i etterkant når barnet kanskje ikke helt har forstått at alle er borte 😅

Anonymkode: 9f3f3...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene slo løs en tann og da måtte smokken vike, var 2,5 år da, hadde nok fått hatt den noen mnd til hvis ikke for den var en god trygghet å ha på sykehus og ved blodprøver. Det var forøvrig null problem å slutte , sa bare den ikke kunne i munnen mer siden tannen var løs.

 

minste var nesten 3 år og der snakket vi om det infoen dager før og så tok vi den bare den dagen vi haddecsatt som siste dag. 

Anonymkode: b9125...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (16 timer siden):

Om barnet må være enig? Har du noen gang hørt om at et barn kommer til foreldrene sine og gir uttrykk for at det vil slutte med smokk? Eller at det bare godtar det helt uten noe om og men.

Hvis du er redd for å trosse barnet ditt i denne saken, hvordan tror du det blir når han/hun blir eldre? I tenårene, f.eks.?

Tenker du dette hjalp ts? Det er lov å spørre spørsmål sol hun gjør 

Anonymkode: b9125...b2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det noen år siden datteren min sluttet med smokk, men vi startet med at hun kun brukte smokk om natta og når hun var syk fra hun var ca. ett år. Når hun var ett og et halvt år kastet hun selv smokken i søpla siden "babi smokk" som hun sa 😂 Hun spurte etter den et par ganger, men det var egentlig aldri noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker du dette hjalp ts? Det er lov å spørre spørsmål sol hun gjør 

Anonymkode: b9125...b2d

Nei, det er faktisk et symptom på et større problem i dagens foreldre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 18.12):

Må barnet være enig i det? Noen som har prøvd å bare si at nå er smokken borte?

Anonymkode: d138e...02f

Nei  barnet må ikke være enig, men det hjelper.

Ei  venninne av meg knyttet smokken i en snor under trappa. Der kunne barnet rekke smokken med munnen om h*n sto på tærne. Foreldrene sa: "du kan bruke tutten så mye du vil, men det må være den under trappa for de andre er borte". Barnet gikk fort lei, for å si det sånn.

Vi gjorde ikke dette, men jeg syntes det er en litt morsom måte å hjelpe barnet å bli enig om smokkeslutt. Det gjør meg sikkert til en helt forferdelig foreldre og menneske, men jeg syntes det er morsomt.

Anonymkode: 26234...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns dette var eit litt rart spørsmål, for det er mange ting vi berre må, utan at barnet er enig i det. Og det er sjølvsagt enklare om barnet er enig, men dersom det ikkje er slik, må ein egentlig velge mellom å gå hardt ut, eller å bearbeide og bruke litt tid for å nå målet. Fjerne alle uten en, berre smokk i senga (sjølvsagt), redusere tilgangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 18.12):

Må barnet være enig i det? Noen som har prøvd å bare si at nå er smokken borte?

Anonymkode: d138e...02f

Det er lurt at barnet er med på prosessen. Hvis ikke vil de med stor sannsynlighet slå seg vrang fordi de ikke forstår. Du bør gjøre noe ut av det og involverer barnet. På den måten kan du snu det til noe positivt og minnerikt.

Anonymkode: fc9a3...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 18.12):

Må barnet være enig i det? Noen som har prøvd å bare si at nå er smokken borte?

Anonymkode: d138e...02f

Min tottet. Jeg tok ut totten flere ganger når barnet sov. Og da sluttet barnet av seg selv. Mulig det også fungerer på smokk? Gikk ca en uke her. Så var det stopp

Anonymkode: 7d7a0...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 18.12):

Må barnet være enig i det? Noen som har prøvd å bare si at nå er smokken borte?

Anonymkode: d138e...02f

Noen upopulære valg må voksne ta og klare å stå i for sine barns beste. Smokken kan ikke være med for evig og alltid. Men voksne må og være så voksne at de ikke «lurer» barn, verken med at julenissen får tilsendt smykkene i posten eller på andre måter. Når voksnes lureri blir avslørt for barnet senere i livet så kan lureriet være verre enn sannheten, fordi foreldrenes løgn og upålitelighet blir avslørt. 
 

Barn skal snakkes med ikke bare snakkes om. Snakk med barnet og Finn løsninger sammen. Om det blir protester skrik og hyl, så er det noe den voksne må klare å stå i, når det er til barnets beste at avgjørelsen om å fjerne smokk er tatt. 
 

Hva med å fjerne stokkene som er eldst, kaste dem sammen med barnet fordi de er oppbrukt, og når siste smokken er igjen så kommer avgjørelsen en dag om at også sistesmokken må i søpla? Og underveis avled barnet når det snakker om smokk? Smokk hører til i senga, for de største smokkbrukerne. 

Anonymkode: 4576d...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenker du dette hjalp ts? Det er lov å spørre spørsmål sol hun gjør 

Anonymkode: b9125...b2d

En mamma var med barnet til tannlegen. Tannlegen spurte om smokk og flasker. Moren sa som sant var at barnet brukte begge deler. Det bør barnet slutte med sa tannlegen. Ja, du får si det til barnet, du, for vi har prøvd alt. Tannlegen sa til barnet at flasker og smokk måtte bort. Barnet sa seg enig. Hjemme, senere på kvelde kom barnet til mammaen på kjøkken og spurte om ikke de skulle kaste flaskene. Nei, skulle vi det, spurte moren. Ja, tannlegen sagt det, svarte barnet. 
Mammaen fant søppelpose og sammen gikk flaskene nedi og barnet gikk i søppelspannet ute med flaskene. Kom inn igjen og moren spurte hva de skulle gjøre med stokkene. Kaste svarte barnet, tannlegen sagt det. Og ny runde med søppelposen. 
Dette var et barn med meget sterk vilje, og mye hyl og skrik for alt. Når tannlegen hadde tatt praten så gikk alt som en lek. 
(Og det var ikke mitt barn, men et barn jeg kjenner godt, og som i dag er voksent). 
Så man kan lirke til de fleste situasjoner bare man er løsningsorientert. 

Anonymkode: 4576d...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (2 timer siden):

Nei, det er faktisk et symptom på et større problem i dagens foreldre. 

Nei derimot folk som ikke klarer å svare og som bare må kverulere er et større problem 

Anonymkode: b9125...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

En mamma var med barnet til tannlegen. Tannlegen spurte om smokk og flasker. Moren sa som sant var at barnet brukte begge deler. Det bør barnet slutte med sa tannlegen. Ja, du får si det til barnet, du, for vi har prøvd alt. Tannlegen sa til barnet at flasker og smokk måtte bort. Barnet sa seg enig. Hjemme, senere på kvelde kom barnet til mammaen på kjøkken og spurte om ikke de skulle kaste flaskene. Nei, skulle vi det, spurte moren. Ja, tannlegen sagt det, svarte barnet. 
Mammaen fant søppelpose og sammen gikk flaskene nedi og barnet gikk i søppelspannet ute med flaskene. Kom inn igjen og moren spurte hva de skulle gjøre med stokkene. Kaste svarte barnet, tannlegen sagt det. Og ny runde med søppelposen. 
Dette var et barn med meget sterk vilje, og mye hyl og skrik for alt. Når tannlegen hadde tatt praten så gikk alt som en lek. 
(Og det var ikke mitt barn, men et barn jeg kjenner godt, og som i dag er voksent). 
Så man kan lirke til de fleste situasjoner bare man er løsningsorientert. 

Anonymkode: 4576d...564

Ja å hva hadde dette med mitt svar å gjøre?

Anonymkode: b9125...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...