Gå til innhold

Hjelp!! Er blitt avhengig av wolt og foodora


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 14.15):

Har aldri brukt tjenestene. Hvorfor kaste bort penger på levering og halv-varm mat? Anonymkode: 3fe94...c0d

Slik snakker en som aldri har bestilt selv? De gangene jeg har unnet meg middag fra en av dem så har de vært akkurat som de skal på alle vis. Varm middag fraktet til min dør av kjapp sjåfør, innen en halvtime fra jeg bestiller. Jeg er veldig fornøyd. :D 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 17.37):

Jeg har blitt helt avhengig av å bestille mat på wolt og foodora. Bare siste måneden har jeg brukt over 4000-5000, og dette tenker jeg ikke over engang, det bare går ut av tankene eller jeg fortrenger det. Og ikke hjelper det at man har klarna til å bruke også når man er blakk…. 
 

Jeg er bekymret over hvor økonomisk rottehodet jeg har blitt siste halv året. Før var jeg faktisk kjempe flink på å spare penger. Nå er det helt motsatt. Det samme gjelder og nett shopping…. 
 

Jeg må få orden i min økonomi før jeg flytter hjemmefra. Jeg er 19 år og må jo snart ut, men jeg er bekymret for hvordan dette skal gå når jeg bor for meg selv. Hvordan skal jeg få råd til å betale regninger når jeg sløser så mye? 

Anonymkode: 273b1...6dc

Få deg too good to go appen, masse god mat for 39 og 49kr

Anonymkode: a54f7...535

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Få deg too good to go appen, masse god mat for 39 og 49kr Anonymkode: a54f7...535

DET kan jeg også anbefale, men en får litt "div. rester" da og ikke en hel rett av noe slag. :) Godt er det lell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (På 20.6.2024 den 0.53):

Genialt i teorien, men syns ikke «gammel» mat er like bra som ny mat 😟

Noe gammel mat kan være bra for all del, men veldig ofte så syns jeg det mister smak og holdbarhet i kjøleskap og fryser. Mye take-away her i gården eller så må jeg faktisk lage ny mat hver dag🫣😅

Lapskaus blir bedre dagen derpå synes jeg.

Men hvis du synes det er vanskelig å lage fersk mat hver dag så begynn å prepp ingredienser. Ha for eksempel noen glass med nudler etc som er lett å varme opp med varmt vann og kutt grønnsaker og oppbevar de i beholdere slik at en pastarett etc. bare tar noen minutter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fireflies said:

Lapskaus blir bedre dagen derpå synes jeg.

Men hvis du synes det er vanskelig å lage fersk mat hver dag så begynn å prepp ingredienser. Ha for eksempel noen glass med nudler etc som er lett å varme opp med varmt vann og kutt grønnsaker og oppbevar de i beholdere slik at en pastarett etc. bare tar noen minutter. 

Enig og det gjaldt egentlig all maten som ble listet opp der.  Så anbefaler personen du siterer å sjekke hvilke matvarer som egner som for å lage på forhånd.  Det er uendelig med mattips på internett for billige matretter og retter som egner seg å lagre i kjøleskap og fryser. 

Anonymkode: eb304...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor hjemme hos mor og far eller? 
 

Kanskje det hjelper å flytte for deg selv og stå på egne ben økonomisk. Da må man ta grep og lære seg å håndtere økonomien. 

Anonymkode: 28ca5...88b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du bor hjemme hos mor og far eller? 
 

Kanskje det hjelper å flytte for deg selv og stå på egne ben økonomisk. Da må man ta grep og lære seg å håndtere økonomien. 

Anonymkode: 28ca5...88b

Ts skriver selv i første innlegg at hun bor hjemme og vil få kontroll før hun flytter ut…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/19/2024 at 5:42 PM, AnonymBruker said:

Skjønner ikke at folk med lavt blodsukker gidder å bestille og vente på mat som tar lenger tid å bli levert enn å lage disse rettene selv.

Anonymkode: 53ee0...17e

Kanskje du bor litt usentralt? Her leverer de veldig raskt, godt utvalg også. (Jeg er ikke ts, og har ikke noen økonomiske problemer).

Anonymkode: 2275d...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Få deg too good to go appen, masse god mat for 39 og 49kr

Anonymkode: a54f7...535

Masse fælt også. Forundringspakke er det mest idiotiske konseptet. Oppskrift på fedme.

 

Anonymkode: 2275d...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du på konto?

Jobber du?

Hva slags inntekt har du?

Anonymkode: be522...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (På 20.6.2024 den 0.53):

Genialt i teorien, men syns ikke «gammel» mat er like bra som ny mat 😟

Noe gammel mat kan være bra for all del, men veldig ofte så syns jeg det mister smak og holdbarhet i kjøleskap og fryser. Mye take-away her i gården eller så må jeg faktisk lage ny mat hver dag🫣😅

Det kommer veldig ann på hva du lager!!  Lasange, lapskaus, gryterett og supper blir bedre! 

Har du airfryer? Tar ikke lang tid å varme opp kyllinglår,eller kylling klubber/vinger, de blir sprø og deilig (også når du varmer dem opp igjen dagen derpå).

Jeg liker ikke svett mat, slapp og kjipt, men noen ting holder seg overraskende godt også etter frysing. Andre ting kan "del-lages" (halv stekes, preppes, eller klargjøres). Vi har nesten alltid egg i kjøleskapet. Omlett tar to min. Kokte egg kokes i store antall og spises etterhvert. Toast kan varieres i det uendelige, det tar også 2 min OG du kan smøre dem opp på forhånd (brød, smør, ost, skinke, ketchup for eks) og så fryse dem! Superenkelt å ha i fryseren (kan også varmes i airfryer). Sier det igjen: google matprepping! Det er IKKE sliten, ekkel, oppvarmet bleh men god enkel mat.

Poenget mitt er dette: du kan fortsette som nå (hvilket er greit bare du erkjenner det er et valg du gjør) ELLER du kan velge å lete etter løsninger. Ta tak i problemet, slutt å lag unnskyldninger for deg selv og gi jernet! Det er hardt å legge om vaner, spesielt slike "lettvindte løsninger", men det er fullt mulig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (På 20.6.2024 den 0.53):

Genialt i teorien, men syns ikke «gammel» mat er like bra som ny mat 😟

Noe gammel mat kan være bra for all del, men veldig ofte så syns jeg det mister smak og holdbarhet i kjøleskap og fryser. Mye take-away her i gården eller så må jeg faktisk lage ny mat hver dag🫣😅

Spørs hvor mye "gammel" mat de egentlig bruker på det kjøkkenet du bestiller fra. Er kanskje ikke første gang de skjærer vekk den biten av gulroten som har blitt dårlig. Og så legger de til mye krydder og smak, slik at du ikke har sjans lenger til å smake at gulroten var på grensen.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kanskje adhd? Dopaminjakt kan føre til avhengighet på alle mulige områder enten det er jobb, trening, ... hva som helst som gir hjernen en opplevelse av at her er det mye dopamin å hente. Det trumfer gjerne bankkontoen. 

Anonymkode: 1b471...f6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

luxifine skrev (7 timer siden):

Det kommer veldig ann på hva du lager!!  Lasange, lapskaus, gryterett og supper blir bedre! 

Har du airfryer? Tar ikke lang tid å varme opp kyllinglår,eller kylling klubber/vinger, de blir sprø og deilig (også når du varmer dem opp igjen dagen derpå).

Jeg liker ikke svett mat, slapp og kjipt, men noen ting holder seg overraskende godt også etter frysing. Andre ting kan "del-lages" (halv stekes, preppes, eller klargjøres). Vi har nesten alltid egg i kjøleskapet. Omlett tar to min. Kokte egg kokes i store antall og spises etterhvert. Toast kan varieres i det uendelige, det tar også 2 min OG du kan smøre dem opp på forhånd (brød, smør, ost, skinke, ketchup for eks) og så fryse dem! Superenkelt å ha i fryseren (kan også varmes i airfryer). Sier det igjen: google matprepping! Det er IKKE sliten, ekkel, oppvarmet bleh men god enkel mat.

Poenget mitt er dette: du kan fortsette som nå (hvilket er greit bare du erkjenner det er et valg du gjør) ELLER du kan velge å lete etter løsninger. Ta tak i problemet, slutt å lag unnskyldninger for deg selv og gi jernet! Det er hardt å legge om vaner, spesielt slike "lettvindte løsninger", men det er fullt mulig! 

jeg er ikke TS, men heiv meg inn i debatten siden jeg kjenner meg litt igjen 😉 Ja, helt enig! lasagne, gryteretter osv blir jo faktisk bedre dagen etterpå, er bare så sjelden jeg gidder å lage sånne «store» middager siden jeg bor alene. 

aifryer er et genialt forslag, alt man putter oppi der lager seg jo selv - er det bare å spe på med en pose salat og kanskje litt ris 😃

egg spiser jeg ganske mye av, enten så koker jeg de eller så lager jeg eggehakk.

Endret av Sofie Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (4 timer siden):

Spørs hvor mye "gammel" mat de egentlig bruker på det kjøkkenet du bestiller fra. Er kanskje ikke første gang de skjærer vekk den biten av gulroten som har blitt dårlig. Og så legger de til mye krydder og smak, slik at du ikke har sjans lenger til å smake at gulroten var på grensen.

Schmuhu

folk misforstår meg.. jeg skrev gammel i hermetegn siden jeg lager jo fersk mat, men når den har vært innom fryser eller kjøleskap gjør det noe med min opplevelse av selve maten kontra om den kommer rett fra stekepanna eller ovnen! 😏

er ikke noe galt med maten, men som sagt føler jeg det påvirker smaken! samme som en skive med svett gulost i en matboks kontra en «ny» gulost 😜

Endret av Sofie Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kanskje du bor litt usentralt? Her leverer de veldig raskt, godt utvalg også. (Jeg er ikke ts, og har ikke noen økonomiske problemer).

Anonymkode: 2275d...cea

Tja, en gang bestilte jeg til et hotell midt i Oslo. Det tok en time fra maten ble sendt fra restauranten til den kom fram. Restauranten i dette tilfellet var Burger King, og kalde chips er ikke spesielt godt… 

Anonymkode: fd35e...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 14.15):

Har aldri brukt tjenestene. Hvorfor kaste bort penger på levering og halv-varm mat?

Anonymkode: 3fe94...c0d

Jeg brukte det en del en gang jeg skadet meg og måtte gå en stund på krykker. Da var det slitsomt å stå lenge nok på kjøkkenet til å lage en skikkelig middag. Fjordland har jeg aldri vært noe glad i. Brukte det også en gang jeg var skikkelig syk med influensa og ikke orket å lage mat og hamburger var det eneste som fristet.

Jeg har fått varm mat levert på 15-20 min alle gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja, en gang bestilte jeg til et hotell midt i Oslo. Det tok en time fra maten ble sendt fra restauranten til den kom fram. Restauranten i dette tilfellet var Burger King, og kalde chips er ikke spesielt godt… 

Anonymkode: fd35e...43b

Du kan ikke kalle burger king restaurant

Anonymkode: 247bd...089

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hjelpe å gjøre mobilen mer "uappetittelig".

Hvis du googler så finner du flere tips som hjelper mot mobilavhengighet, og da også shopping på mobilen.

Noen av tipsene er;

- Skift fargene på mobilen til svart/hvitt (ikke like gøy å shoppe da)

- Slett alle appene som ligger på skjermen. Bruk søkefeltet isteden.

- Skru av varsler for alle apper, bortsett fra de som er helt nødvendige. 

- Kjøp en vekkerklokke, og IKKE la mobilen få lov til å være på soverommet. 

Er flere slike tips, men kommer ikke på flere i farten.

Anonymkode: f2d8c...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut som TS vil ha råd, bare bekreftelse på at h*ns valg er riktig. Så da får vedkommende bare kose seg, inntil kontoen er tom. 

Anonymkode: b6e42...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...