Gå til innhold

Psykolog mener høyere utdanning er ''urealistisk''


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvis du ikke klarer fullføre vgs, så ER høyere utdanning urealistisk...

Anonymkode: ebd40...005

Er jo det jeg er livredd. At jeg aldri klarer å fullføre vgs, at jeg ikke klarer å mestre noe som helst og at jeg ender opp med å måtte gå resten av livet hos nav. Har hatt en barndom med så dårlig økonomi at det har såvidt vært råd til mat, vil virkelig ikke være stuck der. 

Anonymkode: defb4...751

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo, men min verste frykt er å ende opp som foreldrene mine. På grensa til fattigdomsgrensa, enorme summer gjeld, såvidt råd til mat og aldri ha råd til en ferietur eller å unne seg noe som helst. Jeg vil ha hus, jeg vil ha bil, jeg vil ha alt det andre får til.. 

Anonymkode: 9a382...d11

Hei! Da tenker jeg at første steg er å få formell studiekompetanse. Neste steg er å komme inn på den utdanningen du vil. Hvilken utdanning kunne du tenke deg? Det er jo utrolig mye å velge blant og lønnen vil variere. Personlig ville jeg valgt med 50% hjerte og 50% «penger». Altså noe du er interessert i og tror at ligger for deg og som gir bra nok lønn. Mange finner verdi i å være på jobb når det er jobb, og ha fri når man har fri. 

Gartner, bibliotekar, sykepleier, lærer, bussjåfør, togkonduktør, jurist, sosionom, lege, veterinær, dyrepleier, fysioterapeut, fotterapeut, blomsterbinder… 

Jeg er jurist med en krevende men morsom jobb. Hvis jeg kunne valgt igjen ville jeg blitt bibliotekar.

Anonymkode: 13f92...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kravet ditt er at du trenger hus, bil, godt betalt spennende jobb for å bli fornøyd, legger du opp til skuffelse. 

Anonymkode: 95a6b...0d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hjelpe å ta en dag og en liten oppgave av gangen, TS? VGS-fag kan vel tas nettbasert? Gi deg selv utfordringer av typen «i dag skal jeg lese 10 sider i naturfag og skrive en halv side av norskoppgaven». Mini-skritt mot målet i form av bittesmå delmål er bedre enn å stå helt stille.

 
Hilsen en med vanskelig oppvekst som brukte mange år på å bli sykepleier, men som er anestesisykepleier med mastergrad i dag. 

Anonymkode: bc04a...333

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er jo det jeg er livredd. At jeg aldri klarer å fullføre vgs, at jeg ikke klarer å mestre noe som helst og at jeg ender opp med å måtte gå resten av livet hos nav. Har hatt en barndom med så dårlig økonomi at det har såvidt vært råd til mat, vil virkelig ikke være stuck der. 

Anonymkode: defb4...751

Jeg skjønner at det ikke frister med dårlig økonomi, men hvis man ikke fullfører vgs, så er det ikke så mye valgmuligheter på jobb...

Du sier du ikke vil jobbe på sykehjem fordi det kan hende du mistrives... Det kan hende du mistrives i en hver annen jobb også... Og det kan hende du elsker det! Du sier du ikke vil jobbe i kasse i butikk fordi du er for rastløs... du vet at det å sitte i kassen er en svært liten del av butikkjobb ja? At mesteparten av jobben er varepåfylling, rydding, og andre fysiske oppgaver?

Men hvis du ikke engang gidder prøve, fordi du kanskje kommer til å mistrives, da kommer du aldri noen vei.

Anonymkode: ebd40...005

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har bare ikke så veldig interesse av å jobbe med eldre, å jobbe som sykepleier på legevakt eller sykehus er for min del mye mer spennende, Er elendig i praktisk arbeid i den duren, så noe betongarbeider blir jeg nok ikke. 

Anonymkode: 9a382...d11

De fleste pasienter er også eldre, både på sykehus og legevakt. Sykepleieyrket er også i høy grad svært praktisk, så hvis du er elendig i praktisk arbeid er ikke sykepleieyrket noe for deg. Du kan jo i alle fall ta noen vakter på sykehjem og sjekke ut hva det er for noe. Men første steg er studiekompetanse, er det for vanskelig bør du ikke sats på høyere utdanning. 

Anonymkode: c03c5...375

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis kravet ditt er at du trenger hus, bil, godt betalt spennende jobb for å bli fornøyd, legger du opp til skuffelse. 

Anonymkode: 95a6b...0d0

Det er ikke kravet, men økonomisk sikkerhet er definitivt et krav. Hat gjennom hele oppveksten hatt såpass dårlig råd at det er ikke noe jeg vil leve testen av livet med. Jeg ville kunne dra på ferie om jeg skulle ønske det, ha råd til det jeg trenger av klær og forhåpentligvis kjøpe leilighet en gang. 

Anonymkode: defb4...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner at det ikke frister med dårlig økonomi, men hvis man ikke fullfører vgs, så er det ikke så mye valgmuligheter på jobb...

Du sier du ikke vil jobbe på sykehjem fordi det kan hende du mistrives... Det kan hende du mistrives i en hver annen jobb også... Og det kan hende du elsker det! Du sier du ikke vil jobbe i kasse i butikk fordi du er for rastløs... du vet at det å sitte i kassen er en svært liten del av butikkjobb ja? At mesteparten av jobben er varepåfylling, rydding, og andre fysiske oppgaver?

Men hvis du ikke engang gidder prøve, fordi du kanskje kommer til å mistrives, da kommer du aldri noen vei.

Anonymkode: ebd40...005

Har prøvd butikk, så jeg vet hvordan det er, og det var alt for lite stimulerende for min del. Var ikke i nærheten av nok fysisk for min del. 

Anonymkode: defb4...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har prøvd butikk, så jeg vet hvordan det er, og det var alt for lite stimulerende for min del. Var ikke i nærheten av nok fysisk for min del. 

Anonymkode: defb4...751

Ta jobb som renholder. Det kan jeg love deg er ganske så fysisk. Jeg vokste opp i utenforskap og fattigdom, og med ubehandlet psykisk sykdom hos omsorgspersoner så jeg har ikke akkurat fått utdelt de beste kortene. Kronisk sykdom har jeg også, noe som ikke akkurat gjorde barndommen og oppveksten min noe enklere.

Min første jobb var altså renholder, og jeg tenker du kanskje kan ha godt av å prøvd deg på det. Man har det travelt og det er mye som skal gjøres, noe som sikkert kan hjelpe deg til å få brent noe energi. Det er neppe mange som har det som drømmejobb, det hadde heller ikke jeg, men fast inntekt er i seg selv godt for psyken.

Anonymkode: 95a6b...0d0

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir snart 23, kan du be lege/Nav hjelpe deg meg å få ta generell studiekompetanse under 23/5 regelen via f.eks Sonans? Da er det færre fag å forholde seg til, og har du tatt noen fag fra før slipper du å ta dem på nytt. Du kan ta det over 1,5 år for å ha litt mer tid. De fleste privatskolene tilbyr undervisning på nett eller via video.

Det finnes fagskoler med kurs i f.eks. advokatsekretær, husker ikke om de krever generell studiekompetanse. Er du interessert i biologi/anatomi kunne du kanskje utvidet det til å f.eks. bli kostholdsveileder?

Skal du tenke helt alternativt kan man faktisk tjene helt greit som t-bane/trikkefører om man tar litt udde vakter, selv billettkontrollør var overraskende greit betalt mtp. at det er ett 8-ukers kurs (sjekket det for datteren min). Kranførere tjener også greit, og det er en kort utdannelse. Eller ta truckførerbevis, det gir noen muligheter. Toller kan også være aktuelt. Det høres ut som du bør ta baby steps, kanskje ta 2-3 fag som privatist i året.

Alle vil vi vel tjene bra og ha et vanlig liv, men det går ikke for alle, og da kan man enten legge seg ned, eller tenke nytt. Du har et langt liv foran deg, av og til blir veien til mens man går. Det du gjør nå er ikke nødvendigvis slik livet er om 10-15 år.

Ingenting ved livet mitt da jeg var 22 tilsa det livet jeg har nå, det var ingen plan bak, det bare ble slik litt etter hvert. Ikke så dramatisk som ditt liv på noen måte, men jeg skulle absolutt ikke ha barn, jeg var elendig i matte, jeg fullførte ingen utdannelse, hadde ikke lappen, det meste var litt skummelt (dro f.eks. aldri på utenlandsferier).

Nå har jeg to barn, spekulerer litt i eiendom på siden, jobber med tall hver dag (ikke noe komplisert, men styrer mange millioner), har helt grei lønn selv om jeg aldri fullførte en grad (men det har litt med hvilken generasjon man er fra, mange jobber jeg ikke får pga. manglende utdannelse). Er 47 år og ingenting er skummelt lenger. Tok aldri lappen da, det står på lista 😄

Anonymkode: 51c37...6ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (7 timer siden):

Du sier du snart er ferdig med utdanning? Hva vil det si?

Mente trolig «snart ferdig med utredning». 

Anonymkode: 332b9...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre det samme. I dag har jeg høyere utdanning fra universitet. De kan brenne i hel….. gjør det du selv vil. 

Anonymkode: 28ce8...599

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har prøvd butikk, så jeg vet hvordan det er, og det var alt for lite stimulerende for min del. Var ikke i nærheten av nok fysisk for min del. 

Anonymkode: defb4...751

Du stiller veldig mange krav, og dermed begrensninger for deg selv. Dette gjør at du får få reelle valgmuligheter. Når noen foreslår noe, så er det ikke spennende nok, ikke stimulerende nok, vil ikke jobbe med gamle +++. Samtidig som du ikke klarer å fullføre videregående, ikke takler matte, bare takler er smalt spekter av fag. Hva er det igjen da? 
Jeg foreslår at du rett og slett kommer deg ut i JOBB. Butikkjobb er ikke så stimulerende? Vel, de færreste jobber er det. Fokuser på å komme deg på jobb, klare å stå i vanskelige ting, fungere sosialt, tjene egne penger! Lønna er ikke veldig høy, men du kan leve av den. Bytt selvtillit, ferdigheter og psykisk helse. Så kan du ta fag for å få studiekompetanse hvis du vil og klarer. Kan tas på nett eller som privatist eller voksenopplæring, hva som enn passer. 
Hvis man skal spise en elefant, må man ta små biter i gangen. Du prøver å svelge hele. 

Anonymkode: a3a31...1bc

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*BYGG selvtillit, skulle det stå!

Anonymkode: a3a31...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du blir snart 23, kan du be lege/Nav hjelpe deg meg å få ta generell studiekompetanse under 23/5 regelen via f.eks Sonans? Da er det færre fag å forholde seg til, og har du tatt noen fag fra før slipper du å ta dem på nytt. Du kan ta det over 1,5 år for å ha litt mer tid. De fleste privatskolene tilbyr undervisning på nett eller via video.

Det finnes fagskoler med kurs i f.eks. advokatsekretær, husker ikke om de krever generell studiekompetanse. Er du interessert i biologi/anatomi kunne du kanskje utvidet det til å f.eks. bli kostholdsveileder?

Skal du tenke helt alternativt kan man faktisk tjene helt greit som t-bane/trikkefører om man tar litt udde vakter, selv billettkontrollør var overraskende greit betalt mtp. at det er ett 8-ukers kurs (sjekket det for datteren min). Kranførere tjener også greit, og det er en kort utdannelse. Eller ta truckførerbevis, det gir noen muligheter. Toller kan også være aktuelt. Det høres ut som du bør ta baby steps, kanskje ta 2-3 fag som privatist i året.

Alle vil vi vel tjene bra og ha et vanlig liv, men det går ikke for alle, og da kan man enten legge seg ned, eller tenke nytt. Du har et langt liv foran deg, av og til blir veien til mens man går. Det du gjør nå er ikke nødvendigvis slik livet er om 10-15 år.

Ingenting ved livet mitt da jeg var 22 tilsa det livet jeg har nå, det var ingen plan bak, det bare ble slik litt etter hvert. Ikke så dramatisk som ditt liv på noen måte, men jeg skulle absolutt ikke ha barn, jeg var elendig i matte, jeg fullførte ingen utdannelse, hadde ikke lappen, det meste var litt skummelt (dro f.eks. aldri på utenlandsferier).

Nå har jeg to barn, spekulerer litt i eiendom på siden, jobber med tall hver dag (ikke noe komplisert, men styrer mange millioner), har helt grei lønn selv om jeg aldri fullførte en grad (men det har litt med hvilken generasjon man er fra, mange jobber jeg ikke får pga. manglende utdannelse). Er 47 år og ingenting er skummelt lenger. Tok aldri lappen da, det står på lista 😄

Anonymkode: 51c37...6ca

Toller er nå bachelor, og det er veldig vanskelig å komme inn.

Anonymkode: a3a31...1bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

vet ikke, har ekstremt negative opplevelser fra skole, er ganske traumatisert fra årevis med bank og mobbing så jeg vet helt ærlig ikke. 

Anonymkode: 9a382...d11

Skole som voksen er noe helt annet, da er det en læringsarena der man fokuserer på å lære noe, ikke en sosial arena der man risikerer å bli utestengt og mobbet.

Men hva slags høyere utdanning ser du for deg? 

Uansett er det jo ikke sånn at psykologen bestemmer hva du skal og ikke skal gjøre. Vedkommende har sagt sin mening, men det betyr ikke at det er sånn det er. Og selv om han/hun har rett i dag, trenger det ikke være rett om et år eller to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har bare ikke så veldig interesse av å jobbe med eldre, å jobbe som sykepleier på legevakt eller sykehus er for min del mye mer spennende, Er elendig i praktisk arbeid i den duren, så noe betongarbeider blir jeg nok ikke. 

Anonymkode: 9a382...d11

De aller fleste pasientene på sykehus er eldre mennesker. Tror ikke du har et helt realistisk syn på forskjellen mellom sykehjem og sykehus...

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mye er mulig. Be han søke opp Arnhild Lauveng. Det krever selvfølgelig mye å få ting til, men det er opp til deg hva du klarer, og er villig til, å gjennomføre. Lykke til. 

Anonymkode: 9a13d...631

Åh boka hennes, I morgen var jeg alltid en løve, er helt fantastisk, anbefales på det sterkeste! ❤️

Anonymkode: 1d17a...534

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er elendig i matte. Såpass elendig at jeg såvidt sto vg1 1P. Har 2 i standpunkt. 

Anonymkode: 9a382...d11

Vi er mange som strevde med den😅 Jeg strøk i matten 3 år på vgs. Har likevel mastergrad i dag😃

Det første jeg tenker er at du ikke må gi den psykologen for stor makt. Jeg synes det hører uriktig og uprofesjonelt ut av en psykolog og frata en motivert 22 åring håpet om høyere utdannelse. 
 

Det er kanskje vanskelig å legge vekk den definisjonsmakten psykologer ofte får over sårbare pasienter, men forsøk å tenke at psykologen kun er ETT menneske du nå har møtt på din vei. Ikke la ett menneske stoppe deg fra å sette deg mål og oppnå drømmer. Du vil møte andre mennesker- mennesker med mer tro på deg, støtt deg til disse heller og la heller de få definisjonsmakt over hvordan du ser deg selv og dine muligheter. 
 

Masse lykke til🙂

Anonymkode: 35294...2a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er elendig i matte. Såpass elendig at jeg såvidt sto vg1 1P. Har 2 i standpunkt. 

Anonymkode: 9a382...d11

Jeg hadde 2 i standpunkt 1.året på vgs.

Nå har jeg mastergrad i siviløkonomi, er veldig god med tall og har relativt god lønn. Jeg syntes matte ble så mye enklere og morsommere når jeg fikk noe praktisk å bruke det til. Så for noen er det mulig å få til uansett. Jeg slet også med psykisk helse når jeg gikk på vgs og karakterer led litt på grunn av det. Fraværet mitt var også skyhøyt.

Men jeg ble bedre. Så det finnes muligheter for at det kan ordne seg, selv om det dessverre ikke gjør det for alle.

Anonymkode: 51f52...4c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...