Gå til innhold

Psykolog mener høyere utdanning er ''urealistisk''


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nå gptt til psykolog i lang tid og er endelig snart ferdig med utdanning. Har hatt en ganske vanskelig barndom/ungdomstid med mobbing og vold. Er 22 og har ikke klart å fullført vgs på grunn av dette. I dag ble jeg spurt om hva jeg ville få til i livet, og da sa jeg at jeg ville ha et helt A4 liv. Familie, hus, bil, bra betalt jobb, kanskje utdanning. Da sa han umiddelbart at høyere utdanning for min del var urealistisk, men at det andre er oppnåelig. Da lurer jeg veldig på hva de mener jeg skal jobbe med som ikke krever utdanning, men som gjør at jeg tjener nok til å ha råd til hus, bil, og et helt vanlig liv. Det å sitte i kassa på rema passer meg ikke i det hele tatt, er alt for rastløs, samtidig som jeg er så dårlig i alt praktisk arbeid at jeg såvidt klarer å slå inn en spiker i veggen. Vurderer helseruta, men de foreslår da at jeg skal jobbe på sykehjem ufaglært i 5 år for å få fagbrev på den måten, men hva om jeg hater det? Jeg kunne tenkt meg å bli sykepleier, men det blir jeg jo ikke om jeg går den ruta. Mitt verste mareritt er å ha så dårlig råd resten av livet at jeg er avhengig av nav fortsatt, det er noe dritt og noe jeg ser ekstremt mørkt på. Skjønner ikke helt hva de mener jeg skal jobbe med som tjener bra og ikke krever utdanning.. 

Anonymkode: 9a382...d11

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes en drøss med jobber som ikke krever utdanning. Kommer selvsagt an på hvor du bor, alt er lettere i byene. 

Ikke sitt og vent på å finne ut av det, bare begynn å jobbe et sted så blir veien til mens du går. 😊

PS - lettere å klatre i gradene i det private næringsliv enn i offentlig sektor. 

Anonymkode: b9162...4cb

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagbrev er mulig. Kan du ta opp fag fra vgs for å bestå, eller ta fagbrev gjennom vgs?

Anonymkode: cd30d...9d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vurderer helseruta, men de foreslår da at jeg skal jobbe på sykehjem ufaglært i 5 år for å få fagbrev på den måten, men hva om jeg hater det? Jeg kunne tenkt meg å bli sykepleier, men det blir jeg jo ikke om jeg går den ruta.

Anonymkode: 9a382...d11

Det er jo mye bedre å finne ut at du hater det i løpet av de fem årene hvor du da har lønnet arbeid enn å finne det ut under eller etter et studie hvor du da ikke bare har kastet bort tid men også pådratt deg studielån og stått uten inntekt.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du snart er ferdig med utdanning? Hva vil det si?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke legg bort høyere utdanning som en mulighet. Hva som blir mulig for deg senere kan endre seg på veien dit. 

Men er du for rastløs til å studere også? 

Anonymkode: 8633c...7c4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, BobbySocks said:

Du sier du snart er ferdig med utdanning? Hva vil det si?

Har ikke sagt jeg snart er ferdig med utdanning? Er ikke en gang ferdig med vgs. HAr muligheten til å ta fagbrev gjennom å jobbe 5 år på sykehjem, men jeg må ærlig innrømme at det er absolutt ingenting som interesserer meg med å jobbe på sykehjem, sykepleie derimot, er noe jeg har vært interessert i veldig lenge.

Anonymkode: 9a382...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke legg bort høyere utdanning som en mulighet. Hva som blir mulig for deg senere kan endre seg på veien dit. 

Men er du for rastløs til å studere også? 

Anonymkode: 8633c...7c4

vet ikke, har ekstremt negative opplevelser fra skole, er ganske traumatisert fra årevis med bank og mobbing så jeg vet helt ærlig ikke. 

Anonymkode: 9a382...d11

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pappi said:

Det er jo mye bedre å finne ut at du hater det i løpet av de fem årene hvor du da har lønnet arbeid enn å finne det ut under eller etter et studie hvor du da ikke bare har kastet bort tid men også pådratt deg studielån og stått uten inntekt.

Ja er forsåvidt enig der, men jeg er redd jeg kommer til å mistrives sterkt og da ender det med at jeg ikke møter opp. Har såvidt energi til å komme meg ut døra ellers liksom. 

Anonymkode: 9a382...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å bli sykepleier, så synes jeg du skal prøve. Du er bare 22, du er motivert, du er i behandling, det kan gå helt fint. Og hvis det ikke går, så finner du ut det ganske raskt. Du trenger ikke å studere i tre år, derom du allerede første semester skjønner at dette er altfor mye. 

Anonymkode: 1ddcf...08c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Fagbrev er mulig. Kan du ta opp fag fra vgs for å bestå, eller ta fagbrev gjennom vgs?

Anonymkode: cd30d...9d3

Er snakk om å ta fagbrev gjennom å jobbe istedet for å gå skole. Slik jeg forsto det fantes det ordninger for å jobbe som ufaglært lærling i 5 år, for så å ta fagbrev gjennom eksamen når man er ferdig med lærlingetiden. 

Anonymkode: 9a382...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange fagbrev du kan ta, også som voksen.  Om du vil tjene godt bør du ta et i et typisk mannsdominert yrke.

Anonymkode: ad363...844

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes en drøss med jobber som ikke krever utdanning. Kommer selvsagt an på hvor du bor, alt er lettere i byene. 

Ikke sitt og vent på å finne ut av det, bare begynn å jobbe et sted så blir veien til mens du går. 😊

PS - lettere å klatre i gradene i det private næringsliv enn i offentlig sektor. 

Anonymkode: b9162...4cb

Ja, men jeg har ingen egenskaper som er ettertraktet, ingenting jeg er særlig god på, egentlig. 

Anonymkode: 9a382...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo hende psykologen tar feil? Samtidig høres det ut som om du selv tenker en utdanning kan bli vanskelig pga. dårlig psykisk helse? Da er det kanskje urealistisk å tjene masse penger slik at du har råd til det du ønsker deg. Men du kan jo faktisk ha et fint liv uten å tjene veldig mye. Finn noe som kan passe deg og din helse.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har ikke sagt jeg snart er ferdig med utdanning?

Anonymkode: 9a382...d11

Jo, det har du. Du må du nesten lese hva du selv skriver i HI. Forstår godt at folk kan bli forvirret.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har nå gptt til psykolog i lang tid og er endelig snart ferdig med utdanning. 

Anonymkode: 9a382...d11

 

Anonymkode: 301b4...fbc

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det har du. Du må du nesten lese hva du selv skriver i HI. Forstår godt at folk kan bli forvirret.

 

Anonymkode: 301b4...fbc

Tipper ts mente å skrive utredning

Anonymkode: 1ddcf...08c

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det har du. Du må du nesten lese hva du selv skriver i HI. Forstår godt at folk kan bli forvirret.

 

Anonymkode: 301b4...fbc

Var nok meningen å skrive "behandling".

Anonymkode: 7c061...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en bachelor på nett, økad eller regnaskap på Høyskolen Kristiania? Det kan du ta i eget tempo, + ingen oppmøte. 

Anonymkode: 7ee07...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det har du. Du må du nesten lese hva du selv skriver i HI. Forstår godt at folk kan bli forvirret.

 

Anonymkode: 301b4...fbc

Jeg antar at Ts mente å skrive at hun/han snart er ferdig med behandling. Naturlig glipp når man tenker på at trådens tema er utdanning.

Anonymkode: a7602...e7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man henvende seg til Nav og få råd, tro? 

Rart at psykolog skal være så bastant... du må jo få lov å "leve videre" :)

Anonymkode: f6a94...935

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...