Gå til innhold

Hvor lenge skal voksen hjemmeboende få lov til å ha kjellerstuen for seg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er ikke urimelig. Du er empatisk og rettferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 16.08):

Jeg håper aldri jeg kommer i den situasjonen at en 21-åring bor hjemme... Da bør fuglen ha fløyet for lengst. 🙈

Anonymkode: c79e6...0a4

I dag er dette ganske vanlig. Vanskelig å komme inn på boligmarkedet

Anonymkode: b1bab...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 16.08):

Jeg håper aldri jeg kommer i den situasjonen at en 21-åring bor hjemme... Da bør fuglen ha fløyet for lengst. 🙈

Anonymkode: c79e6...0a4

Her hos oss er både biologiske barn og bonusbarn velkomne, når som helst. Så lenge de har noenlunde struktur og ikke roter i fellesareal. 

Bonusdatter har akkurat flyttet tilbake, etter ett år på hybel. Hun måtte finne seg et nytt sted å bo, og det er håpløst nå, koster altfor mye når man studerer. Hun jobber mye i tillegg, men hun må jo få ha et liv også. Alle pengene og stipend kan ikke gå til å bo. 

Nå bor hun hjemme og betaler 10 000 kr i mnd som vi sparer opp til EK, målet er at hun får kjøpt seg en liten leilighet. Men hårreisende priser på det også når man bor sentralt Østlandet. 

Min sønn kom tilbake til huset vårt etter militæret og bodde hjemme ett års tid før han flyttet ut igjen.

Det er STOR forskjell på hvordan det var da jeg selv var ung og hvordan det er nå. Såpass klarer jeg å se selv, enten det er egne eller bonusbarn. 

Når det kommer til TS sitt spørsmål, synes jeg kjellerstuen bør deles og være tilgjengelig for alle barna. 

Anonymkode: a9ed8...d2b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

 

Hun eller han? I hovedinnlegg står det storebror og han.  Tulleinnlegg?

Anonymkode: 31493...90c

Dumt å lage et tulleinnlegg og ikke klare å holde styr på de personene som er involvert ja 😵‍💫

Flaut 🫣

Anonymkode: 490b1...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, det er for behagelig å bo hjemme, derfor gjør han det. Det virker kanskje hardt å gjøre det mot barnet sitt men man vil jo at de skal bli selvstendige og klare seg selv, dere kan ikke forsørge han foralltid 

Anonymkode: a9eed...a9d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det finnes et ledig soverom som 21-åringen kan bruke, så er det helt klart urettferdig at hun okkuperer kjellerstua. 

Kanskje dere "plutselig" skal male litt i kjellerstua, slik at hun må flytte seg og senga og tingene sine inn på soverommet en stund, og når dere er ferdige å male så proklamerer dere at kjellerstua nå er felles tv-stue og at ingen skal sove der. Og så har dere filmkveld med familien,  eller lar de minste ha noe leker der inne for å "markere" litt at det ikke er hennes.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I dag er dette ganske vanlig. Vanskelig å komme inn på boligmarkedet

Anonymkode: b1bab...8be

Det kan jo ikke være et krav at man skal ha mulighet til å kjøpe seg egen bolig før man flytter ut av redet. Da blir jo folk potensielt boende hjemme til de er 27.

Folk har høye forhåpninger til hvor tidlig de skal kjøpe seg egen bolig - tom alene uten partner. Det er jo helt naturlig å leie eller bo i studentbolig de første årene hjemmefra. En eventuell løsning er som nevnt av en annen bruker at man betaler «leie» som foreldre selv sparer til EK. Men uansett skal de erfare at det koster penger å bo, på en eller annen måte. Og det er sunt for alle å komme seg ut som ung voksen. Det burde alle når de er 19, om de så kommer tilbake et år senere for å spare.

TS, når dere har såpass mange store barn i huset kan ikke en av dem okkupere kjellerstuen. I hvert fall ikke den ene spm er voksen. Jeg går utifra at dere eier huset sammen og har lik medbestemmelsesrett, så det hadde jeg gitt mannen klar beskjed om.

 

Anonymkode: 470bd...a4f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dumt å lage et tulleinnlegg og ikke klare å holde styr på de personene som er involvert ja 😵‍💫

Flaut 🫣

Anonymkode: 490b1...a72

Eller så er det gjort med vilje for at vi ikke skal vite om det er han eller henne?

Anonymkode: ddf6f...4f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan jo ikke være et krav at man skal ha mulighet til å kjøpe seg egen bolig før man flytter ut av redet. Da blir jo folk potensielt boende hjemme til de er 27.

Folk har høye forhåpninger til hvor tidlig de skal kjøpe seg egen bolig - tom alene uten partner. Det er jo helt naturlig å leie eller bo i studentbolig de første årene hjemmefra. En eventuell løsning er som nevnt av en annen bruker at man betaler «leie» som foreldre selv sparer til EK. Men uansett skal de erfare at det koster penger å bo, på en eller annen måte. Og det er sunt for alle å komme seg ut som ung voksen. Det burde alle når de er 19, om de så kommer tilbake et år senere for å spare.

TS, når dere har såpass mange store barn i huset kan ikke en av dem okkupere kjellerstuen. I hvert fall ikke den ene spm er voksen. Jeg går utifra at dere eier huset sammen og har lik medbestemmelsesrett, så det hadde jeg gitt mannen klar beskjed om.

 

Anonymkode: 470bd...a4f

Men medbestemmelsesrett- da har vel mannen like mye å bestemme eller? 

 

Skjønner ikke hvorfor de ikke gjorde kjellerstuen om til felles med engang de flyttet sammen? 

 

Anonymkode: dd0d2...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 15.05):

Er uenig med samboer her. Vi har særkullsbarn fra 13-21, han har tre, jeg har to. Hans eldste på 21 bor fremdeles hjemme og har bodd i kjellerstuen i flere år nå, og jeg syntes det er på høy tid at småsøsknene skal få lov til å bruke den nå. Storebror kan bo på et lite soverom istedenfor mener jeg, for han er per definisjon voksen. Han har valgt å ikke studere, og jobber strøjobber fordi han «verdsetter fritiden sin»… Det er samboer som dekker ekstrautgiftene hans så jeg blander meg ikke oppi det, men akkurat dette med den store kjellerstuen som heller kan være en flott plass for alle å samles, de yngre til å ha med venner osv, den syntes jeg han ikke bør ha «rett» på lenger.

Er jeg urimelig? 

Anonymkode: d559f...cfb

ja du er urimlig, la nå gutten ha det når han til han flytter som han sikker gjør snart

Anonymkode: fd99a...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (På 19.6.2024 den 15.16):

Det er selvsagt et stebarn dette gjelder. Hvor skal han ellers sove?

En 21-åring har ingenting hjemme hos foreldre å gjøre, på tide å stå på egne ben

Rotemor skrev (På 19.6.2024 den 17.17):

 

Hvis det er et ledig soverom. Det er jo det som er spørsmålet her.

Spørsmålet er hvorfor i all verden en voksen fortsatt bor hjemme

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I dag er dette ganske vanlig. Vanskelig å komme inn på boligmarkedet

Anonymkode: b1bab...8be

Hun/han får starte som alle andre - med å leie. Ja, det er vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet, men det er da vitterlig ingen menneskerett å kjøpe egen bolig som 21-åring. Og denne 21-åringen, som «verdsetter egen fritid» og ikke gidder å jobbe må nok se langt etter å komme seg inn på boligmarkedet.

Anonymkode: 62d1b...396

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men medbestemmelsesrett- da har vel mannen like mye å bestemme eller? 

 

Anonymkode: dd0d2...5db

Ja, men dersom hans særkullsbarn har okkupert felles areal Ila x antall år, så er det rimelig at det roteres.

Anonymkode: 470bd...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje livet hans er slik nå, uten jobb og studer pga depresjon?

Anonymkode: bdc9d...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal han inn på lite rom. Ville jeg ha sagt fra at nå begynner søskenene å bli såpass store at kjellerstuen nå kommer til å bli brukt som  besøksrom. Og at han må flytte inn på det lillerommet. 

Også ville jeg ha pusset opp rommet og møblert det praktisk for alle , så du får markert det litt som ikke hans teretorie lengre. 

Anonymkode: d0ab9...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...