Gå til innhold

Hvor lenge skal voksen hjemmeboende få lov til å ha kjellerstuen for seg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja til at kjellerstuen kan brukes av alle

ja til at han kan til et soverom

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rotemor skrev (41 minutter siden):

Det er selvsagt et stebarn dette gjelder. Hvor skal han ellers sove?

I sin egen bolig som alle andre voksne. Alternativt i soverom av samme str som øvrige søsken. 

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (44 minutter siden):

Det er selvsagt et stebarn dette gjelder. Hvor skal han ellers sove?

Et soverom vel?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper aldri jeg kommer i den situasjonen at en 21-åring bor hjemme... Da bør fuglen ha fløyet for lengst. 🙈

Anonymkode: c79e6...0a4

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er uenig med samboer her. Vi har særkullsbarn fra 13-21, han har tre, jeg har to. Hans eldste på 21 bor fremdeles hjemme og har bodd i kjellerstuen i flere år nå, og jeg syntes det er på høy tid at småsøsknene skal få lov til å bruke den nå. Storebror kan bo på et lite soverom istedenfor mener jeg, for han er per definisjon voksen. Han har valgt å ikke studere, og jobber strøjobber fordi han «verdsetter fritiden sin»… Det er samboer som dekker ekstrautgiftene hans så jeg blander meg ikke oppi det, men akkurat dette med den store kjellerstuen som heller kan være en flott plass for alle å samles, de yngre til å ha med venner osv, den syntes jeg han ikke bør ha «rett» på lenger.

Er jeg urimelig? 

Anonymkode: d559f...cfb

Nei syns ikke du er urimelig. Hadde han betalt for seg etc ville det vært noe annet, men ser ingen grunn til at han skal legge beslag på en kjellerstue bare fordi.. 

Anonymkode: 483a9...6f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ha soverom som alle andre. Og kjellerstue som felles areal 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjellerstue er felleesareal. Soverom er privat. Ferdig snakka.

Anonymkode: 31972...2ad

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har dere gitt han kjellerstuen i det hele tatt?

Anonymkode: 66719...495

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor noen skal ha kjellerstuen som sitt rom når det er ledig soverom i huset. Særlig ikke en på 21 som "verdsetter fritiden" og bare jobber litt nå og da. Jeg krever jo mer av min 18-åring....

Jeg har bonusbarn og eget barn, bonusbarna har nå flyttet ut, men det var aldri snakk om at noen av dem skulle få disponere en ekstra stue alene uten at andre hadde tilgang. Selv ikke nå som det bare er ett "barn" igjen hjemme disponeres loftstua som soverom. Vi har egne soverom, og stue og loftstue. Har man besøk eller bare ønsker å gjøre ulike ting, så sprer vi oss. Og det med nei til å ha ekstra stue som soverom gjelder da som sagt uansett om det er eget barn eller bonusbarn!

Faren til denne 21-åringen syr kraftige puter under armene på avkommet, sannsynligvis fordi det er det som er "enklest"/mest komfortabelt for ham også. Men han bidrar på ingen måte til selvstendighet, og det er vel det man skal som forelder, sørge for at ungene klarer seg selv som voksne. Noe denne 21-åringen har vært i tre år.

En fornuftig ung voksen som studerer, jobber og fikser eget liv skal gjerne få bo hjemme hos meg uten å ha de store utgiftene, men vedkommende får ikke større goder enn vi andre som bor her har!

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cassio skrev (1 time siden):

I sin egen bolig som alle andre voksne. Alternativt i soverom av samme str som øvrige søsken. 

 

Spade skrev (1 time siden):

Et soverom vel?

Hvis det er et ledig soverom. Det er jo det som er spørsmålet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eldste er ferdig med grunnutdannelsen så går "retten" videre til neste. De kan fortsette å bo hjemme, men da uten rettighetene det gir å være eldst. 

Anonymkode: eae6d...5ae

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (5 minutter siden):

 

Hvis det er et ledig soverom. Det er jo det som er spørsmålet her.

Hun skrev at de hadde i hovedinnlegg

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spade skrev (1 minutt siden):

Hun skrev at de hadde i hovedinnlegg

Da er vi enig. Men at dette er stebarn lurte ingen på. Synes det er et greit poeng å understreke. Mødre formulerer seg helt annerledes, ser problemstillingen og løsningen annerledes.  Det skulle jeg ønske flere var mer bevisst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt eldste barn hadde aldri fått okkupere kjellerstua 24/7 og i allfall ikke i en alder av 21 år. Kjellerstua er for alle. Og bor man hjemme uten å gå på skole må de betale litt for seg, bidra i huset og stille opp. Jeg driver ikke gratishotell. 

Anonymkode: 14eea...8b4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (53 minutter siden):

Da er vi enig. Men at dette er stebarn lurte ingen på. Synes det er et greit poeng å understreke. Mødre formulerer seg helt annerledes, ser problemstillingen og løsningen annerledes.  Det skulle jeg ønske flere var mer bevisst på.

Selvsagt er det forskjellig, det er utopi å påstå noe annet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21åringer som studerer kan bo hjemme. 

Studerer de ikke får de finne seg arbeid og flytte ut.

Anonymkode: 13c14...82c

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 22.09):

Det var ikke deg personen svarte.. Ser du ikke på anonymkodene..?

Anonymkode: 23681...590

 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Da er rommet mitt i så fall😂😂😂

Neida, hun gjør minimalt hjemme, ca litt mindre enn søsknene.

ts

Anonymkode: d559f...cfb

Hun eller han? I hovedinnlegg står det storebror og han.  Tulleinnlegg?

Anonymkode: 31493...90c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21-åringen får flytte inn på et vanlig soverom eller betale husleie.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde absolutt gjort kjellerstue til felles. Alle får et soverom hver ellers. 

Anonymkode: 75017...7d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/19/2024 at 3:05 PM, AnonymBruker said:

Er uenig med samboer her. Vi har særkullsbarn fra 13-21, han har tre, jeg har to. Hans eldste på 21 bor fremdeles hjemme og har bodd i kjellerstuen i flere år nå, og jeg syntes det er på høy tid at småsøsknene skal få lov til å bruke den nå. Storebror kan bo på et lite soverom istedenfor mener jeg, for han er per definisjon voksen. Han har valgt å ikke studere, og jobber strøjobber fordi han «verdsetter fritiden sin»… Det er samboer som dekker ekstrautgiftene hans så jeg blander meg ikke oppi det, men akkurat dette med den store kjellerstuen som heller kan være en flott plass for alle å samles, de yngre til å ha med venner osv, den syntes jeg han ikke bør ha «rett» på lenger.

Er jeg urimelig? 

Anonymkode: d559f...cfb

Her burde du sette deg ned med din samboer og forklare at han aktivt saboterer sitt barns selvstendighet med å sy disse putene udner armene.

I en alder av 21 år så skal man klare seg selv. Det betyr at man enten studerer, eller jobber. Og om man bor hjemme i en alder av 21 så skal man betale husleie. Ikke fordi familien trenger det, men av prinsipp for at man skal utvikle seg til et oppegående menneske. Voksne som behandles som barn og som får bo hjemme gratis uten noe krav om aktivitet blir ødelagte. "Å verdsette fritiden sin" er veldig lett når man surfer på pappas penger, og de er det null motivasjon for å slutte å surfe.

Dette er helt missforstått godhet og en enorm bjørnetjeneste for sønnen. Og du kommer til å slite med denne stesønnen lenge om dere ikke tar grep.

Dere er nå tre voksne i husholdnignen, og alle tre voksne må bidra like mye.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...