Gå til innhold

Er hund eller katt det beste kjæledyret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er like glad i begge deler. 
Akkurat nå har jeg katt fordi jeg ikke har tid til hund.

Litt bedre tid, jeg ville hatt begge deler.

Anonymkode: b446a...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har begge og liker begge like godt. Eneste forskjell er at hundene får sove i senga med oss for de tråkker ikke på oss mens vi sover. Ellers er de ganske like, kattene våre er med på tur med hundene, følger etter oss rundt i huset og er generelt ganske "hundeaktige". Men soving med dem er og blir totalt uaktuelt. 😂

Anonymkode: 7adfc...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det ville jeg personlig listet som en fordel, i hvert fall her på landet, det kryr av dem.

Anonymkode: 15b5c...3c6

For å supplere; her er det bare underholdning om fluer og edderkopper, eller skjeggkre for den sags skyld, finner veien inn i huset. De har ikke lang levetid så lenge de to jegerne mine bor her. 

Anonymkode: 16bd0...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker hunder best, rett og slett fordi hunden som art og dens behov, atferd og væremåte tiltaler meg. Jeg synes hunder er interessante dyr å leve med, også gir det meg mye glede gjennom den gjensidige kjærligheten.

Jeg vil likevel oftere anbefale katter enn hunder til folk. Hunder krever mer mosjon og stell enn folk flest er klar over, og dessverre er flertallet av hunder jeg ser på jobben min enten overvektige, understimulert, ustelt (floker, møkkete) og har for lange negler. Eierne er ikke klar over dette engang, noe som vitner om deres manglende kunnskaper om dyret de bor med.

Katter er enklere i den forstand at de aktiviserer og stimulerer seg selv mye gjennom utetid. De krever ofte også mindre fysisk stell, utenom langhårskatter. 

Anonymkode: cc8a2...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker katter best og har katt selv 🥰

Liker dem best på grunn av det mange alt har skrevet i denne tråden 🙂

Har ikke noe imot hunder heller, men ville ikke hatt hund selv På grunn av ting som allerede er nevnt i tråden. Noen hunder sikler også og det er ekkelt. Katter gjør som regel ikke det. 

Anonymkode: 626ad...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er det beste kjæledyret kom da helt ann på eier. Jeg tenker den største fordelen katt har over hund er at de tåler bedre å være alene hjemme over tid og at de krever mindre kunnskaper og praktiske ferdigheter å oppdra sammenlignet med en hund. Største ulempen med katt tenker jeg er at uansett om man har utekatt eller innekatt blir ikke dyreholdet helt optimalt. Utekatt kan bli påkjørt, tatt av rev, få frostskader, bli mishandlet. Innekatt derimot lever et mye tryggere, men også mindre innholdsrikt liv. Ellers er det en ulempe med kattedo, som ialf jeg synes er passe ekkelt. Samt slitasje på inventar grunnet kloring. Mye lettere å lære en hund å ikke skrape på ting enn å lære en katt å ikke klore. 

Hunder er min favoritt. Jeg digger at man kan ta de med seg på utflukter og friluftsopplevelser. Man kan drive med trening og hundesporter. Det handler like mye om samarbeid som å "være sjef" og få hunden til å adlyde. Min hund er besøkshund og skal muligens bli terapihund. Ei jeg kjenner til ønsker å utdanne ene sin til redningshund. Det er mye potensiale i de dyrene, rett og slett.

Største ulempen med hund tenker jeg er at om noe går galt kan det bli en ganske stor begrensning i livet. Seperasjonsangst, en ting som er tilnærmet uforenelig med å, ja, gå på jobb f.eks. Samfunnet har ganske store forventninger til hund, og det er en påkjenning om hunden blir "ett problembarn". Bjeffing, hopping, knurring, graving, lekebiting, rømming. Ting som igrunn er ganske naturlig hundeadferd er stressende å håndtere, og man kan bli greit dømt for å ha feilet i hundeoppdragelsen. Katten derimot kan drite i utemøblene til naboen, drepe utrydningstruet fugl og bite besøket uten at noen løfter ett øyenbryn 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katt er bare kos.

Hund er bare stress, arbeid og ansvar.

Har 2 hunder. Kan ikke ha katt, for ingen i min familie eller venner er villig til å passe en katt. Men 2 hunder har jeg 10 stk som står klart til å ta mens jeg reiser på ferie. Forstå det den som vil. Blir så fastlåst med katt. Kan ikke legges inn på sykehus en gang. To ganger har jeg skrevet meg ut etter noen timer (måtte egentlig legges inn), fordi ingen ville ta katten.

Hadde jeg hatt samboer (med kattevennlig familie), så hadde jeg skaffet meg katt på sekundet.

Anonymkode: bc5d5...9be

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Katt er bare kos.

Hund er bare stress, arbeid og ansvar.

Har 2 hunder. Kan ikke ha katt, for ingen i min familie eller venner er villig til å passe en katt. Men 2 hunder har jeg 10 stk som står klart til å ta mens jeg reiser på ferie. Forstå det den som vil. Blir så fastlåst med katt. Kan ikke legges inn på sykehus en gang. To ganger har jeg skrevet meg ut etter noen timer (måtte egentlig legges inn), fordi ingen ville ta katten.

Hadde jeg hatt samboer (med kattevennlig familie), så hadde jeg skaffet meg katt på sekundet.

Anonymkode: bc5d5...9be

Kan ikke skjønne hvorfor du har hund om det "bare er stress"?

Anonymkode: cc8a2...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker begge deler, og begge har sine ulemper. Har to katter nå, og den ene tror den er en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Liker katter best og har katt selv 🥰

Liker dem best på grunn av det mange alt har skrevet i denne tråden 🙂

Har ikke noe imot hunder heller, men ville ikke hatt hund selv På grunn av ting som allerede er nevnt i tråden. Noen hunder sikler også og det er ekkelt. Katter gjør som regel ikke det. 

Anonymkode: 626ad...78f

Enig i dette, spesielt det med sikling (vet det ikke gjelder alle hunder)

Hva som er «best» er helt umulig å svare på på vegne av andre. Det kommer av på deg som person og hvilket liv man har. Med unntak av den ene i tråden som er mer fastlåst med katt, så er normalen det motsatte.

Jeg jobber mye og bor alene, og reiser på et par-tre turer i året. Helt uproblematisk med katt, hadde ikke vært gjennomførbart med hund. Hadde jeg hatt en annen jobb, en partner og bodd på landet hadde jeg nok hatt hund i tillegg til katt (kommer aldri til å leve uten katt). 

Anonymkode: a4da7...b63

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker både katter og hunder og skulle gjerne hatt begge deler igjen. Men har kommet frem til at katt passer livet mitt bedre da jeg blir veldig sliten av hund. Hunder krever en del mer, og jeg opplever at de hele tiden har en forventning om at noe skal skje - eller et håp om det. Så selv når jeg har gått kjempelang tur tar det ikke lange stunden før hunden ser forhåpningsfullt på meg og "ber" i blikket om noe mer å finne på. Jeg merker også at jeg ikke slapper av helt når jeg har en hund, fordi jeg hele tiden vet at "om så-så mange timer skal jeg ut på neste tur". Det er liksom aldri "pause" helt i hodet. Med det sagt så er hunder herlige, og jeg har utrolig mye fine stunder med dem. Men de er mye mer en livsstil enn det en katt er, føler jeg - så jeg har mye mer ro i meg når jeg har ansvar for en katt enn en hund. 

Anonymkode: ecccc...a9b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...