Gå til innhold

Er hund eller katt det beste kjæledyret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom med fordeler og ulemper for begge?

Anonymkode: 1d7e2...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst liker jeg katter best, det er jo viktigste kriteriet. 

Ellers velger jeg katt fordi jeg 1) reiser mye, og de bryr seg særdeles lite om det så lenge de har pass og mat, 2) de er selvstendige, så om jeg ikke har tid eller ork til å leke eller kose en dag så bryr det dem ingenting, 3) de er små, renslige, og lukter ikke, 4) det er overraskende mye selskap i dem, jeg føler meg ensom når de ikke er i nærheten. 

Anonymkode: 16bd0...bde

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund.

Girt like mye kos som den får, er der for deg uansett hva, drar ikke inn døde dyre og er absolutt de peneste.

Anonymkode: 5b4e3...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyet som ser.

Katt:

Selvstendig

Renslig - steller seg selv

Lager veldig søte lyder

Egenrådig

Hund:

Krever mye både tid og energi 

Møkkete, må vaskes og stelles 

Bjeffer

Kan trenes opp

Veldig lojal - bestevenn for livet

Jeg er glad i begge, men må nok innrømme at jeg heller mer mot katt. Hunder krever liksom en hel livsstil. Vi har hund nå og jeg er kjempeglad i den lille skapningen, men jeg hater virkelig å måtte ut å traske på den evinnelige turen i all slags vær hver eneste dag 😅 Var mye enklere da jeg hadde katt!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp med begge, men har alltid foretrukket hunder. De er lojale, mer gira, har tydelig kroppsspråk, gode tur venner. Jeg liker bedre å leke med hunder, og jeg har fått et helt annet bånd med dem enn kattene. Elsker å trene hund, og å holde på med spor og agiliy. Bygge et bånd og vennskap gjennom samarbeid er helt fantastisk.

Katter er mer avslappet, fine å ha på fanget når man bare vil slappe av på sofaen. Lettere i form av at de er mer selvstendige, lager som regel ikke masse lyd, og du slipper å gå ut i all slags vær + gå tur hver dag selv når du er skikkelig trøtt/sliten/syk.

Endret av Disney Adult
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er en livsstil som du må planlegge alt etter, mens katter bare «er der». Hva som passer best kommer helt an på hvordan person man er og hvor hjemmebundet man trives med å være.

Anonymkode: 54193...be2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja takk, begge deler. :)

Katter er selvstendige, renslige og "enkle" som gir mye glede ved kos og lek. 

En hund krever med stimuli av oss, men er lojale "venner" man kan gjøre ting sammen med og ta med bort. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katt: Selvstendig, enklere og rimeligere å eie, mye kos og glede og lite jobb?

Hund: Mye jobb med trening og lufting og krever mye stimuli/kognitivt i relasjonen til mennesket, krever mye stell og rengjøring i hjemmet (talg i pelsen, tilsølt pels med vann/sand/jord, dyrt å eie (mat/vaksiner og evt operasjon) Må ha dyrepass selv ved kortere reise (en katt kan man ofte reise i fra et døgns tid)

Anonymkode: 46433...da8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter.

Selvstendig og renslig, klarer seg selv hjemme når du er på jobb fx, søte og kosete, stort sett lette å ha med å gjøre, og lever i tillegg lenger, ofte mye lenger. Og ikke minst, de bjeffer ikke som besatt.

😸🥰

Anonymkode: 6a9d4...39e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening, katter er det beste. 
katter er renslige, de lufter seg selv, er ikke like needy som hunder, kan være alene i huset en stund så lenge noen er innom å ser etter de (vi har luke så katten kan gå ut og inn som den vil). De er roligere. 

hunder er som nevnt over needy, mange er bråkete, de må luftes og aktiviseres hele tiden, man kan ikke dra fra dem en helg, noen må da ha hunden hele tiden. De er også møkkete, har plutselig rullet seg i avføring den har funnet ute eller spist den 🤢 jeg liker hunder altså, men vil aldri ha en. 

Anonymkode: 5878b...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker hunder best pga båndet jeg får til dem ift katter.

Anonymkode: c9300...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hunde-menneske og det kommer jeg alltid til å være 😊 At en hund er mer avhengig av sin eier, gjør meg ingenting 😊 Jeg koser meg på tur med hunden min ♥️ Man kan bruke en hund til så mye mer enn katt. Kløving, trene lydighet, agility osv, osv...

Katter gir meg ingenting og jeg kommer aldri til å skaffe meg det. For meg er katter lunefulle og ikke til å stole på.... Jeg kan telle på EN hånd de kattene jeg har møtt og faktisk likt. 

Endret av Mardina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg ser hundeeiere plukke opp den bæsjen og bærer rundt på den fulle bæsjeposen..priser jeg meg lykkelig over at jeg har katt. 

Anonymkode: 56c8a...c12

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når jeg ser hundeeiere plukke opp den bæsjen og bærer rundt på den fulle bæsjeposen..priser jeg meg lykkelig over at jeg har katt. 

Anonymkode: 56c8a...c12

Ja, for å bære på den posen er jo virkelig et stort problem 😄 😄 

Dere katte eiere plukker da bæsj et par ganger i uken også 😄 😄 

Jeg bærer gladelig den bæsjeposen, for å slippe lukten av kattepiss 🤮 🤢

Endret av Mardina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (12 timer siden):

Ja, for å bære på den posen er jo virkelig et stort problem 😄 😄 

Dere katte eiere plukker da bæsj et par ganger i uken også 😄 😄 

Jeg bærer gladelig den bæsjeposen, for å slippe lukten av kattepiss 🤮 🤢

Ikke i sommerhalvåret, kattedoene står bortimot ubrukte da 👍🏼

Anonymkode: 2568b...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mardina skrev (13 timer siden):

Katter gir meg ingenting og jeg kommer aldri til å skaffe meg det. For meg er katter lunefulle og ikke til å stole på.... Jeg kan telle på EN hånd de kattene jeg har møtt og faktisk likt. 

Det handler nok om hva man er vant med og kjenner.

Jeg har klappet katter i de fleste land jeg har besøkt. Merker raskt om de er kontaktsøkende, ser friske, ut, leser kroppsspråket med tanke på om de er usikre eller redde, eller vil ha kos. Kan til og med raskt vurdere hvem som kan plukkes opp for litt kos og ikke. 

Hunder derimot... Har aldri vært trygg på dem. Klarer ikke lese kroppsspråket, og selv om de er vennlige synes jeg mange er alt for brå i bevegelsene, for påtrengende. 

Anonymkode: 16bd0...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker katt

Fodeler

De er mer selvstendige

De går ut og inn som de vil 

De er kosete og blir en god fanilievenn

Lettere at folk passer katten da katten er mye mer selvstendig 

Ulemper

De fanger mus, fugl og alt mulig 

De er vanskeligere å flytte til byen med. 

Vanskeligere å bo i leilighet som ikke er i første etg med mindre det er inne katt eller katt som går i bånd

Hunder

Fordeler 

Man bli tvunget ut på tur flere ganger om dagen. 

De er som regel kjærlige

Blir en god familievenn 

Ulemper

De er mye mer avhengig av deg til å komme seg ut. 

De bråker mer

Lukter når de er våte 

Trenge mye mer av en hundepasser enn det katter gjør 

Dagene du er sliten/ syk osv så må hunder forsatt ut å gå tur. 

Ikke alle hunder liker seg hjemme alene og blir stresset av det. 

Det krever mer av deg for å ha hund enn katt. Hundetrening, du må kunne mye mer.  

Må legge til at begge dyrene må følges passes godt på når man har barn. har jo vert katter som har drept babyer pga at den har lagt seg på barnet i senga eller vogner og det har vert hunder som har drept mennesker. 

Anonymkode: 8f7e5...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ulemper

De fanger mus, fugl og alt mulig 

Anonymkode: 8f7e5...a97

Det ville jeg personlig listet som en fordel, i hvert fall her på landet, det kryr av dem.

Anonymkode: 15b5c...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...