Gå til innhold

Legge inn kjøp av bolig, lån og fellesgjeld i skattekort? Som forklart til noen som er dum?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp kjøpt min første leilighet og jeg sliter litt med å forstå dette med hvordan det fungerer med skattekortet i forhold til dette med om man må endre det selv eller ikke og hvordan man gjør det? Noen som kan forklare dette på en veldig enkel og fordummende måte så jeg er sikker på at jeg forstår det? (Jeg har selvfølgelig googlet men er som sagt forholdsvis dum så sliter med å forstå det som står på Skatteetaten sine nettsider og jeg forsøkte nettopp å ringe Skatteetaten også men jeg skjønte ikke det hun som hjalp meg sa og jeg turte ikke si flere ganger at det var vanskelig for meg å forstå o.l). 

Jeg har jo per nå: 1) brukt egenkapital og har dermed mindre bankinnskudd nå enn det står i skattekortet mitt nå at jeg har. Så vidt jeg har forstått skal bankinnskudd jeg skriver inn være det jeg tror jeg har stående på konto 31. desember 2024? 2) Tatt opp lån på ca 1 million i Husbanken 3) Overtok også fellesgjeld som følger leiligheten på ca 300 tusen, men jeg tror ikke det blir betalt ned noe på rentene (jeg betaler jo ned på fellesgjelden via fellesutgiftene). 4) Jeg antar også at studielånet i Lånekassen som jeg har på ca 100 tusen kommer til å bli slettet pga at jeg har blitt ufør/lav inntekt, men jeg får ikke sikkert svar på dette før i ca. oktober da.

Annet relevant er vel også at uføretrygden min blir trekkt etter tabelltrekk også har jeg en liten deltidsjobb der jeg får utbetalt 3000 kr før skatt i måneden som blir trukket 34% skatt.

Anonymkode: 8b812...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ikke endre skattekortet hvis du ikke orker styret. Du får igjen på skatten neste år uansett, bare sjekk av bolig og gjeld er oppført i skattemeldingen, går vanligvis automatisk. 

Anonymkode: 69fd0...2e7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går inn og endrer akkurat de samme punktene som du har nevnt her. Setter ned bankinnskudd og muligens inntekt/ uførepensjon, avhengig av om det allerede er hensyntatt hos skatteetaten eller ikke. Så legger du inn lånet og fellesgjelden på leiligheten, årets renteutgifter og ligningsverdien på leiligheten. 

Anonymkode: bcaa0...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må ikke endre skattekortet hvis du ikke orker styret. Du får igjen på skatten neste år uansett, bare sjekk av bolig og gjeld er oppført i skattemeldingen, går vanligvis automatisk. 

Anonymkode: 69fd0...2e7

Er du sikker på at det er greit å vente med å endre dette og at det vil dukke opp automatisk? Jeg er så redd for å glemme å sjekke det når skattemeldingen kommmer med tanke på at det jo er kjempelenge til. Det står f.eks at det er viktig å sjekke at renten stemmer om den er fast på lånet og det er den, tenk om jeg glemmer det og sender det inn feil? Hva skjer da?

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du går inn og endrer akkurat de samme punktene som du har nevnt her. Setter ned bankinnskudd og muligens inntekt/ uførepensjon, avhengig av om det allerede er hensyntatt hos skatteetaten eller ikke. Så legger du inn lånet og fellesgjelden på leiligheten, årets renteutgifter og ligningsverdien på leiligheten. 

Anonymkode: bcaa0...6f3

Dette var dessverre ikke enkelt nok forklart for meg. Kunne du kanskje orket å forklare det på en enklere måte og veldig inn med teskje? Jeg er dessverre litt dårlig på disse tingene og det tar tid for meg å skjønne nye ting dessverre.

 

1) Jeg forstår så klart dette med å skru ned bankinnskuddet da, da skriver jeg bare inn det jeg antar jeg har stående på alle kontoer i banken 31. desember 2024. Også kommer skatteetaten til å hente de faktiske tallene fra min bank på slutten av året slik at det blir helt rett, eller?

 2) Hva mener du med å sette ned inntekt? Jeg får jo mer i uføretrygd enn det jeg fikk i AAP? Og hun jeg snakket med fra skatteetaten sa noe med at de tok inntekten min fra oktober 2023 som utgangspunkt for utregning så det skulle gå fint?

3) Men samtidig, som jeg glemte å nevne i hovedinnlegget så har jeg også fått en etterbetaling fra NAV nå nettopp på 88 000 kr så da skjønte jeg det slik at jeg må legge dette til i summen på uføretrygden slik at det skal bli rett ift skatteetaten/skattekort/skattemelding? 

4) Skal lån og fellesgjeld regisreres hver for seg i skattekortet? 

5) Lån og fellesgjeld kommer ikke automatisk opp i skattekortet slik som Anonym svarte meg over her, eller? 

6) Hvordan finner man ut årets renteutgifter og skal det være både på lån og fellesgjeld? 

7) Hva er ligningsverdi på leiligheten? Har aldri hørt om dette før… 

Anonymkode: 8b812...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du sikker på at det er greit å vente med å endre dette og at det vil dukke opp automatisk? Jeg er så redd for å glemme å sjekke det når skattemeldingen kommmer med tanke på at det jo er kjempelenge til. Det står f.eks at det er viktig å sjekke at renten stemmer om den er fast på lånet og det er den, tenk om jeg glemmer det og sender det inn feil? Hva skjer da?

Anonymkode: 8b812...f7d

Tallene i skattemeldingen har ikke noe med hva som står i skattekortet å gjøre, tallene i skattemeldingen er hentet fra arbeidsgiver, NAV, banker og lignende og er de tallene som faktisk endte opp med å være de rette.

Tallene i skattekortet er anslag for at Skatteetaten skal kunne vise deg omlag hvor mye du kommer til å måtte skatte.

I din situasjon vil du ende opp med å betale mindre skatt i 2024 enn du hadde gjort om du ikke kjøpte leiligheten.

Endrer du ikke noe, får du igjen. Så det er ikke farlig å ikke endre. Men det er ikke farlig å endre heller, men da får du ikke like mye igjen. Du får velge det som passer best til din personlige situasjon 🙂

Anonymkode: 831b0...a28

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tallene i skattemeldingen har ikke noe med hva som står i skattekortet å gjøre, tallene i skattemeldingen er hentet fra arbeidsgiver, NAV, banker og lignende og er de tallene som faktisk endte opp med å være de rette.

Tallene i skattekortet er anslag for at Skatteetaten skal kunne vise deg omlag hvor mye du kommer til å måtte skatte.

I din situasjon vil du ende opp med å betale mindre skatt i 2024 enn du hadde gjort om du ikke kjøpte leiligheten.

Endrer du ikke noe, får du igjen. Så det er ikke farlig å ikke endre. Men det er ikke farlig å endre heller, men da får du ikke like mye igjen. Du får velge det som passer best til din personlige situasjon 🙂

Anonymkode: 831b0...a28

Bare glem dette jeg skrev over (før jeg så at du har fått en etterbetaling fra NAV).

Da kan det hende du må trekke mer skatt, og du bør definitivt endre skattekortet ditt, så du ikke risikerer å få restskatt.

Anonymkode: 831b0...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er du sikker på at det er greit å vente med å endre dette og at det vil dukke opp automatisk? Jeg er så redd for å glemme å sjekke det når skattemeldingen kommmer med tanke på at det jo er kjempelenge til. Det står f.eks at det er viktig å sjekke at renten stemmer om den er fast på lånet og det er den, tenk om jeg glemmer det og sender det inn feil? Hva skjer da?

Dette var dessverre ikke enkelt nok forklart for meg. Kunne du kanskje orket å forklare det på en enklere måte og veldig inn med teskje? Jeg er dessverre litt dårlig på disse tingene og det tar tid for meg å skjønne nye ting dessverre.

 

1) Jeg forstår så klart dette med å skru ned bankinnskuddet da, da skriver jeg bare inn det jeg antar jeg har stående på alle kontoer i banken 31. desember 2024. Også kommer skatteetaten til å hente de faktiske tallene fra min bank på slutten av året slik at det blir helt rett, eller?

 2) Hva mener du med å sette ned inntekt? Jeg får jo mer i uføretrygd enn det jeg fikk i AAP? Og hun jeg snakket med fra skatteetaten sa noe med at de tok inntekten min fra oktober 2023 som utgangspunkt for utregning så det skulle gå fint?

3) Men samtidig, som jeg glemte å nevne i hovedinnlegget så har jeg også fått en etterbetaling fra NAV nå nettopp på 88 000 kr så da skjønte jeg det slik at jeg må legge dette til i summen på uføretrygden slik at det skal bli rett ift skatteetaten/skattekort/skattemelding? 

4) Skal lån og fellesgjeld regisreres hver for seg i skattekortet? 

5) Lån og fellesgjeld kommer ikke automatisk opp i skattekortet slik som Anonym svarte meg over her, eller? 

6) Hvordan finner man ut årets renteutgifter og skal det være både på lån og fellesgjeld? 

7) Hva er ligningsverdi på leiligheten? Har aldri hørt om dette før… 

Anonymkode: 8b812...f7d

Jeg tror den første som kommenterte har rett, ikke gjør noen endringer. La skattekortet være som det er. Du risikerer bare å kysse det til når du har så lite greie på disse tingene.

Anonymkode: bcaa0...6f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er du sikker på at det er greit å vente med å endre dette og at det vil dukke opp automatisk? Jeg er så redd for å glemme å sjekke det når skattemeldingen kommmer med tanke på at det jo er kjempelenge til. Det står f.eks at det er viktig å sjekke at renten stemmer om den er fast på lånet og det er den, tenk om jeg glemmer det og sender det inn feil? Hva skjer da?

Dette var dessverre ikke enkelt nok forklart for meg. Kunne du kanskje orket å forklare det på en enklere måte og veldig inn med teskje? Jeg er dessverre litt dårlig på disse tingene og det tar tid for meg å skjønne nye ting dessverre.

 

1) Jeg forstår så klart dette med å skru ned bankinnskuddet da, da skriver jeg bare inn det jeg antar jeg har stående på alle kontoer i banken 31. desember 2024. Også kommer skatteetaten til å hente de faktiske tallene fra min bank på slutten av året slik at det blir helt rett, eller?

Bare anslå innskuddet per 31.12.24. Mest sannsynlig har du ikke over 1,7 mill i formue 31.12.24 og beløpet vil ikke ha betydning for skatten.

 2) Hva mener du med å sette ned inntekt? Jeg får jo mer i uføretrygd enn det jeg fikk i AAP? Og hun jeg snakket med fra skatteetaten sa noe med at de tok inntekten min fra oktober 2023 som utgangspunkt for utregning så det skulle gå fint?

Du trenger ikke å gjøre noe med inntekten hvis den ikke har endret seg.

3) Men samtidig, som jeg glemte å nevne i hovedinnlegget så har jeg også fått en etterbetaling fra NAV nå nettopp på 88 000 kr så da skjønte jeg det slik at jeg må legge dette til i summen på uføretrygden slik at det skal bli rett ift skatteetaten/skattekort/skattemelding? 

Usikker på denne, men tror NAV trekker 44 % på etterbetaling. Men som sagt er jeg usikker.

4) Skal lån og fellesgjeld regisreres hver for seg i skattekortet? 

Du kan legge summen av de to beløpene i samme boks i skattekortet.

5) Lån og fellesgjeld kommer ikke automatisk opp i skattekortet slik som Anonym svarte meg over her, eller? 

Lån og fellesgjeld kommer automatisk opp i skattemeldingen, ikke i skattekortet nå.

6) Hvordan finner man ut årets renteutgifter og skal det være både på lån og fellesgjeld? 

Sjekk nedbetalingsplanen du har fått fra banken for å finne renteutgifter på lånet ditt. 

7) Hva er ligningsverdi på leiligheten? Har aldri hørt om dette før… 

Ligningsverdien er ca. 25 % av virkelig verdi, men som skrevet under pkt 1 kommer du neppe opp i 1,7 mill i formue og ligningsverdien påvirker ikke skatten

Anonymkode: 8b812...f7d

Se kommentarer under hvert punkt.

Anonymkode: 72bc7...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Jeg forstår så klart dette med å skru ned bankinnskuddet da, da skriver jeg bare inn det jeg antar jeg har stående på alle kontoer i banken 31. desember 2024. Også kommer skatteetaten til å hente de faktiske tallene fra min bank på slutten av året slik at det blir helt rett, eller?

Ja, skriv det du tror du skal ha. Om du ikke har veldig høy formue, er ikke dette punktet viktig, da jeg antar at du uansett ikke skal betale formueskatt.

4) Skal lån og fellesgjeld regisreres hver for seg i skattekortet? 

Nei, de kan du sette sammen. Gjeld er gjeld, samme hvor man har den.

5) Lån og fellesgjeld kommer ikke automatisk opp i skattekortet slik som Anonym svarte meg over her, eller? 

Nei, ikke når du kjøpte leiligheten i år, da vet ikke Skatteetaten om den ennå. Så det må du legge til selv.

6) Hvordan finner man ut årets renteutgifter og skal det være både på lån og fellesgjeld? 

Renteutgiftene finner du ved å se på husleiefakturaer, det pleier ofte å stå der,  og låneinformasjon i banken.

7) Hva er ligningsverdi på leiligheten? Har aldri hørt om dette før… 

Ligningsverdi er den verdien Skatteetaten bruker på leiligheten din når de skal fastsette formue. Den er på rundt 25 % av markedsverdien. Ligningsverdien skal stå i salgsoppgaven for leiligheten for eksempel.

Men dersom du ikke har mye penger utenom, så spiller det ikke noen rolle hva det står der, for det tallet brukes bare til å regne ut formueskatt, og det skal man bare betale hvis man har 1,7 millioner i verdien til overs når alle lån er betalt.

Om du ikke finner tallet, skriv 25 % av  kjøpesum+fellesgjeld.

Anonymkode: 831b0...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror den første som kommenterte har rett, ikke gjør noen endringer. La skattekortet være som det er. Du risikerer bare å kysse det til når du har så lite greie på disse tingene.

Anonymkode: bcaa0...6f3

Det kom mer informasjon etterhvert, blant annet en etterbetaling på 85 000 fra NAV. Så jeg tror det bør endres for å være på den sikre siden.

Anonymkode: 831b0...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Jeg har nettopp kjøpt min første leilighet og jeg sliter litt med å forstå dette med hvordan det fungerer med skattekortet i forhold til dette med om man må endre det selv eller ikke og hvordan man gjør det? Noen som kan forklare dette på en veldig enkel og fordummende måte så jeg er sikker på at jeg forstår det? (Jeg har selvfølgelig googlet men er som sagt forholdsvis dum så sliter med å forstå det som står på Skatteetaten sine nettsider og jeg forsøkte nettopp å ringe Skatteetaten også men jeg skjønte ikke det hun som hjalp meg sa og jeg turte ikke si flere ganger at det var vanskelig for meg å forstå o.l). 

Jeg har jo per nå: 1) brukt egenkapital og har dermed mindre bankinnskudd nå enn det står i skattekortet mitt nå at jeg har. Så vidt jeg har forstått skal bankinnskudd jeg skriver inn være det jeg tror jeg har stående på konto 31. desember 2024? 2) Tatt opp lån på ca 1 million i Husbanken 3) Overtok også fellesgjeld som følger leiligheten på ca 300 tusen, men jeg tror ikke det blir betalt ned noe på rentene (jeg betaler jo ned på fellesgjelden via fellesutgiftene). 4) Jeg antar også at studielånet i Lånekassen som jeg har på ca 100 tusen kommer til å bli slettet pga at jeg har blitt ufør/lav inntekt, men jeg får ikke sikkert svar på dette før i ca. oktober da.

Annet relevant er vel også at uføretrygden min blir trekkt etter tabelltrekk også har jeg en liten deltidsjobb der jeg får utbetalt 3000 kr før skatt i måneden som blir trukket 34% skatt.

Anonymkode: 8b812...f7d

Du går inn på skatteetaten sine sider, trykk der det står endre, logg inn. 

Du får så opp et slags "skjema" med fe forskjellige punkter som lønn, gjeld, bolig osv. 

Du trykker inn på hvert av punktene for å endre det som står der. Den nye informasjon du skal bruke er altså situasjon fra og med dags dato og ut året ( men du kan endre det så ofte du ønsker). For gjeld er må du se på hvor mye du skal betale i renter ut året å legge dette inn, det finner du ved å se på papirene fra banken hvor du har fått en nedbetalings plan. På den står det spesifisert hvor mye som er renter og hvor mye som er avdrag - samme gjelder for lånekassen.

 

Etterhvert som ting endrer seg ila året så oppdaterer man informasjon. Altså samme prosedyre.

Anonymkode: 0d2dd...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trakk ikke NAV skatt av etterbetalingen? 

Anonymkode: 0041d...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg synes er litt rart er at det virker som om veldig mange her inne bruker mer tid på å fylle inn skattekortet enn å faktisk kontrollere skattemeldingen... 

La skattekortet være om du ikke mistenker baksmell. Kjøp av bolig vil i de fleste tilfeller medføre store rentefradrag, så det rydder opp i potensiell baksmell. Med mindre sparepenger på konto får man mindre kapitalinntekter, og dertil lavere skatt. 

Så det enkleste er å la skattekortet være, og heller fokusere på å jakte fradrag på skattemeldingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...