Gå til innhold

Er det riktig at mannen gjør "alt" ute = kvinnen skal gjøre alt husarbeidet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Der vil jeg være mannen.

 

Dekkskift her er satt vekk til dekkhotell. Brøyting har en nabobonde.  Sitteklipper til 2 mål plen som tar ca 1 time. Og plenen blir klipt ca 1 gang hver 3.uke pga blomstring og innsekter. Husmaling ca hvert 10.år. Det var fellesprosjekt for 3 år siden. Veden kjøpes av han som brøyter, så eneste jobben er å få den inn. 

Middag lages daglig. Pga hund, støvsuges det daglig. Sengene byttes på ca 1 gang i uka. Klesvask ca 2 ganger i uka. Også har man tilfeldig småplukk ingen ser. 

Hadde vi fordelt at han skulle gjøre  kun utearbeid og jeg innearbeid, hadde jeg bodd for meg selv.

Anonymkode: 715dc...d27

Samme her. 

Anonymkode: be254...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vil du ha en mann som ektemann, eller ei venninne som ektemann?

Anonymkode: 1fca0...ec1

Kvinner vil ha en mann, ikke er barn. Mannen til ts er et barn, hadde aldri giddet. 

Anonymkode: be254...b0a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (2 timer siden):

Det er jo rett og slett ikke sant. Jeg bor alene på en gård, med stor tomt og gårdsvei, men det som skal gjøres ute er strengt talt en bagatell sett opp mot husarbeid.

For noe forbannet tull, det å ha gård er ekstremt mye arbeid utendørs. Har selv jobbet på gård med driftsbygninger og alt det som skal til for å holde dette oppe å gå. For å si det slik jeg hadde lett byttet alt mot innearbeid alle dager i året. Slutt å spille så forbannet dum som dette her.  Husarbeid gjør jeg lett, også utearbeid. Det er mye jobb alt sammen om man er en familie, om ikke er innearbeidet lett og jeg tar det lett alle dager i året. Vedlikehold av en gård ? Kutt ut pisspratet ditt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En gjennomgående diskusjon her i huset er at siden mannen gjør alt ute:
- kantklipper, ca 1 gang mnd
- kjører sitteklipper på de områdene robotklipperen ikke når, ca 1 gang mnd
- freser snø
- fjerner snø fra taket (de få årene det har snødd så mye at det behøves)

...så bør alt husarbeidet inne gjøres av kvinnen.
(innendørs bytter han forøvrig vann på robotstøvsugeren / rengjør stasjonen hver uke / renser filter på varmepumpe ved behov).

Hvis huset skal vaskes / males har dette alltid vært en felles innsats.

Hva er deres tanker? 
Jeg føler det er mye mer som må gjøres inne kontra ute.

Anonymkode: 553f4...e72

Dette er vel en av de tradisjonelle arbeidsfordelings- trådene som har gått igjenn  på KG postet av en eller flere kvinner i lang tid  ?

Anonymkode: d9313...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (36 minutter siden):

Kutt ut pisspratet ditt !

Her var det mange følelser i sving. Prøv å smile litt mer, så går den beisinga og vinduspussinga som en lek skal du se, mens du rører i gryter og reparerer gjerder. - Sånn folk flest lever. Det går så fint så.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (1 minutt siden):

Her var det mange følelser i sving. Prøv å smile litt mer, så går den beisinga og vinduspussinga som en lek skal du se, mens du rører i gryter og reparerer gjerder. - Sånn folk flest lever. Det går så fint så.

Ha ha ha ha  :) Har masse humor, men ser ikke på dette som "husarbeid" VS det å holde en gård utendørs som noe likestilt. Hadde valgt husarbeidet 100 av 100 ganger :) Så kan du gjerne påstå det motsatte, men det er fordi du ikke vet hva det går i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomKrus skrev (7 minutter siden):

 det er fordi du ikke vet hva det går i. 

Selvfølgelig måtte du mansplaine det jeg gjør daglig for meg.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig måtte du mansplaine det jeg gjør daglig for meg.

Husarbeid eller det å holde gården oppe å gå  utvendig ?  Jeg  har gjort begge deler og vet hva jeg ville valgt om jeg kunne. Nå har jeg ikke noen gård lenger, og det har sine grunner. Og jeg gjør med glede husarbeid hver eneste dag, det er en lek i forhold til å holde en gård utvendig. Så kutt skitpratet ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En gjennomgående diskusjon her i huset er at siden mannen gjør alt ute:
- kantklipper, ca 1 gang mnd
- kjører sitteklipper på de områdene robotklipperen ikke når, ca 1 gang mnd
- freser snø
- fjerner snø fra taket (de få årene det har snødd så mye at det behøves)

...så bør alt husarbeidet inne gjøres av kvinnen.
(innendørs bytter han forøvrig vann på robotstøvsugeren / rengjør stasjonen hver uke / renser filter på varmepumpe ved behov).

Hvis huset skal vaskes / males har dette alltid vært en felles innsats.

Hva er deres tanker? 
Jeg føler det er mye mer som må gjøres inne kontra ute.

Anonymkode: 553f4...e72

Det er mye mer å gjøre inne ja. Du blir rundlurt. Slavearbeid kalles sånt i min bok.

Men... jeg reagerer på at du ikke gjør noe av utearbeidet. Hvorfor gjør du ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (1 minutt siden):

Husarbeid eller det å holde gården oppe å gå  utvendig ?  

Begge deler. Jeg gjør alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (1 minutt siden):

Begge deler. Jeg gjør alt.

Da forstår jeg du er sur :)  Men si at dere skal dele dette da, hva ville du valgt, tatt alt ute eller alt inne ? Jeg vet hva jeg ville valgt :)  Når det er sagt for 100 år siden var dette likestilt, enormt mye arbeid begge deler. Det å være "husmor" var et slit, men det å jobbe ute med alt som måtte gjøres var også et slit. I dag er det helt annerledes.  Hadde lett tatt alt inne om damen hadde tatt alt ute på en gård :) Eller rettere sagt jeg hadde ikke hatt samvittighet til å utsette henne for noe slikt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Menn har mindre fritid fordi de velger å jobbe overtid og holde på med sideprosjekter. Altså, skape inntekt. Husarbeid er ulønnet og skaper ingen inntekt eller verdier.

Anonymkode: a7266...314

Inntekten går jo tilbake til familien, så kvinnen kapitaliserer også på at mannen jobber mer. Eventuelt omvendt. 

Men jobber én time mer i snitt i uka eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (3 minutter siden):

 Men si at dere skal dele dette da, hva ville du valgt, tatt alt ute eller alt inne ? 

Jeg har delt det før. Vi delte både ute og inne, men jeg trives bedre med vedhogst og småsnekring enn det ørkesløse husarbeidet - som man bare skal repetere neste dag, eller neste måltid.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, Millinea said:

Helt enig med deg, men jeg klarer ikke overbevise mannen her i huset om det. Totaaaalt fastlåst på det og all logikk og sunn fornuft forsvinner hvis det snakkes om.. Han er oppdratt sånn, så sånn blir det. Det må snus i oppdragelsen av gutter.

Jeg letter på rettferdighetsfølelsen min ved å alltid sørge for at han har prosjekter ute. Spør han om hjelp til å male så har jeg alltids ting jeg må få unnagjort inne :P Usunt som fy.. menmen.

Jeg hadde faktisk bare gått fra han. Jeg kunne ikke vært sammen med noen som respekterte meg så lite. 

Anonymkode: a5c8c...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guido skrev (7 timer siden):

TS her, jeg tjener 1/3 av mannens inntekt (han har meget god lønn).

Så du får nyte godt av lønnen hans?

Om dere er uenig om inne og uteoppgaver må dere finne en løsning internt. Sett opp alt dere gjør og ranger f.eks hva dere ønsker å gjøre. Hva setter du pris på at mannen din gjør for deg  visa verca.

Selv tar jeg gledelig husarbeidet for å slippe masse oppgaver jeg hater som mannen liker å gjøre. 

Kanskje det kan være billigere og roligere for ekteskapet å sette bort flere oppgaver. Er det en pris dere er villig å betale for husfreden?
Snu fokuset? Jeg setter musikk på full guffe og tenker husarbeidet som trim. Kjøper gode produkter, friske blomster for å gi økt velvære. Nytt sengetøy er ekstra deilig med sengekos😉

 


 

Endret av mebeforeyou
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det i hvert fall hos oss, men nå har han gjort utrolig mye for meg. Han bygget en stall og et hønsehus, lagde ridebane, laget en kjørevei rundt tomta (til hest og kjerre), satt opp gjerder, det er mye arbeid. Klager ikke på å gjøre litt vasking inne altså, for en fyr jeg har! 

Anonymkode: c09e4...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kygos skrev (8 timer siden):

Inntekten går jo tilbake til familien, så kvinnen kapitaliserer også på at mannen jobber mer. Eventuelt omvendt. 

Men jobber én time mer i snitt i uka eller noe. 

Ikke hvis de har atskilt økonomi. Mange menn vil heller ikke gifte seg. Og "i snitt" gjelder generelt, ikke i hvert eneste par. Mannen og jeg jobber like mange timer per uke, for eksempel. 

Anonymkode: a7266...314

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er så nøye hvem som gjør hva, så lenge begge har omtrent like mye fritid i løpet av uka eller måneden.

Jeg gjør mest inne, og han gjør mest ute. Har stort hus og hage, pluss flere bygninger på eiendommen. Han står på som en helt ute i sommermånedene, og det setter jeg stor pris på. Kunne ikke ha bodd her uten hans innsats. Er veldig glad for at jeg slipper å styre med beising, alt styret med ved, snekring, det tyngste hagearbeidet, snømåking osv.

Anonymkode: 2b2a5...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (11 timer siden):

Det er mye mer å gjøre inne ja. Du blir rundlurt. Slavearbeid kalles sånt i min bok.

Men... jeg reagerer på at du ikke gjør noe av utearbeidet. Hvorfor gjør du ikke det?

Kan du utdype? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mebeforeyou skrev (10 timer siden):

Så du får nyte godt av lønnen hans?

Om dere er uenig om inne og uteoppgaver må dere finne en løsning internt. Sett opp alt dere gjør og ranger f.eks hva dere ønsker å gjøre. Hva setter du pris på at mannen din gjør for deg  visa verca.

Selv tar jeg gledelig husarbeidet for å slippe masse oppgaver jeg hater som mannen liker å gjøre. 

Kanskje det kan være billigere og roligere for ekteskapet å sette bort flere oppgaver. Er det en pris dere er villig å betale for husfreden?
Snu fokuset? Jeg setter musikk på full guffe og tenker husarbeidet som trim. Kjøper gode produkter, friske blomster for å gi økt velvære. Nytt sengetøy er ekstra deilig med sengekos😉

 


 

Ja, jeg får gratis tak over hodet. Betaler mat 50/50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...