Gå til innhold

Er det riktig at mannen gjør "alt" ute = kvinnen skal gjøre alt husarbeidet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Millinea skrev (5 timer siden):

Helt enig med deg, men jeg klarer ikke overbevise mannen her i huset om det. Totaaaalt fastlåst på det og all logikk og sunn fornuft forsvinner hvis det snakkes om.. Han er oppdratt sånn, så sånn blir det. Det må snus i oppdragelsen av gutter.

Jeg letter på rettferdighetsfølelsen min ved å alltid sørge for at han har prosjekter ute. Spør han om hjelp til å male så har jeg alltids ting jeg må få unnagjort inne :P Usunt som fy.. menmen.

Hvis du skal vaske opp hver dag så vil jeg ha ren bil hver dag. Hvis jeg lå støvsuge hele huset hver uke så skal jeg ha golfbaneplen og polert bil hver lørdag. Hvis jeg skal ta all klesvasken så skal han gjøre alle matinnkjøp 😁 du må kontre det med å vise arbeidsbelastningen. For øvrig så kan du kjøpe dobbelt med skittentøyskurver og så kan han vaske sitt eget

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil du ha en mann som ektemann, eller ei venninne som ektemann?

Anonymkode: 1fca0...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Prøv å la kvinnen skifte dekk! Det er god humor 😂😂

Anonymkode: 430e7...790

Det er da mange som klarer det. Tar en halvtime for meg ca 

Anonymkode: 834d2...9e0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen til ts høres ut som en latsabb. Det er ikke grunnlag for å ha en slik utdatert oppgavefordeling når det er såpass lite å gjøre ute som ts beskriver. Aldri skjønt greia med menn som liksom ikke skal gjøre noe «indretjeneste» bare fordi… fordi hva?

Vi har en fordeling veldig lik #9 i tråden. Har også store uteområder på hytta. Vedarbeid også.

Tom oldefaren min som var født på 1850-tallet skura gulv (gammel sjømann !) og mannen min har arvet lidenskap for mat av sin far. 
 

Det er veldig viktig at alle lærer seg å gjøre et minimum av det som trengs for å leve. Like viktig at gutter lærer det som trengs for å få i seg sunn mat og holde det nogenlunde rent som at jenter lærer ting som å skifte dekk. 
Hos oss er ansvarsområder riktignok fordelt etter hva vi liker å gjøre og er gode på, slik at hverdagen går ca knirkefritt. 
Problemet hadde oppstått om vi ikke utfylte hverandre sånn..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En gjennomgående diskusjon her i huset er at siden mannen gjør alt ute:
- kantklipper, ca 1 gang mnd
- kjører sitteklipper på de områdene robotklipperen ikke når, ca 1 gang mnd
- freser snø
- fjerner snø fra taket (de få årene det har snødd så mye at det behøves)

...så bør alt husarbeidet inne gjøres av kvinnen.
(innendørs bytter han forøvrig vann på robotstøvsugeren / rengjør stasjonen hver uke / renser filter på varmepumpe ved behov).

Hvis huset skal vaskes / males har dette alltid vært en felles innsats.

Hva er deres tanker? 
Jeg føler det er mye mer som må gjøres inne kontra ute.

Anonymkode: 553f4...e72

Vi har to biler, hus, hage og hytte så vi har en del å styre med ute. Allikevel er det nok mer å gjøre inne enn ute. Jeg er enig med deg i det.

Allikevel må jeg si at det er lett å undervurdere utearbeidet hvis man prøver å ramse opp sånn som du prøver. Det dukker opp behov for vedlikehold hele tiden, og det er alt mulig rart fra å bytte en levegg til å fjerne mose på taket. Pluss handling og rydding.

Men mer enn inne? Nei.

Er det ikke bedre å se hvem som sitter mest i sofaen? Du vil aldri klare å regne det ut uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En gjennomgående diskusjon her i huset er at siden mannen gjør alt ute:
- kantklipper, ca 1 gang mnd
- kjører sitteklipper på de områdene robotklipperen ikke når, ca 1 gang mnd
- freser snø
- fjerner snø fra taket (de få årene det har snødd så mye at det behøves)

...så bør alt husarbeidet inne gjøres av kvinnen.
(innendørs bytter han forøvrig vann på robotstøvsugeren / rengjør stasjonen hver uke / renser filter på varmepumpe ved behov).

Hvis huset skal vaskes / males har dette alltid vært en felles innsats.

Hva er deres tanker? 
Jeg føler det er mye mer som må gjøres inne kontra ute.

Anonymkode: 553f4...e72

😂 noe av det dummeste jeg hører. 
Mannen din gjør en brøkdel av det som gjøres totalt.

Jeg hadde gladelig byttet med mannen din på dagen.

Anonymkode: 17754...4d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lite som er riktig eller galt, utenom det å skeivdele arbeidsmengden og ansvaret.
Man kan ikke skulke det som skal gjøres mange ganger i døgnet eller daglig, fordi man klippa hekken i forrige uke og skal legge om hjul til høsten.

De fleste forhold er mest lykkelige om alle gjør alt, og ingen er ensomme i det de gjør. Forståelsen for hverandre øker og sårbarheten avtar.

Å overlate alt av daglige oppgaver til en av partene er en form for mishandling, der du vil kontrollere partneren ved å slite dem ut og binde dem fast hjemme. Helst innendørs. Skikker fra kulturer vi ikke vil sammenlignes med.

Endret av Andro
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil du ha en mann som ektemann, eller ei venninne som ektemann?

Anonymkode: 1fca0...ec1

Hun vil ha en mann. Ikke en døgenikt. 

Anonymkode: 17754...4d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er nei. Usunn dynamikk når den ene har gitt selv veto rett . Er det som er det største problemet her. 

Anonymkode: dcae3...60c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En gjennomgående diskusjon her i huset er at siden mannen gjør alt ute:
- kantklipper, ca 1 gang mnd
- kjører sitteklipper på de områdene robotklipperen ikke når, ca 1 gang mnd
- freser snø
- fjerner snø fra taket (de få årene det har snødd så mye at det behøves)

...så bør alt husarbeidet inne gjøres av kvinnen.
(innendørs bytter han forøvrig vann på robotstøvsugeren / rengjør stasjonen hver uke / renser filter på varmepumpe ved behov).

Hvis huset skal vaskes / males har dette alltid vært en felles innsats.

Hva er deres tanker? 
Jeg føler det er mye mer som må gjøres inne kontra ute.

Anonymkode: 553f4...e72

Jeg tenker at hvert enkelt par får finne sin løsning. Jeg kommer aldri til klippe plenen eller annet ute. Ja takk klesvask. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvor du har daglige oppgaver og han månedlige. 

Anonymkode: c4e35...d97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bor på landet med hus og tomt og hage så tar utearbeidet mer tid enn innearbeidet. Så her gjør jeg husarbeid og han utearbeid. Og når jeg er ferdig inne, så kommer jeg og hjelper han ute. Eller jeg lar husarbeidet ligge litt og bare hjelper han ute. Om en oppvask står på benken eller en klesvask ikke blir bretta med en gang så er det ingen krise.

Anonymkode: 7031f...2d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En gjennomgående diskusjon her i huset er at siden mannen gjør alt ute:
- kantklipper, ca 1 gang mnd
- kjører sitteklipper på de områdene robotklipperen ikke når, ca 1 gang mnd
- freser snø
- fjerner snø fra taket (de få årene det har snødd så mye at det behøves)

...så bør alt husarbeidet inne gjøres av kvinnen.
(innendørs bytter han forøvrig vann på robotstøvsugeren / rengjør stasjonen hver uke / renser filter på varmepumpe ved behov).

Hvis huset skal vaskes / males har dette alltid vært en felles innsats.

Hva er deres tanker? 
Jeg føler det er mye mer som må gjøres inne kontra ute.

Anonymkode: 553f4...e72

Tenker det er individuelt fra familie til familie hvordan det løses. Antall timer det jobbes bør vel være en standard å måle etter? For min del er det det viktigste, at alle har like mye fritid 😅

Veldig urettferdig de årene det ikke snør f.eks? Når han jobber ute, jobber du inne samtidig. Er han ferdig før deg, bør han hjelpe deg med det du gjør så dere kommer raskere i mål. Sånn tenker jeg👍🏻Og omvendt! Selvfølgelig… 

Jeg gjorde alt, så nå er jeg alene 🤣

Anonymkode: d8c5a...664

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Når man bor på landet med hus og tomt og hage så tar utearbeidet mer tid enn innearbeidet. Så her gjør jeg husarbeid og han utearbeid. Og når jeg er ferdig inne, så kommer jeg og hjelper han ute. Eller jeg lar husarbeidet ligge litt og bare hjelper han ute. Om en oppvask står på benken eller en klesvask ikke blir bretta med en gang så er det ingen krise.

Anonymkode: 7031f...2d7

Det er jo rett og slett ikke sant. Jeg bor alene på en gård, med stor tomt og gårdsvei, men det som skal gjøres ute er strengt talt en bagatell sett opp mot husarbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (Akkurat nå):

Det er jo rett og slett ikke sant. Jeg bor alene på en gård, med stor tomt og gårdsvei, men det som skal gjøres ute er strengt talt en bagatell sett opp mot husarbeid.

Det tror jeg deg på men det er hos  , for det er ikke like forhold alle steder. Her stemmer det jeg sa. Og under utearbeid er alt av vedlikehold av hus og maskiner f.eks. Her er det mer enn det inne. 

Anonymkode: 7031f...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oppveksten min var det omvendt. Pappa laget mat og mamma jobbet ute. Eller vasket huse gjorde hun også, kan ikke huske å ha sett faren min meden kost eller støvsuger når jeg tenker meg om.

Anonymkode: 60c07...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Prøv å la kvinnen skifte dekk! Det er god humor 😂😂

Anonymkode: 430e7...790

Hva er utfordringen med å skifte dekk? 

Anonymkode: 5b7fd...9e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En gjennomgående diskusjon her i huset er at siden mannen gjør alt ute:
- kantklipper, ca 1 gang mnd
- kjører sitteklipper på de områdene robotklipperen ikke når, ca 1 gang mnd
- freser snø
- fjerner snø fra taket (de få årene det har snødd så mye at det behøves)

...så bør alt husarbeidet inne gjøres av kvinnen.
(innendørs bytter han forøvrig vann på robotstøvsugeren / rengjør stasjonen hver uke / renser filter på varmepumpe ved behov).

Hvis huset skal vaskes / males har dette alltid vært en felles innsats.

Hva er deres tanker? 
Jeg føler det er mye mer som må gjøres inne kontra ute.

Anonymkode: 553f4...e72

Det er jo den totale arbeidsbelastningen som teller her, at den er noenlunde jevnt fordelt etter evne og interesse !  Det kan være minst like mye utearbeid og vedlikehold som det arbeidet som gjøres inne.  I ditt tilfelle høres det ut som det ikke veier opp for alt husarbeidet inne. Finn en arbeidsfordeling som begge to er komfortable  med. Du kan jo be om om bytte et år, og se hvordan det utspiller seg :)  Har selv hatt en eiendom med mye vedlikehold på hage, snømåking, bil, hus og tilsvarende der kona tok innearbeidet. En ting vet jeg hadde lett byttet med henne, men hun ville ikke og hadde null interesse av å skifte vinduer, kledning, slå plen fikse alt som vaktmester. Jeg hadde lett byttet alle dager i året :)  Nå er huset solgt og det er leilighet som gjelder og jeg tar min andel av husarbeidet .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er utfordringen med å skifte dekk? 

Anonymkode: 5b7fd...9e3

Det er noe forbannet dritt om det er stor nok bil, og man må stå på tunet og gjøre dette. Bolter står fast, og det er dårlig vær :) Dekk hotell alle dager i livet, det er verdt hver eneste krone :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En gjennomgående diskusjon her i huset er at siden mannen gjør alt ute:
- kantklipper, ca 1 gang mnd
- kjører sitteklipper på de områdene robotklipperen ikke når, ca 1 gang mnd
- freser snø
- fjerner snø fra taket (de få årene det har snødd så mye at det behøves)

...så bør alt husarbeidet inne gjøres av kvinnen.
(innendørs bytter han forøvrig vann på robotstøvsugeren / rengjør stasjonen hver uke / renser filter på varmepumpe ved behov).

Hvis huset skal vaskes / males har dette alltid vært en felles innsats.

Hva er deres tanker? 
Jeg føler det er mye mer som må gjøres inne kontra ute.

Anonymkode: 553f4...e72

Herregud nei. Mannen min gjør like mye hjemme som meg, klesvask, henge opp tøy, brette tøy, støvsuge, skifte på senga, handle mat, rydde etter middag osv- vi deler likt. De få gangene man måker snø ila vinteren oppveies ikke av at klær skal vaskes osv flere ganger i mnd..

 Jeg hadde sagt og vi bytter roller et år. Skal se han blir slukøret 😆

Anonymkode: be254...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...