Gå til innhold

Er det riktig at mannen gjør "alt" ute = kvinnen skal gjøre alt husarbeidet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men TS, siden du og mannen din allerede har et hus og uteområde sammen, så må du jo på et tidspunkt ha syntes dette var greit? Jeg går ut fra at det er ikke en fiks ide han har fått denne uken?

Disse holdningene burde du enten ha luket av ham i begynnelsen, eller bare avsluttet forholdet før det kom så langt at felles husholdning kom på tale. 

Det er jo et uttrykk som heter "blind av forelskelse", men det får da være måte på hvor bevisstløs og tafatt man kan være i starten på et forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Bare bytt i et år. Det vil gå tre dager før han syns det er urettferdig. Da må du holde ut til smømskesesongen startet. Jeg liker gresdklipping og snømåking jeg. 

Anonymkode: 97a18...ec5

Ja. En stor fordel med de oppgavene er jo at de foregår ute og man får stort sett være alene. Mer slitsomt å vaske inne med unger som myldrer rundt.

Anonymkode: 8e370...1e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alenemor og gjør alt både ute og inne. Heller det enn å krangle med en samboer om hvem som skal gjøre hva. Føles som en befrielse.

Anonymkode: f65a3...dd4

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være jevnt fordelt så begge har like mye fritid.

Undersøkelse viser at i Norge er det ganske jevnt. Menn har i snitt litt mindre fritid, men det er ikke snakk om store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville mye heller vært mannen i det forholdet. 

Se på hyppighet, mengde og tidsbruk, og fordel mellom dere. Og andvar er andvar for hele prosessen, ikke bare handlingen. Har du ansvar for å vaske klær, må du huske å gjøre det, du må vaske, henge opp, og legge sammen. Og legge på plass. Og passe på at det er nok vaskemiddel osv. Mange ting har flere operasjoner, og man må ta alt, om ikke annet er avtalt. 

Hva med å ha annenhver måned med "uteoppgaver" og "inneoppgaver"? 

Anonymkode: 3ee4b...716

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør han når du gjør ting inne? Hvor mye «fritid» har hver av dere?
hos oss gjør mannen det meste ute når han er hjemme. Når det er mye ute gjør jeg selvfølgelig mer inne, men store deler av året er det jo ikke det. Vi fordeler arbeidsoppgaver sånn at vi har omtrent like mye tid til å slappe av med mindre en av oss er syke/veldig slitne (begge jobber i perioder mye på kveldstid).

Anonymkode: 3eebb...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lol. Han har jo fri over halve året da. Og synes det er ok å se på dama gjøre alt uten å få dårlig samvittighet?

Eh. Ta tiden.

Middag lages hver dag, og da er det tilhørende oppvask av benk. Klesvask og å henge opp klesvask 1 gang i uka. Bad skal vaskes 1 gang i uka. Og man skal holde alt forholdvis i rent og ok ellers. Sengetøy skal byttes hver andre uke. Søpla skal ut. Vaskemaskinen tømmes. Ellers regner jeg med du står for planlegging og logistikk også?

Du bruker garantert MYE mer tid enn ham, selv om du legger på litt snøfresing på vinteren.

Hvis han synes det er så rimelig og rettferdig, så bytter dere i en periode. Tipper han skjønner greia da. Hadde lett bytta. Jeg vil også ha fri fra å gjøre noe hjemme i over et halvt år.

Anonymkode: dbd41...aa9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke. Jeg lager middag, han vasker opp, jeg skifter sengetøy, han vasker det, vasker et bad hver osv. vi deler på alt ute også

Anonymkode: 834d2...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Bytt oppgavene, så kan han gjøre husarbeidet inne, og så kan du gjøre det han gjør ute. 

Her i huset deler vi på oppgavene stort sett (utenom nå når jeg har vært gravid og dårlig, da har samboer gjort alt), så vi begge freser snø og klipper plen og alt annet som gjøres ute. 

Anonymkode: 73d90...1f7

Ikke sant? Jeg som kvinne hadde heller sittet på sitteklipper og hørt på lydbok i stedet for å bøye meg ned og vaske gulv/støvsuge osv, med påfølgende bekkensmerter. 

Anonymkode: a7266...314

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Her i huset gjør jeg alt inne og mannen gjør ikke en dritt.

Jeg gjør det fordi jeg er hjemme tre timer før han, jeg står riktignok opp tre timer tidligere, men å vente med husarbeid til han kommer hjem, faller ikke naturlig for meg. 

Forskjellen på min mann og mange andres (i hvert fall på KG), er at min aldri sier nei til noe om jeg spør, han rydder alltid opp etter seg og sitt, respekterer meg og er takknemlig for alt jeg gjør. 

Hadde jeg vært hjemme likt med han, hadde vi fordelt husarbeidet mer. 

Anonymkode: 5a2f5...bed

Mye av husarbeidet kan gjøres på kvelden, så det argumentet der holder ikke. Sengetøy, støvsuging osv trenger ikke å gjøres mellom 14 og 17.

Anonymkode: a7266...314

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epictetus skrev (20 minutter siden):

Det skal være jevnt fordelt så begge har like mye fritid.

Undersøkelse viser at i Norge er det ganske jevnt. Menn har i snitt litt mindre fritid, men det er ikke snakk om store forskjellen.

Menn har mindre fritid fordi de velger å jobbe overtid og holde på med sideprosjekter. Altså, skape inntekt. Husarbeid er ulønnet og skaper ingen inntekt eller verdier.

Anonymkode: a7266...314

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Lol. Han har jo fri over halve året da. Og synes det er ok å se på dama gjøre alt uten å få dårlig samvittighet?

Eh. Ta tiden.

Middag lages hver dag, og da er det tilhørende oppvask av benk. Klesvask og å henge opp klesvask 1 gang i uka. Bad skal vaskes 1 gang i uka. Og man skal holde alt forholdvis i rent og ok ellers. Sengetøy skal byttes hver andre uke. Søpla skal ut. Vaskemaskinen tømmes. Ellers regner jeg med du står for planlegging og logistikk også?

Du bruker garantert MYE mer tid enn ham, selv om du legger på litt snøfresing på vinteren.

Hvis han synes det er så rimelig og rettferdig, så bytter dere i en periode. Tipper han skjønner greia da. Hadde lett bytta. Jeg vil også ha fri fra å gjøre noe hjemme i over et halvt år.

Anonymkode: dbd41...aa9

Det er nettopp det jeg aldri har skjønt med slike menn. De kan ikke elske konene sine. Ellers hadde de ikke klart å slappe av mens kjerringa flyr rundt som pisket skinn.

Anonymkode: a7266...314

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Menn har mindre fritid fordi de velger å jobbe overtid og holde på med sideprosjekter. Altså, skape inntekt. Husarbeid er ulønnet og skaper ingen inntekt eller verdier.

Anonymkode: a7266...314

Jeg anser lønnet og ulønnet arbeid som like verdifult, og synes derfor det er riktigere å måle hvor mye fritid man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utarbeidet er en bagatell. Spør oss som må gjøre alt!

Anonymkode: 5b7fd...9e3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (53 minutter siden):

Det korte svaret er, nei. 

Det korte svaret er ja. 

Anonymkode: 7031f...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør mer enn gjerne innarbeidet mens mannen gjør alt ute. 

Anonymkode: 7031f...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette avklares og bestemmes innad i hjemmet og har ingenting med hvordan andre gjør det. Dere må klare å finne ut hva som funker best for dere, det kan ikke andre avgjøre. Funker ikke fordelingen slik den er nå, må dere bli enige om nye regler og oppgaver. 

Anonymkode: cbc61...6b5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En gjennomgående diskusjon her i huset er at siden mannen gjør alt ute:
- kantklipper, ca 1 gang mnd
- kjører sitteklipper på de områdene robotklipperen ikke når, ca 1 gang mnd
- freser snø
- fjerner snø fra taket (de få årene det har snødd så mye at det behøves)

...så bør alt husarbeidet inne gjøres av kvinnen.
(innendørs bytter han forøvrig vann på robotstøvsugeren / rengjør stasjonen hver uke / renser filter på varmepumpe ved behov).

Hvis huset skal vaskes / males har dette alltid vært en felles innsats.

Hva er deres tanker? 
Jeg føler det er mye mer som må gjøres inne kontra ute.

Anonymkode: 553f4...e72

Prøv å la kvinnen skifte dekk! Det er god humor 😂😂

Anonymkode: 430e7...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dei hadde grei arbeidsdeling
det va alder bråk om det.
Ho styrde inne og ute
Han tok ansvar for ved."
 

Heidersmenn - Stein Torleif Bjella

Anonymkode: ff0fe...5cc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prøv å la kvinnen skifte dekk! Det er god humor 😂😂

Anonymkode: 430e7...790

TS her; Vi bruker dekkhotell på begge to.

Anonymkode: 553f4...e72

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...