Gå til innhold

Tips til å introdusere kattunge og hund?

anonymfisk

Anbefalte innlegg

Jeg fikk meg en kattunge for ca 2 uker siden. Mamma og jeg har også en felles hund, men etter 3 års studering i en by langt unna har den blitt mest hennes. Det er en dansk svensk gårdshund (6 år), som kan være veldig ivrig og leken. Han har ikke møtt en eneste katt før, bortsett fra på tur, da er han enten uinteressert eller vil bort for å hilse. Kattungen vår er ei veldig rolig og bedagelig frøken, som de ukene vi har hatt henne har vært mer opptatt av kos enn lek. Skal nå passe hunden til mamma i 3 dager. Jeg er veldig redd for at hunden blir for over ivrig, og traumatiserer katta. Har blitt enig med samboer om at vi får ha «særskilt ansvar» for ett dyr hver disse 3 dagene, og er veldig tydelig på at hunden er den som må lære seg å respektere kattens hjem. Katten og hunden skal hilse på hverandre før overnattingen, men det er ikke tid til mer enn et besøk før den tid. Har dere noen tips for hvordan jeg skal få dette til å gå best mulig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulig du bør ha hunden i bånd inne. Dvs, at du holder i båndet slik at hunden er med deg og ikke får løpe fritt etter katten. Gi hunden fylt kong eller tyggebein slik at den har noe å holde på med som kan roe ned. 

Kattungen bør ha mange steder hvor den kan hoppe opp slik at hunden ikke når. Da i stua der dere er. 

Og selvsagt skjerme kattematen, egen vannskål til katten og kattetoalettet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (11 minutter siden):

Det er mulig du bør ha hunden i bånd inne. Dvs, at du holder i båndet slik at hunden er med deg og ikke får løpe fritt etter katten. Gi hunden fylt kong eller tyggebein slik at den har noe å holde på med som kan roe ned. 

Kattungen bør ha mange steder hvor den kan hoppe opp slik at hunden ikke når. Da i stua der dere er. 

Og selvsagt skjerme kattematen, egen vannskål til katten og kattetoalettet. :) 

Huset vårt er «alt på en flate», ser mange separer etasjer osv men det er ikke mulig her. Har derimot både gjesterom og bod. Planen er at jeg sover med hund på gjesterommet, og samboer med katten på vårt rom (som hun pleier å sove). Tror du det hadde det vært en ide å flytte kattedo og skåler inn til boden, og ha boden som «off limits» for hunden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, anonymfisk said:

Huset vårt er «alt på en flate», ser mange separer etasjer osv men det er ikke mulig her. Har derimot både gjesterom og bod. Planen er at jeg sover med hund på gjesterommet, og samboer med katten på vårt rom (som hun pleier å sove). Tror du det hadde det vært en ide å flytte kattedo og skåler inn til boden, og ha boden som «off limits» for hunden? 

Ja, det høres lurt ut å sette tingene inn i boden. Men pass at mat og vann ikke står for nær kattedoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnegrind kommer katter seg gjennom/over og ikke hunden med mindre det er en smal miniatyr.

Anonymkode: 18741...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Barnegrind kommer katter seg gjennom/over og ikke hunden med mindre det er en smal miniatyr.

Hvordan tenker du da? Vi kunne sikkert hatt grind for å separere huset litt, men skummelt hvis katten da hopper over eller tar seg gjennom inn til hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonymfisk skrev (30 minutter siden):

Hvordan tenker du da? Vi kunne sikkert hatt grind for å separere huset litt, men skummelt hvis katten da hopper over eller tar seg gjennom inn til hunden. 

Hvorfor er det skummelt? Ser du tegn på at hunden ser på katten som et byttedyr må du jo være svært nøye med å holde de fullstendig separert, ellers er jo grind fint for at katten selv får bestemme om hun vil oppsøke hunden og når hun vil trekke seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...