Gå til innhold

Fikk sjokk, venninne som klager på dårlig råd har jo mye mer enn meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det handler vel litt om følelsen av å ha mye/lite penger.

Vi har utbetalt rundt 60 000 i måneden, mannens bror og kona 150 000.  De har dyrt huslån, hytte, båt, to nyere biler - og tre barn med kostbare fritidsaktiviteter.  Vi er gjeldfrie, og har ikke barn, ingen hytte, en eldre bil.  Per i dag har vi mer til overs til personlig forbruk.  Men det er jo ingen tvil om at de er rikere enn oss likevel, og når alt er nedbetalt og barna flytter ut, vil det bli en voldsom forskjell.

Anonymkode: bac48...b31

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts igjen

Men jeg lurer på om det kan være litt fordi hun vokste opp i familie med god råd.  Og jeg vokste opp med ekstremt dårlig råd.  

Anonymkode: 83062...18a

Klart det, da har dere jo helt ulike forventninger og "krav" til hvordan man skal leve.

"Dårlig råd" er et subjektivt begrep.

Anonymkode: 22efc...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det handler vel litt om følelsen av å ha mye/lite penger.

Vi har utbetalt rundt 60 000 i måneden, mannens bror og kona 150 000.  De har dyrt huslån, hytte, båt, to nyere biler - og tre barn med kostbare fritidsaktiviteter.  Vi er gjeldfrie, og har ikke barn, ingen hytte, en eldre bil.  Per i dag har vi mer til overs til personlig forbruk.  Men det er jo ingen tvil om at de er rikere enn oss likevel, og når alt er nedbetalt og barna flytter ut, vil det bli en voldsom forskjell.

Anonymkode: bac48...b31

Mm, dette er et godt eksempel på at det ikke nødvendingvis er noen korrelasjon mellom hvor "god råd" man føler man har i hverdagen og hvor "rik" man er.

 

Anonymkode: 22efc...253

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har mindre utbetalt i måneden enn hva jeg betaler for og bo. Om man har dårlig råd kommer an på utgifter. Venninnen din leier og sparer til ek? Skjønner at hun har dårlig råd. 

Anonymkode: 88297...9fb

De leier billig med strøm og internett inkl og sparer litt ja.  Men vi driver også å sparer til litt større bolig så barna får egne rom til de blir litt eldre. Men vi har jo mange utgifter som de ikke har, som ekstra bil og to barnehageplasser, så skjønner ikke hvorfor hun føler hun har så dårlig råd.  De sitter jo igjen med mye mer enn oss å leve av.  

ts

Anonymkode: 83062...18a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle rundt meg klager. De har hytter, hus, biler, hester, flotte ferier, alt de egentlig peker på, penger på konto, men klage klage klage. Til meg som er ufør og leier en liten hybel. Folk mangler selvinnsikt og folkeskikk. 

Anonymkode: a6ff7...76b

  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller handler det om dårlige prioriteringer, for alle med den inntekten han leve en god livsstil 

Anonymkode: 24361...0ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan skjønne at det oppleves å ha dårlig råd når man holder på å spare opp til egenkapital. Da går jo det meste av det overskytende til sparing. De har jo klart å spare mer enn dere har i egenkapital, så litt har det nok blitt? I tillegg har alt blitt dyrere, så det merkes nok på ekstragoder man kan unne seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alt er relativt. Her er nå rentene på boliglånet på knapt 30000, for to år siden var det 9000. Vi vil jo ikke selge huset, men det betyr at det er mindre å leve for hver måned. Vi har mer enn 42000 i lønn hver, men med tre barn og bil og hytte og lån - da lever vi nok ganske så middelmådig (etter eget valg).

Anonymkode: 2f829...9a4

Ja da som alt annet er ting relativt, men når man sitter med hus, bil og hytte så sitter man ikke særlig dårlig i det.

Anonymkode: ddc91...8ed

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er jo individuelt hva folk ser på som dårlig råd. Om man ikke har råd til å leve det livet man ser på som ok så har man dårlig råd.

Anonymkode: 94eeb...bd9

Det er forskjell på å ha dårlig råd og det å ikke ha råd. Så om man f.eks har hus, bil og hytte, men men har råd til å dra på middelhavscruise så betyr ikke det at man har dårlig råd.

Anonymkode: ddc91...8ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår forsåvidt poenget ditt, ts. Og selvsagt skal du ikke drive av å spandere på henne. Men samtidig virker du å ha en litt i overkant god innsikt og oppheng i hennes privatøkonomi.

Anonymkode: 4f601...ece

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna di eier åpenbart ikke økonomisk styring.

Barnløs og med 42K utbetalt i måneden?! Haha, livet burde være en evig FEST for henne! Og likevel skulle hun hatt mulighet til å sette av mye til sparing.

Anonymkode: 7b83a...c21

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

42.000 i lønn, da har du ikke dårlig råd. Punktum.

Anonymkode: 4166c...26e

Jeg opplever dette som et rart utsagn da det et mange faktorer som spiller inn her. Jeg selv har rundt 45-50k utbetalt i måneden. Og jeg føler meg på ingen måte vel bemidlet. 

Anonymkode: 3545f...d8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

 Jeg har normal lønn som henne, og synes det er trist at barna mine får så dårlig oppvekst i forhold til meg som hadde foreldre med god råd. 

Eh. 42000 utbetalt er IKKE en såkalt "normal lønn". Det er LANGT over median, altså er det en GOD lønn.

Du har for mange unger om du ikke klarer å gi barna dine en god oppvekst med den lønna der.

Anonymkode: c37ac...01b

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har titalls millioner i lønn og er fremdeles fattig. Kanskje på tide å stramme litt budsjettet?

Nei men seriøs!

Hvor er tau kommentaren når den trenges?

Om vi alle hadde hatt råd til det vi ønsker så hadde livet vært meget kjedelig. Og kloden hadde hatt 5 grad oppvarming siden.

Anonymkode: 4680b...d71

Om ikke tau kommentaren har kommet allerede, så kommer iallfall den tid snart at økonomien jevnes ut og vi vil aldri se på økonomi på samme måte igjen. Hvem vil det butte mest for da? 

Anonymkode: c2a54...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Venninna di eier åpenbart ikke økonomisk styring.

Barnløs og med 42K utbetalt i måneden?! Haha, livet burde være en evig FEST for henne! Og likevel skulle hun hatt mulighet til å sette av mye til sparing.

Anonymkode: 7b83a...c21

Ts skriver jo ikke hvor mye hun sparer. Bare at hun sparer og leier billig. La oss si hun leier billig 10 k og sparer 20 k , så blir det jo ikke en fest for resten ? Om hun bruker 42k på champagne blir det fest. Jeg har utbetalt det samme, men har ikke tatt meg råd til ferie på 6 år. Alt går til bolig. 

Anonymkode: 88297...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg opplever dette som et rart utsagn da det et mange faktorer som spiller inn her. Jeg selv har rundt 45-50k utbetalt i måneden. Og jeg føler meg på ingen måte vel bemidlet. 

Anonymkode: 3545f...d8c

Alle disse faktorene du sikter til er jo 100% selvvalgte og selvforskyldte. Når du ikke opplever å ha god råd med så god lønn så har du jaggu begått mange tabber her i livet!

Anonymkode: 7b83a...c21

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eh. 42000 utbetalt er IKKE en såkalt "normal lønn". Det er LANGT over median, altså er det en GOD lønn.

Du har for mange unger om du ikke klarer å gi barna dine en god oppvekst med den lønna der.

Anonymkode: c37ac...01b

Jeg skrev dårlig oppvekst sammenlignet med meg.
Hvis du ser sammenhengen i tråden så lurer ts på om de har ulikt syn fordi hun hadde dårlig råd når hun vokste opp imens venninnes foreldre hadde god råd. Ja, det er klart en setter standard og forventninger ut i fra det. Jeg mener at jeg har en normal lønn som venninnen. Foreldrene mine hadde god råd. Nei, jeg kan ikke ta med alle mine 2 unger til disneyworld og Hawaii hver vinter og kjøpe stor seilbåt og hytte  og sånn som foreldrene mine. Barna mine har jo en god oppvekst, men jeg skulle ønske jeg kunne gitt de mer av de samme opplevelsene jeg fikk. Siden ts vokste opp i en fattig familie har vel hun og venninnen ulike sammenligngrunnlag. Bruker nesten alt på bolig nå, med ts lønn vet jeg ikke hvor vi skulle bo. Ja, det er mye fint og finne på i nabolaget bla bla, men jeg skulle fortsatt ønske jeg kunne ta med barna mine på noe ferier som jeg har så gode minner fra. 

Anonymkode: 88297...9fb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alle disse faktorene du sikter til er jo 100% selvvalgte og selvforskyldte. Når du ikke opplever å ha god råd med så god lønn så har du jaggu begått mange tabber her i livet!

Anonymkode: 7b83a...c21

Som f.eks? 

Anonymkode: 8d1c9...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjemme har vi totalt rett under 45000 kr. Vi har ikke spesielt god råd, men vi klarer oss og, vi har stort sett et par tusen til overs som går til buffer/sparing, da vi har tilpassa utgifter til inntekta. Vi har to barn, eier hus og bil, i tidlig tredveårene. Det hender vi føler på at vi sitter trangt i det, men en titt på sparekonto og buffer, viser at ting egentlig er ok!

Jeg vet ikke hvorfor noen med såpass inntekt føler de har dårlig råd, men dette kommer kanskje av utgifter de har (og da summen de sitter igjen med etter at de er betalt), og så har det med vaner å gjøre. Mat, hobby, reiser, aktiviteter (f.eks spise ute, teater, konserter osv). Det er ikke alle som har særlig økonomisk selvinnsikt. 

Anonymkode: 9f585...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg opplever dette som et rart utsagn da det et mange faktorer som spiller inn her. Jeg selv har rundt 45-50k utbetalt i måneden. Og jeg føler meg på ingen måte vel bemidlet. 

Anonymkode: 3545f...d8c

Jeg forstår godt at man kan ha trang økonomi med en slik utbetaling, men det er en forskjell på å ikke føle seg vel bemidlet og å ha dårlig råd. Samtidig så gir det også helt andre prioriteringsmuligheter enn de som har under halvparten så mye utbetalt (minstesatser pensjon, AAP, uføretrygd). Jeg skjønner godt at det kan være provoserende for mange at noen som har dobbelt så mye som en selv klager over dårlig råd.

Anonymkode: 7c21b...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...