Gå til innhold

Fikk sjokk, venninne som klager på dårlig råd har jo mye mer enn meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun og kjæresten har 42 tusen utbetalt hver.  Jeg har 23 og mannen min 48 tusen utbetalt.

Jeg å denne venninna ser hverandre ikke så ofte mer siden vi bor så langt fra hverandre nå.

Men de leie utpå bygda, men de er på leting etter drømme huset siden de har kausjonist de også, de har spart opp EK og de har mer enn oss om vi hadde solgt for å kjøpe nytt. De har bare en bil og ingen dyr eller barn.  Jeg mannen eier hus (kom inn på boligmarkedet tidlig med kausjonist), vi har to biler og to barnehagebarn.  Vi er i slutten av 20 åra jeg og venninna og typen hennes, mannen min har akkurat bikket 30.

Jeg føler ikke vi har verken god eller spesielt dårlig råd.  Vi klarer oss fint, men venninna mi klager på at de har SÅ dårlig råd at de knapt klarer seg.  De har ikke råd til noen av de tingene de ønsker seg.  
 

Syns bare det er litt spesielt, jeg ser jo på insta at de er på både små og lengre turer flere ganger i året.  Og det virket ikke som de lider noe nød.

Har vi veldig dårlig råd vi eller? Føler det er mer hun som er på bærtur eller?

Anonymkode: 83062...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Har vi veldig dårlig råd vi eller? Føler det er mer hun som er på bærtur eller?

Anonymkode: 83062...18a

Det er vel ikke verre enn at folk er forskjellige, og har ulike forventninger og "krav" til livet.

Anonymkode: 22efc...253

  • Liker 32
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42.000 i lønn, da har du ikke dårlig råd. Punktum.

Anonymkode: 4166c...26e

  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utbetalt sier jo ingenting. Kanskje dere har høyere skattetrekk enn dem.

Anonymkode: 63855...242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bruker de mer! Og skulle ønske de hadde mer. Dere setter nok mer pris på det dere har.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

42.000 i lønn, da har du ikke dårlig råd. Punktum.

Anonymkode: 4166c...26e

Alt er relativt. Her er nå rentene på boliglånet på knapt 30000, for to år siden var det 9000. Vi vil jo ikke selge huset, men det betyr at det er mindre å leve for hver måned. Vi har mer enn 42000 i lønn hver, men med tre barn og bil og hytte og lån - da lever vi nok ganske så middelmådig (etter eget valg).

Anonymkode: 2f829...9a4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

42.000 i lønn, da har du ikke dårlig råd. Punktum.

Anonymkode: 4166c...26e

dette  kommer jo garantert an på hvor mye du betaler på boliglån? Bor du i Oslo, har du nok 40+ tusen i månedslønn men du betaler også sikkert 20+ tusen i renter for boliglån. 

Anonymkode: e9cc7...7a8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror cluet ligger i det du sier: "vi kom inn på boligmarkedet tidlig... ". Vet ikke hva du legger i tidlig, men dere har jo sansynlig hatt en formue-bygging gjennom bolig, som venninna de aldri kan ta igjen. God råd er mer enn inntekten. 

Ellers har det jo mye med innstilling. Du har jo veldig lite utbetalt, tenker de færreste ville følt at de hadde god råd med den lønna....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den laveste satsen du får fra NAV er 2 ganger grunnbeløpet i folketrygden, eller ca. 250.000 kr i året. Fattigdomsgrensen i Norge ligger på om lag 281.000 kr i året. De aller fleste i Norge har en inntekt et sted over 500.000 kr, eller ca. 40.000 kr i måneden. Da har man ikke dårlig råd. Bare helt normal inntekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tja - jeg føler vel egentlig at ts søker en realitetsorientering, andre perspektiver og syn på saken. 

Anonymkode: 02921...13c

Ja det er det jeg ser etter!  Grunnen for at jeg fikk «sjokk» er fordi hun alltid skal snakke om hvor dårlig råd de har.  Og når vi en sjelden gang treffes ønsker hun at jeg skal spandere på henne.  Så jeg trodde liksom det stod verre til.

 

Ugline skrev (47 minutter siden):

Jeg tror cluet ligger i det du sier: "vi kom inn på boligmarkedet tidlig... ". Vet ikke hva du legger i tidlig, men dere har jo sansynlig hatt en formue-bygging gjennom bolig, som venninna de aldri kan ta igjen. God råd er mer enn inntekten. 

Ellers har det jo mye med innstilling. Du har jo veldig lite utbetalt, tenker de færreste ville følt at de hadde god råd med den lønna....

Om vi selger huset sitter vi igjen med mindre egenkapital enn hva de har spart opp.  Så vi har ikke mye i huset sånn sett.  
 

Ts

Anonymkode: 83062...18a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du ikke har spandert noe som helst på henne. Slike folk er slitsomme å forholde seg til, ettersom de aldri blir fornøyd.

Anonymkode: 52f4e...391

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Dårlig råd» er nok relativt. Jeg har en venninne som klager på dårlig råd, både hun og samboeren er lektorer med opprykk med maks ansiennitet. De har kjøpt seg en ganske dyr bolig, og renta har jo gått opp, så det ble nok ikke helt slik de hadde tenkt. 
Man de drar jo til Italia på ferie med tre barn i sommer. Så SÅ dårlig råd kan de umulig ha…….

Anonymkode: 453fe...632

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

«Dårlig råd» er nok relativt. Jeg har en venninne som klager på dårlig råd, både hun og samboeren er lektorer med opprykk med maks ansiennitet. De har kjøpt seg en ganske dyr bolig, og renta har jo gått opp, så det ble nok ikke helt slik de hadde tenkt. 
Man de drar jo til Italia på ferie med tre barn i sommer. Så SÅ dårlig råd kan de umulig ha…….

Anonymkode: 453fe...632

Nettopp. Det er hvor man legger lista. Noen setter mer pris på normalstandard enn andre gjør på luksus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har titalls millioner i lønn og er fremdeles fattig. Kanskje på tide å stramme litt budsjettet?

Nei men seriøs!

Hvor er tau kommentaren når den trenges?

Om vi alle hadde hatt råd til det vi ønsker så hadde livet vært meget kjedelig. Og kloden hadde hatt 5 grad oppvarming siden.

Anonymkode: 4680b...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt er relativt. Her er nå rentene på boliglånet på knapt 30000, for to år siden var det 9000. Vi vil jo ikke selge huset, men det betyr at det er mindre å leve for hver måned. Vi har mer enn 42000 i lønn hver, men med tre barn og bil og hytte og lån - da lever vi nok ganske så middelmådig (etter eget valg).

Anonymkode: 2f829...9a4

30 000 i renter og hytte og du tenker det er ganske middelmådig😆😆😆

Anonymkode: 64e95...115

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mindre utbetalt i måneden enn hva jeg betaler for og bo. Om man har dårlig råd kommer an på utgifter. Venninnen din leier og sparer til ek? Skjønner at hun har dårlig råd. 

Anonymkode: 88297...9fb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo individuelt hva folk ser på som dårlig råd. Om man ikke har råd til å leve det livet man ser på som ok så har man dårlig råd.

Anonymkode: 94eeb...bd9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen

Men jeg lurer på om det kan være litt fordi hun vokste opp i familie med god råd.  Og jeg vokste opp med ekstremt dårlig råd.  

Anonymkode: 83062...18a

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ja det er det jeg ser etter!  Grunnen for at jeg fikk «sjokk» er fordi hun alltid skal snakke om hvor dårlig råd de har.  Og når vi en sjelden gang treffes ønsker hun at jeg skal spandere på henne.  Så jeg trodde liksom det stod verre til.

 

Om vi selger huset sitter vi igjen med mindre egenkapital enn hva de har spart opp.  Så vi har ikke mye i huset sånn sett.  
 

Ts

Anonymkode: 83062...18a

Men, hvis dere hadde gått i banken i dag med den egenkapitalen, deres inntekt, og dagens rente og stresstestet, hadde dere sannsynligvis ikke fått kjøpt et tilsvarende hus likevel. 

Når venninna di tror at hun har dårligere råd enn deg, så har hun sikkert trodd at dere har mye mer egenkapital i huset enn dere faktisk har. 

Min tanke er at det er tøft å komme inn på boligmarkedet, og at jeg kan ha forståelse for at venninna lurer på hvordan de skal klare det. Selv om jeg er enig med deg i at de har bra inntekt (særlig til å være såpass unge).

Og det er ufint å forvente at en venninne spanderer. Da får man heller være ærlig, sånn at treffene kan bli på en måte begge har mulighet til. 🙈

Samtidig burde du jo se hvor utrolig priviligert du har vært, som faktisk eier bolig på tross av veldig lav inntekt. 

Endret av Ugline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts igjen

Men jeg lurer på om det kan være litt fordi hun vokste opp i familie med god råd.  Og jeg vokste opp med ekstremt dårlig råd.  

Anonymkode: 83062...18a

Selvsagt har det noe og si. Du klarer og ha ekstremt dårlig råd som voksen fordi du hadde ekstremt dårlig råd som barn? Fortsatt er det utgifter som spiller inn for om man har god råd, men lønnen hennes er normal og din veldig lav. Jeg har normal lønn som henne, og synes det er trist at barna mine får så dårlig oppvekst i forhold til meg som hadde foreldre med god råd. Hadde jeg vært fattig som barn, hadde jeg kanskje ikke hatt så dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 88297...9fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...