Gå til innhold

PCOS og eggløsning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk diagnosen nå seint i 30-årene, og forsøker å bli bedre kjent med kroppen min. Jeg temper og tester litt både for eggløsning og enkelte sykluser med tidligtest om kroppen kjennes helt rar ut i dpo-land. 

Eggløsningstestene er litt ustabile og viser ikke alltid positivt, selv om temperaturen og kroppen sier jeg har hatt eggløsning.

Så fant jeg dette når jeg googlet litt rundt. Se vedlegg.

Noen andre her med pcos som har funnet noe god info om eggløsning og pcos, eller har en opplyst lege på dette området? 😇

Screenshot_20240618-215932_Chrome.jpg

Anonymkode: ca5eb...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste eggløsningstester opplyser i pakningsvedlegget at testene ikke bør benyttes ved pco/pcos - da det kan gi falske positive utslag, eller ikke utslag i det hele. 

Men selv for oss uten pcos/pco  kan eggløsning skje uten at man får utslag på tester. 

Temping er i utgangspunktet beste måte å ha kontroll på, da man selv med pcos/pco kan se et mønster i temp selv med uregelmessige sykluser. Jo lengre man holder på, jo mer kan man lese utfra målinger. 

Personlig ville jeg bedt om oppfølging av fastlege/gyn dersom du prøver å bli gravid i forbindelse med EL etc. Eventuelt prøvd med medikamenter som kan hjelpe på syklus. 

Er målet bare å bli kjent med syklus ville jeg fortsatt med temping. Du kan endelig prøve deg frem med EL tester også, men de er ikke til å stole på når man har pcos/pco. 

Anonymkode: 9b140...882

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

De fleste eggløsningstester opplyser i pakningsvedlegget at testene ikke bør benyttes ved pco/pcos - da det kan gi falske positive utslag, eller ikke utslag i det hele. 

Men selv for oss uten pcos/pco  kan eggløsning skje uten at man får utslag på tester. 

Temping er i utgangspunktet beste måte å ha kontroll på, da man selv med pcos/pco kan se et mønster i temp selv med uregelmessige sykluser. Jo lengre man holder på, jo mer kan man lese utfra målinger. 

Personlig ville jeg bedt om oppfølging av fastlege/gyn dersom du prøver å bli gravid i forbindelse med EL etc. Eventuelt prøvd med medikamenter som kan hjelpe på syklus. 

Er målet bare å bli kjent med syklus ville jeg fortsatt med temping. Du kan endelig prøve deg frem med EL tester også, men de er ikke til å stole på når man har pcos/pco. 

Takk for informativt svar 🙂 

Jeg har ikke lest pakningsvedlegget grundig nok skjønner jeg 😇 

Har tempet i snart ett år, og foruten forrige syklus så har jeg eggløsning mellom CD 13-15 (forrige syklus dag 20), og lutealfase på 12-14 dager. Så, alt i alt ganske stabilt. 

Føler FertilityFriend safer litt og flagger EL en dag seinere enn jeg selv tenker utifra charten og el-smerter. Menmen. 

Forsøker ikke aktivt å bli gravid, men bruker ikke prevensjon og vi har en skjer-det-så-skjer-det holdning til det.

Vet ikke helt hva medisiner kunne hjelpt med når syklusen tilsynelatende er stabil?

Jeg har gått til spesialist og div de siste årene pga pcos og blødninger. Har regulert kroppen ved å spise gluten- og melkefritt i 17 mnd, men vekten rikker seg ikke dessverre.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Takk for informativt svar 🙂 

Jeg har ikke lest pakningsvedlegget grundig nok skjønner jeg 😇 

Har tempet i snart ett år, og foruten forrige syklus så har jeg eggløsning mellom CD 13-15 (forrige syklus dag 20), og lutealfase på 12-14 dager. Så, alt i alt ganske stabilt. 

Føler FertilityFriend safer litt og flagger EL en dag seinere enn jeg selv tenker utifra charten og el-smerter. Menmen. 

Forsøker ikke aktivt å bli gravid, men bruker ikke prevensjon og vi har en skjer-det-så-skjer-det holdning til det.

Vet ikke helt hva medisiner kunne hjelpt med når syklusen tilsynelatende er stabil?

Jeg har gått til spesialist og div de siste årene pga pcos og blødninger. Har regulert kroppen ved å spise gluten- og melkefritt i 17 mnd, men vekten rikker seg ikke dessverre.

Ts

Da har du jo sånn sett en ganske så regelmessig syklus selv med pcos, og det er bra 👍 Det tyder på at du har eggløsning.  Ville fortsatt med tempingen slik du har gjort og loggføre.   Om du flagger EL en dag fra eller til spiller ingen særlig rolle når du kun tracker syklus, så det burde ikke ha noe å si. 

Vekten kan være vrien for de med pcos/pco. Og kan kreve mer tiltak om du ønsker å gå ned. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pcos, og før jeg begynte på metformin hadde jeg ustabil syklus og ustabile elteester. Men med metformin fikk jeg normal syklus på 28 dager (hadde før det bare mensen mellom 1-3 ganger i året, så stor forksjell). Når jeg da tok eltester slo de ut nesten på klokka 14 dager før mens, og jeg har blitt gravid ved å kun ha ht samleie en gang dagen før eggløsning  to ganger☺️ så anbefaler det!

Anonymkode: ad76c...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...