Gå til innhold

Dere som har barn med matallergier/restriksjoner

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kan dere ikke bare sende med ungen noe den kan spise i barnebursdager og lignende?

Det er fryktelig mye styr for oss som ikke lager slik mat til vanlig å ordne det når vi ikke kjenner til den type mat, i tillegg til alt annet som må ordnes. 

Anonymkode: 975fb...b0d

Vi gjorde det. Fordi ungen som nå er ganske stor, ble veldig syk av å spise mat som ikke var helt trygg. Fikk derfor med seg egne muffins, brownies etc. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
lajlaj skrev (4 timer siden):

Toro sin sjokoladekake er glutenfri. Så tar du melkefritt smør i den kaka. TA DA. Ingen melk eller gluten. 

Dere aner ikke hvor kjedelig det er for et barn å ha med seg matpakke i 14 bursdager. Har aldri sett barnet så glad som når de som arrangerer bursdagen faktisk gidder å prøve og har gjort kaken til en som "alle" kan spise. Og i tillegg sier de at det var så utrolig enkelt og skulle bare mangle. 

Tja, men så har ikke kokken vært nøye med å holde ingredienser separat, slumset litt eller uforvarende sprinklet kakedryss på som inneholder gluten... TA DAAA - syk unge i ukevis. 

Ungen her opplevde dette og nektet å spise noe laget av andre. Dermed sendte vi alltid med eget. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Serverer du virkelig kun rawfood dadelkake i barnebursdager? Hvordan blir dette mottatt av de andre barna? Det er ikke vanlig å oppfostre barna på rawfood, så vil anta dette ikke faller i smak hos gjestene?

Anonymkode: ed2e3...580

Nei, da leser du ikke hva jeg skriver. Det var et eksempel på en kake jeg inni mellom har pleid å lage som en av flere. Ca halvparten av barna har pleid å like den. Det er ikke så vanlig å oppfostre barn på kake i det hele tatt her jeg bor. Det er vel ca like mange gjester som liker rawfoodkake som de som liker marsipankake eller toro-kake vil jeg tro.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Klippet bort det jeg ikke orket å lese, du ser hvor du mister meg.

Forskjellen er at ungen slipper å føle på utenforskap, men får ta del i fellesskapet rundt å spise det andre spiser. Og den forskjellen er ganske stor, selv om du ikke virker å tro et fnugg på det. Om det skyldes ignoranse eller bare uvilje mot å strekke deg bittelitt ekstra for andre enn ditt eget barn kommer ikke så godt frem.

Jeg tror alle barna mine liker smaken på torokake ja, har aldri hørt dem komme hjem fra selskap og klage. Men jeg har heller ikke kresne barn. Det er ikke den kaka jeg selv lager, og jeg har heller ingen barn med allergi. 

Anonymkode: 34372...0e0

Jeg lurer helt oppriktig, er det det at jeg lager ekstra kake  til allergiske barn i stedet for å kun lage en, allergivennlig kake som gjør at du anser meg som å «ha uvilje mot å strekke meg bittelitt ekstra for andre enn mitt eget barn», eller er det det at den kaken ikke et toro som er problemet? Vil tro det første siden du selv ikke lager toro. Så, å lage 2-3 forskjellige kaker og å lage egen mat, bruke flere tiner ekstra på kjøkkenet og masse ekstra penger for å ta hensyn til allergiske barn, der både de og foreldrene uttrykket glede og takknemlighet, er i dine øyne å ha uvilje mot å strekke meg bittelitt ekstra for andre enn mitt eget barn.  Ooookay.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor står det skrevet at det kun er lov med en kake på bursdager?

Anonymkode: 17248...f8d

Les innleggene over her du, så ser du at ved å lage mer enn en kake er jeg et ondt, egoistisk og muligens ignorant menneske som ikke tar hensyn til nooooen andre.

Anonymkode: 884d8...a5a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 4.53):

Kan dere ikke bare sende med ungen noe den kan spise i barnebursdager og lignende?

Det er fryktelig mye styr for oss som ikke lager slik mat til vanlig å ordne det når vi ikke kjenner til den type mat, i tillegg til alt annet som må ordnes. 

Er enig med deg derfor sender vi med feks laktase tabletter, men spør høflig om vertskapet kan minne barna på det selv om de stort sett husker det selv. Har 2 med oral nøtteallergi og de spør alltid for å være sikker. Skjønner godt at det kan bli mye styr om en ikke er vant til daglig tilrettelegging 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (17 timer siden):

Tror du ikke det er mer styr å bake en KAKE til 14 bursdager enn for dere å bare lage en jævla kake med havremelk istedenfor vanlig melk?

Hva med de som er allergisk mot havre?

Anonymkode: 74a24...9cb

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da velger man jo selvsagt en annen plantemelk, men jeg antar at kommentaren din var skrevet kun for å kverulere for du forstod jo sikkert selv at da velger man noe annet.

Anonymkode: bb5d7...b2d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei, da leser du ikke hva jeg skriver. Det var et eksempel på en kake jeg inni mellom har pleid å lage som en av flere. Ca halvparten av barna har pleid å like den. Det er ikke så vanlig å oppfostre barn på kake i det hele tatt her jeg bor. Det er vel ca like mange gjester som liker rawfoodkake som de som liker marsipankake eller toro-kake vil jeg tro.

Jeg lurer helt oppriktig, er det det at jeg lager ekstra kake  til allergiske barn i stedet for å kun lage en, allergivennlig kake som gjør at du anser meg som å «ha uvilje mot å strekke meg bittelitt ekstra for andre enn mitt eget barn», eller er det det at den kaken ikke et toro som er problemet? Vil tro det første siden du selv ikke lager toro. Så, å lage 2-3 forskjellige kaker og å lage egen mat, bruke flere tiner ekstra på kjøkkenet og masse ekstra penger for å ta hensyn til allergiske barn, der både de og foreldrene uttrykket glede og takknemlighet, er i dine øyne å ha uvilje mot å strekke meg bittelitt ekstra for andre enn mitt eget barn.  Ooookay.

Les innleggene over her du, så ser du at ved å lage mer enn en kake er jeg et ondt, egoistisk og muligens ignorant menneske som ikke tar hensyn til nooooen andre.

Si meg, hvor i vår dialog har det kommet frem at du lager 2-3 kaker, og bruker flere timer ekstra på kjøkkenet for å ta hensyn til allergiske barn? 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har eggallergi.

Da jeg var liten og bursdager kom opp, sendte mamma alltid med mat til meg.

Fordi dette er en så alvorlig allergi at jeg kunne få pustestopp. Det var egentlig aldri ett problem, så langt jeg vet. Det var selvsagt en ting når jeg besøkte venner. Jeg skulle ikke spise hva de tilbydde. 

Jeg hadde det bra, men jeg må si at jeg hadde det mer bra da jeg besøkte to venninner/hadde bursdag hos dem fordi deres mødre var sykepleiere og forsto og tilrettelagte for meg. Jeg sov aldri over hos andre.

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 8.32):

Ikke egentlig. Venneparet (eller din single venn) kan ha like mange allergier som klassen til sammen, ville du da bedt de ta med matpakke?

Det er virkelig ikke mye jobb å tilpasse en rett og en kake som graderer seg fra de vanligste allergiene. Og sjeldne allergier er som regel noe man sjeldent ser på ingredienslista, men selv her tar det deg 30sek å lese bakpå og 3min å sjekke Google for erstatning/alternativer.

Jeg har en kamerat som er allergisk mot egg. Det holder ikke bare at kaka er eggfri, det kan ikke ha vært lagd noe annet med egg på kjøkkenet samtidig pga kontaminasjonsfare, og hvis det er stekt/kokt egg på kjøkkenet samme dag som besøket så bli han dårlig. Ikke litt uggen, men allergisk sjokk med behov for epipen, ambulanse og sykehus innleggelse. Jeg har lagd mat til han mange ganger, men de fleste tør ikke ta ansvaret. Så er det ikke alle som har så god kjøkkenhygiene, så vispene til glutenfri torokake var ikke skikkelig vasket fra kakerøren med gluten, og vips er man syk. Eller det brukes samme skje til å ta vanlig mel og glutenfritt mel, for skjeen er jo nesten rein, og de tåler sikkert litt. Eller at de ikke tenkte over at det var melk i smør, eller at myse kommer fra melk, eller at det er gluten i den gøye kakepynten (som jeg ser en annen nevner også) eller i soyasausen til vårrullene for den del. Jeg tenker man som forelder til et barn med allergi kan forhøre seg, men samtidig bør man også for sitt eget barns del være forberedt på å sende med noe eget. 

Anonymkode: ee0dd...694

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn uten allergi, men synes det går fint.

Ønsker riktignok ikke å lage noe til de hyperallergiske (tilsvarende der hele kjøkkenet må vaskes ned), men de foreldrene tror jeg også sender med noe selv.

Anonymkode: cdcd7...981

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 4.53):

Ikke spør da? I hver eneste invitasjon får vi beskjed om å si ifra om allergier. Da får jeg en forventning om at det er en vilje til å tilrettelegge. 

Anonymkode: 5648b...36b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en kamerat som er allergisk mot egg. Det holder ikke bare at kaka er eggfri, det kan ikke ha vært lagd noe annet med egg på kjøkkenet samtidig pga kontaminasjonsfare, og hvis det er stekt/kokt egg på kjøkkenet samme dag som besøket så bli han dårlig. Ikke litt uggen, men allergisk sjokk med behov for epipen, ambulanse og sykehus innleggelse. Jeg har lagd mat til han mange ganger, men de fleste tør ikke ta ansvaret. Så er det ikke alle som har så god kjøkkenhygiene, så vispene til glutenfri torokake var ikke skikkelig vasket fra kakerøren med gluten, og vips er man syk. Eller det brukes samme skje til å ta vanlig mel og glutenfritt mel, for skjeen er jo nesten rein, og de tåler sikkert litt. Eller at de ikke tenkte over at det var melk i smør, eller at myse kommer fra melk, eller at det er gluten i den gøye kakepynten (som jeg ser en annen nevner også) eller i soyasausen til vårrullene for den del. Jeg tenker man som forelder til et barn med allergi kan forhøre seg, men samtidig bør man også for sitt eget barns del være forberedt på å sende med noe eget. 

Anonymkode: ee0dd...694

Da vil jeg si at både du og kameraten din er modig, jeg hadde invitert han på besøk men hatt høy puls de første gangene😊 og i et slikt tilfelle som med kameraten din hadde jeg som mor også sendt med. 

Det er likevel ikke en slik grad av allergi jeg har inntrykk av at tråden handler om. Så eksemplene du kommer med videre er jo mer relevante sådan, selv om jeg mener at samtlige bunner i latskap (eventuelt dumskap). Nå har jeg ikke barn med matallergi, så jeg vet ikke hvor ofte de opplever kontaminert mat hos andre, men vi har flere allergikere på alle barnas trinn så jeg kan kun svare for den andre siden. Og der kan jeg si med trygghet at det ikke koster urimelig mye ekstra å strekke seg litt lenger. Og med å strekke seg lenger mener jeg å legge en innsats i å sikre en helsemessig trygg inkludering av alle gjestene.

Skrevet

Jeg tilbyr alltid å ta med noe og tipser om enkle ting som er uten melk. Svært sjelden noen ber meg ta med noe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Si meg, hvor i vår dialog har det kommet frem at du lager 2-3 kaker, og bruker flere timer ekstra på kjøkkenet for å ta hensyn til allergiske barn? 

Du får scrolle tilbake og lese da.

Poenget er uansett at flere her synes man er slem, hensynsløs og egoistisk om man lager en ostekake som bursdagsbarnet liker i tillegg til å lage en kokoskrem-pavlova til ungen med melkeallergi, for stakkars ungen med melkeallergi som da ikke får spise av alt på bordet. Og dessuten burde alle kun få toro langpannekake med margarin uansett, for alt annet er snobbete og teit og ganske hensynsløst, om man lyver om man ikke synes toro er en skikkelig god kake, faktisk den beste kaken i verden.

Helt surrealistisk å lese.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du får scrolle tilbake og lese da.

Poenget er uansett at flere her synes man er slem, hensynsløs og egoistisk om man lager en ostekake som bursdagsbarnet liker i tillegg til å lage en kokoskrem-pavlova til ungen med melkeallergi, for stakkars ungen med melkeallergi som da ikke får spise av alt på bordet. Og dessuten burde alle kun få toro langpannekake med margarin uansett, for alt annet er snobbete og teit og ganske hensynsløst, om man lyver om man ikke synes toro er en skikkelig god kake, faktisk den beste kaken i verden.

Helt surrealistisk å lese.

Det gjorde jeg selvsagt før jeg skrev den kommentaren du siterer, så kommentaren står ved.

Usikker på om det er jeg som ikke har et rikt nok indre liv til å lese alt det der mellom linjene her eller om det er mange kommentarer som er moderert bort, men vi virker ikke å lese samme tråd. Du kommer vertfall med veldig mye opplysninger som er helt nytt for meg.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 14.07):

Hva er forskjellen på om allergiungen har med samme kakestykket hver bursdag, eller om alle tvinges til å lage og servere den samme kjipe posekaka med margarin i hver eneste bursdag?

Forstår jeg det riktig at din unge faktisk liker smaken på toro-kake? Det gjør ikke min nemlig, da er det sykt kjipt å måtte ha det som bursdagskake på grunn av din unge. Jeg kunne selvsagt laget en annen kake som var glutenfri og melkefri, rawfoodkake med dadler, kokoskrem og cashewnøtter for eksempel, men er jo ikke sikkert ungen din liker den… Jeg hadde imidlertid med glede laget en rawfoodkake til ungen din selv om jeg ikke vil tvinges til å lage en kake hverken jeg eller ungen min liker, mens jeg må støtte en kynisk industri jeg ellers boikotter, på grunn av deg.

Det er jo du og din unge som mangler empati siden dere krever at andre skal måtte spise mat de ikke liker på sin egen bursdag. Egoismen og navlebeskuelsen er helt ufattelig. Det er ikke spesielt inkluderende å kreve at bursdagsbarnet skal sitte og se på din unge spise kake og ikke få spise kake selv.

Storkrevende mennesker som deg er nok grunnen til at mane gir opp, det er ikke bra nok om ikke alt  gjøres akkurat på din måte. Sender du spesifikke oppskrifter til voksne som inviterer dere på middag også, med strenge krav om hva som skal handles inn og serveres?

Og sender du med en liste over forhåndsregler man må ta for å unngå kontaminering? Er du klar over hvor mange som ikke skjønner at man ikke kan bruke smør fra en smørpakke det noen har brukt samme kniv til å smøre på en vanlig brødskive, ikke kan bruke samme flergangs bakeark uten ekstra nøye rengjøring, ikke bruke samme skjærefjøl uten nøye skrubbing, etc etc. 

Du snakker om storkrevende mennesker samtidig som du kritiserer toro-kake, snakker om å lage egen havremelk, rawfoodkake, boikotte en kynisk industri, osv osv. Du er jo helt koko og storkrevende. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 15.25):

Jeg spør ikke deg, og jeg synes ikke toro langpannekake er et godt alternativ. Du må gjerne servere og spise det, men ikke krev at andre skal det.

Men hadde du virkelig laget bløtkake dersom ingen i familien likte det, og kun en av de 20 gjestene som kom ville ha det - eller rettere sagt moren til en av gjestene? 

Dessuten har det vært nevnt flere ganger at det ikke er bra nok med en allergivennlig kake i tillegg, det er nemlig så trist for allergiske barn om de ikke kan spise ALT som serveres. 

Barnet mitt liker ikke  sjokoladekake særlig godt i det hele tatt, derfor har vi aldri sjokoladekake i bursdag. Det finnes et par oppskrifter hun kan spise et lite stykke av til nød, men toro sin synes hun er fæl, samme med sånn pose-muffins. Det handler dog om smak og konsistens, ikke om innholdsfortegnelse. Det er jeg som ikke ønsker å tvinges til å lage noe jeg anser som helseskadelig og uetisk mat, og da spesielt ikke når det i tillegg ikke er godt. Jeg har flere ganger skrevet at jeg gjerne lager allergivennlig mat, men dere fortsetter å messe om at jeg MÅ lage den fæle kjøpekaka vi ikke liker - hvorfor??! Jeg hadde ikke funnet på i måneskinn å kreve at du skulle lage marsipankake til min unge hvis din elsker toro langpanne!

Heldigvis er menneskene vi omgås hyggelige og takknemlige mennesker som setter pris på at jeg lager god og allergivennlig mat til dem, uten å kreve at jeg skal lage en vond spesifikk kake jeg ikke liker. Jeg er heldig med omgangskretsen min 🩷 

Fint at menneskene dere omgås hyggelige og takknemlige, så holder de vel ut holdningene dine :)

Ingen som har sagt at Toro langpannekake er obligatorisk, du skjønner jo ikke poenget her. Toro langpanne er for de som synes det er umulig å tilpasse for allergier. Du skriver jo selv at du ikke har noe problem med det, så hvorfor klikker du? 

Du er klar over at all fløteis som serveres i bursdager, ikke engang inneholder fløte f.eks? Og så er det allergikerne du ranter over?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 7.21):

Det finnes tusenvis av alternativer. Det var ett eksempel. 

AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (12 minutter siden):

Du snakker om storkrevende mennesker samtidig som du kritiserer toro-kake, snakker om å lage egen havremelk, rawfoodkake, boikotte en kynisk industri, osv osv. Du er jo helt koko og storkrevende. 

Hvordan er det storkrevende når man ikke krever annet enn å selv få lage mat som man ønsker? Har aldri krevd noe som helst når jeg er gjest.

lajlaj skrev (9 minutter siden):

Fint at menneskene dere omgås hyggelige og takknemlige, så holder de vel ut holdningene dine :)

Ingen som har sagt at Toro langpannekake er obligatorisk, du skjønner jo ikke poenget her. Toro langpanne er for de som synes det er umulig å tilpasse for allergier. Du skriver jo selv at du ikke har noe problem med det, så hvorfor klikker du? 

Du er klar over at all fløteis som serveres i bursdager, ikke engang inneholder fløte f.eks? Og så er det allergikerne du ranter over?

Det meste fløteis som serveres i bursdager inneholder fløte, men også karragenan. Personlig lager jeg fløteis selv eller kjøper på reko-ringen, men ungen min får spise vanlig karragenan-is hos andre, det handler om å begrense det, ikke å unngå 100 %, og at JEG ikke vil pålegges å måtte servere mat som strider i mot mine prinsipper, akkurat som at man ikke krever at en palestina-aktivist skal servere israelske appelsiner eller at veganeren må kjøpe inn og steke kjøttdeig til kjøtteterene.

Det er kun på KG man er et fælt menneske med dårlige verdier om man har fokus på den kyniske ferdigmatindustrien og prøver å lage mat av råvarer, uten å kreve eller forvente at andre skal gjøre det samme 😂

Og du direkte lyver når du påstår at «ingen har sagt at toro langpanne er obligatorisk», må jeg virkelig gå tilbake og sitere de brukerene som har kranglet på at man MÅ servere toro med margarin, og at det ikke engang kan være i tillegg ril annen bursdagskake? Du får scrolle deg gjennom tråden på nytt. Men veldig flott at du ikke mener andre skal tvinges til å servere toro, med mindre de faktisk synes det er godt og enkelt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det gjorde jeg selvsagt før jeg skrev den kommentaren du siterer, så kommentaren står ved.

Usikker på om det er jeg som ikke har et rikt nok indre liv til å lese alt det der mellom linjene her eller om det er mange kommentarer som er moderert bort, men vi virker ikke å lese samme tråd. Du kommer vertfall med veldig mye opplysninger som er helt nytt for meg.

Enig. Jeg ser heller ingen moderering her, men a5a leser en helt annen tråd 😂

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...