AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #21 Skrevet 19. juni 2024 Kålrota skrev (1 time siden): Tja, det forhindrer ikke at jeg føler meg ute for i 90% av selskapene jeg er i. Det er alltid diskusjon omkring smak på mat. Interessant, jeg har aldri hørt om småbarn i barnebursdag som entusiastisk diskuterer smak og beskriver og skryter av smaken på maten. Her pleier det enten å bare haies ned, pirkes i, og evt kommentarer er de få barna uten oppdragelse som sier æsj og liker ikke. Nå som voksen derimot kan jeg skjønne hva du mener. Og så lenge du ikke kan smake vet du jo heller ikke om skrytet er reelt eller bare høflighetsfraser. Anonymkode: 884d8...a5a 5
lajlaj Skrevet 19. juni 2024 #22 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan dere ikke bare sende med ungen noe den kan spise i barnebursdager og lignende? Det er fryktelig mye styr for oss som ikke lager slik mat til vanlig å ordne det når vi ikke kjenner til den type mat, i tillegg til alt annet som må ordnes. Anonymkode: 975fb...b0d Tror du ikke det er mer styr å bake en KAKE til 14 bursdager enn for dere å bare lage en jævla kake med havremelk istedenfor vanlig melk? 3
lajlaj Skrevet 19. juni 2024 #23 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så lenge ungen ikke er hyperallergisk mot melk. Da må man være supernøye med at ingen ingredienser, redskaper eller overflater har så mye som spor av melkeprotein. Er heller ikke så lett å bake glutenfritt. Gjærbakst uten gluten, for eksempel. Svært vanskelig! Anonymkode: c4be2...8ff Toro sin sjokoladekake er glutenfri. Så tar du melkefritt smør i den kaka. TA DA. Ingen melk eller gluten. Dere aner ikke hvor kjedelig det er for et barn å ha med seg matpakke i 14 bursdager. Har aldri sett barnet så glad som når de som arrangerer bursdagen faktisk gidder å prøve og har gjort kaken til en som "alle" kan spise. Og i tillegg sier de at det var så utrolig enkelt og skulle bare mangle. 3 2
lajlaj Skrevet 19. juni 2024 #24 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men de andre melketypene smaker helt annerledes og ikke alle synes de smaker godt. I tillegg er de vanligvis ultraprosesserte, for de av oss som unngår UP-mat. Jeg synes det er ganske hassle å måtte lage hjemmelaget havremelk eller nøttemelk og så få et resultate som ikke snaker lune godt eller har like god konsistens, på grunn av ett barn, lettere om de bare tar med noe da. Dette er jo å sette det HELT på spissen. Noen desiliter havremelk i en gigantisk kake med mengder av sukker, tror du virkelig barna reagerer på det? Havremelk er ofte mye søtere enn vanlig melk og glir dermed rett inn i en kake. Så du vil lage egen havremelk eller nøttemelk fordi du ANTAR at alle barna lukter lunta av havremelk i en kake? 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #25 Skrevet 19. juni 2024 lajlaj skrev (4 minutter siden): Tror du ikke det er mer styr å bake en KAKE til 14 bursdager enn for dere å bare lage en jævla kake med havremelk istedenfor vanlig melk? Trenger ungen din en hel kake hver gang? Hvorfor deler du den ikke opp og fryser kakestykkene? lajlaj skrev (3 minutter siden): Toro sin sjokoladekake er glutenfri. Så tar du melkefritt smør i den kaka. TA DA. Ingen melk eller gluten. Dere aner ikke hvor kjedelig det er for et barn å ha med seg matpakke i 14 bursdager. Har aldri sett barnet så glad som når de som arrangerer bursdagen faktisk gidder å prøve og har gjort kaken til en som "alle" kan spise. Og i tillegg sier de at det var så utrolig enkelt og skulle bare mangle. Men hvis verten og bursdagsbarnet ikke liker en nasty ultraprosessert pose-kake med helseskadelig fake-smør burde de jo få slippe det. Det holder at de må spise det når de er i bursdagen til din unge. Ikke alle vil ha sjokoladekake i det hele tatt, og i hvert fall ikke toro sin. Personlig hadde jeg betalt for å slippe å spise sånt. Anonymkode: 884d8...a5a 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #26 Skrevet 19. juni 2024 lajlaj skrev (3 minutter siden): Dette er jo å sette det HELT på spissen. Noen desiliter havremelk i en gigantisk kake med mengder av sukker, tror du virkelig barna reagerer på det? Havremelk er ofte mye søtere enn vanlig melk og glir dermed rett inn i en kake. Så du vil lage egen havremelk eller nøttemelk fordi du ANTAR at alle barna lukter lunta av havremelk i en kake? Nei, det er fordi jeg ikke støtter matvareindustrien som produserer ultraprosessert mat og drikke. Jeg tviler sterkt på at barna kjenner om det er kumelk, mandelmelk eller havremelk i en sjokoladekake, derimot tror jeg så absolutt de kjenner forskjell på om det kremfløte, kremost eller noe fake greier i en bløtkake eller ostekake eller iskake. Anonymkode: 884d8...a5a 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #27 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan dere ikke bare sende med ungen noe den kan spise i barnebursdager og lignende? Det er fryktelig mye styr for oss som ikke lager slik mat til vanlig å ordne det når vi ikke kjenner til den type mat, i tillegg til alt annet som må ordnes. Anonymkode: 975fb...b0d Mens jeg mer enn gjerne ordner så alle gjestene mine skal føle seg velkommen uansett alder. Min beste venninne har gluten og laktoseintoleranse, samt nøtteallergi. Når jeg ber henne hit i selskap, så ber jeg jo ikke henne ta med mat selv. Akkurat som for barnas gjester. Anonymkode: d7cf4...fee 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #28 Skrevet 19. juni 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Kan dere ikke bare sende med ungen noe den kan spise i barnebursdager og lignende? Det er fryktelig mye styr for oss som ikke lager slik mat til vanlig å ordne det når vi ikke kjenner til den type mat, i tillegg til alt annet som må ordnes. Anonymkode: 975fb...b0d Hvorfor skal de det? Det koster oss som arrangerer så lite å inkludere alle. Syns det er kjipt med de som ikke gidder den lille jobben, men heller ekskluderer Anonymkode: 3bed8...4f1 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #29 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Trenger ungen din en hel kake hver gang? Hvorfor deler du den ikke opp og fryser kakestykkene? Men hvis verten og bursdagsbarnet ikke liker en nasty ultraprosessert pose-kake med helseskadelig fake-smør burde de jo få slippe det. Det holder at de må spise det når de er i bursdagen til din unge. Ikke alle vil ha sjokoladekake i det hele tatt, og i hvert fall ikke toro sin. Personlig hadde jeg betalt for å slippe å spise sånt. Anonymkode: 884d8...a5a Det fjerner uansett ikke det faktumet at barnet sitter med det samme opptinte kakestykket i 14 bursdager. Hvorfor ikke anse det som en god mulighet for å lære barnet ditt om empati og inkludering? Enten ved at dere a) lager melka sammen slik at melkeallergikeren blir inkludert eller b) lager en nasty ultraprossesert pose-kake med helseskadelig fakesmør og kjører heller på med kaka laga på rene råvarer når det er familieselskap. Anonymkode: 34372...0e0 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #30 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det fjerner uansett ikke det faktumet at barnet sitter med det samme opptinte kakestykket i 14 bursdager. Hvorfor ikke anse det som en god mulighet for å lære barnet ditt om empati og inkludering? Enten ved at dere a) lager melka sammen slik at melkeallergikeren blir inkludert eller b) lager en nasty ultraprossesert pose-kake med helseskadelig fakesmør og kjører heller på med kaka laga på rene råvarer når det er familieselskap. Anonymkode: 34372...0e0 Hva er forskjellen på om allergiungen har med samme kakestykket hver bursdag, eller om alle tvinges til å lage og servere den samme kjipe posekaka med margarin i hver eneste bursdag? Forstår jeg det riktig at din unge faktisk liker smaken på toro-kake? Det gjør ikke min nemlig, da er det sykt kjipt å måtte ha det som bursdagskake på grunn av din unge. Jeg kunne selvsagt laget en annen kake som var glutenfri og melkefri, rawfoodkake med dadler, kokoskrem og cashewnøtter for eksempel, men er jo ikke sikkert ungen din liker den… Jeg hadde imidlertid med glede laget en rawfoodkake til ungen din selv om jeg ikke vil tvinges til å lage en kake hverken jeg eller ungen min liker, mens jeg må støtte en kynisk industri jeg ellers boikotter, på grunn av deg. Det er jo du og din unge som mangler empati siden dere krever at andre skal måtte spise mat de ikke liker på sin egen bursdag. Egoismen og navlebeskuelsen er helt ufattelig. Det er ikke spesielt inkluderende å kreve at bursdagsbarnet skal sitte og se på din unge spise kake og ikke få spise kake selv. Storkrevende mennesker som deg er nok grunnen til at mane gir opp, det er ikke bra nok om ikke alt gjøres akkurat på din måte. Sender du spesifikke oppskrifter til voksne som inviterer dere på middag også, med strenge krav om hva som skal handles inn og serveres? Og sender du med en liste over forhåndsregler man må ta for å unngå kontaminering? Er du klar over hvor mange som ikke skjønner at man ikke kan bruke smør fra en smørpakke det noen har brukt samme kniv til å smøre på en vanlig brødskive, ikke kan bruke samme flergangs bakeark uten ekstra nøye rengjøring, ikke bruke samme skjærefjøl uten nøye skrubbing, etc etc. Anonymkode: 884d8...a5a 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #31 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kan dere ikke bare sende med ungen noe den kan spise i barnebursdager og lignende? Det er fryktelig mye styr for oss som ikke lager slik mat til vanlig å ordne det når vi ikke kjenner til den type mat, i tillegg til alt annet som må ordnes. Anonymkode: 975fb...b0d Selvsagt kan vi det og jeg tilbyr meg det alltid, men jeg må jo innrømme at jeg har mine tanker om vertskapet når de ikke engang prøver å strekke seg litt for gjestene sine. Hvordan hadde du selv reagert om du var invitert på middag til noen venner og de skulle servere noe som de var klar over at du ikke tålte eller av andre grunner ikke kunne spise og vertskapet sa at det var for mye styr å ta hensyn til deg så det hadde vært fint om du kunne tatt med deg noe mat i en tuppeware boks om du ikke ville bli sittende og se på en tom tallerken mens at alle andre rundt bordet spiste? Anonymkode: bb5d7...b2d 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #32 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så lenge ungen ikke er hyperallergisk mot melk. Da må man være supernøye med at ingen ingredienser, redskaper eller overflater har så mye som spor av melkeprotein. Er heller ikke så lett å bake glutenfritt. Gjærbakst uten gluten, for eksempel. Svært vanskelig! Anonymkode: c4be2...8ff Det er vel unødvendig med glutenfri gjærbakst i de fleste selskap. Ganske enkelt med en toro sjokolade langpannekake spør du meg. Anonymkode: 868e1...016 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #33 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er forskjellen på om allergiungen har med samme kakestykket hver bursdag, eller om alle tvinges til å lage og servere den samme kjipe posekaka med margarin i hver eneste bursdag? Forstår jeg det riktig at din unge faktisk liker smaken på toro-kake? Det gjør ikke min nemlig, da er det sykt kjipt å måtte ha det som bursdagskake på grunn av din unge. Jeg kunne selvsagt laget en annen kake som var glutenfri og melkefri, rawfoodkake med dadler, kokoskrem og cashewnøtter for eksempel, men er jo ikke sikkert ungen din liker den… Jeg hadde imidlertid med glede laget en rawfoodkake til ungen din selv om jeg ikke vil tvinges til å lage en kake hverken jeg eller ungen min liker, mens jeg må støtte en kynisk industri jeg ellers boikotter, på grunn av deg. Det er jo du og din unge som mangler empati siden dere krever at andre skal måtte spise mat de ikke liker på sin egen bursdag. Egoismen og navlebeskuelsen er helt ufattelig. Det er ikke spesielt inkluderende å kreve at bursdagsbarnet skal sitte og se på din unge spise kake og ikke få spise kake selv. Storkrevende mennesker som deg er nok grunnen til at mane gir opp, det er ikke bra nok om ikke alt gjøres akkurat på din måte. Sender du spesifikke oppskrifter til voksne som inviterer dere på middag også, med strenge krav om hva som skal handles inn og serveres? Og sender du med en liste over forhåndsregler man må ta for å unngå kontaminering? Er du klar over hvor mange som ikke skjønner at man ikke kan bruke smør fra en smørpakke det noen har brukt samme kniv til å smøre på en vanlig brødskive, ikke kan bruke samme flergangs bakeark uten ekstra nøye rengjøring, ikke bruke samme skjærefjøl uten nøye skrubbing, etc etc. Anonymkode: 884d8...a5a Hvor står det skrevet at det kun er lov med en kake på bursdager? Selv hater jeg bløtekake, barna liker heller ikke bløtekake. Mannen min og familien hans derimot elsker det. Så når det feires bursdag lager jeg allikevel bløtekake for å glede gjestene, sammen med en kake som jeg og ungene elsker. Det er ikke bare å ta hensyn, men også å være en god vert. Anonymkode: 17248...f8d 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #34 Skrevet 19. juni 2024 47 minutter siden, AnonymBruker said: Trenger ungen din en hel kake hver gang? Hvorfor deler du den ikke opp og fryser kakestykkene? Men hvis verten og bursdagsbarnet ikke liker en nasty ultraprosessert pose-kake med helseskadelig fake-smør burde de jo få slippe det. Det holder at de må spise det når de er i bursdagen til din unge. Ikke alle vil ha sjokoladekake i det hele tatt, og i hvert fall ikke toro sin. Personlig hadde jeg betalt for å slippe å spise sånt. Anonymkode: 884d8...a5a Toro sin kake er nydelig. Ble spurt om oppskriften sist jeg laget den😅 Det meste i en bursdag er forøvrig helseskadelig. Til og med ballongene! Men hvis bursdagsbarnet er (unormalt) opptatt av ultraprossesert mat, så må hen jo få slippe det.. Anonymkode: 68888...b8e 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #35 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det er vel unødvendig med glutenfri gjærbakst i de fleste selskap. Ganske enkelt med en toro sjokolade langpannekake spør du meg. Anonymkode: 868e1...016 Jeg spør ikke deg, og jeg synes ikke toro langpannekake er et godt alternativ. Du må gjerne servere og spise det, men ikke krev at andre skal det. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hvor står det skrevet at det kun er lov med en kake på bursdager? Selv hater jeg bløtekake, barna liker heller ikke bløtekake. Mannen min og familien hans derimot elsker det. Så når det feires bursdag lager jeg allikevel bløtekake for å glede gjestene, sammen med en kake som jeg og ungene elsker. Det er ikke bare å ta hensyn, men også å være en god vert. Anonymkode: 17248...f8d Men hadde du virkelig laget bløtkake dersom ingen i familien likte det, og kun en av de 20 gjestene som kom ville ha det - eller rettere sagt moren til en av gjestene? Dessuten har det vært nevnt flere ganger at det ikke er bra nok med en allergivennlig kake i tillegg, det er nemlig så trist for allergiske barn om de ikke kan spise ALT som serveres. AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Toro sin kake er nydelig. Ble spurt om oppskriften sist jeg laget den😅 Det meste i en bursdag er forøvrig helseskadelig. Til og med ballongene! Men hvis bursdagsbarnet er (unormalt) opptatt av ultraprossesert mat, så må hen jo få slippe det.. Anonymkode: 68888...b8e Barnet mitt liker ikke sjokoladekake særlig godt i det hele tatt, derfor har vi aldri sjokoladekake i bursdag. Det finnes et par oppskrifter hun kan spise et lite stykke av til nød, men toro sin synes hun er fæl, samme med sånn pose-muffins. Det handler dog om smak og konsistens, ikke om innholdsfortegnelse. Det er jeg som ikke ønsker å tvinges til å lage noe jeg anser som helseskadelig og uetisk mat, og da spesielt ikke når det i tillegg ikke er godt. Jeg har flere ganger skrevet at jeg gjerne lager allergivennlig mat, men dere fortsetter å messe om at jeg MÅ lage den fæle kjøpekaka vi ikke liker - hvorfor??! Jeg hadde ikke funnet på i måneskinn å kreve at du skulle lage marsipankake til min unge hvis din elsker toro langpanne! Heldigvis er menneskene vi omgås hyggelige og takknemlige mennesker som setter pris på at jeg lager god og allergivennlig mat til dem, uten å kreve at jeg skal lage en vond spesifikk kake jeg ikke liker. Jeg er heldig med omgangskretsen min 🩷 Anonymkode: 884d8...a5a 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #36 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hadde du virkelig laget bløtkake dersom ingen i familien likte det, og kun en av de 20 gjestene som kom ville ha det - eller rettere sagt moren til en av gjestene? Da hadde jeg fint kunnet laget en mindre kake til henne. Lager forresten ofte egne tilpassede ting til de med allergi. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dessuten har det vært nevnt flere ganger at det ikke er bra nok med en allergivennlig kake i tillegg, det er nemlig så trist for allergiske barn om de ikke kan spise ALT som serveres. Joda, ingen med allergi forventer å kunne spise alt, de håper kun å kunne spise noe. Anonymkode: 17248...f8d 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #37 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da hadde jeg fint kunnet laget en mindre kake til henne. Lager forresten ofte egne tilpassede ting til de med allergi. Joda, ingen med allergi forventer å kunne spise alt, de håper kun å kunne spise noe. Anonymkode: 17248...f8d Tull, det har vært mange innlegg i det siste om at man må servere f.eks. vegansk og glutenfri mat til ALLE barna fordi det er så trist å ikke kunne spise alt, eller at man må lage toro posekake (det holder altså ikke å lage en annen allergivennlig kake, det MÅ være toro sin, ellers er man ond, egoistisk og ikke inkluderende). Jeg lager ikke favorittmaten til hver gjest nei, om det gjør meg til en dårlig vert får vi være enige i å være uenige. Jeg sørger for at alle får noe de tåler å spise, fortrinnsvis noe de liker, men jeg oppsøker og spør ikke alle 20 barna om de liker pizza for eksempel, kun om det er noe må tas hensyn til som allergier, vegetarianere eller lignende. Hvis Aina vil ha gulrotkake, Benedicte sjokoladefondant, Elisa toro sjokoladekake, Preben pavlova, Kristian marsipankake, Karianne er allergisk mot rapsolje og melk, Vegard liker kun vaniljeis og Adrian liker kun pistasjis, så blir det ganske håpløst. Men noe sånt har jeg seriøst aldri opplevd, mitt nære familiemedlem med cøliaki får tilpasset mat, naboen med cøliaki og laktoseintoleranse får tilpasset mat, begge synes maten min er bedre enn maten de spiser hjemme, så jeg lever greit med om noen på KG mener jeg er slem som ikke lager posekake. Anonymkode: 884d8...a5a 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #38 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spør ikke deg, og jeg synes ikke toro langpannekake er et godt alternativ. Du må gjerne servere og spise det, men ikke krev at andre skal det. Men hadde du virkelig laget bløtkake dersom ingen i familien likte det, og kun en av de 20 gjestene som kom ville ha det - eller rettere sagt moren til en av gjestene? Dessuten har det vært nevnt flere ganger at det ikke er bra nok med en allergivennlig kake i tillegg, det er nemlig så trist for allergiske barn om de ikke kan spise ALT som serveres. Barnet mitt liker ikke sjokoladekake særlig godt i det hele tatt, derfor har vi aldri sjokoladekake i bursdag. Det finnes et par oppskrifter hun kan spise et lite stykke av til nød, men toro sin synes hun er fæl, samme med sånn pose-muffins. Det handler dog om smak og konsistens, ikke om innholdsfortegnelse. Det er jeg som ikke ønsker å tvinges til å lage noe jeg anser som helseskadelig og uetisk mat, og da spesielt ikke når det i tillegg ikke er godt. Jeg har flere ganger skrevet at jeg gjerne lager allergivennlig mat, men dere fortsetter å messe om at jeg MÅ lage den fæle kjøpekaka vi ikke liker - hvorfor??! Jeg hadde ikke funnet på i måneskinn å kreve at du skulle lage marsipankake til min unge hvis din elsker toro langpanne! Heldigvis er menneskene vi omgås hyggelige og takknemlige mennesker som setter pris på at jeg lager god og allergivennlig mat til dem, uten å kreve at jeg skal lage en vond spesifikk kake jeg ikke liker. Jeg er heldig med omgangskretsen min 🩷 Anonymkode: 884d8...a5a Serverer du virkelig kun rawfood dadelkake i barnebursdager? Hvordan blir dette mottatt av de andre barna? Det er ikke vanlig å oppfostre barna på rawfood, så vil anta dette ikke faller i smak hos gjestene? Anonymkode: ed2e3...580 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #39 Skrevet 19. juni 2024 Jeg lurer fortsatt på om TS velger å be voksne ta med egen middag når de skal til henne fordi det er styr å tilpasse til allergien (eller også graviditeten) deres… Anonymkode: f401f...2d5 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #40 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er forskjellen på om allergiungen har med samme kakestykket hver bursdag, eller om alle tvinges til å lage og servere den samme kjipe posekaka med margarin i hver eneste bursdag? Forstår jeg det riktig at din unge faktisk liker smaken på toro-kake? Det gjør ikke min nemlig, da er det sykt kjipt å måtte ha det som bursdagskake på grunn av din unge. Jeg kunne selvsagt laget en annen kake som var glutenfri -snip- AnonymBruker skrev (3 timer siden): Anonymkode: 884d8...a5a Klippet bort det jeg ikke orket å lese, du ser hvor du mister meg. Forskjellen er at ungen slipper å føle på utenforskap, men får ta del i fellesskapet rundt å spise det andre spiser. Og den forskjellen er ganske stor, selv om du ikke virker å tro et fnugg på det. Om det skyldes ignoranse eller bare uvilje mot å strekke deg bittelitt ekstra for andre enn ditt eget barn kommer ikke så godt frem. Jeg tror alle barna mine liker smaken på torokake ja, har aldri hørt dem komme hjem fra selskap og klage. Men jeg har heller ikke kresne barn. Det er ikke den kaka jeg selv lager, og jeg har heller ingen barn med allergi. Anonymkode: 34372...0e0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå