Gå til innhold

Dere som har barn med matallergier/restriksjoner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke bare sende med ungen noe den kan spise i barnebursdager og lignende?

Det er fryktelig mye styr for oss som ikke lager slik mat til vanlig å ordne det når vi ikke kjenner til den type mat, i tillegg til alt annet som må ordnes. 

Anonymkode: 975fb...b0d

• Liker 4
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat melk er jo enkelt. Det finnes så mange typer: ris, havre, soya, kokos, mandel osv

og glutenfritt er jo bare å droppe glutenet?

Anonymkode: cae98...945

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Akkurat melk er jo enkelt. Det finnes så mange typer: ris, havre, soya, kokos, mandel osv

Så lenge ungen ikke er hyperallergisk mot melk. Da må man være supernøye med at ingen ingredienser, redskaper eller overflater har så mye som spor av melkeprotein.

Er heller ikke så lett å bake glutenfritt. Gjærbakst uten gluten, for eksempel. Svært vanskelig! 

Anonymkode: c4be2...8ff

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Jods, det går fint an å sende med. De fleste gjør jo også det. For de aller fleste (også for meg som voksen), er det likevel utrolig lye hyggeligere å kunne spise det de andre spiser. Da blir man inkludert på en annen måte. (Tenk deg hvor ofte du påpeker hvor nydeligere smørbrød det var eller hvor fantastisk kaken smakte. Den ene som spiser noe annet får ikke deltatt). 

Samtidig, det er bedre å spørre hvis man er usikker. Det er ikke noen god løsning å fikse noe allergivennlig hvis man ikke har oversikt. (Det er for eksempel veldig vanlig å tro at spelt er glutenfritt, det er det altså ikke). 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg er melkeallergiker selv, og tar gjerne med meg matpakke. Jeg er blitt så voksen at jeg heller vil kose meg med trygg mat, enn å gå sulten fordi jeg trodde noe skulle være ok.

Det er likevel noe med fellesskapet da, som @Kålrotasier. Kunne spise ihvertfall noe av det samme. Jeg blir enda rørt når noen tenker på meg, og det betyr enda mer for mange barn. Det til side, selvsagt bør en være på tilbudssiden med å sende med. Jeg skjønner godt det kan føles som ekstra styr når en ikke er vant med det. 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har flere i familien med ulike allergier så når vi samles til høytider kan det være litt "styr" som du sier. Men så styr er det ikke. All info om hva et produkt inneholder står på baksiden av pakken. Matbutikker har en egen allergi seksjon og internett er verdens største oppslagsverk.

Jeg forstår at foreldre har mest fokus på sitt eget barn når de inviterer til barnebursdag. Men de mann inviterer er gjest. Ville du invitert et vennepar over på middag og bedt de ha med matpakke? Det er normal høflighet å sørge for at en gjest blir tilbudt noe å bite i selvom denne gjesten kanskje bare er 5 år. 

Har selv alltid tilrettelagt i barne bursdag så vanskelig er det ikke. Om det så er melkeallergi, gluten eller barn som ikke spiser svin.

Pizza er lett å tilpasse. Selges både melkefri pølser eller kylling pølser. Toro kake som noen over her skrev. Det finnes mange alternativer uten at mann må være kokke mester.

Anonymkode: 23a3a...b08

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan dere ikke bare sende med ungen noe den kan spise i barnebursdager og lignende?

Det er fryktelig mye styr for oss som ikke lager slik mat til vanlig å ordne det når vi ikke kjenner til den type mat, i tillegg til alt annet som må ordnes. 

Jeg kan skjønne at det er ubehagelig med de som har kraftig allergi, men da sender jo uansett foreldrene med for å være sikker på at ungen ikke går i anafylaktisk sjokk.

De med mildere allergi er jo faktisk ingen stress om man dropper å sette vrangsida til. Ha en fast meny og kake du kjører hver bursdag? Latskap å si at det er fryktelig mye styr, for det er det ikke - det er litt ekstra arbeid den ene gangen for å sikre at et/flere barn føler seg inkludert.

Anonymkode: 34372...0e0

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser vegetar og tilbyr alltid å sende med pølser e.l. Enten kalde som kan varmes der eller så putter vi dem i en termos så det bare er å putte dem rett i pølsebrød. 

Anonymkode: 6c9cd...cb8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ville du invitert et vennepar over på middag og bedt de ha med matpakke?

Anonymkode: 23a3a...b08

Nei, selvsagt ikke, men det er forskjell på et vennepar og en hel barnehage/skoleklasse med ørten ulike allergier og "allergier", så dette en dustete sammenligning.

Anonymkode: 7b2fb...723

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er mye styr å tilpasse til allergikere. Er jeg usikker spør jeg foreldrene. Her vi bor er det vanlig å spørre i invitasjonen om det er noen allergier. 

Anonymkode: 15b6a...677

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvsagt ikke, men det er forskjell på et vennepar og en hel barnehage/skoleklasse med ørten ulike allergier og "allergier", så dette en dustete sammenligning.

Anonymkode: 7b2fb...723

Ikke egentlig. Venneparet (eller din single venn) kan ha like mange allergier som klassen til sammen, ville du da bedt de ta med matpakke?

Det er virkelig ikke mye jobb å tilpasse en rett og en kake som graderer seg fra de vanligste allergiene. Og sjeldne allergier er som regel noe man sjeldent ser på ingredienslista, men selv her tar det deg 30sek å lese bakpå og 3min å sjekke Google for erstatning/alternativer.

Anonymkode: 34372...0e0

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kommer an på alvorlighetsgraden av allergi. Er det typ epipenn om barnet får i seg noe de ikke tåler må foreldrene stille med egen mat. 

Anonymkode: 72d88...132

AnonymBruker
Skrevet

Kan fint sende med, og tilbyr meg alltid.

Men fy flate så lite som skal til for å glede et barn. Som om det ikke er irriterende nok å ha denne allergien er det ekstra kjipt og alltid spise matpakke også i bursdager.

Toro Langpannesjokoladekake er uten melk og gluten, jeg tilbyr meg alltid å ta med en slik da min har cøliaki. Kun en gang har de som inviterer svart noe annet enn "Neida, dette ordner vi".

Anonymkode: 17248...f8d

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sender alltid med. Mat(pizza, kake, godtepose, evt snacks. 

På alle avslutninger, korps øvelser og - seminarer, turer, venne(gruppe)besøk og ellers også. 

Anonymkode: d4e1d...fb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Joda, det gjør jeg gjerne. Har to barn med cøliaki. Barna derimot blir så glade når de slipper å være annerledes hele tiden, så når noen sier at de kjøper inn torokake og en glutenfri pizza til dem blir de så veldig glade. Setter stor pris på voksne som ønsker å inkludere. Når du har voksne gjester tipper jeg du ber dem ta med egen mat også? Fordi det blir styr som du sier? (Håper TS svarer på dette spørsmålet.)

Anonymkode: f401f...2d5

• Liker 6
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Maten man serverer i bursdager er takken til gjestene for det styret de har tatt seg med å komme i bursdagen, gi gave og oppmerksomhet til bursdagbarnet. 

Du kan slippe styret ved å droppe bursdagen, bare kjøper gaver selv. 

Anonymkode: 9c6b1...116

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig med deg. Jeg sender med min egen. Det er også tryggest mpt at ikke alle har god kjøkkenhygiene eller forståelse for kontaminering.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men de andre melketypene smaker helt annerledes og ikke alle synes de smaker godt. I tillegg er de vanligvis ultraprosesserte, for de av oss som unngår UP-mat. Jeg synes det er ganske hassle å måtte lage hjemmelaget havremelk eller nøttemelk og så få et resultate som ikke snaker lune godt eller har like god konsistens, på grunn av ett barn, lettere om de bare tar med noe da.

Glutenfri mat synes jeg er enkelt, bruker aldri erstatningsprodukter men det meste av matvarer er jo uansett glutenfrie. Salat, grønnsaker, kjøtt, fisk, ost og kremfløte og yoghurt, frø og nøtter og frukt og bær - men jeg lager ikke pizza, pasta, boller eller annen brødmat glutenfritt.

Kålrota skrev (4 timer siden):

Jods, det går fint an å sende med. De fleste gjør jo også det. For de aller fleste (også for meg som voksen), er det likevel utrolig lye hyggeligere å kunne spise det de andre spiser. Da blir man inkludert på en annen måte. (Tenk deg hvor ofte du påpeker hvor nydeligere smørbrød det var eller hvor fantastisk kaken smakte. Den ene som spiser noe annet får ikke deltatt). 

Samtidig, det er bedre å spørre hvis man er usikker. Det er ikke noen god løsning å fikse noe allergivennlig hvis man ikke har oversikt. (Det er for eksempel veldig vanlig å tro at spelt er glutenfritt, det er det altså ikke). 

Det sier man jo stort sett for å være høflig, for de fleste lager ikke god mat, og spesielt i bursdager er det gjerne svært lav kvalitet på maten - posekake og de kjipeste billigeste muk-pølsene for eksempel.

Anonymkode: 884d8...a5a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Maten man serverer i bursdager er takken til gjestene for det styret de har tatt seg med å komme i bursdagen, gi gave og oppmerksomhet til bursdagbarnet. 

Du kan slippe styret ved å droppe bursdagen, bare kjøper gaver selv. 

Anonymkode: 9c6b1...116

Det gjør vi faktisk på barnebursdager i klassen vår - foreldrene bare kjøper noe og så er det fra klassen. Så slipper man å få masse billig ræl som bare er bruk og kast og krise for miljøet og stress å måtte kjøpe.

Skrevet

Det sier man jo stort sett for å være høflig, for de fleste lager ikke god mat, og spesielt i bursdager er det gjerne svært lav kvalitet på maten - posekake og de kjipeste billigeste muk-pølsene for eksempel.

Tja, det forhindrer ikke at jeg føler meg ute for i 90% av selskapene jeg er i. Det er alltid diskusjon omkring smak på mat. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...