Gå til innhold

Hva er normalt å ha i lån totalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er to voksne, har tre barn, og vi har 5,4 mill i boliglån. I tillegg har en av oss litt over 100000kr i studielån. For tiden betaler vi 26000kr hver mnd bare i renter, så jeg bekymrer meg en del for økonomien og eventuelle rentehevinger.

Anonymkode: 06c1d...8df

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet vel at du har lite lån, så hva er behovet ditt her?

Jeg har 5,3. To tenåringer + meg i husstanden. Det er mye, men det går.

Anonymkode: 3ba58...ae6

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye lån er 5 ganger inntekten. Lite lån er ingen lån. Det er helt induviduelt. 

Anonymkode: 3eec1...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er det virkelig verdt det?

Anonymkode: fedbd...09c

Å ha tak over hodet til en familie på 4 og en bil som starter hver dag? Ja, det synes jeg.

Alt må jo ses i sammenheng - vi har ok+ inntekt og boligen er verdt ca 6 millioner. I tillegg er vi i «startfasen» og har en del år å nedbetale på 😊

Alternativet hadde vært å leie for samme sum som vi betaler i boliglån, og kollektivt er ikke en mulighet med våre svært varierende arbeidstider. 

Anonymkode: fc3db...f1e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi er to voksne, har tre barn, og vi har 5,4 mill i boliglån. I tillegg har en av oss litt over 100000kr i studielån. For tiden betaler vi 26000kr hver mnd bare i renter, så jeg bekymrer meg en del for økonomien og eventuelle rentehevinger.

Da høres det ut som du har tullete høy rente? Vi har boliglån på 4,2 mill og betaler  27400,-/mnd, der ca 18000 er renter. Dere betaler altså 34000 mer i mnd (!) rente for et lån på 1,2 mill mer? Da har du over 11 prosent i rente. Eller du har 34% rente på den delen av lånet som er større enn vårt, gitt at renta på resten av lånet er lik. Det er dårlig rente selv som SMS-lån/kredittkortlån, så noe skurrer her.

Vi har nominell rente på 5,44%. Usikker på gjenværende nedbetalingstid, men gjetter på 22-23 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlig skrev (6 minutter siden):

Da høres det ut som du har tullete høy rente? Vi har boliglån på 4,2 mill og betaler  27400,-/mnd, der ca 18000 er renter. Dere betaler altså 34000 mer i mnd (!) rente for et lån på 1,2 mill mer? Da har du over 11 prosent i rente. Eller du har 34% rente på den delen av lånet som er større enn vårt, gitt at renta på resten av lånet er lik. Det er dårlig rente selv som SMS-lån/kredittkortlån, så noe skurrer her.

Vi har nominell rente på 5,44%. Usikker på gjenværende nedbetalingstid, men gjetter på 22-23 år.

Hvordan får du 26 000 i rente minus 18 000 til å bli 34 000?

TS betaler 8 000 mer i rente enn deg. Hun har 5,4 i boliglån, du har 4,2. Det er ganske korrekt.

Anonymkode: 3ba58...ae6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vestlig skrev (8 minutter siden):

Det var meg du svarte, og jeg tror du må regne om igjen. Vi betaler 8000kr mer i renter enn dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var meg du svarte, og jeg tror du må regne om igjen. Vi betaler 8000kr mer i renter enn dere.

Haha, jeg leste at dere betalte 26000,- HVER i mnd i renter. Men dere betaler altså 26000,- i renter HVER mnd. 

De aller fleste med annuitetslån/serielån betaler rente HVER mnd, det var denne (for meg unødvendige) presiseringen som veltet resonnementet mitt.

Da har dere vesentlig mer edruelige 5,77% i rente. Det er nok ganske vanlig ja.

Sorry!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 400 i studielån og 1,5 i boliglån. Samboeren har 300 i billån og 2,1 i boliglån.

Anonymkode: 8c8ac...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1,1 mill i huslån. 60 000 i billån.  Kjøpte hus for 10 år siden. 

Er glad vi ikke har større lån, men vi tjener heller ikke supergodt, så kunne ikke hatt så mye mer. 

Anonymkode: f5504...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,5 i boliglån og ca 150 k igjen i billån. Vi er i slutten av 30 årene og tjener ca 1.2 i året. 2 barn. Betaler ca 20k i måneden i renter og avdrag. Det er ikke fett med dagens renter og matpriser, men det går. Vi skulle gjerne pusset opp litt, men tar ikke opp mere lån så må heller spare i noen år. Føler 3,5 er helt i smertegrensen for hva jeg synes er ok. Boligen er verdt et sted mellom 5,5 og 6 mnok. 

Anonymkode: 8eee6...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 1,8 mill pluss studielån,billån og 4 ungdommer. Har refinansiert noen ganger for å pusse opp og vedlikeholde o.l, hvis ikke hadde vi vært nærmest gjeldsfri nå. Disse utbedringene har igjen økt verdien på bolig. Boligen kjøpt for 2,5 mill i 2012, er nå verdt 9,2 mill.

Anonymkode: 31470...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hus, hytte og 2 biler. Betaler ca 5000,- pr mnd i renter etter skattefradrag. Det holder, kunne ikke tenke meg å "oppgradere" hus eller bil nå.

Anonymkode: 981b5...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

400k i boliglån, ingen andre lån.

Anonymkode: 16812...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 1,3 i bolig og et par hundre tusen i studielån. Familie på fire her og. 

Om det er mye? Ikke for oss, vi ønsker å ha en romslig økonomi til å gjøre ting ellers i livet annet enn å betale gjeld.

Anonymkode: ab99e...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen anelse om hva som er "normalt".

På skatteoppgjøret så går det frem at mine lån totalt er på 405.000. Dette er billån, forbrukslån / kredittkort og lånekassen.

(Ja, jeg gjorde noen dårlige valg etter å ha gått gjennom en skilsmisse samt at jeg ble ufør bare 2 år før skilsmissen). Så jeg eier ikke noe hus (men har heller ingen interesse av å eie, bor i samboers hus).

Gjelden er planlagt nedbetalt i løpet av 8 år. Jeg har lært av mine feil valg. Det er da positivt i det minste...

Anonymkode: 70123...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har 2,2 millioner i boliglån og 350.000 i studielån. Er alene med ett barn. Synes det er mye, men vanskelig å få til noe mindre. Vi bor i en for liten leilighet allerede. 

Anonymkode: bc4e2...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tjener (to voksne og to barn)1,2 mill og har boliglån på 3,1 mill og min studielån på 250 000 kr

Har bil men ingen lån der.

Anonymkode: 7d3c4...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

750 k igjen på boliglån, 50 k igjen på billån, og ca 400 k til sammen i studiegjeld. Jeg kommer til å opparbeide meg mer studiegjeld. 

Syns ikke dere hadde spesielt mye. 

Anonymkode: ca787...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Boligen har en verdi på ca 5,5mill.. hvorda vil eller er det ifht lånet som jeg har p.d.d?

Banken anslår at boligen vil stige ytterligere om par-tre år pga beliggenheten og prisveksten og mener at jeg ikke bør være "bekymret" , dog så vet man jo at bankene ønsker mest mulig profitt. Selv så ønsker jeg å pusse opp enkelte steder på huset, men er redd for at dem kun sier det for at jeg skal låne mer fra dem.

Anonymkode: 0ca33...0a2

Så du har nesten 4 millioner i sikkerhet i huset og har et forbrukslån? Hva er greia med det? Håper i det minste det er et forbrukslån med sikkerhet i huset... Eller at det er så lite at du kan betale det ut på neste månedslønn. 

Har du vurdert rammelån og betale ned forbrukslånet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...