Gå til innhold

Hvor høy bør en uføretrygd være for at den skal regnes som "god"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg hadde en godt betalt jobb, som jeg jobbet hardt for å få. Mange års utdannelse, studielån, holdt kompetansen ved like, hadde stort ansvar osv. Boligprisene i nærheten av jobben min var rimelig høye, så jeg vil ikke si at jeg levde over evne. Det var der jeg måtte bo for å få jobb og familie til å gå opp. Du snakker slik misunnelige folk snakker. 

 

Jeg jobbet like mye som deg før jeg ble syk. Jeg ville mye heller fortsatt med det. Ville du byttet med meg, tror du?

Anonymkode: 5f5d1...ea8

Blir så oppgitt av sånne som den du siterer. Det er jo faktisk folk som deg som taper mest på å bli uføretrygdet.  Alle som har hatt inntekt under 6 G får 66 % av tidligere inntekt, mens de som har tjent over 6G kanskje bare får 30% - 50 %.

Anonymkode: 76605...73f

  • Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette har jeg i 100 % stilling, turnus. Jobber året rundt og har kun 4 uker sammenhengende ferie pr år. Jobber kveld, helg og røde dager. Meget demotiverende at trygd og full lønn er lik. 🙄

Anonymkode: ab191...ff3

Det må da være mer demotiverende at man har vært så tett i nøtta at man ikke har tatt en utdannelse som kunne gitt muligheter for en mye bedre betalt jobb.

  • Liker 8
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (7 minutter siden):

Det er ikke relevant at du har smerter. Hadde du bodd i veldig mange andre land hadde du hatt de samme smertene men svært mye lavere trygd (også kostnadsjustert).

Nei men herre, nå bor vi jo faktisk i Norge, og du kan vel ikke mene at man av den grunn skal bære glad for at man får trygd som gjør at man i Norge ligger på fattigdomsgrensen (til Norge)? Er jo klin umulig å sammenligne med andre land, og realiteten er at vi bor i Norge. Da kan vi få lov til å si og mene at det å bli syk, og leve på minstetrygd, ikke er så fantastisk bra som noen av dere skal mene her inne. 

Anonymkode: d40d5...92c

  • Liker 4
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva er vitsen med å jobbe om en kan få uføretrygd på samme nivå? 

Anonymkode: d693c...dd1

Det kan man ikke. Man får kun 66 % i trygd av det man har når man jobber.  Å jobbe gir dessuten andre ting i tillegg, som slippe å leve et liv i smerter, tilstander hvor din egen kropp er som et fengsel, samt det sosiale fellesskapet man får når man jobber.

Anonymkode: 76605...73f

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei men herre, nå bor vi jo faktisk i Norge, og du kan vel ikke mene at man av den grunn skal bære glad for at man får trygd som gjør at man i Norge ligger på fattigdomsgrensen (til Norge)? Er jo klin umulig å sammenligne med andre land, og realiteten er at vi bor i Norge. Da kan vi få lov til å si og mene at det å bli syk, og leve på minstetrygd, ikke er så fantastisk bra som noen av dere skal mene her inne. 

Anonymkode: d40d5...92c

Jeg sier ikke at set er bra. Jeg sier at den er veldig mye dårligere i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Da har du mer i uføretrygd enn en arkivar på 440000. Du har også mer enn en vekter, som har ca 360000 årlig uten tillegg.
 

Hvis det var fullstendig økonomisk krise har dere jo levd over evne. 

Anonymkode: d693c...dd1

De levde jo ikke over evne, når inntekten før sykdom og trygd var mye høyere? Men å få et drastisk tap i inntekten, er vanskelig og det tar tid å tilpasse seg. 
 

Vær heller glad for at vi lever i Norge og har en trygdeordning, som gjør at den dagen du evt blir syk og ufør, så får du 66% av inntekten din i trygd. Den dagen der skjer, så får vi se om innstillingen din er den sammen! Vær forsiktig med å mene så utrolig mye, karma osv. 

  • Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Da har du mer i uføretrygd enn en arkivar på 440000. Du har også mer enn en vekter, som har ca 360000 årlig uten tillegg.
 

Hvis det var fullstendig økonomisk krise har dere jo levd over evne. 

Anonymkode: d693c...dd1

Så du har lagt opp levestandarden din slik at du fint tåler minstesats uføre? 

Anonymkode: 90d14...83a

  • Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg mener minst 450.000.

Anonymkode: 7a263...017

350 00 som minstesum, men at alt av helsehjelp, lege, spesialister som de trenger pga sykdom bør være gratis for de. Slik at alle får hjelpen de trenger til et godt liv.

Anonymkode: c0c66...991

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Jeg sier ikke at set er bra. Jeg sier at den er veldig mye dårligere i andre land.

Ja det er utrolig mye som er dårligere i andre land, har vel lite med saken å gjøre her.

Anonymkode: d40d5...92c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

350 00 som minstesum, men at alt av helsehjelp, lege, spesialister som de trenger pga sykdom bør være gratis for de. Slik at alle får hjelpen de trenger til et godt liv.

Anonymkode: c0c66...991

Glemte vist en 0 her men håper ikke alle misforstår av den grunn. 

Anonymkode: c0c66...991

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (17 minutter siden):

Det er ikke relevant at du har smerter. Hadde du bodd i veldig mange andre land hadde du hatt de samme smertene men svært mye lavere trygd (også kostnadsjustert).

Det er ikke relevant hva du mener om smerter eller trygdeytelser i andre land. 

Anonymkode: 90d14...83a

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mener jo at unge uføre har en god trygd!

Anonymkode: ba34a...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Monkris said:

Vær heller glad for at vi lever i Norge og har en trygdeordning, som gjør at den dagen du evt blir syk og ufør, så får du 66% av inntekten din i trygd. Den dagen der skjer, så får vi se om innstillingen din er den sammen! Vær forsiktig med å mene så utrolig mye, karma osv. 

 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du har lagt opp levestandarden din slik at du fint tåler minstesats uføre? 

Anonymkode: 90d14...83a

Jeg har flere forsikringer og har noen titalls millioner. Har forsikret meg opp ned og i mente. 
 

Meen nå går jeg ut av tråden. 

Anonymkode: d693c...dd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja det er utrolig mye som er dårligere i andre land, har vel lite med saken å gjøre her.

Anonymkode: d40d5...92c

Med hi ja, men ikke sutringen fra de som svarte på innlegget om at all uføretrygd er høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Monkris said:

Den dagen der skjer, så får vi se om innstillingen din er den sammen! Vær forsiktig med å mene så utrolig mye, karma osv. 

Er for øvrig jævla frekt og sier alt om deg at du regner med at jeg kan bli ufør fordi jeg har min mening. Karma er jo hvordan du selv oppfører deg, og din suger. Du bør være mer forsiktig selv. 

Anonymkode: d693c...dd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Med hi ja, men ikke sutringen fra de som svarte på innlegget om at all uføretrygd er høy.

Håper de som har sutret her også har moral til å si fra seg en del av trygden dersom de skulle havne i samme situasjon selv, men det blir vel som å tro på julenissen. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vil si å få ca 300.000 i året og gå med smerter 24 timer hele året er helt jæveli. Vil du ha de smertene så ska du gjerne få den summen å leve for pluss smertene. Til tider har jeg mest lyst å ta mitt eget liv for å slippe å gå slik

Anonymkode: d02c4...2c7

Diskusjonen er uføretrygd, ikke det å være ufør. Uføretrygd er et gode, et privilegium. En kan mene dette uten at en selv ønsker å bli syk/ufør og dermed motta uføretrygd. Det er fint å vite at det fins et sikkerhetsnett om en skulle bli syk.

Anonymkode: 235f6...ba1

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dette har jeg i 100 % stilling, turnus. Jobber året rundt og har kun 4 uker sammenhengende ferie pr år. Jobber kveld, helg og røde dager. Meget demotiverende at trygd og full lønn er lik. 🙄

Anonymkode: ab191...ff3

ALLE, absolutt alle går ned til 66 % av lønn - mange mye mer en dette. Hvor langt skal strikken strekkes bare for at du skal være motivert? Tenker du at alle på trygd bør få mindre enn deg uavhengig av tidligere inntekt? 

Anonymkode: 90d14...83a

  • Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er for øvrig jævla frekt og sier alt om deg at du regner med at jeg kan bli ufør fordi jeg har min mening. Karma er jo hvordan du selv oppfører deg, og din suger. Du bør være mer forsiktig selv. 

Anonymkode: d693c...dd1

Alle kan bli uføre. Forstår veldig godt at noen håper folk med holdninger som dine får oppleve karma.

Anonymkode: 76605...73f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja vet du hva, jeg er veldig heldig med å ha levd med vold i oppveksten, og en bror som prøvde å ta liv av meg. Dette er virkelig hva jeg ønsket meg! Selv om volden er over og jeg er trygg, så husker kroppen. 

Anonymkode: 98020...64f

Hva har dette med arbeidsevne å gjøre?  Selv vært utsatt for psykisk og fysisk vold hele barndommen., og langt ut i tenårene. Velger å ikke være et offer hele livet for det. Viktig å stable seg på beina og bidra til samfunnet. Være en ressurs og ikke en snylter. 

Anonymkode: 70e81...568

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...