Gå til innhold

Hvor høy bør en uføretrygd være for at den skal regnes som "god"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det høres fint ut, og det er sikkert mer behagelig og lønnsomt enn og jobbe med noe som gir skattbar inntekt og trekk i trygd over 0,4 G. Her er det ikke snakk om bare og tenke utenfor boksen ,men og få muligheter servert. For meg er det forøvrig mer behagelig og jobbe der jeg jobber med det jeg trives med og gode kollegaer , og hogge ved hadde jeg ikke hatt helse til heller. Jeg føler meg heller ikke flådd av og øke inntekten min. I tillegg til økt inntekt får jeg en rekke frynsegoder og det sosiale . Jo da, på et godt år blir det trekk i trygd , jeg synes det føles helt greit. Problemet er at noen ytterst få har så høyt trekk  og dyr reisevei at det ikke lønner seg og jobbe, og det må politkerne slutte og snakke om men gjøre noe med. For det fleste av oss så blir vi ikke flådd. I dag fikk jeg feriepenger og sommergave , det er sånn jeg savnet når jeg ikke klarte og jobbe noe. 

Anonymkode: aeb21...fc5

Jada, det er det som er så bra med at vi er forskjellige. Og har ulike muligheter. Ellers enig med deg, det slår uhyggelig dårlig ut med lang reisevei og slikt oppå det allerede høye trekket.

Anonymkode: 5886e...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det høres fint ut, og det er sikkert mer behagelig og lønnsomt enn og jobbe med noe som gir skattbar inntekt og trekk i trygd over 0,4 G. Her er det ikke snakk om bare og tenke utenfor boksen ,men og få muligheter servert. For meg er det forøvrig mer behagelig og jobbe der jeg jobber med det jeg trives med og gode kollegaer , og hogge ved hadde jeg ikke hatt helse til heller. Jeg føler meg heller ikke flådd av og øke inntekten min. I tillegg til økt inntekt får jeg en rekke frynsegoder og det sosiale . Jo da, på et godt år blir det trekk i trygd , jeg synes det føles helt greit. Problemet er at noen ytterst få har så høyt trekk  og dyr reisevei at det ikke lønner seg og jobbe, og det må politkerne slutte og snakke om men gjøre noe med. For det fleste av oss så blir vi ikke flådd. I dag fikk jeg feriepenger og sommergave , det er sånn jeg savnet når jeg ikke klarte og jobbe noe. 

Anonymkode: aeb21...fc5

Forøvrig skatter jeg også. Både av vedsalget og utleien. Men ikke av hundene.

Anonymkode: 5886e...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En som tjener 2 mill i året og har en livsstil tilpasset den inntekten burde virkelig være smart nok til å få seg gode forsikringer. 

Anonymkode: f0594...4a0

Det er ganske vanlig at forsikringsselskapet reserverer seg mot kjente sykdommer, altså. Det er ikke sånn at jeg ikke forsøkte. For min del fikk jeg diagnosen tidlig i tenårene, all verdens penger hadde ikke kunne skaffe meg uføreforsikring for akkurat den sykdommen.

Men nå hadde jeg ikke all verdens penger heller. Det er så lett å tenke at folk med millioninntekt er steinrike, men sannheten er at utgiftene bare øker for mange. Jeg har en spesiell kompetanse som gir godt betalt jobb, men hadde ikke mulighet for hjemmekontor eller pendling. Ergo måtte vi kjøpe hus i et dyrt område, for at jeg skulle få jobb og barn til å gå opp. Etter at regninger var betalt, så hadde vi ikke igjen noen formue akkurat.

Jeg hadde selvfølgelig gode forsikringer i jobb, men uføreforsikringen der dekket kun dersom jeg ble skadet i jobb. Det ble jeg ikke. Jeg fikk akkurat den ene sykdommen det var umulig å forsikre seg mot...

Anonymkode: 5f5d1...ea8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvilken statistikk, og hva regner du som « unge» ? Ja, det hadde hjulpet veldig med tilstrekkelig helsehjelp til de med adhd, da fra barneskole og gjennom videre utdannelse og ut i jobb. Hvis du tenker på det er folk i 40 årene som har fått ung ufør , fordi de ikke har fått hjelp og aldri klart og stå i hjelp har du nok rett , men om du mener de er unge høres det rart ut med tanke på nav sin statistikk. 

Anonymkode: aeb21...fc5

Nav sin statistikk, de regner unge som de under 35 år gamle. Andelen som har økt er unge med psykiske lidelser, i all hovedsak atferdsforstyrrelser som ADHD. Det burde være lettere å få hjelp for psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser tidlig før det blir så alvorlig at man ikke får rettet det opp. Innen uførestatistikken er det hos de med psykiske plager som er «lettest» å behandle om helsevesen hadde hatt større kapasitet til å gi folk hjelp før det ble for alvorlig. 

Anonymkode: 06267...5b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nav sin statistikk, de regner unge som de under 35 år gamle. Andelen som har økt er unge med psykiske lidelser, i all hovedsak atferdsforstyrrelser som ADHD. Det burde være lettere å få hjelp for psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser tidlig før det blir så alvorlig at man ikke får rettet det opp. Innen uførestatistikken er det hos de med psykiske plager som er «lettest» å behandle om helsevesen hadde hatt større kapasitet til å gi folk hjelp før det ble for alvorlig. 

Anonymkode: 06267...5b7

 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nettopp. Og for spesielt inetersserte har Erna ( uførehatern selv ) skrevet om dette i sin nyeste bok. Avkrefter myten om at unge får ufør for psykisk sykdom, men at økingen skyldes at estimert levetid for barn med psykisk og fysisk utveklighemming har økt, så det langt fler av de som får med seg og fylle 18 og få uføretrygd. 

Anonymkode: aeb21...fc5

 

Anonymkode: 8bddd...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 22.06):

Vil nesten si at en uføretrygd er god uansett sum. Et privilegium.

Anonymkode: 235f6...ba1

Du syns det?? 
Vel vi alle som ikke har hatt en smertefri dag på mange år vil gjerne bytte med deg. 

Anonymkode: a9029...7a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 15.38):

Nettopp. Og for spesielt inetersserte har Erna ( uførehatern selv ) skrevet om dette i sin nyeste bok. Avkrefter myten om at unge får ufør for psykisk sykdom, men at økingen skyldes at estimert levetid for barn med psykisk og fysisk utveklighemming har økt, så det langt fler av de som får med seg og fylle 18 og få uføretrygd. 

Anonymkode: aeb21...fc5

Jeg er klar over denne økningen også, men det er en faktisk økning av unge uføre (under 35 år) med psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser. Spesielt menn innen denne gruppen har økt de siste årene. Jeg synes det er trist at unge mennesker blir uføre av psykisk sykdom fordi de får behandling for sent. Psykisk helsevern i Norge er altfor dårlig.

Jeg snakker ikke om de aller yngste som får uføretrygd før fylte 20 år pga utviklingshemming o.l.

Anonymkode: 06267...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er klar over denne økningen også, men det er en faktisk økning av unge uføre (under 35 år) med psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser. Spesielt menn innen denne gruppen har økt de siste årene. Jeg synes det er trist at unge mennesker blir uføre av psykisk sykdom fordi de får behandling for sent. Psykisk helsevern i Norge er altfor dårlig.

Jeg snakker ikke om de aller yngste som får uføretrygd før fylte 20 år pga utviklingshemming o.l.

Anonymkode: 06267...5b7

Ville trodde at færre unge fikk psykiske problemer pga alle mulighetene for sosial kontakt som mobil og Internett gir.

Anonymkode: ba34a...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ville trodde at færre unge fikk psykiske problemer pga alle mulighetene for sosial kontakt som mobil og Internett gir.

Anonymkode: ba34a...ae9

Jeg regner med at det var ironi?

Anonymkode: 5f5d1...ea8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg regner med at det var ironi?

Anonymkode: 5f5d1...ea8

Nei det var ikke ironi. Tenk hvor vanskelig det var for en ungdom ute på landsbygda som falt utenfor før mobil og Internett eksisterte. Ingen steder å søke hjelp for alle problemene og tankene når foreldrene var avvisende og lærerne altfor skremmende å gå til og snakke med.

Anonymkode: ba34a...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det var ikke ironi. Tenk hvor vanskelig det var for en ungdom ute på landsbygda som falt utenfor før mobil og Internett eksisterte. Ingen steder å søke hjelp for alle problemene og tankene når foreldrene var avvisende og lærerne altfor skremmende å gå til og snakke med.

Anonymkode: ba34a...ae9

Og hvem skal de snakke med nå, ai? Nei, de snakker med andre med samme problemer, så drar de hverandre ned. 

I tillegg må de stå utenfor felleskapet hver eneste dag, det var mye lettere før Internett. Da var man alene der man var, nå er man alene overalt. 

Anonymkode: 07f59...d18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og hvem skal de snakke med nå, ai? Nei, de snakker med andre med samme problemer, så drar de hverandre ned. 

I tillegg må de stå utenfor felleskapet hver eneste dag, det var mye lettere før Internett. Da var man alene der man var, nå er man alene overalt. 

Anonymkode: 07f59...d18

Nå kan de kontakte hjelpesider på nett som ung.no og komme i kontakt med andre som bygger en opp. Dessuten kan man vise andre sider av seg selv ved å legge ut på feks. Instagram bilder av hva man driver med på fritiden (hobbyer,trening osv)  selv om man er ensom ulv på skolen.

Anonymkode: ba34a...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 23.32):

Ikke trist i det hele tatt, veldig glad for at jeg evner å leve et godt liv. Jobbe, ta vare på barna og bidra til felleskapet. Nyte livet. Det er et valg alle burde ta. 

Anonymkode: 70e81...568

Amen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå kan de kontakte hjelpesider på nett som ung.no og komme i kontakt med andre som bygger en opp. Dessuten kan man vise andre sider av seg selv ved å legge ut på feks. Instagram bilder av hva man driver med på fritiden (hobbyer,trening osv)  selv om man er ensom ulv på skolen.

Anonymkode: ba34a...ae9

Jeg jobber på en hjelpeside for ungdom og jeg skal love deg at mobilen ikke er en berikelse for sjelelivet deres! Mobbeofre, for eksempel. Før hadde de pause når de var hjemme på rommet sitt. Nå kan de nås over alt, 24/7

Eller de som ikke blir inkludert. Før fikk de kanskje høre om den kule festen de ikke ble invitert på på skolen på mandag, når alle skulle prate om hvor bra den var. I dag kan de følge med hele festen minutt for minutt, fordi folk legger det ut. De får virkelig gnidd inn hva de går glipp av.

Og ungdommer har en tendens til å bygge hverandre ned, ikke opp, på sosiale medier. Se bare på selvskadergruppene som har vært omtalt i media. Det blir en konkurranse hvor de skal overgå hverandre, noe som har endt med døden for flere.

 

Anonymkode: 5f5d1...ea8

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå kan de kontakte hjelpesider på nett som ung.no og komme i kontakt med andre som bygger en opp. Dessuten kan man vise andre sider av seg selv ved å legge ut på feks. Instagram bilder av hva man driver med på fritiden (hobbyer,trening osv)  selv om man er ensom ulv på skolen.

Anonymkode: ba34a...ae9

Ja, for de nettsidene er kjempebra. En upersonlig hilsen etter å ha ventet i to uker. Og legge ut personlige ting på some - for hvem da? Har man ingen venner, hvem skal se bildene? 

Internett har gjort ting verre ikke bedre. 

Anonymkode: 07f59...d18

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/18/2024 at 11:32 PM, AnonymBruker said:

Ikke trist i det hele tatt, veldig glad for at jeg evner å leve et godt liv. Jobbe, ta vare på barna og bidra til felleskapet. Nyte livet. Det er et valg alle burde ta. 

Anonymkode: 70e81...568

Ja, for det er alltid kun  "et valg".

Anonymkode: 7a263...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 22.41):

Da har du mer i uføretrygd enn en arkivar på 440000. Du har også mer enn en vekter, som har ca 360000 årlig uten tillegg.
 

Hvis det var fullstendig økonomisk krise har dere jo levd over evne. 

Anonymkode: d693c...dd1

Det blir veldig sånn "javel". Skjønner du virkelig ikke at en som har såpass uføretrygd faktisk jobbet og hadde høy inntekt i forkant, og derfor er trygden i det høyere sjiktet? Prøv å gå ned fra (hypotetisk) 700 000 til 450 000, i tillegg til varige forhøyede sykdomsutgifter som ikke dekkes av folketrygden. 

En arkivar eller vekter har selv valgt yrket sitt med visshet om hva lønnen er. De har også mulighet til å omskolere seg til yrker som er bedre betalt. Alle vet at man ikke blir rik av å jobbe i visse yrker, det er latterlig at folk som har vært i høytlønnede yrker skal hånes fordi de har "høy" inntekt på trygd. 

Anonymkode: 3dafc...818

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det blir veldig sånn "javel". Skjønner du virkelig ikke at en som har såpass uføretrygd faktisk jobbet og hadde høy inntekt i forkant, og derfor er trygden i det høyere sjiktet? Prøv å gå ned fra (hypotetisk) 700 000 til 450 000, i tillegg til varige forhøyede sykdomsutgifter som ikke dekkes av folketrygden. 

En arkivar eller vekter har selv valgt yrket sitt med visshet om hva lønnen er. De har også mulighet til å omskolere seg til yrker som er bedre betalt. Alle vet at man ikke blir rik av å jobbe i visse yrker, det er latterlig at folk som har vært i høytlønnede yrker skal hånes fordi de har "høy" inntekt på trygd. 

Anonymkode: 3dafc...818

Man hånes også om man har jobb i tillegg til trygden. Da er man ikke syk nok til å ha den.

Anonymkode: 5886e...b17

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man hånes også om man har jobb i tillegg til trygden. Da er man ikke syk nok til å ha den.

Anonymkode: 5886e...b17

Noe som er enda mer tåpelig siden det er best for samfunnet at de jobber så mye som mulig. 

Anonymkode: 06267...5b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noe som er enda mer tåpelig siden det er best for samfunnet at de jobber så mye som mulig. 

Anonymkode: 06267...5b7

Det vil også være håning om en ikke jobber, men bruker gode dager på seg selv og f.eks trening.

Anonymkode: 5886e...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...