Gå til innhold

Kresent barn


Nybaktmamma04

Anbefalte innlegg

5-åringen min er veldig kresen og jeg får ikke i han noe annet en polarbrød med nugatti. Har prøvd, men han protesterer hver gang han får smake noe nytt. 

Spørsmålet mitt er;

Er det innafor med nugatti og polarbrød hver dag? Og er dette innafor som nistemat når han starter på skolen i august?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han vil spise noe annet om han ikke får nugatti. Kanskje ikke med en gang, men blir han sulten nok spiser han andre pålegg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da går han jo sulten, og blir så sutrete og vanskelig å ha med å gjøre. Ikke noe kjekt det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kresen selv som liten. Spiste bare nrødskive med nuggati til jeg nesten var voksen. 

Mitt barn er også kresen. Spiser bare syltetøy. Prøver å gjøre det så sunt som mulig. Baker brød og kjøper det syltetøyet med minst sukker. 

Anonymkode: 985d5...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ikke tid til å bake brød, og han liker ikke syltetøy. Men kanskje bedre å kjøpe den nugattien med minst sukker da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybaktmamma04 skrev (2 minutter siden):

Jeg har desverre ikke tid til å bake brød, og han liker ikke syltetøy. Men kanskje bedre å kjøpe den nugattien med minst sukker da? 

Jeg sier ikke at du skal gå over til syltetøy. Men kjøp så sunt brød som mulig og ja nugatti uten sukker er nok bedre ja

Anonymkode: 985d5...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Nybaktmamma04 said:

Men da går han jo sulten, og blir så sutrete og vanskelig å ha med å gjøre. Ikke noe kjekt det heller. 

Vel... Spiser han polarbrød med nugatti til alle måltider? 😳

For min del er det ikke innafor i det hele tatt. Mine barn får gå sultne hvis de "ikke liker" maten. Treåringen vil helst ha pølser/pizza/sjokolade til middag (og kan godt protestere når han ikke får det), men det er helt uaktuelt å spise pizza hver eneste dag liksom.

Barn tåler til å bli sultne innimellom. De tåler å tilpasse seg, og de må rett og slett lære å like maten familien spiser. 

Dette handler selvsagt om friske barn, uten diagnoser / tilleggsutfordringer. 

Anonymkode: ba760...197

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vel... Spiser han polarbrød med nugatti til alle måltider? 😳

For min del er det ikke innafor i det hele tatt. Mine barn får gå sultne hvis de "ikke liker" maten. Treåringen vil helst ha pølser/pizza/sjokolade til middag (og kan godt protestere når han ikke får det), men det er helt uaktuelt å spise pizza hver eneste dag liksom.

Barn tåler til å bli sultne innimellom. De tåler å tilpasse seg, og de må rett og slett lære å like maten familien spiser. 

Dette handler selvsagt om friske barn, uten diagnoser / tilleggsutfordringer. 

Anonymkode: ba760...197

Forstår at det kan virke rart, men protesterer han betyr det jo at han ikke vil ha det jeg tilbyr. Og kan ikke bare regne med at han skal tilpasse seg, vi må jo tilpasse maten etter han også? Tenker kanskje ikke det kan skade så mye å få velge sin egen mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der viste du alt for tydelig hvilken tråd dette er… 

Tips til nestegang - ikke overdriv

🧌

Anonymkode: 773b5...7b2

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybaktmamma04 skrev (7 minutter siden):

Forstår at det kan virke rart, men protesterer han betyr det jo at han ikke vil ha det jeg tilbyr. Og kan ikke bare regne med at han skal tilpasse seg, vi må jo tilpasse maten etter han også? Tenker kanskje ikke det kan skade så mye å få velge sin egen mat. 

:thankyou:  next.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybaktmamma04 skrev (8 minutter siden):

Forstår at det kan virke rart, men protesterer han betyr det jo at han ikke vil ha det jeg tilbyr. Og kan ikke bare regne med at han skal tilpasse seg, vi må jo tilpasse maten etter han også? Tenker kanskje ikke det kan skade så mye å få velge sin egen mat. 

Jo det skader. Et lite barn har ikke evne til å forstå hva næring er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybaktmamma04 skrev (59 minutter siden):

5-åringen min er veldig kresen og jeg får ikke i han noe annet en polarbrød med nugatti. Har prøvd, men han protesterer hver gang han får smake noe nytt. 

Spørsmålet mitt er;

Er det innafor med nugatti og polarbrød hver dag? Og er dette innafor som nistemat når han starter på skolen i august?

Hvis det er alt han spiser, så er det alt han spiser.. 

Men ville ikke sluttet å la han prøve/tilby han annen mat og alternativer. 

Anonymkode: 73025...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Og der viste du alt for tydelig hvilken tråd dette er… 

Tips til nestegang - ikke overdriv

🧌

Anonymkode: 773b5...7b2

Hva mener du med det? Tror du jeg ønsker å overdrive et reelt problem jeg har i hverdagen med mitt barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva så om han protesterer? Vanligste reglene er enten "en brødskive med noe annet først, så skive med nugatti", eller "nugatti i helgene". Bare innfør det, og gi blaffen i protester? Polarbrød går dere tom for. Annet pålegg på polarbrød, nugatti på annet brød. Osv. 

Anonymkode: 54e18...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybaktmamma04 skrev (2 timer siden):

5-åringen min er veldig kresen og jeg får ikke i han noe annet en polarbrød med nugatti. Har prøvd, men han protesterer hver gang han får smake noe nytt. 

Spørsmålet mitt er;

Er det innafor med nugatti og polarbrød hver dag? Og er dette innafor som nistemat når han starter på skolen i august?

Er barnet generelt veldig spesifikk på detaljer? Vanskelig for å godta nye / annerledes ting? 

Anonymkode: 32f8f...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Han vil spise noe annet om han ikke får nugatti. Kanskje ikke med en gang, men blir han sulten nok spiser han andre pålegg.

Nei dette er en altfor enkel fremstilling sol viser at du har null peiling på hva du snakker om

Anonymkode: 3ee77...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, det ble folk av de i klassen min som hadde loff med Sjokade i matpakka hver dag i 9 år også…

Anonymkode: fe331...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ekstremt kresen som barn og er ganske kresen nå også. Levde mye på nugatti/sjokade på maten. 
Det er helt grusomt å bli tvunget til å spise ting man ikke liker. Jeg har enda store problemer med å smake på nye ting, spesielt om jeg blir påtvunget en gaffel opp i ansiktet og «smak». 
 

Minnes barnehagen hvor de tvang i meg pizza med tomatsaus og løk, med trussel om at om du ikke spiser opp, så får du ikke ta bussen hjem. Husker de andre barna satt rundt meg og skyndte på meg for at jeg skulle rekke bussen mens jeg gråt og forsøkte å tvinge i meg maten. Klarer den dag i dag verken tomatsaus eller løk. 
 

Egen erfaring er at ingenting godt kommer ut av å tvinge i ungene mat. Jeg har barn som spiser det meste, og har vært bevist på at de ikke skulle bli som meg, men samtidig aldri tvunget i dem Noe de ikke liker. 
 

Kjøp de groveste polarbrødene og nugatti med mindre sukker, så er det hvertfall litt bedre.

Anonymkode: f8f83...56f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vel... Spiser han polarbrød med nugatti til alle måltider? 😳

For min del er det ikke innafor i det hele tatt. Mine barn får gå sultne hvis de "ikke liker" maten. Treåringen vil helst ha pølser/pizza/sjokolade til middag (og kan godt protestere når han ikke får det), men det er helt uaktuelt å spise pizza hver eneste dag liksom.

Barn tåler til å bli sultne innimellom. De tåler å tilpasse seg, og de må rett og slett lære å like maten familien spiser. 

Dette handler selvsagt om friske barn, uten diagnoser / tilleggsutfordringer. 

Anonymkode: ba760...197

Barnet mitt er kresent. Og når han skal smake på mat, brekker han seg kjempe lett kaster opp innimellom også. 

Han er like kresen på kaker, godterier og diverse is også. 

Anonymkode: 985d5...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...