Sol Rampelyset Skrevet 4. januar #61 Del Skrevet 4. januar Tråden er ryddet for persondebatt. Sol, admin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skravlus Skrevet 21 timer siden #62 Del Skrevet 21 timer siden Litt rart (i min verden) at hun og mannen ikke vil lese seg opp på fødsel i forkant, men bare ta alt som det kommer. Jeg kan forstå at man ikke vil være låst i tanker og forventninger på forhånd, for en fødsel blir aldri/sjelden slik man har sett for seg. Men å ikke åpne en bok eller søke noen form for kunnskap, er ganske spesielt. Jeg hører stadig om førstegangsfødende som sier «Hvorfor var det ingen som fortalte meg om ….. (sett inn det som passer) på forhånd? Det hadde gjort meg mye tryggere hvis jeg visste at ……… var helt vanlig.» Og dette er gjerne kvinner som faktisk HAR lest seg opp, men som allikevel følte de manglet viktig informasjon. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskersommer Skrevet 21 timer siden #63 Del Skrevet 21 timer siden skravlus skrev (12 minutter siden): Litt rart (i min verden) at hun og mannen ikke vil lese seg opp på fødsel i forkant, men bare ta alt som det kommer. Jeg kan forstå at man ikke vil være låst i tanker og forventninger på forhånd, for en fødsel blir aldri/sjelden slik man har sett for seg. Men å ikke åpne en bok eller søke noen form for kunnskap, er ganske spesielt. Jeg hører stadig om førstegangsfødende som sier «Hvorfor var det ingen som fortalte meg om ….. (sett inn det som passer) på forhånd? Det hadde gjort meg mye tryggere hvis jeg visste at ……… var helt vanlig.» Og dette er gjerne kvinner som faktisk HAR lest seg opp, men som allikevel følte de manglet viktig informasjon. Jeg var som de da jeg ventet nr 1.. hadde ikke tenkt på smertelindring,,ikke på hvordan en fødsel kan være og ikke stort om hva som skjedde etter fødsel. Jeg pakket en bag med litt tøy til meg og babyen og tenkte att jeg tar det som d kommer.. Fødsel varte 6 t fra første ri og hadde null smertestillende.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi_ Skrevet 20 timer siden #64 Del Skrevet 20 timer siden skravlus skrev (1 time siden): Litt rart (i min verden) at hun og mannen ikke vil lese seg opp på fødsel i forkant, men bare ta alt som det kommer. Jeg kan forstå at man ikke vil være låst i tanker og forventninger på forhånd, for en fødsel blir aldri/sjelden slik man har sett for seg. Men å ikke åpne en bok eller søke noen form for kunnskap, er ganske spesielt. Jeg hører stadig om førstegangsfødende som sier «Hvorfor var det ingen som fortalte meg om ….. (sett inn det som passer) på forhånd? Det hadde gjort meg mye tryggere hvis jeg visste at ……… var helt vanlig.» Og dette er gjerne kvinner som faktisk HAR lest seg opp, men som allikevel følte de manglet viktig informasjon. Leste meg ikke opp på noe, tok ikke noe kurs. Det jeg ville vite spurte jeg jordmor om. Klarte fødslene fint for det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym-sørlending Skrevet 17 timer siden #65 Del Skrevet 17 timer siden skravlus skrev (4 timer siden): Litt rart (i min verden) at hun og mannen ikke vil lese seg opp på fødsel i forkant, men bare ta alt som det kommer. Jeg kan forstå at man ikke vil være låst i tanker og forventninger på forhånd, for en fødsel blir aldri/sjelden slik man har sett for seg. Men å ikke åpne en bok eller søke noen form for kunnskap, er ganske spesielt. Jeg hører stadig om førstegangsfødende som sier «Hvorfor var det ingen som fortalte meg om ….. (sett inn det som passer) på forhånd? Det hadde gjort meg mye tryggere hvis jeg visste at ……… var helt vanlig.» Og dette er gjerne kvinner som faktisk HAR lest seg opp, men som allikevel følte de manglet viktig informasjon. Jeg var helt lik. Ville ikke lese om fødsler og ihvertfall ikke høre andres fødsel historier. Og absolutt ikke oppsøke alle disse kursene "hvordan puste gjennom fødsel uten smertelindring kursene" jeg gikk inn i fødselen med innstillingen at de på sykehuset kan dette. Jeg vet ikke hva jeg går til uansett hvor mye jeg hadde lest. Det er ikke mitt fagområde. Jeg er så glad jeg gjorde det slik og la all tillit til at helsepersonellet vil alltid gi de rådene de mener er best. Og de kan dette veldig godt! Både når det kommet til smerter og annet. Sitter igjen med beste følelsen og gleder meg til å føde igjen. Sa bare 30 min etter fødsel at jeg gledet emg til neste gang. Tiltross for en veldig lang fødsel, som nesten endte i keisersnitt og presset ut ungen uten pressrier på 8cm åpning. Så jeg synes det er fint at folk tørr å ta slike valg om de føler det er rett for de. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kasier Skrevet 3 timer siden #66 Del Skrevet 3 timer siden skravlus skrev (17 timer siden): Litt rart (i min verden) at hun og mannen ikke vil lese seg opp på fødsel i forkant, men bare ta alt som det kommer. Jeg kan forstå at man ikke vil være låst i tanker og forventninger på forhånd, for en fødsel blir aldri/sjelden slik man har sett for seg. Men å ikke åpne en bok eller søke noen form for kunnskap, er ganske spesielt. Jeg hører stadig om førstegangsfødende som sier «Hvorfor var det ingen som fortalte meg om ….. (sett inn det som passer) på forhånd? Det hadde gjort meg mye tryggere hvis jeg visste at ……… var helt vanlig.» Og dette er gjerne kvinner som faktisk HAR lest seg opp, men som allikevel følte de manglet viktig informasjon. Jeg syns det er veldig lurt, jeg. Alle fødsler er forskjellige, så ingen grunn til å lese seg opp på hvordan det kan være. Mye bedre å stille til fødsel uten noen forventninger eller tanker om hvordan det skal bli, for det kommer garantert til å bli helt annerledes. Jeg har heller aldri lest meg opp til fødsel, møtte på sykehuset da jeg hadde så tette rier at de ville jeg skulle komme og tok det som det kom. Hørte på helsepersonellet der som vet hva de snakker om, og det gikk helt strålende. Alle tre gangene! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå