Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym_2024 skrev (32 minutter siden):

Er det virkelig fortsatt noen som ikke har fått med seg hva denne ikke-saken handler om? Det Ulrikke fronter er ikke kvinnekamp, det er å fronte en ukultur som man finner i influenser verden. Det er altfor mange av disse Snapchat influenserne som velger å ikke ta ut mammaperm men velger å bruke barna sine som innhold for å kunne tjene mer penger under fødsel, barseltiden og småbarnstiden. Det er helt elleville summer i omløp når de bruker graviditet og små barn som innhold. Det er så sykt at det omtrent var et kappløp om hvem som kom til å føde først blant flere av de for å generere mest mulig klikk og få hovedfokus. Glemmer aldri Sara Emilie Tandberg som ønsket å få tilsend «fødestøv» fra Karianne Spetalen som var i fødsel med premature tvillinger, der det faktisk kunne endt veldig galt. Noe sier meg at Ulrikke ikke forstår at det å spille inn «mødre» og yappe på Snap rett etter en fødsel, ikke kan sammenlignes med 12 timers dager på sett, hvor man faktisk må ta hensyn og forholde seg til andre uansett dagsform. Det har åpenbart NRK skjønt og tatt en god og riktig vurdering på både mor og barn sine vegne. De 3 ukene hun nå lager så mye fuzz om kunne hun aldri fått tilbake, hvis NRK hadde gått med på hennes ønske. Tenker at hun burde være fornøyd med den vurderingen istedenfor å lage et shitshow av en annen verden. Det er bare pinlig å bevitne. 

WORD!!!!!

• Liker 14
Skrevet
Pippi Lotta skrev (7 timer siden):

Kansje en nybakt mor "ikke har snøra peiling" på hva babyer trenger, men hvorfor tror du ikke en fastlege har det? Oppfølging av gravide og barsel familier er jo en stor del av denne mannens jobb, da synes jeg det er spesielt å kritisere han for å ikke forstå hva som er best for barne. Om du ikke stoler på at helsepersonelet som er utdanet og jobber med barsel et i stand til å forstå nettop barsel, så er det jo ingen verdi i det støre barseltilbude du etterlyser heller (for hvorfor eterlyse helsepersonel som uanset ikke har peiling). 

Jeg synes ikke han som spør hvorfor "ingen tenker på barnets beste" fremstår spesielt klok. I bestefal høres han lit "enkel" ut, ser man mer kritisk på komentaren så kan man lese han som manipulerende. For det å spøre hvorfor ingen bryr seg om babyen er en form for hersketeknik som kalles stråman. Blir som om jeg leser det du skriver og svarer "men hvorfor bryr du deg ikke om norsk lov"? Du har ikke skrevet at du ikke bryr deg om norsk lov akurat som at fastlegen ikke har skrevet at han ikke bryr seg om babyen, da er det manipulerende å legge ord i munen deres.... Det at vi vurderer noens behov eller retigheter forskjelig betyr selfølgelig ikke at vi ikke bryr os, å debatere på den måten er bare fordumende for samtalen! 

Kaveh påstår ikke at fastlegen vet best hva den nyfødte babyen trenger, han påstår at mor vet best. 

Men nei, fastlegen vet heller ikke veldig godt hva en nyfødt, prematur baby trenger. Det er mye fastleger kan, men det er også mye de ikke kan. 

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du drar opp den problemstillingen i det hele tatt, for verken jeg eller Kaveh har uttalt oss om hva fastlegene kan. Men jeg kan godt si det - det er svært begrenset hva en fastlege kan om hva nyfødte babyer trenger. Har du for eksempelvis prøvd å be en allmennlege om ammeveiledning? Eller råd om hvordan best pumpe når babyen er diesvak? Vurdere et tungebånd? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette har aldri vært en kamp om likestilling, permisjon eller diskriminering. Ulrikke forsøker å dra den dit, men realiteten er ganske enkel.

Hun fikk fullt honorar, som betyr at hun fikk utbetalt hele lønnen sin;; akkurat som om hun hadde gjennomført jobben selv. NRK betalte henne fullt opp, selv om en vikar tok over etter fødselen. Det er ikke et tegn på urett, men på ryddighet og omtanke. Avtalen hun selv har omtalt viser at dette var planlagt. Hvis hun fødte tidligere, skulle vikar tre inn. Det var en gjensidig forståelse, ikke et brudd.

Når NRK nå velger å ikke fornye kontrakten til ny sesong, er det helt normalt. Programmet eies av NRK, og de står fritt til å vurdere hvem som passer best videre. Det handler om produksjon og praktiske behov, ikke om hennes livssituasjon.

Det som gjør dette trist, er at Ulrikke ikke ser hva hun faktisk gjør mot seg selv. Når man bruker babyen og foreldrerollen som en del av et offentlig pressmiddel, sender man et signal om at følelser og privatliv brukes strategisk. Det skaper ikke tillit… Verken hos arbeidsgivere, kolleger eller i fremtidige samarbeid.

Hun har rett til å være skuffet, men måten hun håndterer det på, undergraver henne mer enn den hjelper. I stedet for å fremstå som en profesjonell som ble dårlig behandlet, fremstår hun som en som ikke klarer å skille mellom personlig opplevelse og profesjonell virkelighet. På sikt er det nettopp det som ødelegger for henne, ikke NRK… 

• Liker 37
  • Nyttig 7
Skrevet
Anemoi skrev (3 timer siden):

Her lager du et flott uttrykk: å bruke hele Norge som en slags klatrevegg… 
Influenserne utleverer det meste og blir provoserte når de får kritisk respons, her er det tydelig kun bestilt trøst og heiarop som aksepteres. Dette er en gjenganger, i går fyrte Ulrikke seg veldig opp over kritiske kommentarer, og forkynte at nå hadde hun måtte blokkere noen! Og la ut og takket varmt for støttemeldinger, som det var flest av. 
Sara Emilie har gjort akkurat det samme i dag, hun sier at av 1000 meldinger er kun 2-3 negative. Nå hadde hun fått 4-5, og snakker i evigheter på snap om det hun kaller «hatewatchere». Jeg er enig med deg, @Kjempeliten, at nettmobbing er forkastelig - men kan dette egentlig karakteriseres som mobbing? Neppe, det er kynisk influenser-strategi. 
Så peker du på - hva kan man egentlig forvente av internett? Når influenserne får kritikk, blir de sure og blåser det opp, det var ikke det de ba om! Det gjøres om til innhold på egne SoMe og influenserne framstiller seg selv som stakkars ofre som må tåle alt mulig. 

Hadde de ikke gitt kritikken noe oppmerksomhet så hadde ikke folk giddi å gi dem kritikk. Men det skjønner de vel. Views fra hatere er penger i kassa det og. Hadde Ulrikke tatt det her med nrk, så hadde ingen brydd seg om det her, ikke jeg en gang. Kanskje skrevet ett innlegg også tror jeg det hadde dabbet av. Men all oppmerksomhet hjelper. Minner om et lite barn som ikke får nok oppmerksomhet hjemme og som må ty til negative strategier for å få hvilken som helst oppmerksomhet, til og med negativ! Virker som selvfølelsen ikke er helt på topp. De som er stødige som seg selv bryr seg ikke om kritikk og gir det ikke noe oppmerksomhet, hvertfall ikke offentlig!

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Harnoejegvilsi skrev (1 time siden):

Hva gir det folk? 

Det samme har jeg stusset på, jeg kan ikke forstå hvordan det er så mange kvinner i Norge som tjener millioner på å dele hverdagen sin på Snapchat.

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
Anonym_2024 skrev (1 time siden):

Er det virkelig fortsatt noen som ikke har fått med seg hva denne ikke-saken handler om? Det Ulrikke fronter er ikke kvinnekamp, det er å fronte en ukultur som man finner i influenser verden. Det er altfor mange av disse Snapchat influenserne som velger å ikke ta ut mammaperm men velger å bruke barna sine som innhold for å kunne tjene mer penger under fødsel, barseltiden og småbarnstiden. Det er helt elleville summer i omløp når de bruker graviditet og små barn som innhold. Det er så sykt at det omtrent var et kappløp om hvem som kom til å føde først blant flere av de for å generere mest mulig klikk og få hovedfokus. Glemmer aldri Sara Emilie Tandberg som ønsket å få tilsend «fødestøv» fra Karianne Spetalen som var i fødsel med premature tvillinger, der det faktisk kunne endt veldig galt. Noe sier meg at Ulrikke ikke forstår at det å spille inn «mødre» og yappe på Snap rett etter en fødsel, ikke kan sammenlignes med 12 timers dager på sett, hvor man faktisk må ta hensyn og forholde seg til andre uansett dagsform. Det har åpenbart NRK skjønt og tatt en god og riktig vurdering på både mor og barn sine vegne. De 3 ukene hun nå lager så mye fuzz om kunne hun aldri fått tilbake, hvis NRK hadde gått med på hennes ønske. Tenker at hun burde være fornøyd med den vurderingen istedenfor å lage et shitshow av en annen verden. Det er bare pinlig å bevitne. 

Enig. Og jeg er absolutt feminist, men jeg mener faktisk at det er noe galt med en mor som synes jobb er en god prioritet noen dager etter fødselen. Det er ikke normalt. 

• Liker 19
  • Nyttig 8
Skrevet
Kjempeliten skrev (5 timer siden):

Enig med deg. De har et stort behov for barnefri, omtrent fra dagen barnet blir født. Det ser nesten ut som å være en trend. 

Noe annet jeg syns er en slitsom trend med disse influenserne, er at de bruker hele norge som en slags klagevegg. De skjønner det ikke at folk reagerer når de griner offentlig om alt mulig, og blir bare enda mer sinna og provoserte når de får kritikk. Altså jeg er ikke for mobbing og netthat. Men hva forventer man av internett liksom? Jeg har skjulte profiler og er stort sett anonym på nett av en grunn. Jeg gidder bare ikke at folk jeg ikke kjenner skal se bildene mine og blande seg inn i hva jeg gjør og mener. Det må være et slitsomt stress å hele tiden få kritikk, selv om de kanskje får mest støtte. Likevel skal de poste den ene provoserende videoen etter den andre. 

Jeg tror de fleste som velger inluenser-livet er ganske selvopptatte. Hvis man ikke er det, er det vanskelig å være influenser, tror jeg. Det er MEG MEG MEG. Og plutselig kommer baby, og da er det jo DEG DEG DEG(babyen), og det er nok hardt for noen som er vant med fullt fokus på seg selv.

Ser det jo hos flere influensere. 24 timer etter fødsel har de behov for "alenetid".

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet
Anonym_2024 skrev (1 time siden):

Dette👏🏼👏🏼👏🏼

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Svartfugl skrev (12 minutter siden):

Enig. Og jeg er absolutt feminist, men jeg mener faktisk at det er noe galt med en mor som synes jobb er en god prioritet noen dager etter fødselen. Det er ikke normalt. 

Du vet, våkentid er arbeidstid. Sitat UB 

• Liker 10
Skrevet
Svartfugl skrev (6 minutter siden):

Jeg tror de fleste som velger inluenser-livet er ganske selvopptatte. Hvis man ikke er det, er det vanskelig å være influenser, tror jeg. Det er MEG MEG MEG. Og plutselig kommer baby, og da er det jo DEG DEG DEG(babyen), og det er nok hardt for noen som er vant med fullt fokus på seg selv.

Ser det jo hos flere influensere. 24 timer etter fødsel har de behov for "alenetid".

Ikke bare selvopptatte, men de må jo tro de lever ekstremt spennende liv når de deler hele hverdagen sin. Sannheten er at de fleste av dem lever utrolig kjedelige liv i sin egen boble, og dette bruker folk tid på å sitte og se på. Helt uforståelig. 

• Liker 22
  • Nyttig 4
Skrevet

@Anonym_2024
Mulig jeg var uklar og burde satt «kvinnekamp» i anførselstegn, men jeg trodde jeg hadde frontet mitt syn så tydelig at jeg ikke ville bli mistenkt for å mene at dette er kvinnekamp. Det er jo nettopp det som er det mest provoserende med utspillet hennes; at hun prøver å legitimere sutringen med å late som dette er diskriminering. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
CeXNS skrev (20 minutter siden):

@Anonym_2024
Mulig jeg var uklar og burde satt «kvinnekamp» i anførselstegn, men jeg trodde jeg hadde frontet mitt syn så tydelig at jeg ikke ville bli mistenkt for å mene at dette er kvinnekamp. Det er jo nettopp det som er det mest provoserende med utspillet hennes; at hun prøver å legitimere sutringen med å late som dette er diskriminering. 

Det var ikke min intensjon å anklage deg for å ikke forstå hva saken handler om, beklager hvis det ble oppfattet slik. Jeg burde ha presisert at det var J.Weeden som ikke har fått med seg hva det handler om. At hun bruker denne saken for oppmerksomhet og sammenligner Ulrikke sine såkalte «utfordringer» med aldersdiskriminering når programleder for sesong 4, er over 40 (hun er 44), er bare pinlig. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Era Vulgaris skrev (29 minutter siden):

Ikke bare selvopptatte, men de må jo tro de lever ekstremt spennende liv når de deler hele hverdagen sin. Sannheten er at de fleste av dem lever utrolig kjedelige liv i sin egen boble, og dette bruker folk tid på å sitte og se på. Helt uforståelig. 

Vel, hundretusener av folk (hovedsakelig kvinner) følger jo disse influenserne, så det er jo ikke rart at de føler de lever interessante liv. Tar man utgangspunkt i hvor dårlig «produkt» influensere faktisk leverer, så er det i grunn forbrukerne/følgerne man bør kritisere.

For det er uforståelig at hundretusener følger dem. Jeg har prøvd å få kona til å rasjonalisere dette, men hun klarer aldri komme med et vettugt svar. For all del, jeg elsker fotball, og vet hvor banalt det er å følge et lag i et annet land slavisk, men jeg tenker jo at jeg har bittelitt mer grunnlag for å følge et lag enn noen har å følge en influenser på Snapchat. Dog strides de lærde 🙂 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
DesmondMiles skrev (6 minutter siden):

Vel, hundretusener av folk (hovedsakelig kvinner) følger jo disse influenserne, så det er jo ikke rart at de føler de lever interessante liv. Tar man utgangspunkt i hvor dårlig «produkt» influensere faktisk leverer, så er det i grunn forbrukerne/følgerne man bør kritisere.

For det er uforståelig at hundretusener følger dem. Jeg har prøvd å få kona til å rasjonalisere dette, men hun klarer aldri komme med et vettugt svar. For all del, jeg elsker fotball, og vet hvor banalt det er å følge et lag i et annet land slavisk, men jeg tenker jo at jeg har bittelitt mer grunnlag for å følge et lag enn noen har å følge en influenser på Snapchat. Dog strides de lærde 🙂 

Jeg kritiserer jo indirekte de som sitter og ser på dette hjernedøde innholdet dag ut og dag inn, men som deg, er jeg en fotballnerd, og bruker nok alt for mye tid på det. 

• Liker 11
Skrevet (endret)
Svartfugl skrev (15 timer siden):

Ikke noen dager, men timer etter.

Hun mener faktisk hun var i stand til å dra på opptak morgenen etter styrtfødsel, der hun selv har sagt at hun kun hadde sovet 4-5 t.

Endret av Tough cookie
  • Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonym_2024 skrev (5 timer siden):

Takk 👏

Joda vi er flere som har skjønt det og det er befriende å lese et innlegg som deler de samme tanker som meg! Dette har ingenting med kvinnekamp å gjøre, men en influencer-kamp og naturlig nok høster hun poeng fra de som selv bruker barna sine for penger. Og å ha tankene sine på programlederjobben når man nylig har vært gjennom en sjokk-prematur-styrtfødsel? Vel, jeg har ikke ord. I tillegg utleveres det sensitiv informasjon om barnet nærmest minutt for minutt fra nyfødtinsentiven. Nei, Ulrikke hadde ingenting i teltet å gjøre dagen etter fødsel. Kvinnekamp er ikke retten til å få utlevere sitt (premature) barn og ei heller å kreve å få møte opp på jobb dagen etter fødsel. 

• Liker 21
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

No mobiliserar influensarane seg. Sååå triveleg med influensarbarseltreff. Sterke og intelligente kvinner.
Vi som stiller spørsmål ved barneeksponering, framstår jo som totalt uintelegente. For kva veit vel vi om innhald, algoritmar og barns rett til privatliv? Det er jo mykje viktigare å dele den første bæsjen, det første smilet og den første sponsa bleia med verda.For kven treng eigentleg minne, når du har Reels? Kven treng tryggleik, når du har engasjementstal? Og kven treng eit barn som får vere barn, når du kan ha eit brand som får vekse i takt med følgjartalet?

Endret av oss-to
  • Liker 16
  • Nyttig 14
Skrevet

Hun kommer ikke til å gi seg. 

narrativet er at alle som stiller spørsmål ved måten hun har håndtert dette på (hulkegråte mens hun filmer seg selv og publiserer på snapchat), er hatere. De som sier at det var bra at hun fikk være med sønnen de første kritiske dagene, er slemme og reaksjonære mammapoliti. 

Folk har god hukommelse. Hun hevder nå at hun ville på jobb, rart at hun ikke nevnte det med ett eneste ord i alle innleggene hun la ut på snap når dette hendte. 

Jeg blir bare sur av slik åpenbar manipulering.

• Liker 15
  • Nyttig 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...