Gå til innhold

Kan man pålegges å jobbe dobbelvakt når man har hund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stått opp på feil fot i dag eller? 

Anonymkode: f7514...42a

Jeg diskuterer på KG akkurat som du. Jeg er imot særbehandling uansett dag. 

Anonymkode: 7333f...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I arbeidslivet og slikt, anses kjæledyr som en hobby - altså iviktig for sjefen.

Barn anses ikke som hobby.

Det betyr uansett ikke at de bare kan drite i alt uten å spørre deg. Du kan for eks si "jeg kan jobbe dobbelt, men jeg er nødt til å dra hjem å se til hunden først / jeg er nødt til å skaffe hundepass." 

For sjef kan ikke se for seg å kreve at du skal avlyse alt i din fritid. Hvis du hadde en konsert, for eksempel, eller et fly å rekke i din fritid. Det blir det samme. Ikke livsviktig, men SVÆRT urimelig å nekte noen å få dra da.

Hvis sjef ønsker å holde på sine ansatte, så legger de opp til slikt...hvis ikke, må vi fanden ta begynne å kreve mer. Ikke la jobben styre all fritid.

Anonymkode: 9a848...619

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*altså uviktig for sjefen skulle det stå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har planter som må vannes, da skal jeg be arbeidsgiver ta hensyn til det! Å ha hund er frivillig og man kan ikke forvente særbehandling. 

Ja, både planter og hunder tar man seg av på fritiden. Men når jobben mener de har krav på fritiden også, hva da? 

Barn er også frivillig å ha.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg må tydeligvis skaffe meg en hund da, så får jeg også spesialbehandling. Hvordan er det lovbrudd? Hvilken lov tenker du på ? 

Dyrevelferdsloven. Arbeidsgiver kan naturligvis ikke påtvinge noen til å bryte loven. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke arbeidsgiver som har ansvar for dine barn. Du må skaffe pass til de. 

Selvsagt må arbeidsgiver ta hensyn til at noen har barn dersom se skal pålegge overtid. Som arbeidstaker har man en avtale med arbeidsgiver om når man skal jobbe. Skal den avtalen brytes, er det helt klare regler for når og hvordan man skal kunne gjøre det. At arbeidstakeren har prekære omsorgsoppgaver trumfer arbeidsgivers mulighet til å pålegge ekstra arbeid der og da.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Beordring på at hundeeier ikke kan forlate jobben da eller?

Anonymkode: c81f3...e9e

Eller en av de andre dagvaktene. Men det har alltid løst seg uten beordring der jeg jobber. 

Anonymkode: da19c...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevelferdsloven. Arbeidsgiver kan naturligvis ikke påtvinge noen til å bryte loven. 

Det er hundeeier sitt ansvar å overholde den loven, arbeidsgiver kan selvfølgelig ikke straffes for det. Det er dyreeier sitt ansvar å skaffe passe til dyret. Går det på liv og helse på jobb så er selvsagt ikke hunden viktigst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er hundeeier sitt ansvar å overholde den loven, arbeidsgiver kan selvfølgelig ikke straffes for det. Det er dyreeier sitt ansvar å skaffe passe til dyret. Går det på liv og helse på jobb så er selvsagt ikke hunden viktigst. 

Arbeidsgiver sin straff blir i såfall at hundeeier bare må gå hjem fra beordret overtid for å ikke bryte loven. Og sannsynligvis blir arbeidstaker å slutte. Selvsagt kan ikke en arbeidsgiver tvinge en arbeidstaker til å bryte loven. 

Hvor realistisk tror du det er å få hundepass eller barnepass på minuttet, sånn hvis du tenker deg om litt her?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, 

Jeg jobber som sykepleier på sykehus, og bor alene med hunden min.  Jeg  kom på tanken om det er lov å pålegge noen med hund en dobbelvakt? Dette overstiger 6-8 timer som Mattilsynet anbefaler, og det sier seg selv at hunden ikke kan være alene i 16 timer. 

Det skal sies at jeg hadde nok fått til å ordne hundepass, men hva er egentlig lov å gjøre i en slik situasjon? 

Anonymkode: b58a4...0ea

selvfølgelig er det lov. 

Anonymkode: 907e6...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller en av de andre dagvaktene. Men det har alltid løst seg uten beordring der jeg jobber. 

Så hos dere er det å ha hund grunn til å slippe alle dobbeltvakter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har planter som må vannes, da skal jeg be arbeidsgiver ta hensyn til det! Å ha hund er frivillig og man kan ikke forvente særbehandling. 

Det er en viss forskjell på et dyr som vil lide etter få timer uten tilgang på mat, vann og do og en plante. Alle skjønner jo at du er et av de mindre glupe trolla når du troller så uelegant. 

Anonymkode: 4df44...60c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hos dere er det å ha hund grunn til å slippe alle dobbeltvakter?

Som sagt, den ene dagvakten ble to timer lenger mens hundeeieren luftet hunden mellom vaktene og kom tilbake på jobb. Hos oss hjelper vi hverandre, det finnes steder i helsevesenet med godt arbeidsmiljø. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en viss forskjell på et dyr som vil lide etter få timer uten tilgang på mat, vann og do og en plante. Alle skjønner jo at du er et av de mindre glupe trolla når du troller så uelegant. 

Anonymkode: 4df44...60c

Der tar du feil . Jeg er en som misliker at noen skal få fordeler pga dumme ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som sagt, den ene dagvakten ble to timer lenger mens hundeeieren luftet hunden mellom vaktene og kom tilbake på jobb. Hos oss hjelper vi hverandre, det finnes steder i helsevesenet med godt arbeidsmiljø. 

Du nevnte jo beordring hvis det ikke løste seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Som regel kan man beordre en som ikke har hund eller andre forpliktelser. Det er selvsagt også ulike regler for hva som lan beordres avhengig sv tidsperspektiv og alvorlighetsgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Der tar du feil . Jeg er en som misliker at noen skal få fordeler pga dumme ting. 

Er det dumt at hundeeiere ikke ønsker å la hunden sin lide og være alene 16 timer i strekk? Eller er det dumt at de ikke klarer å ordne hundepass med 1-2 timers varsel? Kanskje burde man forbys å ha kjæledyr dersom man jobber på helseinstitusjon og i teorien kan bli pålagt å jobbe dobbelvakt med varsle på dagen?

Det vil alltid være slik at det er de samme som går igjen som tar dobbelvakt på sparket, og de er de som synes pengene er verdt det. Jeg var den som sa ja selv når jeg jobbet tilkalling på helsehus. Det kan ikke være så vanskelig å forstå at for mange er det en utfordring å plutselig skulle jobbe hele dagen. Man har muligens ansvar for barn alene, dyr, har en annen jobb, skal reise en plass.

Om man må beordre noen på jobb så tenker jeg det er greit å ikke ta de med ansvar for barn og dyr alene som enten for ett helvete med å finne pass, eller må la de være alene lenge med klump i magen. Ei heller gå for den som skulle rekke fly for å dra i sin mors begravelse. Arbeidsplassen får ikke mindre vansker med å dekke opp vakter etterhvert om de driver en sånn drift. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg lyve og si at jeg har hund neste gang.

Anonymkode: 1dbdb...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du nevnte jo beordring hvis det ikke løste seg. 

Ja, men det var ikke sånn at ledelsen truet med det, men hvis ingen hadde tatt vakten ville jo nødvendigvis en person blitt beordret. Min opplevelse er at alle jobber sammen for at det kan unngås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man takke ja til dobbel vakt?

Anonymkode: bf50a...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...