Gå til innhold

Andre gangen du må takke nei til et jobbtilbud pga for lav lønn!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

nå som vikariatet mitt har gått ut søker jeg jobber, og jeg får gang på gang høre at de ikke kan matche lønnen jeg hadde når jeg jobbet i forbundet.. er det mulig ?! flere tilbyr mellom 50-70 000 kr mindre lønn i året en det jeg har hatt i siste jobb og det er irriterende at jeg ser meg nødt til å takke nei atter en gang pga stillingen er "underbetalt" !

Har det ikke vært sånn før at når en arb søker nevner en lønns-spenn at arbeidsgivere gjør det de kan for å matche dette? For nå driver dem og sier at "så høyt ligger vi dessverre ikke, og da får du mer enn resten av de andre på teamet" , eller "i sånne stillinger er det ikke så høyt betalt" Jeg kan da ikke ha lik lønn som alle andre på teamet når de er studenter og skal studere til høsten og er kanskje 8 år yngre enn meg ! Jeg har en utdannelse og er i 30-årene og x antall års erfaring - det bør da telle ??

Men hva søren? jeg søker jo innenfor samme type bransje, og til og med enda mere krevende arbeidsoppgaver som krever mye mer kunnskap, samarbeid og det å fungere som en potet, enn hva jeg hadde i siste jobb (og likevel en tilfredsstillende årslønn) Vil gjerne vite hvordan dette faktisk fungerer og hva man som arbeidssøker kan si eller gjøre...

Anonymkode: 66da6...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er i 30-årene. Du har altså ikke så lang og bred erfaring. 

Jeg ville akseptert lavere lønn om jeg visste det var et meget godt arbeidsmiljø der, for eksempel. 

Hvis du fortsetter å være "vanskelig", forblir du arbeidsledig. Er det bedre da? 

Anonymkode: 3bc0a...271

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva bransje snakker vi egentlig om?

Det er mange flere forhold enn lønn som kan spille en rolle. Som f.eks. betalt lunsj, treningsrom, eget kontor, god pensjonsordning, gratis parkering og lading osv.

Mange gir mindre lønn for å kunne tilby en virkelig fin arbeidsplass.

Et vikariat er en midlertidig stilling der du må kunne være tilgjengelig kjapp og til ubekvemme tider når andre tar ferie. At det lønnes noko mer er jo bare greit.

Så igjen, hvilken bransje snakker vi om? 

Da kan vi se inn på statistikken og så ser vi hvor omtrentlig du burde ligge.

Schmuhu

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har det ikke vært sånn før at når en arb søker nevner en lønns-spenn at arbeidsgivere gjør det de kan for å matche dette? 

Anonymkode: 66da6...503

Skjønte ikke helt denne. Det har aldri vært arbeidstaker som dikterer lønn. Klart, vil de veldig gjerne ha akkurat deg, så strekker de seg. Er du en av flere aktuelle kandidater, så kan det hende de heller velger en som er villig til å ta en lavere lønn, selv om du egentlig var førstevalget. 

Også har du jo ikke noen gode forhandlingskort, når du ikke har jobb. Tenker du burde ta den, og så heller søke videre. Så kan du enten bytte jobb igjen relativt raskt, eller presse opp lønna med et nytt jobbtilbud på hånden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

nå som vikariatet mitt har gått ut søker jeg jobber, og jeg får gang på gang høre at de ikke kan matche lønnen jeg hadde når jeg jobbet i forbundet.. er det mulig ?! flere tilbyr mellom 50-70 000 kr mindre lønn i året en det jeg har hatt i siste jobb og det er irriterende at jeg ser meg nødt til å takke nei atter en gang pga stillingen er "underbetalt" !

Har det ikke vært sånn før at når en arb søker nevner en lønns-spenn at arbeidsgivere gjør det de kan for å matche dette? For nå driver dem og sier at "så høyt ligger vi dessverre ikke, og da får du mer enn resten av de andre på teamet" , eller "i sånne stillinger er det ikke så høyt betalt" Jeg kan da ikke ha lik lønn som alle andre på teamet når de er studenter og skal studere til høsten og er kanskje 8 år yngre enn meg ! Jeg har en utdannelse og er i 30-årene og x antall års erfaring - det bør da telle ??

Men hva søren? jeg søker jo innenfor samme type bransje, og til og med enda mere krevende arbeidsoppgaver som krever mye mer kunnskap, samarbeid og det å fungere som en potet, enn hva jeg hadde i siste jobb (og likevel en tilfredsstillende årslønn) Vil gjerne vite hvordan dette faktisk fungerer og hva man som arbeidssøker kan si eller gjøre...

Anonymkode: 66da6...503

Så du søker jobber der majoriteten er studenter? Det skal mye til for at arbeidsgiver vil gi deg mer lønn bare pga alder eller at du har «holdt ut» i liknende stillinger i noen få år. Du må slå i bordet med resultater eller argumentere for hva du har å tilby som forsvaret en høyere lønn.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at du bør ta jobben selv om den er lavere betalt (litt avhengig av hvor mange ledige stillinger det er innenfor ditt område). Så, når du har begynt å jobbe der, og finner en jobb som har den lønna du vil ha, kan du søke på den. Hvis du får tilbud, kan du enten ta den, eller gå til arbeidsgiver og be dem matche lønna for at du skal bli der. Det er vanlig hos oss (Egne lønnsmidler i kategorien "rekruttere og beholde". Hvis du har gjort en god jobb og de ser hva du er verdt, kan det være de klarer å finne pengene likevel?

Anonymkode: f5d72...242

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva er alternativet? Gå uten jobb? 

Anonymkode: c6060...d72

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de primært ansetter studenter til jobben du søker, ser de sitt snitt til å kapre en fast ansatt med erfaring til samme prisen for en student. Jeg hadde ikke akseptert det, med mindre jeg hadde visst at lønnen de tilbyr er riktig for jobben som skal utføres, også når erfaring og utdanning hensyntas. 

Dersom du ikke har andre muligheter og er avhengig av jobb nå, så ville jeg forsøkt å forhandle opp lønnen. Takker du ja, men ikke får det du mener stillingen er verdt, så fortsätter du bare å søke andre jobber mens du har den du mener er undebetalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

nå som vikariatet mitt har gått ut søker jeg jobber, og jeg får gang på gang høre at de ikke kan matche lønnen jeg hadde når jeg jobbet i forbundet.. er det mulig ?! flere tilbyr mellom 50-70 000 kr mindre lønn i året en det jeg har hatt i siste jobb og det er irriterende at jeg ser meg nødt til å takke nei atter en gang pga stillingen er "underbetalt" !

Har det ikke vært sånn før at når en arb søker nevner en lønns-spenn at arbeidsgivere gjør det de kan for å matche dette? For nå driver dem og sier at "så høyt ligger vi dessverre ikke, og da får du mer enn resten av de andre på teamet" , eller "i sånne stillinger er det ikke så høyt betalt" Jeg kan da ikke ha lik lønn som alle andre på teamet når de er studenter og skal studere til høsten og er kanskje 8 år yngre enn meg ! Jeg har en utdannelse og er i 30-årene og x antall års erfaring - det bør da telle ??

Men hva søren? jeg søker jo innenfor samme type bransje, og til og med enda mere krevende arbeidsoppgaver som krever mye mer kunnskap, samarbeid og det å fungere som en potet, enn hva jeg hadde i siste jobb (og likevel en tilfredsstillende årslønn) Vil gjerne vite hvordan dette faktisk fungerer og hva man som arbeidssøker kan si eller gjøre...

Anonymkode: 66da6...503

Det er ikke særlig relevant for arbeidsgiver hva du hadde i forrige stilling når du har et vikariat som har gått ut. Det er bare relevant hvis du har fast jobb NÅ, så de må lokke deg med lønn for at du skal slutte. Arbeidsgivers argumenter er jo legitime, de. 

Anonymkode: 47bef...b03

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du søker stillinger med lavere lønnsnivå enn du er villig til å akseptere. Da må du enten søke på andre type jobber med høyere lønnsnivå eller akseptere lønnsnivået du blir tilbudt.

Anonymkode: d72f8...a65

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje på tide å innse at du faktisk ikke er verdt mer og var overbetalt i den forrige jobben? 

Anonymkode: db4a5...634

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (På 18.6.2024 den 13.45):

Mange gir mindre lønn for å kunne tilby en virkelig fin arbeidsplass.

Eh nei, de tilbyr andre ting fordi det er billigere for dem. Billigere å betale lunsj og ha ett treningsrom enn det er å betale alle de ansatte det de burde ha. Er lønnen lav har det ikke noe å si at du får sponset treningsabonnement og gratis lunsj.. hvor mye ekstra er det i året? 10 000kr? Skal man gå ned 50-70k for å få goder til 10-20k maks? 

Anonymkode: fc2b9...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 12.17):

nå som vikariatet mitt har gått ut søker jeg jobber, og jeg får gang på gang høre at de ikke kan matche lønnen jeg hadde når jeg jobbet i forbundet.. er det mulig ?! flere tilbyr mellom 50-70 000 kr mindre lønn i året en det jeg har hatt i siste jobb og det er irriterende at jeg ser meg nødt til å takke nei atter en gang pga stillingen er "underbetalt" !

Har det ikke vært sånn før at når en arb søker nevner en lønns-spenn at arbeidsgivere gjør det de kan for å matche dette? For nå driver dem og sier at "så høyt ligger vi dessverre ikke, og da får du mer enn resten av de andre på teamet" , eller "i sånne stillinger er det ikke så høyt betalt" Jeg kan da ikke ha lik lønn som alle andre på teamet når de er studenter og skal studere til høsten og er kanskje 8 år yngre enn meg ! Jeg har en utdannelse og er i 30-årene og x antall års erfaring - det bør da telle ??

Men hva søren? jeg søker jo innenfor samme type bransje, og til og med enda mere krevende arbeidsoppgaver som krever mye mer kunnskap, samarbeid og det å fungere som en potet, enn hva jeg hadde i siste jobb (og likevel en tilfredsstillende årslønn) Vil gjerne vite hvordan dette faktisk fungerer og hva man som arbeidssøker kan si eller gjøre...

Anonymkode: 66da6...503

Hvilket yrke er dette? Spørsmålet er om du kan gjøre en mye bedre jobb enn disse studentene og at du da er verdt de ekstra pengene? I tillegg er det alltid en dårlig ide å søke jobb mens du ikke har en jobb. Du skulle søkt før vikariatet endte. 

Anonymkode: fc2b9...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ett budsjett å forholde oss til når det gjelder lønn.
Hvis en søker forventer 50-70 000 mer enn vi har budsjett for, så skal de ha noe svært interessante kvalifikasjoner utover hva vi egentlig søker etter for at vi skal matche lønnskravet. 

Vi har en relativt flat struktur, hvor de som har samme stilling og gjør samme jobb får likt betalt (pluss eventuelt tariff-festet fagbrevstillegg, og intern ansiennitet). 

Hvis de på teamet gjør samme jobb som deg, så kan det virke som din utdanning ikke er veldig relevant eller nødvendig for å utføre jobben? 
 

Anonymkode: 0111e...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...